Český startup Biano letos plánuje vyrůst trojnásobně na 600 milionů korun. Online chce naučit nakupovat i nábytek
Zatímco na prodej elektroniky, oblečení či třeba potravin na internetu si už Češi relativně zvykli, segment nábytku je s digitalizací pozadu. To se projevuje i na složitosti samotného nákupu – ten stejný nábytek e-shopy běžně prodávají pod různými názvy i cenami. Zpříjemnit pořizování vybavení do domácností teď s novou službou plánuje český startup Biano.
Vyhledávač nábytku, jehož tržiště využívá více než tisíc e-shopů, jako první na tuzemském trhu spustil obrazové vyhledávání a díky němu v segmentu nábytku umožní i snazší srovnávání cen. Pokud chtěli uživatelé porovnat zboží mezi sebou, museli doposud procházet stovky e-shopů a manuálně hledat stejné fotky.
„Lidé jsou zvyklí běžně objednávat a porovnávat online vše od dovolené až po jídlo. Nábytek ale pořád nakupují postaru. To jim chceme pomoct změnit,“ vysvětluje Michael Zelinka, CEO startupu Biano, který patří do portfolia investiční skupiny Miton.
„Zatímco například elektroniku nebo kosmetiku je snadné srovnat jednoduše podle názvu nebo čísla artiklu, u nábytku to bylo doteď nemožné. U většiny totiž chybí jakýkoliv jednotný systém označování,“ doplňuje Zelinka, který vyhledávač nábytku jako CEO vede poslední dva roky.
Biano problém řeší pomocí vyhledávání podle obrázků. Snímek obrazovky nebo produktovou fotku stačí nahrát do systému a ten najde stejné nebo podobné zboží z desítek různých e-shopů. Zákazníci díky tomu mohou srovnávat ceny mezi různými prodejci či případně objevit produkty, které jejich kritériím mohou vyhovovat více.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Náš systém analyzuje každý obrázek a dokáže k němu přiřadit reálné produkty z katalogu Biana. Na rozdíl od většiny firem, které vizuální vyhledávání používají, jsme systém vyvinuli sami uvnitř Biana. Máme interní vývojový tým, který se zabývá umělou inteligencí, díky čemuž se bude v tomto roce spousta našich produktových novinek týkat právě umělé inteligence,“ popisuje Zelinka.
Podobný systém nedávno představil i vyhledávač módy Glami, která taktéž spadá do portfolia Mitonu. Podle vyjádření však tyto firmy na vývoji systému pracovaly samostatně a nezávisle na sobě.
Ztrojnásobení tržeb na 600 milionů korun
Samotné Biano vzniklo před pěti lety s ambicí spojovat uživatele hledající inspiraci, jak vylepšit svoje bydlení, s profesionály v čele designéry a architekty a zároveň jim nabídnout samotné produkty. V průběhu let se však startup transformoval do agregátoru nábytku a dekorací, který funguje jako tržiště. Dnes ho využívá přes tisíc e-shopů, které přes něj nabízí více než šest milionů produktů, a letos jim Biano plánuje přinést obrat na úrovni čtyř miliard korun.
Daří se tak i samotnému byznysu firmy. Zatímco loni Biano dosáhlo na obrat 200 milionů korun, letos očekává ztrojnásobení až na 600 milionů. Konkurenční, rovněž český vyhledávač nábytku Favi.cz přitom vyrostl na téměř půl miliardy už během loňského roku.
„Za koronavirové měsíce jsme rostli rychle. Přesná čísla ještě nemáme, ale z našeho pohledu celá e-commerce za to období dostala jeden rok extra růstu, takže očekáváme, že finální čísla to budou u nás kopírovat,“ přibližuje Zelinka pro CzechCrunch. Nakopnutí byznysu má pomoct také zahraniční expanze. K současným trhům v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Holandsku a Brazílii v nejbližší době přibude také Maďarsko a Portugalsko, do konce roku pak další jedna či dvě země.
Biano věří, že vyvíjí produkt pomáhající nejen uživatelům, ale že je efektivní i z hlediska výkonu pro své partnery. „Věříme, že dokážeme nabídnout nejlepší uživatelskou zkušenost při výběru nábytku, na tom teď pracujeme,“ říká Zelinka.
Částečně podobný cíl – stát se díky skvělé zákaznické zkušenosti první volbou při vybavování bydlení – má i prodejce nábytku Bonami, který také spadá do portfolia firem Mitonu. A i když má Biano na trhu přímou konkurenci například ve zmiňovaném Favi, podle svého vyjádření se od něj odlišuje hlavně tím, jak uvažuje o konceptu marketplace.
„Zaměřili jsme se na to, že přinášíme uživatelům unikátní funkce, jako je právě třeba obrazové vyhledávání nebo personalizace obsahu. Dlouhodobě věříme, že agregace je už zastaralý model, a tak chceme uživatelům přinášet něco navíc. Ať už jsou to nové způsoby hledání produktů jako obrazové vyhledávání, jejich porovnávání nebo objevování, například skrz chytré řazení produktů,“ dodává Zelinka.