V Singapuru udělají z uzemněných Airbusů A380 restaurace s typickou palubní stravou. Za 30 minut bylo vyprodáno

Filip HouskaFilip Houska

singapore

Foto: Singapore Airlines

Palubní strava, která v době pandemie láká

0Zobrazit komentáře

Stravování v letadle je vždy něčím zvláštním, možná až výjimečným. Málokdo však jídlo servírované na palubě ve výšce jedenácti tisíc metrů nad zemí bere jako ryze kulinářský zážitek – zpravidla se totiž jedná o nutné zahnání hladu nebo narušení jinak monotónního, nekončícího sezení. Pandemie ovšem mění mnohé a jak ukazují singapurské aerolinky, o palubní stravu je zájem, i když se dá zajít kamkoliv jinam.

Letecký průmysl je jednou z několika hlavních oblastí, kterou koronavirová krize zasáhla opravdu tvrdě. Vzhledem k chaotickým opatřením lidé nelétají a flotily aerolinek jen staticky odpočívají v hangárech a na ranvejích. V důsledku toho se nevydělávají peníze, díky čemuž dochází k propouštění bez pozitivních vyhlídek na to, kdy by se situace mohla dostat do normálu. Globálně se očekávají ztráty přes 300 miliard dolarů.

Pro letecké společnosti tak nejde o vůbec dobré období, na druhou stranu mají alespoň více prostoru zapojovat své kreativní týmy k vymýšlení nových nápadů, jak krizi přečkat. A ideálně vydělat nějaké peníze navíc. S poměrně netradičním zážitkem před pár dny přišly singapurské aerolinky, které některá ze svých letadel stojících na letišti Changi Airport promění na dočasné restaurace.

singapore-airlines-6

Foto: Singapore Airlines

Airbus A380-800 v barvách singapurských aerolinek

Kdyby ale šlo o klasické restaurace tak, jak je známe. Uvnitř dvou Airbusů typu A380, největších dopravních komerčních letadel na světě, totiž chce nabídnout typickou leteckou stravou, která má oproti běžným pokrmům pochopitelně svá omezení. Nehledě na to, že pro strávníky zprostředkuje autentický zážitek, během něhož jim bude personál servírovat jídlo na malých táccích určených pro malé, sklápěcí stolečky.

Jak ale píše agentura Bloomberg, o stravování v letadle byl možná až nevídaný zájem. Poté, co Singapore Airlines spustily rezervace „sedadel“, uběhlo sotva jen 30 minut, než bylo kompletně vyprodáno. Lidem tak prakticky nevadilo, že nepoletí, ale představa, že budou sedět v letadle i v takto temných časech pro leteckou dopravu, zkrátka stačila na to, aby kabinu zaplnili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby byl tento zážitek ještě pestřejší, aerolinky Singapuru nabídnou rovnou čtyři druhy menu, které by se za normální situace lišily tím, kde cestující sedí. V nejvyšší třídě stojí menu 474 dolarů, pasažéři v byznysu pak zaplatí 236 dolarů, ve třídě premium economy stojí pokrm zhruba 71 dolarů a lidem z economy bude jídlo nabízeno za v přepočtu 39 dolarů. Ti, kteří nechtějí platit penězi, mohou využít i nalétané míle (frequent-flyer).

Vzhledem k velkému zájmu rozšířily singapurské aerolinky nabídku z původního víkendu (24. a 25. října) i na víkend následující, přičemž přidají možnost zarezervování večeře na všechny tyto čtyři dny. Zároveň nejde o jedinou takovou iniciativu, prostřednictvím které chtějí bojovat s nepřízní osudu. Výhledově chtějí lidem doručovat jídlo přímo do jejich domovů, a to včetně instrukcí a playlistu, jak si zprostředkovat celkový onboardingový zážitek.

HyperFocal: 0

Foto: Singapore Airlines

Jídlo na linkách singapurských aerolinek může vypadat lépe než v restauracích

Autonomní nákladní doprava pod švédskou taktovkou. Futuristické vozy bez kabiny a řidiče vyjedou už příští rok

einride-eat3

Foto: Einride

Einride AET je nejnovější generací autonomních nákladních vozů

0Zobrazit komentáře

Švédský výrobce autonomních nákladních vozidel Einride v minulých letech představil dva prototypy, které mají být schopné odvézt náklad z bodu A do bodu B, aniž by k tomu potřebovaly řidiče za volantem. Nyní z jeho dílen vyjede zcela nová série futuristických náklaďáků pojmenovaná AET, se kterou chce posunout úroveň samořídících technologií opět o úroveň výše.

Na první pohled se novinky od předešlých modelů pojmenovaných Pod liší jen nepatrně. Stále jde o minimalistické vozy s nádechem budoucnosti, avšak s lehce přepracovaným designem přední masky a některých dalších částí, pomocí nichž chce Einride vylepšit aerodynamiku, respektive jízdní schopnosti.

Nová nákladní flotila AET byla navržena hned ve čtyřech konfiguracích, jež se od sebe liší možnostmi provozu. První dvě verze, AET 1 a AET 2, mají dosáhnout maximální rychlosti 30 km/h a uvézt náklad o hmotnosti 16 tun, přičemž na jedno nabití dojedou tyto vozy, vážící 26 tun, zhruba 130 až 180 kilometrů.

einride-eat1

Po designové stránce proběhlo několik úprav týkajících se především přední části vozu

Varianty AET 3 a AET 4 mají mít podobnou hmotnost i schopnost uvézt stejně těžký náklad. Na rozdíl od předchozích verzí by ovšem měly být podstatně rychlejší, jelikož má jejich maximální rychlost činit 45, potažmo 85 km/h. Tím chtějí Švédové reagovat na rozličný přístup úřadů, které k autonomním vozům přistupují s různou benevolentností, a proto se možnosti jejich provozu různí.

Spolu s tím se má odlišovat i jejich pohyb v závislosti na operátorech. Zatímco AET 1 bude schopno autonomního pohybu za dohledu operátora v přesně stanovených koridorech (označovaných jako geofence), AET 2 už bude moci tyto koridory za dohledu vzdáleného operátora opustit a pohybovat se plně svobodně. Například v uzavřeném areálu nebo na neveřejných komunikacích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dvě zbylé varianty mají být schopny jízdy i po klasických silnicích. V případě modelové verze AET 3 půjde o okresky a vrcholná verze AET 4 bude koncipována pro pohyb na dálnicích. Každá z nich přitom nabídne možnosti verzí předchozích. To má v praxi znamenat, že verze AET 3 se bude moci v areálu pohybovat po vybraných trasách, následně z nich sjet a po silnici se přepravit třeba do blízkého skladu.

Pokud to zákony dovolí, ovládání vozu zůstane v rukou softwaru od Nvidie za podpory operátora, který je podle Einridu schopen kontrolovat více vozidel najednou. Díky technologii Phantom Auto přitom může být vzdálený na stovky kilometrů, což vozům otevírá možnost provozu i ve špatně přístupných lokalitách, jako jsou lomy nebo zalesněné oblasti.

einride-eat2

Foto: Einride

Automobil je schopen uvézt náklad až 16 tun

To jde ruku v ruce s vizí společnosti, která by chtěla umožnit autonomní jízdu i v opravdu náročných terénech. K tomu však bude zapotřebí přepracovaná verze vozu, jelikož aktuální rozměr pneumatik ani světlá výška bezproblémovému pohybu v kalužích a blátě příliš nenahrává.

Vzhledem k tomu, že jsou všechny vozy elektrické, jsou podle Einridu schopny snížit vyprodukované emise CO2 konvenční nákladní dopravou až o 90 % a ušetřit celkové náklady na dopravu až o 60 %. To se může podařit i díky absenci profesionálních řidičů.

morning-drive

Přečtěte si takéAť váš vůz vydělává. Automobilka pro mladé Lynk & Co se chystá do Evropy s novým modelem vlastnictví autaAť váš vůz vydělává. Automobilka pro mladé Lynk & Co se chystá do Evropy s novým modelem vlastnictví auta

Celá věc však může vyvolávat obavy z toho, že by masové rozšíření samořídící technologie v nákladní dopravě mohlo zapříčinit zvýšení nezaměstnanosti. Za pravdu těmto obavám dává i studie, na kterou upozornil magazín The Verge. Podle ní by mělo již v roce 2030 na území Spojených států a Evropy dojít až k 70% snížení poptávky po profesionálních řidičích, což se má týkat právě nákladní dopravy.

Ostatně podle odborníků je právě tento sektor dopravy ideálním místem pro rozmach autonomních technologií a dokazuje to i řada dalších nákladních vozů nového věku s těmito schopnostmi. Mezi ně patří například koncept „tahače“ Vera od Volva či důlní sklápěč od Scanie. Jak si povedou vozy AET, se dozvíme možná již příští rok, kdy mají být uvedeny na trh.