Do Alzy už můžeme i pro oblečení. Největší český e-shop otevírá módní tržiště a mezi prvními na něm vítá Zoot

Peter BrejčákPeter Brejčák

zoot

Foto: Zoot

Alza na svém e-shopu nově nabízí zboží Zootu

0Zobrazit komentáře

Jednička tuzemského e-commerce trhu přichází v blížící se předvánoční sezóně se zásadní novinkou. Alza nově vstupuje také do módního segmentu a na své platformě začíná nabízet produkty z českého e-shopu Zoot. Pro začátek si tak zákazníci mohou vybírat ze zhruba pěti tisíc druhů zboží, mezi které patří bundy, kalhoty nebo trička. Sortiment plánuje Alza postupně rozšiřovat a přibývat mají i další kategorie.

Obě firmy tak využívají stále populárnější trend rozvoje tržišť, kdy e-shopy umožňují prodávat produkty konkurenčních obchodníků či přímo výrobců. Zajímavostí je, že tuto možnost od května nabízí i samotný Zoot, jenž ještě předtím spojil své síly s e-shopem Different a od té doby jej vede Milan Polák.

„Po spuštění našeho marketplace a neustálém rozšiřování partnerských výdejen radosti je to další způsob, jak se dostat k novým zákazníkům i mimo Zoot,“ pochvaluje si novou spolupráci Polák. „Letošní pandemická situace značně pomáhá k růstu e-commerce. Obzvláště v předvánočním období může většina nakupujících snadno pořídit veškeré dárky na jednom místě.“

milan-polak-zoot2-min

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

„Módní zboží je další velkou kategorií, kterou můžeme nabízet díky našemu partnerskému programu Alza Dropshipment. Spolupráce se silnými partnery nám umožňuje přenést výbornou zákaznickou zkušenost, jaká je standardem u našich tradičních segmentů, i na nákup oblečení,“ vysvětluje místopředseda představenstva Alzy Petr Bena, který se do nové funkce posunul letos v červnu.

Spolupráce dvou e-shopů v rámci dropshipmentu probíhá tak, že Alza vystupuje jako prodejce, který zákazníkům nabízí také poprodejní servis nebo služby call centra. Zoot pak zajišťuje skladové zásoby a expedici objednávek. Nakupující si je zatím mohou objednat s doručením na adresu, postupně má dojít k rozšíření na objednání s vyzvednutím na pobočkách či výdejnách Zásilkovny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza, jež očekává, že na její platformě budou módní zboží nabízet i další obchodníci, začala s výraznějším rozšiřováním partnerského prodeje letos na jaře. Jak pro CzechCrunch v rozhovoru prozradil místopředseda představenstva Tomáš Havryluk, pro e-shop jde o jeden z hlavních růstových pilířů.

Pomocí něj začal největších tuzemský e-shop, jehož tržby sahají ke 30 miliardám korun, nedávno prodávat také alkohol a nápoje a další zboží nabízí i díky spolupráci s největším tuzemským poskytovatelem e-commerce řešení Shoptetem, kdy se jednotlivé e-shopy mohou na platformu připojovat přes doplněk Expando.

E-commerce roste a doba nahrává velkým hráčům. Shoptet, Heureka a Shopsys popisují, jak se promění nakupování online

Peter BrejčákPeter Brejčák

miroslav-udan2a

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce zažívá jeden z nejneobvyklejších roků. Hned během prvního letošního kvartálu, který e-shopy obecně věnují „uklízení“ procesů či vylepšování systémů po vánoční sezóně, musely v březnu řešit skokový nárůst poptávky související s vyhlášením výjimečného stavu a zavřením mnoha kamenných provozoven.

Během prvního pololetí podle dat Heureky vyskočil obrat e-commerce meziročně téměř o třetinu, v některých měsících pandemie až o 40 procent. E-commerce tak opět čeká silný rok a obraty tuzemských e-shopů by podle odhadů měly překonat hranici 200 miliard korun.

Na e-commerce trhu se kvůli tomu mění v podstatě všechno. E-shopy rychle rostou, rozšiřují skladové zásoby nebo například posilují své systémy, komunikaci se zákazníky i kapacitu logistiky. Na druhé straně se do internetových obchodů přesouvá stále více lidí, kteří deklarují, že se už do kamenných obchodů nebudou vracet v takové míře jako před pandemií.

„K online nákupům se přesunuli lidé napříč všemi věkovými kategoriemi, největší nárůst ale byl v kategorii 45 let a více. I teď, několik měsíců po otevření kamenných obchodů, nemalá část lidí stále nakupuje přes internet víc než obvykle,“ říkal komerční ředitel v Heureka Group Michal Vodák na nedávné e-commerce konferenci ShopCamp, jejímž hlavním mediálním parterem byl CzechCrunch. A některé obchody se od té doby opět uzavřely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Online svět každopádně zažil velký nárůst, který zatím úplně nemizí – lidé se totiž stále do kamenných obchodů moc nehrnou, ať už jsou vinou vládních zařízení zavřené, nebo ne. „Pro většinu není hlavním důvodem obava z nákazy, ale to, že si zvykli nakupovat ve větší míře online,“ popisuje Vodák s tím, že navzdory úvodním problémům souvisejícím s velkým náporem na e-shopy a jejich logistiku byli uživatelé spokojeni.

shopcamp2020-097

Foto: ShopCamp

Michal Vodák, komerční ředitel v Heureka Group

To dokazuje, že e-commerce obecně byla na nápor připravena, a i případné drobné problémy už téměř vymizely. E-shopy se teď aktuálně snaží připravit na o to větší nápor během letošní vánoční sezóny, jenž může být vyšší než rapidní nápor na jaře. Potvrzují to i data společnosti Shoptet, na jejímž řešení funguje přibližně polovina tuzemských e-shopů.

„Před Vánoci se do určité míry zopakuje situace z jara letošního roku, kdy velká část spotřebitelů s ohledem na své zdraví nakupovala zboží a služby převážně online. Při první vlně pandemie jsme v e-commerce zaznamenali výrazný nárůst po všech stránkách, ať už v počtu nových e-shopů nebo objemu prodejů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO Shoptetu.

„V případě klesající poptávky buďte flexibilní v sortimentu.“

Aktuálně se podle provozovatele oblíbeného e-commerce řešení snaží internetoví obchodníci nabírat brigádníky do skladů, s čímž mají problémy zejména ve větších městech, kde je to kvůli silnější konkurenci obtížnější. Podobná situace nastává také s obsluhou zákaznických linek.

Nakupování na internetu roste, ale zároveň se mění

Ne pro všechny hráče na e-commerce trhu je ale letošní rok požehnáním. Podle dat Heureky jsou e-shopy rozděleny přibližně na třetiny podle toho, jestli zaznamenaly zvýšenou, stagnující, nebo klesající poptávku.

„Osobně jsem byl z této informace překvapený, myslel jsem, že růst se týká plošně všech hráčů. Zajímavostí navíc je, že tato situace přetrvává i teď, o několik měsíců později. To jinými slovy znamená, že se extrémní poptávka dotýká jen několika e-shopů,“ prozrazuje Vodák.

Analýza Shoptetu pak ukazuje, že od začátku roku se do poloviny října nejvíce dařilo potřebám pro domácnost a zahradu (růst o 62 %), online prodeji potravin (48 %) nebo drogistickému a lékárenskému zboží (39 %). Významný propad celkového obratu naopak nastal u produktových kategorií spjatých s cestováním, a to o 48 %.

cconlajn3b

Přečtěte si takéHavryluk, Dvořáková nebo Krátký. Dnešní konference CzechCrunch Onlajn ukáže, jak se (pro)mění česká e-commerceHavryluk, Dvořáková nebo Krátký. Dnešní konference CzechCrunch Onlajn ukáže, jak se (pro)mění česká e-commerce

Podle komerčního ředitele Heureky je možné definovat tři klíčové faktory, které ovlivňují, jestli e-shop dokáže zvýšenou poptávku využít. Konkrétně jde o velikost, kdy větší obchodníci se známou značkou dokážou zákazníkům nabídnout jistotu o tom, že celý nákup proběhne správně.

Dále jsou to flexibilita nabídky zbožových kategorii a kamenné prodejny, které však zejména na menší obchodníky působily negativně, protože během restriktivních vládních opatření přinášely vysoké finanční náklady bez jakýchkoliv příjmů.

Doba nahrává velkým hráčům

„Doba nahrává velkým hráčům z toho důvodu, že jim spotřebitelé věří. Lidé jsou však kvůli nejistotě citlivější na cenu a také na původ zboží, kdy ve větší míře nakupují české výrobky. Zároveň oceňují dobrou komunikaci,“ shrnuje Vodák.

E-commerce a omnichannel, tedy propojování online a kamenných světů, tak do budoucna bude stále podstatnější i pro klasické retailery. Ti během první vlny kvůli zavřeným prodejnám zažili obrovský nárůst tržeb na internetu, a to právě díky svým silným značkám.

miroslav-udan3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

„Věříme, že si velcí hráči budou z e-commerce koláče ukrajovat čím dál tím více i nadále. Klíčové bude, jak zvládnou digitální transformaci svých prodejů a vstup do omnichannelu, tedy co nejhladší propojení online a offline prodejních kanálů,“ potvrzuje probíhající trend na trhu Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.

E-shopy i ostatní prodejci by tak podle odborníků neměli být závislí jen na jednom prodejním kanálu a měli by si naopak začít budovat omnichannel, čímž diverzifikují riziko propadu tržeb. Kvůli možným výpadkům by se měli zaměřit také na diverzifikaci svých dodavatelů či dopravců.

„V případě klesající poptávky buďte flexibilní v sortimentu. Pokud jste to ještě neudělali, udělejte si analýzu, jak se vašim kategoriím daří a jak si stojíte z hlediska cenotvorby na vašich klíčových produktech,“ radí Vodák a jedním dechem doplňuje: „Zvýšená poptávka po nákupech online částečně zůstává, nečekejte na pokles, ale připravte se na to z hlediska logistiky, technologie i procesů.“