Televize pro TikTok a generaci Z. Obrazovka The Sero od Samsungu se automaticky otáčí podle obsahu na telefonu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

samsung-the-sero-1-min

Foto: Samsung

Televize Samsung The Sero jako první na trhu podporuje vertikální video

Dnes už dávno neplatí, že nevlastnit televizi znamená jen nemít zájem o to, která z nekonečných mýdlových oper právě běží na Nově. Z hloupých, obrazově neuspokojivých a nevzhledných plastových krabic se staly skvělé kusy technologie, ideální nejen pro sledování Netflixu, ale také třeba YouTube. Stejně přirozený je poslech hudby, hry na PlayStationu nebo Xboxu a klidně i rozšíření plochy počítače nebo telefonu.

Právě multimediální aspekt moderních televizí dosud nejdále dotahuje Samsung The Sero. Zařízení, jehož názvem je korejský překlad slova „vertikální“, obsahuje otáčecí obrazovku.

Spolu s tím, jak rostou velikosti a rozlišení obrazovek, se televize stávají dominantním předmětem v pokoji. Výrobci tento aspekt typicky přímo nereflektují, takže obří černé obdélníky nabízejí oživení například klasickým spořičem nebo nanejvýš hezkým tichým videem z YouTube.

Samsung se ale s konceptem televize nebojí výrazněji experimentovat. Před pár lety představil model The Frame, který má unikátní design připomínající minimalistický rám obrazu a tuto iluzi dotváří statickými grafikami. Zásadní vlastností je přitom jejich minimální spotřeba, jelikož nejde o obyčejný spořič.

https://www.youtube.com/watch?v=1E1gEApdpOY

Novinka Samsung The Sero, uvedená letos v lednu na technologické konferenci CES, volí trochu opačný přístup. Místo aby televize při nečinnosti nabrala podobu splývající s konzervativní dekorací pokoje, ráda na sebe upozorní. Vertikální obrazovka o 43 palcích na vlastním stojanu je zkrátka objekt, který jen těžko hledá každodennost. Fanoušky sci-fi možná napadnou i paralely s ikonickými černými monolity z Kubrickovy Vesmírné odysey.

Na druhou stranu může The Sero pořád zaujmout pozici lávové lampy, jen přibližně metr vysoké. To když zobrazuje abstraktní grafiku, dávajíc svému okolí auru zvláštního futuristického prostoru. Samozřejmě ovšem nechybí ani dobrá míra konvence v podobě módu Ambient+, který zobrazuje užitečné informace. Obecně řečeno, zatímco zmiňovaný The Frame se snaží pokoj obohatit odkazy na klasické formy interiérového umění, novinka od Samsungu je sama o sobě zajímavým kouskem designu. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co The Sero dělá v klidovém stavu, je ale nejméně zajímavé. Především jde totiž o jednu z prvních moderních televizí na trhu, která je schopná se fyzicky proměnit podle využití. Pokud sledujeme film nebo seriál, má dobře známou formu velkého horizontálního displeje, když ale chceme lepší plochu například pro procházení sociálních sítí, stačí otočit spárovaný telefon na výšku a obrazovka ho poslušně následuje.

Novinka od Samsungu má kvůli takovým vlastnostem poněkud užší zaměření, které Michal Forejt, šéf divize spotřební elektroniky české a slovenské pobočky firmy, specifikuje jako „mileniály a příslušníky generace Z“.

samsung-the-sero-7-min

Foto: Samsung

The Sero může mít v pokoji výsadní místo

samsung-the-sero-3

Foto: Samsung

…nebo dokonale splynout s okolím

Počet tunerů a kvalita zabudovaného televizního programu není zase tak důležitá, zásadní je zde spíše párování s telefonem a flexibilita. The Sero nejde kvůli neodpojitelnému stojanu pověsit na zeď, ale lze k ní připojit kolečka a snadno ji přemisťovat po bytě.

Zrcadlení displeje telefonu či tabletu do TV je po prvotním nastavení otázkou několika vteřin – stačí jimi poklepat na rám zařízení. Stejně jako v případě samotného otáčení obrazovky by tak měla rychle zmizet zprvu bizarní představa procházení Instagram Stories nebo TikToku na televizi. Pro majitele iPhonů a iPadů je situace mírně složitější, ale stále překoná velkou část konkurence díky podpoře AirPlay 2.

QLED obrazovka s 4K rozlišením a 60W reproduktory

Z hlediska cenovky lehce pod 40 tisíc korun i obrazových vlastností The Sero zapadá do střední třídy. Nabídne tedy typický QLED panel Samsungu se 4K rozlišením a stoprocentním pokrytím barevné škály DCI-P3. Samozřejmostí je i podpora HDR ve standardu 10+, chybí jen Dolby Vision a v dané cenové relaci do 40 tisíc korun nelze očekávat extrémně vysoký jas.

Svojí třídě se ovšem The Sero vymyká zvukem. Velký stojan obsahuje reproduktory v konfiguraci 4.1 a celkovém výkonu 60W – standardem bývá polovina.

samsung-the-sero-8

Foto: Samsung

Hlavním zaměřením novinky je multimediální obsah

Samsung je v současnosti nejradikálnější výrobce televizí, protože je ochoten se vydávat jinými směry než ostatní. Přesněji to znamená, že například koncept otáčecí obrazovky pro vertikální obsah není těžké označit za zbytečný. Na druhou stranu ale jasně hledí vpřed a dělá vše pro to, aby dokonale využil svoje speciální vlastnosti.

Od poutavého designu přes rychlé reakce na přetočení telefonu až po kvalitní reproduktory je The Sero bezesporu jednou z nejzajímavějších televizí posledních několika let. Nemluvě o tom, že krabici, ve které se prodává, je možné podle přiloženého návodu předělat na domek pro kočku.

samsung-the-sero-6

Foto: Samsung

Režim Ambient+ poskytuje užitečné informace

samsung-the-sero-5

Foto: Samsung

Relativně velký stojan obsahuje výkonné reproduktory

samsung-the-sero-2

Foto: Samsung

The Sero lze díky kolečkům snadno přemisťovat po bytě

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Samsung. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Firmy potřebují peníze, dopisy vládě je nevydělají. Dvojice z OutdoorTripu spouští iniciativu Zachraňme turismus

Peter BrejčákPeter Brejčák

turismus

Iniciativa Zachraňme turismus pomáhá nastartovat byznys firmám v cestovním ruchu

Málokterý segment zasáhla pandemie koronaviru tak silně jako cestovní ruch a s ním související oblasti od restaurací a hotelů přes různé atrakce a památky až po hudební festivaly či například průvodce. Jednou ze zasažených firem byl také český travel startup OutdoorTrip, který jakožto globální zážitková platforma nabízí outdoorové aktivity a atrakce po celém světě, včetně Česka.

Dvojice z OutdoorTripu – marketingový šéf Tomáš Barčík a výkonný ředitel Zdeněk Blažek – se rozhodla, že nebude spoléhat pouze na podporu státu, a tak na konci dubna spustila projekt Zachraňme turismus. Komerční iniciativa má pomoci přežít firmám v turismu zasaženým následky pandemie COVID-19.

„Byli jsme stejně jako mnoho subjektů v cestovním ruchu postaveni před hotovou věc. Uzavření měst a regionů, leteckého prostoru, strach většiny cestovatelů z nákazy. Všechno se během pár dnů zastavilo. Nechtěli jsme ale jen sedět se založenýma rukama a čekat na to, co se stane, a odkud přijde případná pomoc,“ popisuje pro CzechCrunch motivace k založení iniciativy Tomáš Barčík.

„Prvním krokem pro nás byla změna fokusu na český trh. Možná dočasná, částečně ale možná trvalá změna. Vidíme zde mnoho obchodních příležitostí, jak provázat zdánlivě nespojitelné. Současná situace tomu více než nahrává a trh se nám všem aktuálně výrazně mění přímo pod rukama,“ dodává Barčík.

turismusweb

Web iniciativy Zachraňme turismus

Zároveň přiznává, že k založení iniciativy vedlo uvažování o nutné změně obchodního modelu OutdoorTripu. „Jsme dostatečně silní a zkušení na to, abychom dokázali pomoci uspět i ostatním subjektům. Proto jsme koncem dubna rozeběhli jednoduchý web a projekt s jasnou misí. Už během května se k nám připojilo přes 100 firem, nyní se blížíme ke dvěma stovkám,“ popisuje Barčík první měsíce.

Sdílení know-how jako klíč k úspěchu

Jednotlivé společnosti se mohou pomocí formuláře zaregistrovat do jedné z patnácti kategorií, následně specifikovat svoje potřeby a nabídnout pomoc. Právě ve výměně potřeb a propojování subjektů vidí zakladatelé hlavní podstatu své iniciativy.

„Nechceme tvořit nějaké tržiště poptávek a nabídek. Naopak chceme slyšet o tom, co firmy trápí, sdílet společně know-how, zkušenosti, data, přemosťovat zdánlivé propasti mezi segmenty cestovního ruchu, které by k sobě za jiných okolností třeba hledaly cestu dlouho a možná ani nenašly, a vytvářet nová partnerství a projekty,“ říká Zdeněk Blažek, druhý ze zakladatelů českého travel startupu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To se iniciativě zatím velmi dobře daří. Kromě slušného počtu zapojených firem získal v červnu projekt záštitu Hospodářské komory ČR. Vznikla také expertní skupina odborníků v cestovním ruchu, která má ve svých cílech pravidelné meetupy a stavbu akčního plánu podpory turismu v Česku.

Na konci června zrealizoval Zachraňme turismus ve spolupráci s agenturou STEM/MARK rozsáhlý výzkum trhu Dovolená v Česku 2020, zaměřený na zmapování nákupního chování českých turistů, tedy kde chtějí letos Češi trávit dovolenou, za co budou utrácet a kolik peněz budou ochotni vydat. Výzkum má podle zakladatelů přinést rigidní data firmám k efektivnějšímu a přesnějšímu byznysovému plánování letošní turistické sezóny.

barcik-blazek

Zakladatelé projektu Zachraňme turismus Tomáš Barčík a Zdeněk Blažek

Subjekty působící v cestovním ruchu tak díky zapojení získají nejen expertízu a důležité informace, ale také pomoc se stavbou projektů, navazováním nových spoluprací a tvorbou produktů včetně konkrétních obchodních a marketingových strategií za účelem maximalizace zisku. Jak je však patrné, jen Češi český turismus nezachrání. Pro některá města a regiony bude zásadní, jak brzo se vrátí incomingoví turisté.

„Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze.“

Zachraňme turismus nám proto také představil jednu z dalších možností, jak plánuje pomoci firmám, a to ekvivalent tzv. Covid Safety Auditu a certifikátu, který by byl firmám udělen po splnění hygienické a zdravotní způsobilosti potvrzené auditem. Tím by se mohly stát přitažlivější hlavně pro zahraniční klientelu z Asie a Ameriky, která je na tuto oblast citlivá. Podobný projekt již běží například v Turecku ve spolupráci s tureckou vládou.

„Razíme cestu konkrétní pomoci s konkrétními výsledky pro co nejširší spektrum subjektů. Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze. Informace, obecné apely a otevřené dopisy vládě jsou za nás bohulibé, ale z krátkodobého pohledu peníze nevydělají. A než jednání dosáhnou nějakých reálných výsledků, uteče spousta času a mnoho firem se dostane do existenčních problémů,“ komentují současnou situaci zakladatelé OutdoorTripu.

creaks-amanita-design-mp

Přečtěte si takéOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru CreaksOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks

V blízké době chce nicméně iniciativa využít svůj mandát i k tomu, aby mohla promluvit hlasem kritické masy malých a středních firem k vládním institucím a apelovat tak na přímou a skutečnou podporu českému turismu. Zakladatelé Zachraňme turismus přitom mluví ze svých zkušeností.

OutdoorTrip byl jako travel-tech startup založen v roce 2018, přičemž v pre-seed kole dokázal od investorů získat investici 480 tisíc eur (přibližně 12 milionů korun) a v navazujícím seed investičním kole o rok později pak další milion eur (27 milionů korun).

„Pevně věříme, že se situace brzy zlepší a že díky vzájemné spolupráci s ostatními subjekty v cestovním ruchu přežijeme nejen letošní krizový rok, ale že najdeme i nový způsob fungování pro sezóny další. Za nás a Zachraňme turismus se pro to pokusíme udělat maximum,“ dodává závěrem pozitivně Tomáš Barčík.