Jednička tuzemského e-commerce trhu přichází v blížící se předvánoční sezóně se zásadní novinkou. Alza nově vstupuje také do módního segmentu a na své platformě začíná nabízet produkty z českého e-shopu Zoot. Pro začátek si tak zákazníci mohou vybírat ze zhruba pěti tisíc druhů zboží, mezi které patří bundy, kalhoty nebo trička. Sortiment plánuje Alza postupně rozšiřovat a přibývat mají i další kategorie.
Obě firmy tak využívají stále populárnější trend rozvoje tržišť, kdy e-shopy umožňují prodávat produkty konkurenčních obchodníků či přímo výrobců. Zajímavostí je, že tuto možnost od května nabízí i samotný Zoot, jenž ještě předtím spojil své síly s e-shopem Different a od té doby jej vede Milan Polák.
„Po spuštění našeho marketplace a neustálém rozšiřování partnerských výdejen radosti je to další způsob, jak se dostat k novým zákazníkům i mimo Zoot,“ pochvaluje si novou spolupráci Polák. „Letošní pandemická situace značně pomáhá k růstu e-commerce. Obzvláště v předvánočním období může většina nakupujících snadno pořídit veškeré dárky na jednom místě.“
Foto: Ivan Mladenov/Zoot
Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu
„Módní zboží je další velkou kategorií, kterou můžeme nabízet díky našemu partnerskému programu Alza Dropshipment. Spolupráce se silnými partnery nám umožňuje přenést výbornou zákaznickou zkušenost, jaká je standardem u našich tradičních segmentů, i na nákup oblečení,“ vysvětluje místopředseda představenstva Alzy Petr Bena, který se do nové funkce posunul letos v červnu.
Spolupráce dvou e-shopů v rámci dropshipmentu probíhá tak, že Alza vystupuje jako prodejce, který zákazníkům nabízí také poprodejní servis nebo služby call centra. Zoot pak zajišťuje skladové zásoby a expedici objednávek. Nakupující si je zatím mohou objednat s doručením na adresu, postupně má dojít k rozšíření na objednání s vyzvednutím na pobočkách či výdejnách Zásilkovny.
Alza, jež očekává, že na její platformě budou módní zboží nabízet i další obchodníci, začala s výraznějším rozšiřováním partnerského prodeje letos na jaře. Jak pro CzechCrunch v rozhovoru prozradil místopředseda představenstva Tomáš Havryluk, pro e-shop jde o jeden z hlavních růstových pilířů.
Česká e-commerce zažívá jeden z nejneobvyklejších roků. Hned během prvního letošního kvartálu, který e-shopy obecně věnují „uklízení“ procesů či vylepšování systémů po vánoční sezóně, musely v březnu řešit skokový nárůst poptávky související s vyhlášením výjimečného stavu a zavřením mnoha kamenných provozoven.
Během prvního pololetí podle dat Heureky vyskočil obrat e-commerce meziročně téměř o třetinu, v některých měsících pandemie až o 40 procent. E-commerce tak opět čeká silný rok a obraty tuzemských e-shopů by podle odhadů měly překonat hranici 200 miliard korun.
Na e-commerce trhu se kvůli tomu mění v podstatě všechno. E-shopy rychle rostou, rozšiřují skladové zásoby nebo například posilují své systémy, komunikaci se zákazníky i kapacitu logistiky. Na druhé straně se do internetových obchodů přesouvá stále více lidí, kteří deklarují, že se už do kamenných obchodů nebudou vracet v takové míře jako před pandemií.
„K online nákupům se přesunuli lidé napříč všemi věkovými kategoriemi, největší nárůst ale byl v kategorii 45 let a více. I teď, několik měsíců po otevření kamenných obchodů, nemalá část lidí stále nakupuje přes internet víc než obvykle,“ říkal komerční ředitel v Heureka Group Michal Vodák na nedávné e-commerce konferenci ShopCamp, jejímž hlavním mediálním parterem byl CzechCrunch. A některé obchody se od té doby opět uzavřely.
Online svět každopádně zažil velký nárůst, který zatím úplně nemizí – lidé se totiž stále do kamenných obchodů moc nehrnou, ať už jsou vinou vládních zařízení zavřené, nebo ne. „Pro většinu není hlavním důvodem obava z nákazy, ale to, že si zvykli nakupovat ve větší míře online,“ popisuje Vodák s tím, že navzdory úvodním problémům souvisejícím s velkým náporem na e-shopy a jejich logistiku byli uživatelé spokojeni.
Foto: ShopCamp
Michal Vodák, komerční ředitel v Heureka Group
To dokazuje, že e-commerce obecně byla na nápor připravena, a i případné drobné problémy už téměř vymizely. E-shopy se teď aktuálně snaží připravit na o to větší nápor během letošní vánoční sezóny, jenž může být vyšší než rapidní nápor na jaře. Potvrzují to i data společnosti Shoptet, na jejímž řešení funguje přibližně polovina tuzemských e-shopů.
„Před Vánoci se do určité míry zopakuje situace z jara letošního roku, kdy velká část spotřebitelů s ohledem na své zdraví nakupovala zboží a služby převážně online. Při první vlně pandemie jsme v e-commerce zaznamenali výrazný nárůst po všech stránkách, ať už v počtu nových e-shopů nebo objemu prodejů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO Shoptetu.
„V případě klesající poptávky buďte flexibilní v sortimentu.“
Aktuálně se podle provozovatele oblíbeného e-commerce řešení snaží internetoví obchodníci nabírat brigádníky do skladů, s čímž mají problémy zejména ve větších městech, kde je to kvůli silnější konkurenci obtížnější. Podobná situace nastává také s obsluhou zákaznických linek.
Nakupování na internetu roste, ale zároveň se mění
Ne pro všechny hráče na e-commerce trhu je ale letošní rok požehnáním. Podle dat Heureky jsou e-shopy rozděleny přibližně na třetiny podle toho, jestli zaznamenaly zvýšenou, stagnující, nebo klesající poptávku.
„Osobně jsem byl z této informace překvapený, myslel jsem, že růst se týká plošně všech hráčů. Zajímavostí navíc je, že tato situace přetrvává i teď, o několik měsíců později. To jinými slovy znamená, že se extrémní poptávka dotýká jen několika e-shopů,“ prozrazuje Vodák.
Analýza Shoptetu pak ukazuje, že od začátku roku se do poloviny října nejvíce dařilo potřebám pro domácnost a zahradu (růst o 62 %), online prodeji potravin (48 %) nebo drogistickému a lékárenskému zboží (39 %). Významný propad celkového obratu naopak nastal u produktových kategorií spjatých s cestováním, a to o 48 %.
Podle komerčního ředitele Heureky je možné definovat tři klíčové faktory, které ovlivňují, jestli e-shop dokáže zvýšenou poptávku využít. Konkrétně jde o velikost, kdy větší obchodníci se známou značkou dokážou zákazníkům nabídnout jistotu o tom, že celý nákup proběhne správně.
Dále jsou to flexibilita nabídky zbožových kategorii a kamenné prodejny, které však zejména na menší obchodníky působily negativně, protože během restriktivních vládních opatření přinášely vysoké finanční náklady bez jakýchkoliv příjmů.
Doba nahrává velkým hráčům
„Doba nahrává velkým hráčům z toho důvodu, že jim spotřebitelé věří. Lidé jsou však kvůli nejistotě citlivější na cenu a také na původ zboží, kdy ve větší míře nakupují české výrobky. Zároveň oceňují dobrou komunikaci,“ shrnuje Vodák.
E-commerce a omnichannel, tedy propojování online a kamenných světů, tak do budoucna bude stále podstatnější i pro klasické retailery. Ti během první vlny kvůli zavřeným prodejnám zažili obrovský nárůst tržeb na internetu, a to právě díky svým silným značkám.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu
„Věříme, že si velcí hráči budou z e-commerce koláče ukrajovat čím dál tím více i nadále. Klíčové bude, jak zvládnou digitální transformaci svých prodejů a vstup do omnichannelu, tedy co nejhladší propojení online a offline prodejních kanálů,“ potvrzuje probíhající trend na trhu Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.
E-shopy i ostatní prodejci by tak podle odborníků neměli být závislí jen na jednom prodejním kanálu a měli by si naopak začít budovat omnichannel, čímž diverzifikují riziko propadu tržeb. Kvůli možným výpadkům by se měli zaměřit také na diverzifikaci svých dodavatelů či dopravců.
„V případě klesající poptávky buďte flexibilní v sortimentu. Pokud jste to ještě neudělali, udělejte si analýzu, jak se vašim kategoriím daří a jak si stojíte z hlediska cenotvorby na vašich klíčových produktech,“ radí Vodák a jedním dechem doplňuje: „Zvýšená poptávka po nákupech online částečně zůstává, nečekejte na pokles, ale připravte se na to z hlediska logistiky, technologie i procesů.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.