Zpracovat desítky tisíc dat a nabídnout je zákazníkovi v graficky přívětivých a minimálně na první pohled přehledných infografikách totiž pořád nefunguje pro každého. Dnes i díky aplikacím jako Robinhood nebo Revolut investují do akcií stále více i ti, kteří nemají vůbec žádný finanční background, a tak jim graf, kde je vidět třeba to, jak rostou firmě příjmy vůči zisku nebo jaké je její zadlužení, stejně nic neřekne.
„Investovat dnes může opravdu každý už od pár dolarů. Jenže lidé, kteří investují, nemají vzdělání ve financích, aby si mohli udělat potřebnou analýzu, a kvůli tomu dělají chyby, jež je stojí značné peníze,“ potvrzuje své dlouholeté zkušenosti Adam Hejl. „Současné platformy sice lidem dávají přístup k datům, ale nedávají jim žádné odpovědi.“
Vyprávění akciových příběhů
Proto vznikl startup StockStory a také jeho název je všeříkající – chce totiž vyprávět „akciové příběhy“, jež i investorům-začátečníkům dají dobrý přehled o tom, jak se vlastně dané firmě daří. Neučiní tak spletitými grafy nebo čísly, ale tím, na co jsou lidé odjakživa zvyklí – psaným textem, přesněji příběhem. Trik pak tkví v tom, že ho celý bude generovat chytrý algoritmus.
Algoritmicky generovaný text sice může znít na první pohled podivně, ale Hejl už s ním má zkušenosti. Produkt využívající algoritmicky generované texty už totiž postavil i v jeho předchozím působišti v Simply Wall St, a když z něj začátkem letošního roku odcházel, následující měsíce strávil důkladnou analýzou trhu. Se stovkami investorů z celého světa strávil hodiny na videohovorech, aby si poskládal vše, co je potřeba k fungujícímu produktu.
„Sbíráme obrovské množství dat, které automatizovaně zpracováváme. Kdybychom je ale dali lidem, zavalíme je a k ničemu jim nebudou. Proto za ně uděláme i celou analytickou práci, vyhodnotíme je a výsledek naší analýzy prezentujeme v textu, který je algoritmicky generovaný a psaný způsobem, aby ho pochopili i lidé, kteří nemají vzdělání ve financích,“ popisuje Adam Hejl v kostce svůj nový startup.
„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají.“
Ve StockStory jsou teprve na začátku, ale už teď má jeho zakladatel jasno, jak má celý proces fungovat. Příkladem může být vyhlašování finančních výsledků, po kterém často akcie buď vystřelí vzhůru, když jsou lepší, než se předpokládalo, nebo naopak klesají dolů. A StockStory chce být mezi prvními, kdo investorům poskytne analýzu, co se vlastně stalo, jak se může cena akcií bude vyvíjet a proč.
„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají. Podíváme se, jak se firmě dařilo v porovnání s předchozím obdobím, zda pokračuje v nastolené trajektorii, nebo se objevily nějaké problémy, a tak dále. Automatizovaně zpracujeme obrovské množství dat a během pár minut vydáme textovou analýzu,“ říká Hejl s tím, že do půl roku by chtěl trvání celého procesu stlačit pod minutu.
StockStory bude sídlit v Sydney a vývojový tým postaví v Praze
Nejde přitom jen o dobré heslo do marketingových kampaní. Na burze se skutečně často hraje o vteřiny, které rozhodují o tom, jak významně investor své peníze znásobí, nebo naopak jak rychle dokáže zastavit propad. StockStory sice prozatím nemá ambici přímo radit, zda má investor danou akcii koupit, nebo prodat, ale co nejjednodušším způsobem mu napoví, zda se firmě daří, má svůj byznys dobře postavený nebo třeba jestli má ještě hodně peněz a v nejbližší době nezkrachuje.
Přenechat takovou práci, která se týká zpracovávání velkého množství dat a čísel, počítačům se zdá být logické. Na trhu ale stále existuje mnoho firem, zejména z éry před internetem, které zaměstnávají finanční experty a ti analýzy pro individuální investory sepisují ručně. Sice vzhledem ke kapacitním omezením zvládnou pokrýt jen malou část trhu, jejich analýzy mohou mít své mezery a vydávají se se zpožděním, ale přesto mají miliony platících zákazníků, protože často na trhu nic lepšího není.
Řeč je přitom minimálně o milionech investorů, přičemž těch, kteří „na burzu“ přichází díky novým aplikacím, jako jsou zmíněné fenomény dneška Robinhood či Revolut, a vlastní analýzu si neudělají, je stále více. Právě na ně StockStory cílí a důkazem, že se trefil do černého, je i brzké navázání partnerství s jedním z největších technologických hráčů, který může celý byznys rychle vystřelit dopředu.
Jeho jméno zatím Adam Hejl tají, ale druhým dechem sdílí i další velkou zprávu. StockStory totiž hned pár měsíců po oficiálním startu přilákalo první investory. Celkem 700 tisíc dolarů, v přepočtu přes 16 milionů korun, do česko-australského projektu poslalo tuzemské Credo Ventures a několik angel investorů v podobě zakladatelů jiných úspěšných projektů.
„Adam Hejl je přesně ten typ zakladatele, které v Credo Ventures hledáme. Prokázal, že umí postavit úspěšné produkty, a díky jeho předcházejícím zkušenostem má unikátní vhled do rychle rostoucího trhu akciových investorů. Zároveň díky jeho ‚hustler‘ mentalitě už v takto rané fázi startupu uzavřel lukrativní distribuční partnerství se světovým hráčem,“ líčí pro CzechCrunch Andrej Kiska z Credo Ventures.
Hejl přitom potvrzuje, že si mohl vybírat z celé plejády investorů, jež hned od začátku jeho produkt zaujal. Nakonec si ale vybral zkušené a v zahraničí uznávané investory z Creda, k nimž se připojili také zakladatelé z Productboardu (který spoluzakládal Adamův bratr Daniel) a úspěšných australských startupů Tyro Payments, Spaceship Super a UpGuard.
Foto: Credo
Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures
S Českou republikou však nemá Stockstory pojit jen původ jeho zakladatele a sídlo prvních investorů, ale také vývojový tým. Například po vzoru zmíněného Productboardu se Adam Hejl rozhodl vybudovat byznysovou část firmy v Sydney, zatímco vývojový tým má sedět v Praze. Zkušenosti tak může nasávat i od svého bratra, který řídí vývoj Productboardu rovněž z Česka, zatímco byznys jeho spoluzakladatel Hubert Palán řídí ze San Franciska.
„V Česku je obrovské množství talentovaných lidí, kteří mají pro typ práce, kterou budeme dělat, skvělý potenciál, ale není tam příliš projektů, kde by šlo pracovat s tolika zajímavými datasety, jako jsou akciové trhy, a dělat globální produkt s aspirací pomoci obrovskému množství lidí,“ vysvětluje Adam Hejl svou motivaci za zřízením české pobočky.
Situaci mu teď poněkud komplikuje globální pandemie koronaviru, která mu nedovoluje z Austrálie přicestovat do České republiky, ale i tak je Adam Hejl na aktivní misi, aby k sobě do svého ambiciózního projektu našel spoluzakladatele a technologického šéfa (CTO), protože sám se bude věnovat zejména rozvoji produktu a byznysu přímo v Sydney. A rozhodně by se nebránil, kdyby šel ve stopách úspěšných českých startupů jako Productboard, který už v investicích nabral 1,5 miliardy korun, dál.