Hypotéka lze vyřídit online a za pár minut. V cestě už nestojí technologie, ale nedůvěra lidí, říká Vojtěch Batěk z Trasku

Vojtěch BatěkVojtěch Batěk

vojtech-batek-traskKomentář

Foto: Trask

Vojtěch Batěk, Business Consultant ve společnosti Trask

Český hypoteční trh je lidmi vnímaný jako komplikovaný, tudíž jako něco, k čemu potřebují poradce. Někoho z bankovního nebo finančního světa, kdo klienta celým bolestivým a zdlouhavým hypotečním procesem provede. Jenže digitální a maximálně zjednodušenou hypotéku dnes již lze vyřídit snadno, online a do pár minut.

Největší výzvou světa online hypoték už dnes není v tom, že nejsou dostupné potřebné technologie, aby byl celý proces proveditelný a co nejjednodušší. Největší výzvou je změna vnímání lidí, jak ve svém komentáři píše Vojtěch Batěk, konzultant české technologické společnosti Trask.

***

Ačkoliv hypoteční trh v nedávné minulosti zažíval svoje rekordy, poslední dobou klesal. Od roku 2017 postupně rostly úrokové sazby, ceny nemovitostí dosahovaly svých maxim, ČNB stále více regulovala hypoteční trh. Zejména její poslední zásah týkající se zvýšených nároků na příjmy tak vyvolal na zákazníky velký tlak, aby na hypotéku vůbec dosáhli. Kombinací těchto tří faktorů se trh propadl o 20 procent.

Nyní se trh i díky krokům vlády a ČNB postupně vzpamatovává ze zmrazení způsobené koronavirem: blíží se zrušení daně z nabytí nemovitosti, úrokové sazby klesají a ČNB postupně uvolnila svou regulaci. Zákazníci přitom začínají stále více vyhledávat „bezkontaktní“ způsob jednání, a to nejen v hypotečním světě.

Online a refinancování: dva trendy hypotečního trhu

Banky proto hledají cesty, jak hypotečního zákazníka „vyhrát“ a dostat k sobě. Příkladem může být zaměření na online refinancování hypoték nebo služby a produkty spojené s pořízením nemovitosti. Právě online refinancování je jednou z nejvýraznějších cest, jakou se budou banky k uspokojení klientů vydávat.

documents

Také hypotéku už lze zařídit moderně a bez papíru

Tuto strategii ale má smysl vnímat jako oddělené pojmy: online a refinancování. U refinancování teprve uvidíme, jak silné skutečně bude. ČNB sice loni vydala stanovisko k poplatku za předčasné splacení hypoték uzavřených od 1. 12. 2016, které klientům fakticky dovoluje přejít k jiné bance za minimální až nulový poplatek a mít tak větší volnost a možnost volit nejlepší cenu, nicméně současná úroveň úrokových sazeb je zatím ke změně nemotivuje.

Pokud však úrokové sazby budou ještě výrazněji klesat, mohli bychom se dočkat obdobné situace jako na slovenském trhu, kde nezůstal kámen na kameni. I vzhledem k současné situaci, kdy se banky zaměřují čím dál více na prověřené a řádně splácející klienty, se refinancování stane velkým tématem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jasná je naopak budoucnost onlinu. Dle našeho průzkumu se na digitalizaci hypoték oproti konci loňského roku zaměřuje, nebo v průběhu roku 2020 zaměřovat bude, drtivá většina bank. A to i přes dosavadní jiné priority.

Jednoznačně je k tomu vede změna situace na hypotečním trhu, což je zejména tlak zákazníků na jednoduchou, moderní a „bezkontaktní“ obsluhu a trend přesunu do online světa a na mobilní zařízení u nastupující generace, která již dozrává do věku, kdy začíná řešit své bydlení.

Hypotéka pro moderní dobu

V Trasku jsme se proto rozhodli hypotéku vzít, rozložit ji na nejzákladnější kroky, ty zjednodušit a tento kompletně předesignovaný ideální proces převést do online prostředí. Díky tomu jsme dosáhli, že vyřízení hypotéky nemusí trvat týdny, ale stačí pouhých 30 minut. Stačí jen správně využít dostupná digitální řešení.

Hypotéka je každopádně složitý a komplexní celek a je tak k němu třeba přistupovat. Nikdy ho nebude možné převést do online prostředí najednou a ve všech jeho variantách. Bavíme se o letech, během kterých se na trhu změní mnohé.

Některé projekty tuzemských bank se ostatně již o digitalizaci hypotéky pokoušely, ale vždy v celé její rozmanitosti, kterou hypoteční svět nabízí. Jejich úspěch proto ztroskotal na rozsahu projektu a zastavení se u optimalizace back office procesů a vnitřních činností.

„Je třeba veřejnost i instituce přesvědčit, že hypotéka ve skutečnosti nemusí být zdlouhavý a bolestivý proces.“

Směrem ke klientovi banky sice docházelo k drobným vylepšením, ale prozatím nedošlo k radikální proměně hypotečního procesu. Proto jsme k online hypotéce přistupovali po menších celcích a s digitalizací jsme začínali u nejjednodušších kroků a produktů, aby se lidé vše naučili snadno používat a projekt z pohledu banky netrval roky.

Naším cílem bylo, aby klient banky zvládl celé vyřízení hypotéky z domova, bez nutnosti zapojení další osoby (pracovníka banky nebo finančního zprostředkovatele), a to vše do půl hodiny. Klient tak již nemusí absolvovat řadu osobních schůzek, v bance na hypotéku nemusí sáhnout skoro desítka pracovníků a díky Trask Digital Mortgage nyní chceme pomoci měnit vnímání hypotečního úvěru.

Je třeba veřejnost i instituce přesvědčit, že hypotéka ve skutečnosti nemusí být zdlouhavý a bolestivý proces. Může být v zásadě velmi snadná a člověk vše zvládne sám a během chvíle obdobně jako u spotřebitelských úvěrů. Paradoxně ale právě až přílišná jednoduchost a rychlost mohou být pro online hypotéku zároveň největší překážkou.

corovent-mico2-min

Přečtěte si takéČeský plicní ventilátor CoroVent slaví velký úspěch. Certifikace od americké FDA mu otevírá dveře do světaČeský plicní ventilátor CoroVent slaví velký úspěch. Certifikace od americké FDA mu otevírá dveře do světa

Klient je totiž při jejím vyřizování připraven na komplikovaný proces (přece jen se jedná o životní rozhodnutí), a pokud je možné jej vyřídit tak snadno, může to v něm budit až nedůvěru. Největší výzvou světa online hypoték je tak změnit vnímání lidí, jinak se nad online procesem může začít smrákat. Z našich zkušeností nicméně víme, že se Češi s digitálními inovacemi sžívají rychleji než například konzervativnější Rakušané.

Tento problém ale není nic nového. Na většině zahraničních trhů, kde vznikal online proces hypotéky, byla základem úspěchu právě změna ve vnímání klientů. Příkladem může být americká společnost Quicken Loans, která každoročně během hlavního sportovního a zároveň televizního svátku v podobě SuperBowlu přesvědčuje ve svých reklamách klienty o tom, že jejich Rocket Mortgage mohou mít vyřízenou do osmi minut a je to stejně jednoduché jako udělat jakýkoliv jiný nákup online.

Když hypotéku vyřizuje technologie

Pro vyřízení hypotéky online přitom stačí odkudkoliv „naklikat“ její parametry, vyplnit několik údajů a vyfotit osobní doklady. Moderní technologie veškeré zadané informace zprocesují, ověří a celou žádost předají do banky k rozhodnutí. Ani to by nemělo být nijak zdlouhavé.

Banka vše online posoudí a ihned po schválení technologie klientovi vygeneruje smlouvu k podpisu. Protože je klient identifikován v průběhu celého procesu, úvěrovou smlouvu snadno podepíše opsáním SMS kódu a stisknutím tlačítka „Podepsat“. V okamžiku, kdy bude uveden do provozu systém BankID (Bankovní identita), může být celý proces ještě jednodušší.

batek-trask

Foto: Trask

Vojtěch Batěk, Business Consultant ve společnosti Trask

Jediným krokem, který prozatím není možné v online světě vyřídit, je podání návrhu na vklad zástavního práva banky na katastr nemovitostí. Aby bylo možné zdigitalizovat i tento krok, je třeba nejprve počkat, až vstoupí v platnost již upravená legislativa. Poté již budou klienti schopni vyřídit opravdu vše kolem hypotéky plně online.

Toto jsou klíčové milníky hypotečního procesu, kde dokážeme pomoci s našimi technologiemi:

  • Rychlá a snadná identifikace klienta. O tu se v rámci hypotéky od Trasku stará řešení Trask KYC a jeho komponenty. Základem pro online identifikaci je např. vyfocení a ověření dokladu totožnosti prostřednictvím Trask ZenID.
  • Ověření příjmů klienta bez nutnosti dokládat dokumenty. Prostřednictvím Trask BAAPI dá klient přes PSD2 k dispozici transakční historii k jeho účtu a prostřednictvím transakční analytiky je jeho příjem ověřen.
  • Online ocenění nemovitosti. Díky spolupráci Trasku s Cenovamapa.org není nutná fyzická návštěva odhadce u klienta doma, stačí pouze vyplnit adresu nemovitosti a celý odhad je tak otázkou okamžiku.
  • Doložení podkladů k čerpání hypotéky. V tomto posledním kroku hypotečního procesu stále doporučujeme kontrolu pracovníkem banky. Již nyní mu ale pomáhá technologie zpracování přirozeného jazyka (NLP), která umí dodané dokumenty vytěžit, přečíst, pochopit a rozhodnout, jestli jde o bankou požadované dokumenty.

Český hypoteční trh a digitalizace

Na přelomu roku se z pohledu digitalizace hypotéky udál poměrně výrazný posun. Ze „zajímavého tématu“ se online hypotéka stala poměrně „žhavým zbožím“. Většina bank proto dnes sestavuje nové digitální týmy, spouští feasibility study pro online hypotéky nebo vyhlašuje výběrová řízení na dodání jednotlivých komponent potřebných pro digitalizaci hypoték. Nebo rovnou na online hypotéku samotnou.

Online hypotéka je v zásadě nevyhnutelná budoucnost. Veškerý obchod směřuje k onlinu a finanční služby se s ním propojují. Klienti bank si uvědomují, že jsou řadu věcí schopni obhospodařit sami, proto když se složitější věci a služby zjednoduší, lidé přijdou. Složitost je navíc mnohdy zdánlivá: ne vše, o čem si myslíme, že je složité, musí být nakonec nepohodlné.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Ve firmách se pořád dělají věci zastarale a zbytečně. Interní systémy vše digitalizují, říká šéf Synetechu Vratislav Zima

Vratislav ZimaVratislav Zima

zima-synetechKomentář

Foto: Synetech

Šéf vývojářského studia Synetech Vratislav Zima

Jestli něco prvních šest měsíců letošního roku ukázalo, pak je to rozhodně směr, kterým se bude muset většina tradičnějších firem ubírat, aby přežila i v moderní době, kterou mohou zásadně ovlivnit nečekané situace. Řeč je především o digitalizaci, která ve velkém nastupuje a automatizuje nebo zjednodušuje jinak zbytečné a repetitivní procesy.

Právě o nastupující digitalizaci ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Vratislav Zima, šéf tuzemské vývojářské firmy Synetech, která se digitalizaci dlouhodobě věnuje a vidí v ní budoucnost. Podle něj se ve většině firem pořád dělají věci zastarale a je třeba interních systémů, které mohou firmám ušetřit nemalé peníze i spoustu času.

***

Aplikace jako Uber, TikTok nebo třeba Tinder zná každý a je bez debat, že jsou schopny svým majitelům generovat miliardy dolarů, byť jsou pořád v účetní ztrátě. Stejně důležité jako vydělávat peníze je ale i umět je ušetřit – a v tom zásadně pomáhají aplikace pro řešení interních záležitostí.

Od revidování interních procesů (digitalizace účetnictví, práce s budgety, řešení docházky, bookování místností či času kolegů) přes výuku znalostí až po předávání hodnot uvnitř firmy. Ve výsledku je ale jejich cíl jednoduchý a pro všechny stejný – ukončit zbytečnou rutinní práci a více využít potenciál zaměstnanců firmy.

Krize spojená s koronavirem zapříčinila, že se manažeři mohli na chvíli zastavit a revidovat interní procesy, a proto jsem přesvědčený, že tento druh aplikací v budoucnu přijde mnohem víc ke slovu.

Digitalizovat, nebo nedigitalizovat?

Česko se aktuálně nachází v rozpolcené situaci. Ačkoliv k návratnosti interního systému povětšinou stačí rok a poté už firmě přináší zásadní úspory, mnoho českých firem stále přechod interních procesů do digitálu odsouvá a šetří se na nich.

vratislav-zima-synetech

Foto: Synetech

Vratislav Zima, šéf vývojářského studia Synetech

Toto číslo se naštěstí neustále snižuje a dnes už jen zhruba 4 % lidí o inovacích vůbec nepřemýšlí. Vzrůstající oblibě digitalizace se totiž nelze divit, vždyť jen v nedávné době se počet „neproduktivních“ zaměstnanců díky optimalizaci interních procesů snížil trojnásobně na 6 % a počet zaměstnanců, kteří nepřinášejí žádnou strategickou hodnotu, poklesl třináctinásobně na 4 %, jak vyplývá z nedávné evropské studie Microsoftu Digital culture: Your competitive advantage.

Nemá cenu vytvářet aplikaci pro aplikaci

To platí v případě mobilních aplikací vždy a dbáme na to i v Synetechu. Nemá cenu vytvářet aplikaci pro aplikaci. Pokud klient nemá rozmyšlené, jakou přidanou hodnotu má jeho aplikace zákazníkům nebo zaměstnancům přinést, a my ji na společném sezení s ním i naším interním týmem nenajdeme, potom se snažíme takovému klientovi vývoj rozmluvit i za cenu ztráty zakázky.

Ve světě mobilního vývoje totiž není nic horšího než zbytečná mobilní aplikace, která ve výsledku připraví klienta o peníze a naštve uživatele nebo zaměstnance v případě interních systémů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na druhou stranu, aplikace k jasnému použití, například právě interní systém pro zaměstnance firmy, kterým pomáhá s prací (urychluje ji, usnadňuje nebo je přímo nezbytná k jejímu výkonu), někdy může dávat větší smysl než pro konečné zákazníky – v těchto případech je totiž jasně daná incentiva k tomu si aplikaci stáhnout a pravidelně ji používat.

Interní digitalizace v praxi

Pokud si stále nedovedete představit praktický příklad, v našem prostředí se rozumí aplikací pro interní systémy hlavně „zrušení papírů“. Zapíšu si něco do sešitu, pak to předám paní o patro níž, ta to předá někam jinam, tam se to vytiskne a někam se to zakládá dál. V zásadě jde o popsání procesů ve firmě a jejich následné digitalizování.

Takto vlastně vznikly první komplexní ERP systémy (pro plánování podnikových zdrojů) – software pro řešení potřeb firem jako například SAP, aby lidé nemuseli psát věci někam do tabulek a na papíry. Byla potřeba usnadnit procesy a odstranit vrstvy, kdy někdo něco přepisuje, přenáší to někomu jinému a ve výsledku je to úplně zbytečné.

„Ve světě mobilního vývoje není nic horšího než zbytečná mobilní aplikace.“

Takto se popíšou a zjednoduší procesy – každý má svoji roli a informace se mnohem rychleji přenáší a odbavují věci v rámci firmy. Je to hlavně o zvýšení efektivity. Za interní systém určitě můžeme považovat také vzdělávání. Pro nadnárodní kosmetickou firmu, jejíž zaměstnanci se z podstaty věci nikdy nesejdou na jednom místě, a pokud ano, stála by takové akce polovinu ročního obratu, jsme vytvořili interní e-learningový portál.

Zaměstnanci se tak mohou vzdělávat a klient má zase přehled, zda videa viděli a porozuměli jim. Což ve výsledku šetří čas všem. Obecně pak platí, že interní systémy přinášejí tři hlavní výhody – zrychlení, zefektivnění a zmenšení frustrace zaměstnanců ze zbytečné práce.

scan

Digitalizace účtenek pro účetnictví

U nás v Synetechu jsme například stavěli interní systém pro jednu cementárenskou společnost. Synchronizovali jsme veškerou správu a dodávání stavebních materiálů. Díky aplikaci mají kontakty dodavatelů i informace o dodávkách na jednom místě, což jim umožňuje přesnější plánování stavby.

V zásadě je to perfektní příklad smysluplného interního systému. Projekťáci na stavbách sice mají uložené telefony kdesi ve svém seznamu, ale nedává jim to takovou dynamičnost, kterou potřebují pro řešení úkolů. Typické opisování čísel na papír, které je těžkopádné a pomalé. Ve výsledku jsme tak této firmě zrychlili a zefektivnili procesy a zmenšili frustraci lidí.

„Správně vytvořený interní systém odhalí neefektivity při práci, kterou může zjednodušit či automatizovat.“

Dalším příkladem je třeba systém, který jsme vytvořili pro účetní firmu, který vytváří cloudovou platformu, kam se klientům automaticky odesílají nafocené účtenky a dostávají se k účetní. Do té doby to fungovalo tak, že klienti nosili účtenky doslova v krabici od bot a většina práce účetních byla jejich kopírování. To je zbytečná práce, která jde nahradit digitalizací.

Ve výsledku se tedy optimalizací interních procesů lidé mohou posunout do pozic, kde budou strategicky řídit směřování svého oddělení v rámci firmy, a to už je zajímavá práce.

Kdy interní systém aplikovat?

Zjednodušeně řečeno – když jsou lidé frustrovaní, přetěžovaní a nebaví je jejich práce kvůli repetitivním činnostem nebo nízké efektivitě procesů svého oddělení nebo celé firmy. To samozřejmě může mít příčiny různé, pokud se to ale děje ve vaší firmě jako celku, je čas o tomto řešení začít alespoň přemýšlet. Často se totiž stává, že jsou ve firmách „práce pro práce“, role jsou zde proto, že si je firma vydefinuje, a ne proto, že je potřebuje.

Pokud je zaměstnavatel schopen svým zaměstnancům uvolnit ruce od zbytečné rutinní práce a místo toho se mohou věnovat něčemu smysluplnému, co pomáhá strategii firmy, přinese to přidanou hodnotu všem. A správně vytvořený interní systém v tom zásadně pomáhá. Odhalí neefektivity při práci, kterou může zjednodušit či automatizovat. Zkrátka situace win-win.

Krabicový systém, nebo vývoj na míru?

Jako v každém oboru i v interních systémech platí, že ten na míru bude dražší, ale ve výsledku užitečnější. Napoprvé s největší pravděpodobností firma logicky sáhne po krabicovém řešení, protože neví, co vlastně potřebuje. V průběhu času pak zjistí, že věci vlastně dělá trochu jinak, potřebovala by mít funkce trochu ohnuté, nesedí jí na procesy, potřebovala by více funkcí.

Varianta je domluvit se s firmou, která krabicové řešení dodává, aby jej upravila, což však bývá povětšinou poměrně nákladné, nebo začít přemýšlet nad svým řešením na míru, které je nastavené stoprocentně na firemní procesy. Na druhou stranu ale není dobré krabicové řešení rovnou odsoudit, protože právě zjištění, co všechno od softwaru chci a požaduji nastává až po jeho aplikaci.

skoda-schaefer2

Přečtěte si takéKam kráčí Škoda Auto? Tuzemská automobilka dostává nového šéfa a strategii, jak méně překážet VolkswagenuKam kráčí Škoda Auto? Tuzemská automobilka dostává nového šéfa a strategii, jak méně překážet Volkswagenu

Někdy lze kombinovat krabicové řešení s úpravami na míru. Dá se udělat mezivrstva, která vše spojí a není nutné stavět vše od začátku. Obecně by nejdříve měla nastat fáze rozkrytí procesů a potřeb – že se něco dělá rutinně, opakovaně nebo se zapisuje na papír, což už je ve 21. století zbytečnost. Papír je dobrý na osobní zápisky nebo kreslení obrázku, ale ne k přenosu informací mezi osobami, to je dnes už zastaralé a zbytečné.

Když se najde nějaká taková jediná věc, může být digitalizace (softwarový produkt) na začátku klidně úplně minimální a sloužit jen jedné věci, které to pomůže. Posléze se třeba zjistí, že když budou mít zaměstnanci aplikaci v mobilu, vše se ještě zrychlí, a také na web, kterým odbavují věci, se dá přidělat spousta věcí.

zima

Vratislav Zima

Musí se vše vyhodnocovat a zjišťovat, jestli výsledek zlepšuje efektivitu, protože se samozřejmě zaměstnanci v pracovní době musí naučit pracovat s oním systémem. Platí však, že o interním systému, respektive jeho funkcích, by neměl rozhodovat vyšší management, ale lidé, kteří jej budou používat. Často se bohužel stává, že management chce systém, který má procesy zefektivnit, ale zároveň nutí lidi, aby pracovali tak, jak nechtějí, a situace je ve výsledku horší než lepší.

Klíč k angažovanosti vlastních týmů

Z naší zkušenosti je velmi přínosné pořádat s firmou, která má o takové řešení zájem, workshop a posléze konzultovat vývoj s lidmi, kteří budou aplikaci používat. Jde vlastně o klasický UX hloubkový výzkum, jen zde opravdu velmi přesně víte, kdo bude systém používat, a jeho zpětné vazbě tedy dáváte mnohem vyšší váhu.

Navíc se eliminuje i psychická bariéra používání takového systému, zaměstnanci pak nemají (oprávněně) pocit, že jim byl natlačen shora, nýbrž si ho sami navrhli. V okamžiku nasazení systému je onboarding uživatelů velmi rychlý, tím management zvyšuje okamžitě efektivitu týmu a to se společnosti brzy vrátí.

Zaměřit se na důležité věci

V úvodu jsem zmínil, že ač digitalizace interních procesů ve výsledku přináší celému podnikání výhody, až doposud ji manažeři odsouvali na druhou kolej. Důvod je jednoduchý – digitalizace interních procesů se nejeví zajímavě, není vidět navenek, není to hlavní ukazatel, náplň nebo meta firmy = přímý zisk. Mnohem jednodušeji se soustředí na obraty, akvizice a cashflow.

Je dobré se dívat i na spokojenost lidí, smysluplnost a efektivitu jejich práce. A to je bohužel dost opomíjené. To, že firma nepoužívá technologie k optimalizaci rutinních úkonů, bych nazval jako cesta vzad, jako když Donald Trump říkal, že nažene lidi zpátky do dolů, protože jim stroje můžou vzít práci.

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Dnes není třeba se posouvat v čase zpět do doby, kdy bylo v práci všechno složitější, smutnější a těžší. Vše se dá dělat chytřeji a paradoxně k tomu dost možná pomůže krize spojená s koronavirem. Lidé si vydechli, na chvíli se nezaměřovali na růst a obrat a místo toho začali optimalizovat týmy a řešit efektivitu. Sice se vracíme do normálu, ale „pachuť“ pálení času zůstala a myslím, že z hlediska interních systémů čekají firmy (a zaměstnance… i kdyby jen kvůli možnosti práce na dálku) zlaté časy. Alespoň já bych jim to moc přál.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Synetech. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.