Neony, syntezátory a MacBook v 19. století. Film Tesla o životě geniálního vědce slibuje nekonvenční podívanou

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tesla-ethan-hawke-biopic-2

Foto: IFC Films

Ethan Hawke jako Nikola Tesla

0Zobrazit komentáře

V souvislosti se slovem „Tesla“ se dnes většinou mluví o firmě Elona Muska. Momentálně nejhodnotnější automobilka na světě ale svůj název převzala z příjmení geniálního srbsko-amerického vynálezce Nikoly Tesly. Toho v novém životopisném filmu ztvárnil Ethan Hawke po boku Kylea MacLachlana jako Thomase Edisona. Daný žánr mívá tendenci fungovat jako suché shrnutí faktů ze životů svých hrdinů, trailer filmu Tesla ovšem naznačuje mnohem zajímavější podívanou.

Nikola Tesla vynalezl nejrozšířenější typ elektrického motoru, zásadně přispěl k rozvoji střídavého proudu a moderní rozvodné sítě, představil světu bezdrátovou komunikaci a mnoho dalšího. Nebyl však dobrým byznysmenem, ve 40. letech 20. století tedy zemřel chudý a napůl zapomenut. Místo efektivního převádění svých výtvorů na výdělečné produkty svůj čas trávil experimentováním s elektřinou či rentgenem.

V očích většinové společnosti je zejména druhá polovina vynálezcova života opředena mýty ohledně přístrojů a technologií, na kterých pracoval. Naprosto legendární je zejména Teslův transformátor. Zařízení zamýšlené pro dálkový přenos energie nemá kvůli neefektivitě praktické využití, nabízí ale naprosto fascinující podívanou. Sloupy s velkými cívkami vyzařujícími fialové blesky se staly hlavní hvězdou mnoha atrakcí a s různými fantastickými funkcemi se nejednou objevily ve filmech a seriálech.

Právě takové vynálezy v kombinaci s Teslovými excentrickými veřejnými prezentacemi měly velký podíl na postupné deformaci jeho statusu. Dnes bývá někdy vnímán jako tajemná postava na pomezí šíleného vědce a kouzelníka. V průběhu desetiletí jeho odkaz nabral až mýtických rozměrů, takže nepůsobilo nepravděpodobně, když se například ve filmu Dokonalý trik objevil jako autor teleportu.

Zdá se, že nový film o Teslově životě se nebude příliš snažit podobné teorie rozporovat, spíše naopak. Do velké míry je totiž inspirován sérií Opilá historie, krátkými skutečnými historkami, přibarvenými podnapilým stavem vypravěčů. Místo pokusu o shrnutí života svého hrdiny se snímek zaměří na období, kdy s Thomasem Edisonem válčil o prosazení střídavého proudu jako hlavní formy užitkového proudu. Nedlouho poté se pak Tesla snažil vytvořit způsob, jak elektřinu dopravovat na dálku bez kabelů a drátů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První trailer filmu, který na festivalu v Sundance dostal ocenění za zpracování života známého vědce, začíná vcelku klasicky. Zatímco sledujeme záběry muže zahleděného na rozbouřené nebe, žena ve voiceoveru se ptá, jestli můžeme přírodu připodobnit ke kočce a zda ji můžeme podrbat na zádech. Jen o pár vteřin později ale tutéž ženu vidíme s MacBookem, vysvětlujíc nedostatek Teslových fotografií ve výsledcích vyhledávání Googlu.

Tvůrci se zjevně rozhodli poctu vynálezci složit propojením jeho života a moderní doby, kterou zásadně ovlivnil. Kromě záběrů věrně vyobrazujících Spojené státy na začátku 20. století tak uvidíme například Edisona s iPhonem v ruce. Samozřejmě nechybí ani blesky z Teslových transformátorů, jejichž neonová záře se přetavuje také do estetiky titulků doplněné o syntezátorovou osmdesátkovou hudbu.

„Dekonstruovaný životopisný film“, jak je snímek autory označován, má vědce představit velmi nekonvenčním způsobem, odpovídajícím jemu samotnému. „Svět, ve kterém žijeme, je snem, který Tesla snil jako první,“ zaznívá na konci traileru. Co se stane, když sny geniálního inženýra přetečou na plátno a spojí se s historii, jež mu následovala, uvidíme 21. srpna. Tehdy má snímek vyjít v kinech a zároveň na internetu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zapomeňte na formule. Za rok startují závody elektrických koloběžek, které pojedou až 100 kilometrů v hodině

eskooter2

Foto: eSkooter

Závodníci se budou řítit po dráze rychlostí až 100 km/h

0Zobrazit komentáře

Elektrické koloběžky jsou stále oblíbenějším způsobem mikromobility. Nejenže je na nich postaven obchodní model nejedné sharingové společnosti, ale zároveň se stávají nedílnou součástí portfolia dopravních prostředků osob žijících ve městech i na venkově. Jejich obliba teď přispěla ke vzniku zcela nového šampionátu, ve kterém budou soupeřit jezdci na extrémně nadupaných koloběžkách a zároveň šířit povědomí o elektromobilitě.

Autorem myšlenky adrenalinových koloběžek je skupina vedena podnikatelem v oblasti motorsportu Hragem Sarkissianem a Khalilem Beschirem, komentátorem závodů F1 a bývalým závodníkem A1 GP. Na seznamu jmen podporujících tento podnik nechybí ani Lucas di Grassi, známý ze světa série formulí na elektrický pohon Formula E, a Alex Wurz, který dříve jezdil šampionát F1 za stáje Benetton, McLaren a Williams.

eskooter3

Foto: eSkooter

Celý podnik vznikl také na podporu udržitelné městské mobility

Všichni čtyři se rozhodli přetavit své bohaté motorsportové zkušenosti do bláznivého, ale o to více atraktivního formátu pojmenovaném Electric Scooter Championship či jednoduše eSkooter, který by se měl rozběhnout v roce 2021.

Tronběžky pro všechny

Video publikované k příležitosti oznámení vzniku tohoto šampionátu slibuje velice adrenalinovou podívanou. Jezdci soupeřící ve videu jsou oděni do kombinéz s neonovými detaily, které se objevují i na jejich závodních strojích. Celý vizuál tím nápadně připomíná slavnou klasiku v podobě filmu Tron.

Motorky jsou však v tomto případě nahrazeny extrémně rychlými koloběžkami, jejichž rychlost by měla dosahovat až 100 kilometrů v hodině. Aby byly koloběžky, potažmo jezdci, schopni jízdu v takovéto rychlosti ustát, měla by být koloběžka opatřena pneumatikami s širokým profilem, dostatečně širokou základnou pro co nejjistější postoj a také kvalitním odpružením.

Pořadatelé již mají mít uzavřená partnerství s poskytovatelem těch nejmodernějších technologií, který by měl mít vývoj závodních koloběžek na starosti. Jeho jméno sice zatím prozradit nechtějí, nicméně první prototyp by měl být představen již koncem tohoto roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je ovšem otázka, jakým způsobem bude řešena bezpečnost jezdců. Na videu samozřejmě nechyběly helmy a také kombinézy by měly být vybaveny chrániči páteře a kloubů. Vyvstává však otázka, zda to bude stačit. Přeci jen jízda ve stokilometrové rychlosti na koloběžce může být o něco nebezpečnější než jízda ve stejné rychlosti na motocyklu či kole.

eskooter4

Foto: eSkooter

eSkooter by mohl být jedním z cenově nejdostupnějších podniků

Absence složitějších technologií však dělá z eSkooteru velice atraktivní podnik, do kterého by se díky skromnějším finančním nárokům mohlo dostat daleko více subjektů než do podniků jako F1 či Moto GP. Spolu s tím by jezdci mohli přicházet ze široké palety sportovních odvětví, od motoristických závodníků přes cyklisty až po skateboardové či snowboardové jezdce.

Ve jménu elektrické mikromobility

Celý šampionát ale nepřináší jen atraktivní podívanou. Spolu s ní chce podnik na místech svého konání vyvolávat debatu na téma elektromobility a řešení, jak tuto oblast dopravy co nejvíce přiblížit místním. Dokonce se spekuluje o tom, že by se eSkooter mohl stát součástí podniku Formula E.

Ta již delší dobu hledá doplněk svého harmonogramu a závodění elektrických koloběžek by mohlo být tou pravou podívanou. Nahrává tomu i přítomnost jména di Grassi na seznamu podporovatelů. Lucas di Grassi totiž patří mezi nejvýraznější tváře elektrických formulí a je velvyslancem Evropské unie pro udržitelný rozvoj.

eskooter1

Foto: eSkooter

Je otázkou, jak moc bezpečná tato podívaná bude

„S tím, jak se svět snaží i ve sportu dosáhnout co největší sociální odpovědnosti, je nutné, aby se i konvenční sport co nejvíce přizpůsoboval, rozvíjel a diverzifikoval,“ připomněl v tiskové zprávě Lucas di Grassi.

Bohužel i zbytek informací je založen pouze na spekulacích. V současné době tak není jasné, kdo bude celý projekt financovat, ani zda se budou závodů účastnit celé stáje, nebo pouze jednotliví jezdci. Otazníky se také houpou nad tím, zda si závodníci budou moci koloběžky výrazněji upravovat, popřípadě jak bude vypadat profil závodních tratí, které by měly vznikat výhradně v centrech těch největších a nejprogresivnějších měst světa.

eskooter5

Foto: eSkooter

Lucas di Grassi