Virtuální realita je opět dostupnější. Facebook ukázal výkonnější Oculus Quest 2 a vyvíjí chytré brýle Ray-Ban
Šest let uplynulo od doby, kdy Mark Zuckerberg koupil za dvě miliardy dolarů společnost Oculus a sliboval si, že z virtuální reality udělá celosvětový fenomén. Ačkoliv dodnes jsou VR headsety v obývácích spíše vzácností, nově představený produkt by mohl Zuckerbergovu vizi posunout blíže k realitě.
Na výroční konferenci Facebook Connect společnost oficiálně představila nový headset Oculus Quest 2, který přináší výrazné zlepšení téměř po všech stránkách oproti svému předchůdci představenému před dvěma roky. Klíčová ale je i příznivá cenovka, která je nižší hned o sto dolarů.
Stejně jako v případě první generace nebudou hráči nutně potřebovat k hraní ve virtuální realitě žádnou konzoli nebo silný počítač. Headset nové generace jim nabídne výrazný upgrade v případě grafiky, kdy celkové rozlišení bude činit necelé 4K, přesněji 1832 na 1920 pixelů na jedno okolo. To je o 50 % více pixelů než u prvního Questu. Místo dvou oddělených displejů je v Questu 2 jedno velké LCD.
Výrazně lepší zážitek umožní zcela nová čipová sada od Qualcommu, Snapdragon XR2, která je speciálně designovaná na fungování ve virtuální a rozšířené realitě. Oproti Snapdragonu 835 z předchozího Questu (i z konkurenčních zařízení) je to zcela zásadní zlepšení, které znamená dvojnásobný výkon v procesoru i grafice. Dále Quest 2 nabídne celkem 6 GB RAM, což je o dva gigabajty více než první generace, a v prodeji budou verze s úložištěm o velikosti 64 GB, nebo 256 GB.
Také z pohledu designu se mohou hráči těšit na zcela nový zážitek. Tvůrci slibují, že Quest 2 je o 10 % lehčí, díky novým elastickým popruhům se lehko nandavá a má tedy být i pohodlnější. Nového vzhledu se dočkaly také ovladače, které mají vylepšenou ergonomiku. Na některé hry ale nebudou vůbec třeba – i Questu 2 totiž má funkci, která umožní ovládání jen za pomocí gest rukou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVhod může přijít také funkce nazvaná Oculus Link, která příští rok vyjde z beta verze. Na novém headsetu sice můžete hrát i bez připojení k počítači, ale propojením s počítačem přes USB-C kabel můžete ještě zásadně zvýšit jeho výkon. I na Questu 2 si pak můžete užít VR hry, které jinak běží jen na výkonných počítačích, například ty, které bylo možné hrát na starším modelu Oculus Rift. Právě tuto řadu nyní Facebook oficiálně ukončil.
Asi největším tahákem na novém headsetu od Facebooku, potažmo Oculuus, ale bude cena. Za 64GB verzi bude činit 299 dolarů (v přímém přepočtu 6 700 korun) a za 256GB verzi 399 dolarů (9 000 korun). Cena začíná tedy o 100 dolarů níže než v případě prvního Questu, který měl úložiště 128 GB.
Ve výsledku je tak Oculus Quest 2 nejen levnější a výkonnější než jeho předchůdce, ale nechává za sebou i současnou konkurenci, tedy alespoň podle papírových parametrů. Cenově se tak dostává na úroveň třeba běžných a široce populárních herních konzolí.
„Lidé už utratili 150 milionů dolarů v ekosystému Oculusu Quest. Roste a doufáme, že s nízkou cenou Questu 2 bude moci virtuální realitu zažít ještě více lidí,“ řekl při představení Mark Zuckerberg.
Oculus Quest 2 lze už nyní předobjednat a do prodeje míří za necelý měsíc, 13. října. Dostupné budou také doplňky, jako ještě pohodlnější pásky na uchycení, ochranné pouzdro nebo těsnící vložky.
Fitness s virtuální realitou
Šéf Facebooku během své řeči akcentoval i softwarová vylepšení, jako je například sociální aspekt, s nímž podle něj může Quest 2 pomoci. Sám prý během koronavirové krize použil nové funkce sloužící k virtuálním konferencím, které přenáší nejen obličeje, ale rovnou celé avatary jednotlivých účastníků. Zuckerberg tvrdí, že zlepšení interakcí je patrné hned na první pohled.
Oculus jde naproti i milovníkům pohybu. Například ti, kteří cvičili díky české hře Beat Saber (již Facebook minulý rok koupil), budou moci svůj postup sledovat blíže v nové aplikaci nazvané Oculus Move. Nastavovat pohybové cíle půjde napříč jednotlivými hrami.
Zároveň je ale důležité zmínit, že i kvůli těmto aspektům nově Oculus svůj nový headset natvrdo provazuje s účtem na Facebooku. To znamená, že pokud nebudete mít účet na Facebooku, se kterým se v Questu 2 přihlásíte, nebudete moci tento VR headset využívat.
Nové chytré brýle značky Ray-Ban
Mark Zuckerberg během konference Facebook Connect sdílel i další pokroky v jiných projektech, které se točí například kolem brýlí s chytrými technologiemi a rozšířenou realitou. V budoucnu by tak lidé mohli nosit relativně běžně vypadající brýle, které v sobě ovšem ponesou technologie umožňující jim vidět v reálném světě digitální aspekty.
Facebook na takových brýlích s rozšířenou realitou pracuje v rámci tzv. Projectu Aria a nyní by měl začít s jejich testováním v reálném světě. Bližší podrobnosti kromě fotografie s prototypem ale zatím známy nejsou.
Vedle toho však firma oznámila, že ve spolupráci s italskou Luxotticu chystá také chytré brýle značky Ray-Ban, jež spadají právě pod italskou společnost. Tam nicméně zatím není znám ani vzhled, ani přesné funkce, ale dorazit by tento chytrý doplněk (bez rozšířené reality) měl již v příštím roce.