Neslyší, ale vy to nepoznáte. Eva Michálková od dětství dřela a teď chce pomáhat milionům dalších neslyšících

Iva BrejlováIva Brejlová

michalkovaStory

Foto: Archiv EM

Eva Michálková chce změnit komunitu neslyšících

0Zobrazit komentáře

Z monitoru na mě hledí osoba, která splňuje všechny důležité kolonky. Úspěch na několika mezinárodních hackathonech. Práce pro bývalého amerického prezidenta. Studium na významných amerických univerzitách. Právě pracuje na internetovém projektu Miraio a má k tomu takový vhled jako málokdo. Má hromadu kontaktů na pomoc a potenciál oslovení milionů lidí. Původně jsme si měly povídat pár desítek minut, jen abychom uvedly na pravou míru pár nejasností. Mluvíme spolu přes hodinu. A přitom mě Eva Michálková prakticky neslyší.

Jedno procento sluchu, které má už od dětství, kompenzuje odezíráním. A to změnila ve svou největší výhodu. Teď hodlá podobně změnit životy milionů dalších. Začíná ve Spojených státech, tam je totiž její trh obrovský. Miraio přitom na svět neslyšících hledí trochu paradoxně obráceně, než jak jsou obvykle prezentovány projekty s cílem zařadit znevýhodněné lidi do většinové společnosti. Chce totiž hlavně změnit myšlení ze strany neslyšících vůči slyšícímu světu.

„Chci změnit jejich perspektivu. Nabídnout jim vzdělání, pracovní příležitosti, rozvoj sebe sama, budovat sebevědomí a celkově fungovat ve slyšícím prostředí. Ale není to žádná nezisková organizace. Já tu práci za neslyšící neudělám, jen jim nabídnu možnosti, otevřu svět. Je potřeba, aby i oni za sebe přijali zodpovědnost a já jim dám všechny prostředky, aby se dostali do slyšícího světa,“ říká Michálková.

První částí projektu je web Miraio.org, který za necelý měsíc, bez velkého partnera za zády nebo marketingové podpory, nasbíral zhruba tisícovku návštěvníků. Michálková cílevědomě míří mnohem výš a má k tomu důvody. Její popis projektu je velkolepý: chce podpořit novou generaci neslyšících, kteří budou sebevědomě a bezproblémově interagovat s komunitou slyšících, aniž by ohrozili svou důstojnost.

michalkova3-min

Foto: Archiv EM

Eva Michálková, zakladatelka projektu Miraio

Potenciál podobně znevýhodněných lidí zatím využívá málokterý projekt. Jen v Česku je lidí s poruchou sluchu kolem 800 tisíc, v USA skoro 40 milionů, celosvětově pak téměř půl miliardy. Americké číslo je pro Michálkovou důležité. Právě v tom, aby jejich život změnila, ji aktuálně Spojené státy platí.

Na Miraiu nyní pracuje z Floridy na základě tzv. Einsteinova víza, jehož získání označuje za malý zázrak. Dává se imigrantům, kteří „mají něco extra“, co nikdo jiný v USA nemá, a kteří mnohdy získají zelenou kartu opravňující k práci v zemi díky zaměstnavateli, který si je vybere.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Musela jsem sama za sebe přesvědčit americkou vládu, že se vyplatí do mě investovat a že bych měla dostat zelenou kartu, abych pomohla americké společnosti, v mém případě neslyšící komunitě ve Spojených státech. Neměla jsem žádného zaměstnavatele, co by za mě loboval,“ říká Michálková. A ještě dodává, že nejčastějšími držiteli těchto víz jsou špičkoví vědci, držitelé Nobelových cen nebo třeba ředitelé nadnárodních firem.

A teď také Michálková: třicetiletá žena, která chce ostatní neslyšící na stejné místo ve společnosti, jako má ona. Ve Spojených státech je do příštího března, na zelenou kartu ovšem ještě čeká. Zatím pracuje na Miraiu a k tomu dokončuje studium s titulem MBA.

Handicap jako vnitřní motor

Aby bylo úplně jasné, s jaký potenciálem (a také drajvem) projekt Miraio pracuje, je potřeba vysvětlit, co za sebou má právě Michálková. To, co si většina lidí představí pod nálepkou doživotní handicap, dokázala otočit ve svou výhodu a vnitřní motor. Prakticky od dvou let jí její matka vzdělávala – různá naslouchací cvičení a především výuka výslovnosti jí připravily na život, jaký má každý jiný.

Nakonec se to tak úplně nepovedlo, navzdory handicapu šla totiž jinou životní cestou než mnozí vrstevníci. Ve školce ostatním dětem předčítala pohádky. Po střední šla studovat na žádanou americkou univerzitu. Procestovala svět během studií i v rámci stáží. Pracovala pro českou ambasádu ve Washingtonu a absolvovala stáž v nadaci Billa a Hillary Clintonových.

„V delším časovém horizontu znakový jazyk komplikuje život.“

Pracovala na řadě zajímavých projektů, třeba v Loono nebo STRV. K tomu se jen tak mimo jiné účastnila soutěže krásy pro hluché a ostatní soutěžící si ji zvolili za mluvčí. Jako jediná totiž byla schopná běžně komunikovat s okolním světem. Naopak pro to, aby se pobavila s ostatními dívkami, potřebovala překladatele.

Nebylo ale všechno jen pozitivní. Šikana na základní i střední škole, hodně logopedických cvičení, nárazy v běžném světě. Hluchému může velmi snadno uletět letadlo, když neslyší na letišti hlášení. Podobně tápe na nádražích. Bez titulků si neposlechne žádný podcast. „Je tu hodně momentů, kdy člověk vůbec neví,“ přitakává Michálková a vysvětluje, že změny jsou potřeba na obou stranách. Začíná ale na té, o které se spíš nemluví.

Znakový jazyk? Vynechme

Znakový jazyk, který si s neslyšícími obvykle hned spojíme, se nikdy nenaučila a říká, že je to dobře. „Samozřejmě vím, že naučit ho dítě je jednodušší cesta než pracovat s vadou jako takovou. Tedy naučit ho mluvit tak, jak mluvím já. Ale v delším časovém horizontu znakový jazyk komplikuje život,“ věří.

michalkova4

Eva Michálková na čínské Unleash Innovation Lab

Eva Michálková na čínské Unleash Innovation Lab

Miraio těží z citlivého prožívání toho všeho. Michálková začala s aplikací No F-ears, která překládala řeč do psaného slova a obráceně. S ní se dostala do finále českého programu Social Impact Awards. Jenže ve vývoji ji předstihli výrobci mobilních telefonů a takovou funkci už dnes nabízejí i třeba iPhony. Vzdala tedy aplikaci a zvolila celostní přístup – poradenství, nabídku služeb i třeba možnost přivýdělku na jednom místě.

Není to tak, že by poradenství pro postižené hluchotou ve Spojených státech nebo Česku nikdo nenabízel. Většinou jde o nadace nebo neziskové organizace. V případě těch, které chtějí být ziskové, se do služeb řadí placené členství a konference, jež zahrnují newslettery a zařazení do organizace. Tedy třeba prostě členství ve facebookové skupině, kde se s podobnými lidmi také setkáte.

„Praktické využití ale zdaleka neodpovídá tomu, co komunita potřebuje. Problémy, které mají, se opakují. Pomoc není k dispozici,“ vnímá Michálková. Sama proto zatím hlavně sbírá členy, ale chce je přetavit v aktivní komunitu, která se bude moct rozvíjet.

ondrej-kania

Přečtěte si takéV českém školství rosteme nejrychleji ze všech. Vnímám naše aktivity napůl jako aktivismus, říká Ondřej Kania v podcastuV českém školství rosteme nejrychleji ze všech. Vnímám naše aktivity napůl jako aktivismus, říká Ondřej Kania v podcastu

Projekt si ostatně hledá široké publikum. Řešit chce například pomoc s vychováváním neslyšícího dítěte, telekomunikaci s lékaři nebo psychologické poradenství pro rodiče, kteří jsou v šoku – 90 procent neslyšících dětí se totiž rodí slyšícím rodičům. Své publikum Michálková dobře zná a ví, že potenciálně velké problémy mohou mít třeba nejmladší generace.

„Mileniálové a generace Z jsou křehké generace,“ říká Michálková a výzkumy jí dávají za pravdu. Jde podle nich o skupiny lidí, kteří narážejí na pocity samoty a izolace a jsou mnohdy náchylní k psychologickým problémům. „Zvlášť pokud mluvíme o neslyšících, kteří potřebují mentální podporu, a ta se jim nedostává,“ věří.

Pak jsou tu plány na profesní cestu: poradenství se životopisem, vlastní prezentací i příprava na pohovor. Projekt Miraio ale chce zasahovat do širšího spektra poradenství. Třeba jak žít minimalistický život, hledět na své mentální zdraví a rozvíjet se. Michálková věří, že komunita neslyšících je velmi specifická a vyžaduje přístup, který tu zatím chybí. A za ten si ráda zaplatí.

miraio

Foto: Miraio

Miraio začíná malými krůčky

„Plánuju i různé telekonference s inspirativními lidmi. Sdílet své zkušenosti. Teď každý využívá Zoom. Ale viděli jste někde titulky? Pro hluché je to všechno nepoužitelné,“ dodává Michálková, která se po nasbírání kontaktů – tedy během několika měsíců – hodlá přesunout na obchodní stránku a rozjet také monetizaci.

Její projekt jednou bude mít předplatné. I proto je ve Spojených státech, kam mimochodem stihla odletět těsně před tím, než se hranice zavřely. Statisíce možných uživatelů v Česku nemají až takový potenciál jako tamní desítky milionů. Nebo stovky, pokud mluvíme o lidech, kteří se prostě anglicky naučili. „Ale určitě bych chtěla zahrnout i český trh,“ doplňuje.

„Většinou lidi zapomínají, že neslyším. A pak se diví, že nereaguji.“

Fascinovaně poslouchám každou hlásku, kterou Michálková říká. Pokud máte nějakou představu, jak asi hluchý mluví, zapomeňte na ni. Michálková se blíží možná spíš Slovákům, kteří přešli na češtinu. Možná ani to ne – bezpečně znám hned několik, kteří se od klasické výslovnosti oddalují víc. Možná jako by se člověk z jednoho regionu Čech přestěhoval do vzdálenějšího a tam se snažil zapadnout.

Michálková přiznává, že má v češtině zvláštní přízvuk, na který se občas někdo zeptá. V angličtině se prý ztratí. Ta není tak přísná na typické hlásky, jako jsou ř, š nebo ž. „Většinou lidi zapomínají, že neslyším. A pak se diví, když třeba stojí za mnou, a já nereaguji,“ usmívá se.

Silná pavučina

Její schopnost pohybovat se mezi dvěma světy (i když v tom, kde se mluví znakovým jazykem, se domlouvá jen těžko) jí poskytuje řadu znalostí, kterou jen tak někdo nemá. Podle ní jsou neslyšící tak specifickou komunitou, že je třeba k nim také zvláštně přistupovat. Mnohdy jsou pyšní na to, že přes svou jinakost fungují normálně. Pomoc nechtějí. Jenže to také znamená, že jsou uzavření a je těžké se k nim dostat.

Přesto Michálková vysvětluje, že tu jsou mezery, které by chtěla vyplnit svým byznysem: jak mají třeba využít pomoc psychologa, když by k tomu potřebovali tlumočníka? Podobné je to při příležitostech jakéhokoliv rozvoje, řešení komplikací, nebo třeba u soudu. Být hluchý je kromě zjevných nevýhod kvůli tlumočníkům také drahé a snahou využít některé služby navíc člověk ztrácí soukromí.

„Jak máme odezírat, když má můj protějšek na sobě roušku?“

Michálková teprve začala, ale během jednoho roku by chtěla mít zhruba 20 tisíc amerických uživatelů. Současná situace jí v tom trochu pomáhá. „Moje největší výhoda je, že projekt znamená pomoc v každodenním životě. Adresuje problémy dnešní společnosti. Jak máme odezírat, když má můj protějšek na sobě roušku?“ ptá se. Teď proto úplně jednoduše pomáhá odezírajícím vyhnout se stálému opakování, co vlastně od druhé strany potřebují.

Většinu projektu prozatím dělá sama. Ale je si jistá, že může využít svou pavučinu kontaktů, jak sama říká. „Loni jsem byla na hackathonu v Číně, ve skupině s tisícovkou účastníků z celého světa. Mám kontakty ve všech sférách: vládní sektor, podnikatelská sféra, venture investoři, grafičtí designéři. Znám prezidenty různých asociací v Africe, Švédsku, Jihoafrické republice či Ománu. Dosáhla jsem konexí v Africe, Asii i Kanadě,“ vypočítává.

Je doslova slyšet, že se do svého postavení probojovala. A s podobnou vůli chce Miraio dostat všude, kam si usmyslí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pět let dělal makléře, teď z Česka buduje startup Realtorify na analýzu nemovitostí a má první miliony od investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

vladislav-kochetovStory

Foto: Realtorify

Vladislav Kochetov, zakladatel a ředitel startupu Realtorify

0Zobrazit komentáře

Trh s nemovitostmi investory pravděpodobně nikdy lákat nepřestane. Stále více se přitom začíná spoléhat na data, když se posuzuje výhodnost koupě či prodeje daného objektu, a tak logicky vzniká stále více startupů, jež se na datovou analytiku celého trhu specializují. Nejnovějším hráčem je startup Realtorify, který své řešení začal prvním zákazníkům prodávat teprve v srpnu, dokázal však již získat důvěru investorů a v seedovém investičním kole získal pár milionů korun.

Vladislav Kochetov přišel do Prahy před jedenácti lety studovat češtinu a posléze také vysokou školu. Svůj dospělý život tak už strávil v Česku, kde posledních pět let pracoval jako realitní makléř a zaměřoval se na prodej investičních nemovitostí v rezidenčních developerských projektech.

„Prodal jsem jich takto přes čtyři stovky,“ popisuje Kochetov své zkušenosti pro CzechCrunch. „Vzhledem k tomu, že jsem pracoval přímo s developery, mohl jsem nahlédnout do toho, jak pracují, vidět problémy a překážky, které bránily v tom, aby jejich podnikání rostlo.“

Právě díky podrobným zkušenostem z praxe se pak Kochetov loni rozhodl založit svůj vlastní startup a cíl byl předem jasný – vyvinout propracovaný nástroj s automatizovanou analytikou pro development rezidenčních nemovitostí. Projekt Realtorify vznikl na konci prosince loňského roku a letos v srpnu začal první verzi svého produktu prodávat klientům, kterým poskytuje data, business intelligence a ocenění hodnoty nemovitostí.

realtorify

Foto: realtorify

Platforma Realtorify

Osmadvacetiletý startupista původně začal nabízet podrobná data o nemovitostech koncovým zákazníkům, tedy majitelům či zájemcům o nákup domu či bytu, ale tam se přepočítal. „Šli jsme tedy nejdřív do B2C. Shromáždili jsme spoustu dat, spustili jsme webovou aplikaci, ale ukázalo se, že na takovou věc nebyl trh ještě připravený,“ říká Kochetov s tím, že navazujícím logickým rozhodnutím bylo zaměřit se na B2B trh.

Mezi klienty Realtorify tak aktuálně patří realitní developeři, banky nebo konzultační firmy, kteří rozhodují o investicích v řádech desítek nebo stovek milionů korun, a tak potřebují mít dostupné všechny důležité informace. A to jim na jednom místě právě Kochetovův startup zprostředkovává.

„Protože jsem zblízka viděl potíže developerů při analyzování akvizic, naceňování, zkoumání konkurence a infrastruktury, rozhodli jsme se naše data použít k ulehčení této části procesu. Jinými slovy, rozhodli jsme se vybudovat komplexní a flexibilní platformu úzce spjatou se reálnou prací profesionálů v oblasti nemovitostí,“ vysvětluje. Konkurence prý proti tomu nabízí buď řešení postavená pouze na datech z katastru nemovitostí, nebo listingy z webových realitních serverů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„My jsme šli o kousek dál a kombinujeme nejen rozsáhlé datasety z katastru a webových stránek, ale přidali jsme nad to i naše vlastní algoritmy, které doplňují chybějící data,“ popisuje výhody šéf Realtorify, jehož algoritmy prý zpracovávají přes dva miliony datových vstupů, pět let historických dat o každé prodané či koupené nemovitosti a v reálném čase přes dvě stě zdrojů. Nabídnout tak chce klientům ještě podrobnější data než například tuzemský startup Reas.

Realtorify nabízí kromě údajů o odhadu ceny nemovitosti například přehled projektů konkurence v dané oblasti, stav infrastruktury a dopravní dostupnosti, občanskou vybavenost a další související data. Realtorify tedy dokáže zhodnotit také socioekonomický aspekt dané oblasti a stav životního prostředí – hlučnost, stav ovzduší a zeleně. Aktuálně v tuzemsku nabízí data pro Prahu a střední Čechy, brzy by měla přibýt také z Jižní Moravy, Moravskoslezského kraje, Pardubic a Plzně.

„Naši klienti vždy vidí všechna data bez omezení. Jsme tu pro firmy, které hledají okamžité řešení svých bolístek spojených s analytickými procesy, aniž by si musely říkat o cokoliv navíc. Naši platformu si každý klient může přesně přizpůsobit svým potřebám. Důležité také je, že Realtorify je naprosto neutrální a nezávislé na trhu. A je to samozřejmě moderní automatizovaná platforma, takže onboarding trvá minuty,“ říká Kochetov.

Fungujeme na dálku

Aktuálně využívá Realtorify sedm společností, rozběhnutých je několik dalších trialů a do konce roku tak startup plánuje mít 25 klientů s tím, že cenu za službu nastavuje individuálně podle potřeb zákazníka. V dalším vývoji teď navíc startupu pomůže také investice 100 tisíc eur (2,7 milionu korun) od předního evropského akcelerátoru Startup Wise Guys, jež v tuzemsku investoval například do Trisbee, ImpromptMe nebo Amio.

„Viděli jsme už několik pokusů o vytvoření podobného produktu, ale žádný z nich nebyl založený na tak podrobné datové analytice. Na trhu vidíme příležitost pro jeho rychlé škálování,“ říká Jone Vaituleviciute, partner SWG. „Při výběru startupů je pro nás nicméně vždy hlavním kritériem tým. V případě Realtorify jsme byli ohromeni Vladislavovým odhodláním, vytrvalostí a tím, jak rychle projekt posouval dopředu,“ pokračuje Vaituleviciute.

hendrik-meyer-bezrealitky

Přečtěte si takéBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystámeBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystáme

Zajímavostí je, že Kochetov naprosto věří v distančně fungující týmy a do svého startupu tak najímá lidi z celého světa. Část z nich je v jeho domovském Rusku, několik dalších pak v Maďarsku a samozřejmě také v Česku. Realtorify tedy bylo od začátku připraveno na práci na dálku a pandemie koronaviru tak neovlivnila jeho vývoj.

„Úspěšnou seed investici považujeme za potvrzení kvality a udržitelnosti našeho projektu. Aktuálně pracujeme na B2B projektu, ale v pipeline máme mnoho dalších produktů, včetně takových, které cílí na širší publiku nebo veřejnost. Jednoznačný plánem je pak expanze na trhy střední a východní Evropy, kde zatím nevidíme významnou aktivitu konkurence,“ nastiňuje budoucí plány Kochetov.