Do kritiky App Storu se pouští i Facebook. Apple mu zakázal, aby u plateb v aplikaci upozorňoval na jeho poplatky
Apple si účtoval necelou třetinu z každého prodeje na App Storu už od jeho spuštění, postupné změny pravidel a způsobů, jakým autoři aplikací v obchodě vydělávají, ale situaci poněkud zkomplikoval. Loni praktiky Applu ostře kritizovalo Spotify, před pár týdny se přidalo Epic Games a nyní se do otevřeného sporu pouští také Facebook. Jablečná firma prý omezuje jeho snahy o transparentnost i podporu malých byznysů.
Epic Games před necelými dvěma týdny záměrně porušili pravidla App Storu, když do aktualizace hry Fortnite přidali vlastní způsob pro kupování herní měny. Apple okamžitě reagoval nejdříve odstraněním hry z obchodu a následně hrozbou, že od svých vývojářských nástrojů odstřihne celý Unreal Engine, základ mnoha her od Epicu a dalších. Zároveň byl spor formalizován, když herní vývojář na provozovatele obchodu aplikací podal žalobu.
Apple neotálel a zveřejnil e-mailovou komunikaci, kdy jeho žalobce žádal nyní už bývalého šéfa marketingu Applu Phila Schillera o udělení „speciální nabídky“, která by umožnila výjimku z pravidel App Storu. Ředitel Epic Games se sice pokusil zdůraznit, že dvoubilionové firmě navrhoval stejnou změnu pro všechny vývojáře, takový krok by měl ovšem výrazně negativní dopad na byznys model obchodu s aplikacemi.
Facebook technologického giganta nenapadá zdaleka tak zpříma, v zásadě se pokusil jen o neustále viditelné poukazování na to, jak vydělává. Pro svou sociální síť připravil možnost pořádat placené online události. Cílem novinky má být hlavně pomoci menším podnikatelům a influencerům vytvořit nový zdroj příjmů po zásahu protipandemických opatření. To je bezesporu dobrá iniciativa.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKámen úrazu spočívá v její integraci do aplikací pro iOS i Android. Jak informuje agentura Reuters, verze pro zařízení Applu měla při každém nákupu virtuálního vstupného upozornit, že si výrobce iPhonů z celkové ceny bere 30 procent. Facebook poznámku vysvětluje snahou o transparentnost ohledně toho, kam putují peníze uživatelů. V současném kontextu je ale jasné, že stejně informace tak nepřímo kritizuje Apple, který si bere část z příjmů pořadatelů akcí.
Druhá interpretace je poměrně zřejmá i z oficiálního prohlášení firmy, kde se píše: „Více než kdy jindy máme nyní možnost pomoci lidem pochopit, kam peníze zamýšlené pro malé byznysy skutečně jdou.“ Provozovatel App Storu příslušnou aktualizaci zablokoval, protože prý porušuje pravidlo zakazující uživatelům zobrazovat „nerelevantní informace“.
Na Androidu Facebook zvolil méně agresivní upozornění říkající, že sám si z dané transakce nic nebere. Verze, která na telefonech se systémem Googlu nakonec vyšla, ale neobsahuje ani tuto zprávu. Sociální síť prý má v plánu stejné informace předat přímo v aplikaci jiným způsobem, zatím však vůbec není jasné, jak by to mohla provést.
V žádném z aktuálně široce medializovaných sporů není vůbec jednoduché se přiklonit na jednu stranu. Apple se v jádru řídí mnohaletými standardy v tom, kolik si nechává provozovatel platformy od jejich uživatelů zaplatit. Na druhou stranu je ale s Googlem součástí oligopolu, protože k obchodům dvou firem takřka neexistují konkurenceschopné alternativy.
Epic Games svou kampaň zase postavilo na problematickém základu a svou vlastní platformu také neprovozuje zrovna ideálně. Facebook pak na jednu stranu tvrdí, že chce podporovat menší byznysy a dávat to najevo, na druhou ale jeho příjmy pocházejí z cílené reklamy, vlastních monopolistických praktik a přinejmenším kontroverzního přístupu k soukromí.
S tím je spojena ostatně další věc ohledně fungování iOS. Verze systému s číslem 14, která by měla vyjít v září, totiž obsahuje novou funkci pro zamezování nechtěného sledování uživatelů. Podobně jako lze u vybraných webů zablokovat cookies poskytující webu například informace o tom, jak s ním uživatel interaguje, iOS 14 stejnou možnost poskytne pro reklamy.
To znamená, že uživatelé budou moci zablokovat sdílení tzv. IDFA identifikátoru s vývojáři, čímž jim zamezí sledovat úspěšnost jejich reklam. Facebook na svém blogu v posledních dnech vydal několik příspěvků, kde tuto změnu nepřímo kritizuje proto, že bude mít špatný dopad na cílené reklamy, tedy jejich relevanci pro zákazníky. Důsledkem toho může být výrazně snížená úspěšnost reklam a z toho vycházející neblahý vliv na byznys firem, které reklamy zadávají.
Facebook řekl, že znefunkčnění jeho platformy pro cílenou reklamu na iOS by prý mohlo znamenat i více než padesátiprocentní pokles zisků pro třetí strany. Magazín TechCrunch ve spojitosti s tím kontaktoval několik firem a dostalo se mu odpovědí z obou stran.
Jedni se připojovali k hrozbě Facebooku s tím, že lze najít řešení chránící soukromí uživatelů i byznys zároveň. Podle druhých cílená reklama sociální sítě získává data z mnoha různých zdrojů a stejně na nich vydělává hlavně Zuckerbergova firma.