Do ulic Prahy vyjedou stovky nových elektrokol. Bolt a Lime jich postupně nasadí necelou tisícovku

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-praha

Foto: Bolt

Sdílené elektrické kolo od Boltu v Praze

0Zobrazit komentáře

Do ulic hlavního města se vrací sdílení elektrických kol, a to ve velkém stylu. Poté, co původní služby jako Rekola nebo Freebike svá eletrokola z Prahy postupně stáhly, od tohoto týdne se jich v ulicích objeví rovnou několik stovek od dvou globálních společností. Zatímco americký Lime v Praze v úvodní fázi do ulic Prahy nasadí první stovku elektrokol Jump s plánovaným navýšením na trojnásobek, estonský Bolt začíná rovnou se 600 elektrokoly.

Obě firmy volí jinou strategii i u samotného fungování svých sdílených elektrokol, včetně cenové nabídky. Lime stejně jako v případě svých bílo-zelených elektrických koloběžek, které jsou v Praze už dva roky, účtuje odemykací poplatek 25 korun a čtyři koruny za minutu jízdy. Bolt proti tomu nabízí odemčení kola zdarma, prvních pět minut jízdy za pět korun s následným účtováním čtyř korun za minutu. Jízdy s Boltem tak budou o něco levnější.

Parkování elektrokol Lime je také stejné jako u koloběžek – ve stejné zóně a zároveň volné, tudíž bez nutnosti využití stojanů. „Nicméně budeme nabádat k parkování u cyklostojanů, pokud to bude možné a budou k dispozici, nebude to však povinnost,“ potvrzuje pro CzechCrunch Ondřej Široký, provozní ředitel Limu pro Českou republiku. V Praze se objeví červená elektrokola Jump, jež původně patřila Uberu a v květnu připadla právě Limu.

jump-bike

Foto: Jump

Elektrická kola Jump do Prahy přiváží americký startup Lime

Naproti tomu Bolt nabízí stejný způsob parkování jako u koloběžek, které letos nasadil v Olomouci, Boskovicích a také v Pardubicích, tedy jen ve virtuálních parkovacích stanicích zobrazených na mapě v mobilní aplikaci. „Jsou to místa, která se snažíme dávat vedle parkovacích stojanů. Jsme připraveni místa přidávat nebo ubírat na základě zkušeností obyvatel, uživatelů i městských částí a magistrátu,“ říká pro CzechCrunch Roman Sysel z Boltu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bolt před uvedením elektrokol do ulic podle svého vyjádření navázal spolupráci s pražskými městskými částmi číslo 1 až 10 a se svou flotilou chce cílit zejména na lokality, které zatím mikromobilitou nejsou tolik pokryté. Konkrétně jde například o Kobylisy, Střížkov nebo Žižkov, tedy čtvrtě v kopcích a třeba na klasickém kole s obtížnější dostupností. Nyní zde při šlapání pomůže elektrický pohon.

Estonská přepravní aplikace sice v několika jiných tuzemských městech již začala nabízet zmíněné sdílené elektrokoloběžky, ale v hlavním městě vidí několik různých specifik, kvůli kterým se rozhodla upřednostnit právě elektrokola. S nimi do České republiky přijíždí vůbec poprvé.

bolt-ekolo1

Foto: Bolt

Sdílené elektrické kolo od Boltu v Praze

„Praha na koloběžky není připravená kvůli infrastruktuře i z hlediska popularity ze strany obyvatelstva, kdy jsou koloběžky pro většinu obyvatel na černé listině. Věříme, že se nám jednoho dne podaří přivést koloběžky i do Prahy, ale teď to není na pořadu dne,“ potvrzuje Sysel s tím, že letos v tuzemsku už Bolt žádnou expanzi kol nebo koloběžek neplánuje.

Zajímavostí je, že Bolt se v Česku stal jedinou aplikací svého druhu, jež nabízí odvoz auty (Prahu by zanedlouho měla opět doplnit další krajská města), jízdu na kolech a elektrických koloběžkách a zároveň také dovoz jídla z restaurací i nákup potravin.

sylvan-rock-1

Přečtěte si takéVenkovské sídlo za téměř 180 milionů. Aston Martin navrhl luxusní rezidenci s garáží přímo pro své vozyVenkovské sídlo za téměř 180 milionů. Aston Martin navrhl luxusní rezidenci s garáží přímo pro své vozy

Konkurenční Lime v České republice dosud nabízel služby sdílených elektrokoloběžek v Praze a od srpna také v Brně. Společnost dodává, že od začátku pandemie koronaviru popularita individuálních způsobů transportu, jako jsou právě koloběžky nebo kola, rostla a věří, že aktuální doba tomuto druhu dopravy nahrává.

„Kvůli pandemii koronaviru v současnosti mnoho lidí mění svoje návyky v oblasti mobility. Máme skvělou příležitost získat je pro naši nabídku mikromobility,“ doplňuje Ondřej Široký z Limu. Oba zahraniční startupy, které expandují ve velkém nejen v Česku, ale také v mnoha dalších zemích, kde působí, budou mít v Praze situaci minimálně s ohledem na elektrokola oproti předchozím letům trochu snadnější.

nextbike-prostejov

Foto: Nextbike

Sdílená kola Nextbike v Prostějově

Minimálně tedy pokud se budeme bavit o dostupné konkurenci. Původně totiž v hlavním městě se svými elektrickými koly vyjel tuzemský bikesharing Rekola, ale aktuálně s nimi v Praze nejezdí a k dispozici má pro veřejnost jen klasické růžové bicykly. V loňské sezoně jsme mohli v pražských ulicích spatřit rovněž tuzemský Freebike, který přiznával, že sdílená doprava je tu teprve v plenkách, a letos nakonec se svými elektrokoly upřednostnil jiná města.

Kdo je naopak letos vidět stále víc, a to nejen v Praze, je původem německý Nextbike. Ten nejprve loni vstoupil do Ostravy a aktuálně jezdí se sdílenými koly už ve 14 městech. Postupně do nich navíc nasazuje také elektrická kola a má v plánu, že s nimi přijede také do Prahy.

„V současné době máme plně automatizovaný systém 100 elektrických kol a nabíjecích terminálů na Berounsku (Beroun, Králův Dvůr, Tetín a Hýskov) a 15 elektrokol v rámci systému sdílených kol v Mladé Boleslavi. Pro příští rok určitě plánujeme rozšíření e-kol i do Prahy a dalších měst, ale přesné počty a poměry rozložení ještě nemáme vydefinované,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Karpov, šéf Nextbiku v Česku.

Reptilián na čtyřech kolech. Hyundai rozjíždí výrobu ultimátních přepravních monster, které pomohou v běžném životě

Filip HouskaFilip Houska

hyundai-elevate-1

Foto: Hyundai

Hyundai Elevate, ultimátní přepravní prostředek budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Pokud se chceme jako lidstvo jednou dostat na Mars, nebudou nám stačit pouze rakety, které nás tam dovezou. Budeme potřebovat i ultimátní vozítka, jež by nám na rudé planetě zajišťovala alespoň pozemní přepravu. A pokud se už teď máme bavit o možných podobách těchto prostředků, hlásí se o pozornost Hyundai, byť cílí hlavně na využití na zemi Zemi. Prozatím.

Ačkoliv je pro jihokorejskou automobilku stále nejdůležitější segment osobních automobilů, nebojí se experimentovat i jinde. Potvrzuje to nově vznikající divize s futuristickým směřováním. Jmenuje se New Horizon Studios a Hyundai pod ní bude vyvíjet takzvané Ultimate Mobility Vehicles, ve zkratce UMVs.

Jak už název evokuje, půjde o vozidla, která mají být svým způsobem „ultimátní“. Pod tímto slovem si lze představit celou řadu věcí, ale jakmile se podíváte na první koncepty, zjistíte, že tím Hyundai myslí velice netradiční vozy, které se spíše než autům podobají robotickým bojovým monstrům s cílem převzít kontrolu nad dnešním světem.

hyundai-elevate-2

Foto: Hyundai

Takzvaný Hyundai Elevate může pomáhat i handicapovaným lidem v oblastech bez bariérového přístupu

Má to být ale přesně naopak. Ačkoliv budou skutečně disponovat robotickými technologiemi, minimálně v případě kol připevněných na tvrzené mechanické nohy, namísto naplňování katastrofických scénářů známých z filmových pláten budou chtít ve společnosti pomáhat. Hyundai totiž uvádí, že tato vozidla budou určena primárně pro záchranu lidí.

Typickými příklady mohou být vlny tsunami nebo zemětřesení, které klasickým záchranářským vozům kvůli množství sutě vyvolané těmito přírodními jevy znemožňují práci v terénu. Futuristický prostředek, jejž Hyundai nazývá Elevate, se naopak díky odolné a flexibilní konstrukci dokáže dostat přímo do centra katastrofy a pomáhat v těch nejkritičtějších místech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Chystané pojízdné monstrum by totiž mělo vedle jízdy zvládat i šplhání po vertikálních stěnách nebo „přeskakování“ překážek, aniž by ohrožovalo pasažéry uvnitř kabiny – ti by neměli překonávání náročných terénu nijak zvlášť pociťovat. Podle automobilky tak má Elevate naplňovat předpoklady „lidských i reptiliánských pohybů“.

Hyundai ovšem myslí i na rychlost, lépe řečeno jízdu na vysokorychlostních silnicích. Ačkoliv neudává, kolik toto futuristické vozítko maximálně vytáhne, nemělo by v případě nouze blokovat klasický provoz. Samozřejmostí má být i kompletně elektrický pohon a pokud bude třeba, může se proměnit na taxík nebo sanitku.

hyundai-elevate-3

Foto: Hyundai

Vůz by si měl sám vyhrabat i z hlubokého sněhu

„Kombinací robotické síly a technologie elektrického pohonu zvládneme Elevate dostat na taková místa, kam se běžná auta nedostanou, a tím zajistit vozidlovou svobodu. Jen si představte auto zapadnuté ve třímetrovém sněhu mimo dálnici, jak se přes tento terén dostane zpět na silnici a zachrání i pasažéry – to je budoucnost mobility,“ říká designový manažer firmy Sundberg-Ferar David Byron.

Úvodní koncept tohoto vozu není ničím novým – Hyundai jej prezentovalo i během loňského veletrhu CES. Až teď ale Jihokorejci pro zařízení tohoto typu zakládají speciální firemní divizi a právě Elevate se má stát prvním vozem, které reálně vyrobí. Na rozdíl od ostatních výrobců, kteří koketují i třeba s vodíkovým pohonem nebo autonomními letouny, tak jde Hyundai o kus dále, byť je otázkou, zda tuto vizi skutečně naplní.