David Semerád z STRV mění v USA investování do dobra. Jeho startup Kindest podpoří desítkami milionů korun Credo
Téměř 80 milionů korun. Tolik peněz připlulo jen za posledních devět měsíců na účty amerických neziskových organizací, kterým se rozhodl se sbíráním finančních prostředků na jejich činnost výrazně pomoci David Semerád. Spoluzakladatel STRV úspěšně buduje „dobročinnou“ platformu Kindest a investoři mu teď posílají desítky milionů korun na její rozvoj.
Kindest v překladu znamená nejlaskavější a právě taková chce americká platforma s českými kořeny být. Neziskovkám ve Spojených státech automatizuje výběr darů a díky nové investici plánuje posílit svou pozici na trhu. V rámci seedového investičního kola do ní posílají 1,66 milionu dolarů (37 milionů korun) české Credo Ventures a americký Precusor Ventures.
Pro Kindest je to pokračování pre-seed investice, v rámci níž dali do hry 650 tisíc dolarů opět jak Precusor a Credo, tak také TomKat Foundation a několik dalších jednotlivců. Celkově už služba, která vznikla jako spin-off tuzemské technologické firmy STRV v čele s jejím spoluzakladatem Davidem Semerádem, nabrala přes 50 milionů korun.
„Neziskové organizace – ani malé, ani ty velké – často neumí pracovat s moderními marketingovými a fundraisingovými nástroji. Kindest automaticky vytváří kampaně, šíří je e-maily, SMS či přes sociální sítě a vše přizpůsobuje potřebám dané neziskovky. Správce kampaně tak nemusí mít prakticky žádné technologické know-how a nechává se pouze vést, vše zvládne ve čtyřech jednoduchých krocích,“ vysvětluje David Semerád, CEO Kindestu.
Sílu podobného nástroje lze jednoduše demonstrovat na letošních číslech. Jen za posledních devět měsíců přinesl Kindest spolupracujícím neziskovkám, kterých jsou už přes dvě stovky, celkem 3,5 milionu dolarů (78 milionů korun). Letos v září pak vybral o 909 procent více prostředků než před rokem. Američané jsou ostatně zvyklí na charitu přispívat, ale prozatím se většinou peníze nezprostředkovávaly plně online.
„Američané dají ročně na charitu zhruba 300 miliard dolarů, ale jen osm procent z této částky je darovaných online. Kindest podle nás má se svým unikátním řešením a zkušeným týmem potenciál přinést do neziskového světa v USA softwarovou revoluci,“ říká Andrej Kiska, partner v Credo Ventures, které poslední investici vedlo.
STRV
Za Kindest stojí vedle Semeráda spoluzakladatelka Holly McKayová a společně řídí čtrnáctičlenný tým, který sídlí v kalifornském městě Santa Monica u Los Angeles. Českou stopu doplňují čtyři členové pocházející z řad české pobočky STRV a na vývoji Kindest se podílí i další dva ze čtyř zakladatelů STRV, Martin Šťáva a Pavel Zeifart. Čtvrtým je Lubo Smid, který se naopak soustředí na řízení STRV.
A co vlastně všechno Kindest pro americké neziskovky dělá? V rámci své platformy automatizuje všechny klíčové činnosti, jako je marketing, analytika nebo tvorba a správa kampaní. S nimi totiž prý často nemají lidé v neziskových organizacích zkušenosti, a tak je pro ně jednodušší nechat to na službě jako Kindest a věnovat se tomu, čemu rozumí.
Přestože Kindest není první platformou, jež se snaží neziskovkám pomoci, ať už s marketingem či fundraisingem, rychle roste. V prvních devíti měsících loňského roku přes Kindest prošlo neziskovám bezmála 200 tisíc dolarů, letos to byl už zmíněný více než sedmnáctinásobek. Ze zvýšeného zájmu pak pochopitelně benefituje i samotný Kindest.
„Kindest umí poradit, jak vytvořit a spustit online kampaň. Přitom průběžně dává správcům kampaně tipy při týdenních telefonických poradách. A průběžně kontroluje, zda mají dobře nastavenou analytiku a dostávají odpovídající výsledky. Pomáhat nás zkrátka baví a oceňují to i samotní dárci – při odeslání příspěvku pro neziskovou organizaci nechají dýško také nám. A dohromady to funguje,“ dodává David Semerád.
Byznys plán má tak Kindest postavený podobně jako například české Donio, které je rovněž financované z dýšek a letos zaznamenalo zejména díky pandemii nečekaně strmý růst. Na Kindestu lidé průměrně pošlou z darované částky přes šest procent na provoz celé dobroplatformy, přičemž takzvaný „tip“ nechává zhruba osm dárců z deseti.