Na Spotify už lze přehrávat podcasty i s videem. Švédové chtějí zaútočit na YouTube a připravují se na Joea Rogana

Filip HouskaFilip Houska

spotify-videopodcast

Foto: CzechCrunch

Na Spotify si nově přehrajete podcasty včetně videa

0Zobrazit komentáře

Jakmile Spotify vloni utratilo stovky milionů dolarů za podcastové startupy, každému muselo být jasné, že gigant na poli hudebního streamingu chce do podcastů proniknout ve velké parádě. Tempo pak urychlil i zisk slavného tvůrce Joea Rogana, který bude pro švédskou platformu exkluzivně nahrávat své podcasty, jež patří ve světě k těm nejposlouchanějším, nebo zajištění nového obsahu od Kim Kardashian či DC Comics. To navíc není vše.

Obdobných spoluprací se mezi tvůrci a společností Daniela Eka rýsuje celá řada a těžit z toho může především bohatá uživatelská základna, která má přes 286 aktivních posluchačů. V podcastech však mnohdy nejde jen o audio stopu, ale také vizuální stránku věci.

Někdy se zkrátka hodí se na hosta během poslechu dívat a soustředit se na jeho výrazy, mimiky a zvláštní gesta. Každý posluchač v zásadě preferuje něco jiného, někteří více zvuk, jiní zase obraz. Moc dobře to ví i Spotify, které nyní zbrojí proti YouTube a do služby zahrnuje možnost pro přehrávání podcastů právě včetně videí, takzvaných videopodcastů.

spotify-videopodcast2

Foto: CzechCrunch

Pohled na rozhraní videopodcastu

Pokud podcasty posloucháte, víte, že schéma publikování jednotlivých dílů bylo všude vesměs stejné. Tvůrce natočil kompletní podcast, pak jeho video umístil na YouTube (případně na Patreon) a audio verzi rozmístil na různé poslechové služby, zejména na Spotify a Apple Podcasty. Tím diverzifikoval portfolio svých fanoušků a nabídl několik cest, jak tvorbu konzumovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spotify to však chce celé sjednotit a ukázat tvůrcům směr, jak mít audio i video pěkně pohromadě. Bez jakýchkoliv limitů. Ve své desktopové a mobilní aplikaci proto nově nabízí pro platící i neplatící uživatele několik sérií, které lze sledovat s videem, a to včetně automatického přepnutí do formátu čistého audia, když třeba zrovna na mobilu vyskočíte z aplikace, ale chcete dál poslouchat.

Momentálně jsou dostupné pořady Book of Basketball 2.0, Fantasy Footballers, The Misfits Podcast, H3 PodcastThe Morning ToastHigher Learning with Van Lathan & Rachel Lindsay a The Rooster Teeth Podcast. Spotify však slibuje, že brzy budou přibývat další.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Jednou z očekávaných novinek je právě série The Joe Rogan Experience, která na švédské platformě dostane exkluzivní místo a tým okolo Rogana bude moci zásobovat knihovnu kompletním obsahem. To by se mělo stát ještě do konce letošního roku, byť přesnější termín není znám. Na 29. července je naplánován i první díl pořadu The Michelle Obama Podcast, v němž se bude bývalá první dáma USA zabývat mezilidskými vztahy.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan TržilSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

Zajímavé je, že Spotify v rámci tohoto důležitého kroku přepracovalo také žebříčky oblíbených podcastů. Nově nabídne dva základní – Trending, kde zobrazí 50 ambiciózních pořadů, a Top, pod kterým bude k nalezení těch nejlepších 200 podcastů na platformě.

V Česku se podle našich testů zatím neukázaly, ale lze očekávat, že je Spotify bude postupně rozšiřovat do stále více zemí. Přestože totiž do podcastů v poslední době skutečně masivně investuje, je třeba podotknout, že zejména uživatelské rozhraní například pro vyhledávání a procházení podcastů není zatím zdaleka ideální. I nové žebříčky tomu mají pomoci, ale před vývojáři je ještě dost práce.

Jak na reklamy

Velkou otázku představuje také strategie ohledně reklam. Spotify totiž k podcastům chce přistupovat jako k regulérnímu byznysu a má ambici z nich generovat příjmy. Nejen pro sebe, ale pochopitelně i pro samotné tvůrce, kteří by ve videu mohli mít product placement nebo propagovat konkrétní firmy nahlas, což se děje již nyní, ale Spotify by mohlo přijít s dalším monetizačním modelem. Prozatím však o podrobnostech mlčí – prý je celá věc ještě v raných fázích.

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

Tak či tak, pro Spotify je zahrnutí videa velkým milníkem v jeho podcastovém snažení a rozhodně se vyplatí sledovat, jak bude švédský hudební gigant s novými exkluzivními sériemi postupovat. Podcasty teď totiž ve světě mají obrovský hype, a pokud z nich může někdo vytřískat maximum, bude to právě Spotify.

Ve hře je samozřejmě i Apple, ale přestože stál u zrodu a popularizace podcastů, dnes již k nim nepřistupuje nijak zvlášť aktivně. Před pár dny se nicméně objevil nový podcast Apple News Daily, což je nový zpravodajský pořad pod hlavičkou kalifornské firmy, který teoreticky může zažehnout větší posun kupředu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Apple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tim-cook-apple

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

0Zobrazit komentáře

Klimatické změny způsobují… krávy. Kromě nich je to ale samozřejmě také zbytek zemědělství, automobilový průmysl, energetický průmysl, výroba desítek tisíc různých produktů i jejich následná distribuce. Pokud většina těchto oblastí zásadně nezmění své fungování, pro miliony lidí po celém světě to může znamenat katastrofický scénář. Apple se nyní zavazuje, že se ho rozhodně nebude účastnit a do roku 2030 má v plánu být jako firma včetně celého svého dodavatelského řetězce kompletně uhlíkově neutrální.

Ačkoliv bývá ze stran organizací jako Greenpeace stále kritizován a některé jeho produkty generují příliš mnoho elektronického odpadu, patří Apple k ekologicky nejzodpovědnějším korporacím na světě. Už dlouhá léta například na žádné prezentaci nového zařízení nechyběla poznámka o environmentální nezávadnosti materiálů použitých při jeho výrobě. Jejich vývoj je navíc už nějakou dobu téměř kompletně napájen z obnovitelných zdrojů.

Postupně se zvyšuje také míra práce s recyklovanými zdroji, často pocházejícími ze starších produktů firmy. V říjnu roku 2018 si vůbec největší potlesk z celé keynote vysloužila zpráva, že nové MacBooky Air i Macy mini používají výhradně recyklovaný hliník. Loni společnost ve spojitosti s tím ohlásila plán vyrobit plně recyklovaný iPhone a v nedaleké budoucnosti zcela eliminovat svou závislost na těžbě nových zdrojů.

Dosud možná nejambicióznější ekologický cíl Applu nicméně přichází nyní. Výrobce iPhone sice svůj vlastní provoz po celém světě už dávno ze 100 % pohání obnovitelnou energií, něco jiného je ovšem toto fungování rozšířit na celý dodavatelský řetězec. Ještě náročnější je pak k tomu připojit uhlíkovou neutralitu, tedy zabránění vypouštění nového oxidu uhličitého do atmosféry. Výsledkem by byl nulový negativní dopad na klimatické změny u jedné z největších společností na světě.

„Firmy mají zásadní příležitost pomoci vybudovat udržitelnější budoucnost, která vychází z naší společné starosti o planetu, kterou sdílíme,“ řekl šéf Applu Tim Cook. „Zlepšení klimatu může být základem pro novou éru inovačního potenciálu, vytváření pracovních míst a stabilního ekonomického růstu. Doufáme, že se s naším závazkem dosáhnout uhlíkové neutrality staneme vlnou v rybníku, který podnítí mnohem obšírnější změny,“ dodal.

Apple pomůže i ostatním

Uhlíková neutralita nutně neznamená, že daná společnost přestane produkovat oxid uhličitý – jde o to, že celkový objem skleníkového plynu vypuštěného do atmosféry bude nula. Některé firmy se ji tedy snaží dosáhnout, aniž by zásadně změnily své jinak nepříliš ekologické fungování. Například letecká společnost EasyJet je uhlíkově neutrální díky velkým investicím do výsadby stromů pohlcujících plyn.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Apple se chce takto legitimnímu, ale poněkud neupřímnému způsobu vyhnout a rovnou tvrdí, že do roku 2030 své emise sníží o celých 75 %. Zbylou čtvrtinu chce pak kompenzovat inovativními způsoby pro odstraňování uhlíku z atmosféry. Své plány i vyvinuté postupy přitom bude sdílet s ostatními společnostmi, aby jim pomohl dosáhnout stejných cílů.

„Vytvořme zcela nový způsob, jak dělat byznys, a spolu s tím zanechme odkaz, na který budeme moci být všichni hrdí.“

Většinu postupů, kterými se Apple k výraznému snížení emisí přiblíží, firma aplikuje už nyní a do budoucna je bude posilovat. Patří mezi ně design produktů umožňující co nejnižší produkci skleníkových plynů, zvyšování efektivity spotřeby energie, podpora obnovitelných energií, inovace ve výrobních procesech a zpracování materiálů a odstraňování uhlíku z atmosféry.

Lisa Jacksonová, VP Applu pro životní prostředí, politiku a sociální iniciativy

Lisa Jacksonová, viceprezidentka životního prostředí z Applu, pak ve svém blogu zdůraznila spojitost mezi ekologií a občanskými právy. „Desítky let výzkumů ukázaly, že klimatické změny a znečištění neúměrně ubližují chudším komunitám,“ píše. Dále zmiňuje, že jen od roku 2015 se Applu podařilo své uhlíkové emise snížit už o 35 % a od letošního roku jsou veškeré kamenné obchody a kanceláře Applu na světě zcela uhlíkově neutrální.

Společnost se k podobným cílům snažila už déle přesvědčit také ostatní, se kterými spolupracuje, nyní se však rozhodla k radikálnímu kroku a zavázala se, že do roku 2030 tak skutečně učiní. „Volba mezi zdravou planetou a dobrým byznysem byla vždy falešná a my jsme to dokázali s firmou, která ze 100 procent běží na obnovitelných zdrojích,“ vysvětluje Jacksonová.

Příspěvek pak uzavírá silným apelem: „Vytvořme zcela nový způsob, jak dělat byznys a spolu s tím zanechme odkaz, na který budeme moci být všichni hrdí.“

apple_commits-100-percent-carbon-neutrality-for-supply-chain-and-products-by-2030

Foto: Apple

Apple nedávno v Číně přispěl desítkami milionů dolarů na projekt gigawattu obnovitelné energie