Nadějná budoucnost filmů v kinech. Premiérový víkend přinesl očekávanému sci-fi Tenet přes 50 milionů dolarů
Mohlo se zdát, že na sci-fi blockbusteru Tenet (nebo alespoň jeho uvádění v kinech) stála celá budoucnost filmového průmyslu. Všichni totiž čekali, jak se po dlouhé pauze způsobené pandemií podaří první tradiční velká premiéra. Čísla ze světa i z Česka za první víkend v širším kontextu nejsou zdaleka rekordní, ale snad se dá říct, že vše je na dobré cestě a nemusíme se bát dalších složitých časových inverzí.
Některé recenze ho označují za příliš složitý a lze si jen těžko představit, že by blockbusterový rozpočet na něco podobného dostal jiný režisér. Tenet je s cenou přes 200 milionů dolarů přesto zdaleka nejdražším originálním projektem Christophera Nolana. Pro srovnání – hlavolam Počátek stál 160 milionů dolarů a bezmála tříhodinová odysea napříč galaxiemi Interstellar vyšla na 165 milionů.
U vyprávěním novátorského, ale natáčením poměrně staromilského režiséra si nicméně můžeme být téměř jisti, že se každý dolar na plátno promítne ve formě dokonale uvěřitelného vizuálního zpracování. Nolan je totiž známý svým nepříliš nadšeným přístupem k počítačovým efektům – pokud existuje i jiné řešení, vyhne se jim. Například v případě Temného rytíře tak Batmanovo auto skutečně zvládlo většinu z toho, co vidíme ve filmu.
Ačkoliv složení města napůl prakticky provést nelze, většina ostatních triků Počátku také proběhla přímo na place. Když tedy bylo potřeba, aby napříč celou ulicí velkoměsta hustě pršelo, nebo aby se postavy utkaly v chodbě s neustále se měnící gravitací, vznikly stovky metrů sprch a otáčecí chodba.
Tenet jde v tomto ohledu zatím nejdále, takže obsahuje například jednu z největších praktických filmových explozí v dějinách. Dokument o natáčení, který je nejlepší zhlédnout až po filmu, je dostupný na konci článku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVelkolepé zpracování ovšem vyžaduje také velkolepé příjmy. Podle dostupných informací studio Warner Bros. za produkci a marketing ambiciózního sci-fi utratilo okolo 400 milionů dolarů. Známé pravidlo přitom říká, že aby se film mohl stát ziskovým, musí vydělat alespoň dvojnásobek těchto nákladů, takže v tomto případě 800 milionů dolarů. To je poměrně masivní částka i za normálních okolností.
Současnost má ale k normálním okolnostem stále poměrně daleko. Tenet se měl do kin původně dostat 17. července, koronavirová pandemie ale podobné plány učinila zcela nemožné. Po několika odkladech a dočasném zrušení premiéry tak studio přišlo s alternativním modelem distribuce, kdy několik desítek zemí včetně Česka může film vidět od konce minulého týdne, zatímco Čína, a hlavně Spojené státy se dočkají postupného uvedení od tohoto čtvrtku podle toho, kde bude „bezpečné“ do kina jít.
Čísla, která dávají naději
Prozatím je těžké odhadovat, zda se epické sci-fi zaplatí, první čísla výdělků jsou nicméně poměrně nadějná. Tenetu se od premiéry 26. srpna podařilo napříč 41 zeměmi utržit 53 milionů dolarů. Na jednu stranu to vedle premiéry Interstellaru s 80 miliony dolarů mimo Spojené státy nepůsobí příliš impozantně, odhady se ovšem pohybovaly kolem 40 milionů. I když podle nedávného průzkumu se poměrně mnoho lidí do kina nehrne, skutečnost je optimistická.
Warner Bros. navíc spoléhá na mnohem delší distribuční strategii, než je zvykem, takže film by měl mít dost času pomalejší vydělávání kompenzovat. „Vzhledem k bezprecedentním okolnostem tohoto globálního uvedení si uvědomujeme, že běžíme maraton, nikoliv sprint. Těšíme se na dlouhodobou distribuci tohoto filmu v následujících týdnech,“ řekl předseda představenstva Waner Bros. Toby Emmerich.
Obecně se mluví o velmi dobrém startu a po mnoha těžkých měsících první naději, že se kinodistribuce bude schopna zotavit. Nolanův film, natočený hlavně pro obří promítací formáty typu IMAX, si vytyčil cíl s fanfárou přivítat diváky zpět do sálů a vypadá to, že i když se nejedná o obří explozi, vše je na dobré cestě.
V Česku Tenet za první víkend od premiéry navštívilo podle informací české Unie filmových distributorů necelých 50 tisíc lidí a stal se tak nejnavštěvovanějším filmem. Očekávaný český Šarlatán před týdnem přitáhl 60 tisíc diváků, větší zájem o domácí produkce je ovšem poměrně typický. Stejně jako u globálního měřítka bude navíc důležitá jeho výdrž.
Už koncem tohoto týdne se do kin chystá další blockbuster Mulan. V jeho případě Disney zvolilo odlišnou strategii, kdy několik desítek států dostane klasickou premiéru, kdežto obyvatelé Spojených států a několika dalších zemí si budou moci epické historické drama pustit doma na Disney+ za příplatek 30 dolarů (zhruba 650 korun).
Bude tak zajímavé sledovat, která ze dvou distribučních strategií bude úspěšnější, výsledky by totiž mohly ovlivnit nejen následující měsíce, ale celou budoucnost filmového průmyslu.