Hollywoodské blockbustery se do kin jen tak nevrátí. Premiéra epického sci-fi Tenet byla odložena, ale na internet se nechystá

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Hlavní roli ve filmu Tenet hraje John David Washington

0Zobrazit komentáře

Jsou to právě filmy a seriály, které nám v době povinné koronavirové karantény krátily čas nebo poskytovaly emoční satisfakci. Scházely ale ty nejsilnější zážitky, mimo temný sál s masivní audiovizuální technikou prakticky nenahraditelné. Nyní se naneštěstí zdá, že na správně cinefilní zkušenosti budeme ještě několik měsíců čekat, premiéry velkých blockbusterů se totiž neustále odsouvají. V čele přitom stojí epické sci-fi Christophera Nolana Tenet, jehož uvedení bylo nyní odloženo na neurčito.

Režisér Christopher Nolan je jedním z největších puristů jak v otázce tvorby, tak distribuce filmů. Svoje projekty natáčí výhradně na celuloid, používá jen nevyhnutelné minimum digitálních efektů a je průkopníkem používání IMAX kamer v hollywoodských filmech. Ty používají celuloidová políčka o šířce 70 mm (standardem je 35 mm), jejichž digitálním ekvivalentem je podle Nolana rozlišení 18K.

Zatím poslední vydaný film tvůrce, Dunkerk z roku 2017, byl natočen přímo pro obrovská plátna IMAX kin. Ten, kdo napínavé válečné drama viděl v jiném formátu, jako by přišel o polovinu díla. Pokud tedy v Hollywoodu existuje režisér, který pro zajištění premiéry svého projektu v kinech udělá vše, co je možné, je to právě Nolan.

Merry-Go-Round AKA Tenet

Foto: Vertical Ent.

Hlavní hrdina John David Washington a režisér Christopher Nolan při natáčení filmu Tenet

Shodou okolností bylo na letošní červenec naplánováno uvedení Tenetu, jeho dosud snad nejambicióznějšího výtvoru s rozpočtem přesahujícím 200 milionů dolarů. Zatímco data prvních projekcí jiných titulů se kvůli pandemii přesouvala o týdny i měsíce, epický sci-fi thriller stále všichni očekávali v původním termínu. Jakmile se ovšem 17. červenec přiblížil, bylo jasné, že velká premiéra není možná a studio Warner Bros. ji za ztráty stovek tisíc dolarů na reklamě začalo oddalovat.

Tenet se na plátnech objeví v každém případě

Po druhé změně termínu se objevily žertovné poznámky o záměru tvůrce známého experimentováním s časovými vztahy vyprávění. „Čím víc se premiéra Tenetu blíží, tím víc se vzdaluje. Klasický Nolan,“ psalo se na Twitteru. Nyní ale metafora došla ke svému hořkému konci, pro mnohé filmová událost roku totiž byla odložena na neurčito. Jedinými dostupnými informacemi zůstávají ujištění, že snímek v kinech uvidíme a že to bude do konce roku.

Příchod Tenetu na plátna měl být významný nejen kvůli jeho vlastním očekávaným kvalitám. Distribuční osud blockbusteru velkého cinefila sledoval celý filmový průmysl a vzhlížel k němu jako k tomu, který opět vrátí život na plátna a diváky do kin. Momentálně se ale ve Spojených státech, největším filmovém trhu na světě, každý den objevují desítky tisíc nových případů nemoci COVID-19 a křivka nadále strmě stoupá. Zodpovědná návštěva velkého uzavřeného prostoru se stovkami neznámých lidí je zde proto v blízké době zcela nemyslitelná.

Jak bylo řečeno výše, odkládání premiéry znamená ztráty stovek tisíc dolarů za reklamu. To se, vedle zajištění příjmů pro produkční společnosti, už v několika případech stalo důvodem pro uvedení snímků na streamovacích službách. Hned v dubnu takto postupoval Universal a následovali další, například i Disney se svým Artemis Fowl. Jinou strategii zvolilo studio Sony, které distribuční práva na válečné drama Greyhound prodalo Applu.

Investice kolem 70 milionů dolarů do dramatického snímku s Tomem Hanksem v hlavní roli Apple TV+ podle všeho výrazně pomohla. Ačkoliv se Greyhound od zveřejnění 10. července drží na prvních příčkách nejstahovanějších souborů webů s torrenty, přinesl streamovací službě bezprecedentní zájem. Podle informací magazínu Deadline se postaral o zdaleka největší premiéru od spuštění Apple TV+ v listopadu loňského roku. Čísla sledovanosti prý plně odpovídala úspěšné premiéře hollywoodského blockbusteru v kinech, přičemž až třetina diváků službu Applu použila poprvé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve světle podobných úspěchů se skoro chce navrhnout, že by se o něco podobného mohl pokusit také Tenet, který by si dost možná mohl nárokovat status dosud největší digitální premiéry v dějinách. Ve prospěch takového scénáře hovoří velké ztráty na marketingu, stále nepředvídatelný vývoj pandemie ve Spojených státech i mnoho diváků. Ostatně Irčan, který se do kin téměř nepodíval, také stál kolem 200 milionů dolarů.

Tyto úvahy ale neberou dostatečně v potaz možné pokuty ze zrušení plánovaných promítání, zásadní dopad podobného kroku na kinodistribuci obecně ani odlišný byznys model Netflixu. Toby Emmerich, člen představenstva Warner Bros., k postupnému odsouvání kinopremiér řekl: „Našimi cíli v průběhu tohoto procesu je zajistit nejvyšší pravděpodobnost úspěchu pro naše filmy a zároveň podpořit naše partnerská kina novým obsahem hned, jak budou moci bezpečně otevřít.“ Vydání Nolanovy novinky na streamovacích službách je tedy velmi nepravděpodobné.

Nejdříve v Evropě, pak ve Spojených státech

Místo toho se studio, zdá se, rozhodlo pro unikátní distribuční strategii – Tenet se v amerických kinech objeví, až to bude možné, a totéž platí pro ostatní země. To znamená, že premiéra filmu v Evropě by mohla proběhnout například v září, zatímco diváci ve Spojených státech si budou muset počkat až na říjen nebo listopad. V kontextu se všemi proměnnými taková strategie působí jako jedna z několika málo rozumných. Pokud by totiž měl na příjmy z hollywoodských blockbusterů celý svět čekat jen kvůli Američanům, dost možná by to znamenalo konec tisíců kin.

Jak zmiňuje magazín Indiewire, nedávno například v Severní Korei proběhla premiéra snímku Peninsula, pokračování úspěšného zombie hororu Vlak do Pusanu. Za prvních pět dnů film vydělal 20 milionů dolarů, což by byl úspěch i za normálních okolností. V Česku pak bude od zítřejšího uvedení zajímavé sledovat výkon životopisného dramatu Havel, jednoho z nejočekávanějších tuzemských titulů roku. Návštěvnost místních kin je momentálně mizerná, důvodem je ale právě nedostatek nových filmů, na které se multiplexy spoléhají.

pasta-oner-levis-1

Přečtěte si takéPrůkopník americké módy v centru Prahy. Levi’s tu s Pastou Onerem otevírá největší prodejnu ve střední a východní EvropěPrůkopník americké módy v centru Prahy. Levi’s tu s Pastou Onerem otevírá největší prodejnu ve střední a východní Evropě

Vydávání filmu jako Tenet postupně s sebou samozřejmě nese problémy. Blockbustery do velké míry sázejí na status „kulturních událostí“, kdy na krátkou dobu naprosto pohltí veřejnou diskuzi a většinu svých příjmů vydělají za prvních několik týdnů. Nolanovo sci-fi je v tomto ohledu zvlášť problematické, protože láká na složitou zápletku, o které diváci předem ví jen naprosté minimum. Pokud by se po omezené premiéře internet zaplnil pirátskými kopiemi a detaily o ději, mohl by Tenet pro další trhy ztratit značnou část ze své zajímavosti.

Na druhou stranu americké filmy většinu ze svých tržeb stále přinášejí z kin mimo Spojené státy. Situace, kdy jediná země zdržuje globální trh, je proto na delší dobu neudržitelná. Warner Bros. proto místo typického prudkého pohlcení zájmu volí pomalejší distribuční strategii. „Chceme film vydat uprostřed týdne, aby se k němu lidé dostali po své vlastní ose a plánujeme ho promítat déle, dalece přesahujíc standard,“ uvedlo studio v oficiálním oznámení.

Nolan sám prý kinaře ze CineEurope ujistil o vydání Tenetu v kinech ve videu. O novince řekl, že právě ona je z celé jeho filmografie nejvíce vytvořena pro sdílenou zkušenost na velkém plátně.

Je vám opravdu přes 18? Francie chce začít důsledněji ověřovat věk pro přístup na pornografické weby

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dorcel

Foto: Dorcel

V současnosti stačí pro přístup na web pro dospělé věk potvrdit pouhým kliknutím

0Zobrazit komentáře

Mezi filmovými a televizními streamovacími službami si aktuálně s velkým náskokem drží prvenství Netflix, který právě ohlásil další růst na téměř 193 milionů předplatitelů. Společnost generující kolem 13 % veškerého internetového provozu za svou konkurenci považuje HBO, YouTube, TikTok, nebo dokonce spánek. Zapomíná ale na zásadního soka – pornografii.

Různé formy zachycování a sledování bezpočtu projevů lidské sexuality patří k vůbec nejstarším podobám zábavy. Jako takové se jí v dějinách všech civilizací dostává výsadního, avšak zároveň často tabuizovaného postavení. Pokud se totiž pokusíme hledat rozdíly mezi lidmi a ostatními zvířaty, na velmi úzký seznam by se dostala právě schopnost pociťovat stud.

O to více jsme fascinováni těmi, kteří ho v takové míře jako my nepociťují a sami máme přirozenou tendenci jeho hranice překračovat. Když se tyto, v lidské psychologii hluboce zakořeněné, inklinace propojí s fantazií, empatií a snadnou dostupností erotických obrazů, vznikne celospolečenská posedlost.

Plně ji rozvinout umožnil zejména nástup a rychlý vývoj záznamových technologií spolu se způsoby jejich distribuce. Tím zdaleka nejefektivnějším je samozřejmě internet, vyzývavé obrazy nahých lidských těl ho tedy okamžitě zaplnily. Spolu s tím, jak se zvyšuje dostupnost pornografie, roste také její konzumace.

Emmanuel Macron z důsledného věkového omezení porna na internetu učinil jednu ze svých hlavních misí

Dnes už může být snadné se k takovému typu obsahu dostat i nezáměrně, přičemž touhu ho sledovat naplní v několika vteřinách pouhých pár kliknutí. Jak velké množství erotiky se na internetu skutečně nachází, je náročné odhadnout. Nejdůvěryhodnější studie operují s čísly mezi čtyřmi a patnácti procenty, objem internetového provozu ovšem může z hlediska datové náročnosti obrázků a videí dosahovat až třetiny. Možná než s Disneym tedy Netflix o pozornost soupeří spíše s Pornhubem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prakticky neomezená dostupnost porna s sebou nese mnoho negativních důsledků. U dospělých může vyvolávat sníženou produktivitu nebo nerealistická očekávání od svých partnerů, ale také závislost a rozklad sociálních vazeb. Vůči podobným problémům nejsou imunní ani děti, jejichž sexualita i mentální život se navíc teprve vyvíjí a sledování pornografie jim tedy bývá typicky zakazováno.

Povinné zadávání platební karty při návštěvě webu pro dospělé?

V současnosti existuje několik způsobů, jak dětem ve sledování obsahu pro dospělé zabránit, přičemž všechny vyžadují aktivní zásah rodičů. Pornografické weby mají většinou vlastní omezení v podobě dobře známého dialogového okna požadujícího potvrzení věku, ale jedná se čistě o formální prvek. Pokud uživatel chce danou stránku navštívit, prosté slovní upozornění mu v tom nezabrání.

Proto se objevilo už několik legislativních snah o regulaci dostupnosti pornografie na internetu. V mnoha asijských a afrických zemích je nelegální jakákoliv produkce nebo distribuce, častěji však podléhá různým omezením ve formě cenzury nebo limitovaného přístupu. Většina Evropy, stejně jako obou amerických kontinentů, je v tomto ohledu mnohem tolerantnější. Ačkoliv často nepřiznanou, je erotický obsah pevnou, relativně málo regulovanou, součástí kultury.

Francouzská senátorka Marie Mercierová

O velkou změnu nyní usiluje Francie v čele přímo se samotným prezidentem země. Několik měsíců po tom, co Emmanuel Macron slíbil ochránit děti před explicitním materiálem, se celý francouzský parlament shodl na představení nového celonárodního systému pro ověřování věku uživatelů internetu.

Jak informuje magazín Politico, do iniciativy se už letos v lednu zapojily místní technologické společnosti, poskytovatelé internetu i producenti pornografie. Dobrovolně podepsali listinu, v níž se zavazují zabránit přístupu nezletilých k danému typu obsahu. Francouzský senát nyní rozhodl, že v rámci zákona o domácím násilí představí dodatek vyžadující u webů pro dospělé spolehlivý způsob pro potvrzení zletilosti jejich návštěvníků.

vodnikino

Přečtěte si takéVodní kino s elektrickými loďkami. Francouzi budou promítat film na hladině jednoho z pařížských kanálůVodní kino s elektrickými loďkami. Francouzi budou promítat film na hladině jednoho z pařížských kanálů

Není přesně specifikováno, jak mají nové systémy fungovat, ale nejdiskutovanější a patrně nejsnazší metodou je momentálně ověřování prostřednictvím platební karty. Velmi podobný návrh se loni objevil také ve Velké Británii, kvůli technickým problémům byl ovšem zrušen.

V zásadě jediným krokem, který francouzští zákonodárci schválili, je nová pravomoc státního regulátora audiovizuálních materiálů, CSA. Instituce bude moci prověřovat, zda pornografické weby operující ve Francii skrze prokázání věku brání v přístupu nezletilým. Pokud se ukáže, že tak nečiní, dostane se jim trest až do úrovně zablokování webu v celé Francii.

love-gaspar-noe-2

Foto: Wild Bunch

Francouzské milostné drama Love

„CSA může zvolit správnou cestu, jakou mají internetové stránky plnit jeho požadavky,“ řekla magazínu Politico senátorka Marie Mercierová. Konzervativní politička měla na návrhu nové legislativy začít pracovat po rozhovorech s lidmi z francouzského erotického průmyslu. Producenti i distributoři po změně relevantních zákonů sami volají už léta.

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

Hlavními otázkami spojenými s návrhy omezování přístupu k erotickým webům jsou technické provedení, bezpečnost dat uživatelů a soukromí. Placený obsah samozřejmě vyžaduje poskytnutí informací o platební kartě, kvůli různým řešením jednotlivých stránek jsou ale hackerské útoky nepraktické. Uniformní systém pro celý sektor by mohl riziko úniků informací výrazně zvýšit. Proto byl odmítnut nápad použít FranceConnect, státní nástroj pro snadný přístup občanů ke správě zdravotního pojištění nebo placení daní.

V následujících měsících tak bude zajímavé sledovat, zda se nová legislativa ve Francii dostane až do praxe. Pokud ano, samozřejmě by to znamenalo velkou změnu nejen pro místní internetové distributory pornografického obsahu, ale pro celý průmysl. Země by navíc mohla stanovit precedent i pro ostatní a vyvolat jednu z největších proměn fungování erotiky na webu od jejích samotných začátků.