Geniální šachistka boří Netflix. Seriál Queen’s Gambit má stejnou sledovanost jako Tiger King nebo Irčan

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

gambit4

Foto: Charlie Gray/Netflix

Anya Taylor-Joy v seriálu Dámský gambit od Netflixu

0Zobrazit komentáře

V jedné scéně prvního dílu seriálu Queen’s Gambit (v češtině Dámský gambit) sledujeme dva dospělé muže s jednou devítiletou dívkou, samotné v potemnělém sklepě sirotčince. Není těžké si představit, jak by podobná premisa nejspíš mohla dopadnout, minisérie o geniální šachistce ale často není taková, jak by se zdála. Co jiného by o tom mělo svědčit, když ne status jednoho z nejsledovanějších titulů na Netflixu.

Největší streamovací služba na světě pravidelně sklízí úspěchy s velkými investicemi jako Stranger Things, Koruna nebo Zaklínač, vcelku pravidelně se ale objevují také nečekané hity. Sem patří bezesporu německé sci-fi Dark nebo šílený dokument Tiger King (v češtině Pán tygrů), který v první polovině letošního roku uhranul desítky milionů diváků a zboural většinu rekordů streamovací služby.

Podobné projekty se šíří zejména díky samotným fanouškům, kteří doporučují své oblíbené pořady ostatním a ovlivňují celou kulturní diskuzi veřejnosti. Toho je nejnovějším příkladem právě zdánlivě nepříliš poutavé drama o mladé osiřelé dívce, která hledá své místo v životě a stoupá po sociálním žebříčku díky mimořádné schopnosti hrát šachy.

gambit2

Foto: Phil Bray/Netflix

Anya Taylor-Joy v seriálu Dámský gambit od Netflixu

Dámský gambit si tak dle čísel Netflixu za čtyři týdny získal pozornost v 62 milionech domácností po celém světě, dosahujíc podobného úspěchu jako například Irčan, což byl nesmírně nákladný a očekávaný film Martina Scorseseho. V 92 zemích se Dámský gambit dostal mezi deset nejsledovanějších pořadů a na vrchol se vyšplhal v 63 zemích, mezi nimiž je vedle Spojeného království také Argentina, Izrael nebo Jižní Afrika. V Česku se aktuálně drží na třetí pozici, v předchozích týdnech ale byl dlouho tím vůbec nejzajímavějším i pro tuzemské diváky.

Zásah sedmidílné minisérie od scenáristy Minority Report nebo Logana ale dalece překračuje obrazovky. Stejnojmenná knižní předloha díky ní opět vystřelila na vrchol bestsellerů podle The New York Times, a to 37 let po původním vydání. Google zaznamenal dvojnásobek typického objemu vyhledávání spojeného s šachy a web pro online hry Chess.com zavalil dokonce pětinásobek nových uživatelů oproti normálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pozadu nezůstal ani zájem o fyzické šachy, kterých se nyní na eBay prodává téměř trojnásobek oproti normálu. Celé situaci přitom dost možná opět pomáhá i pandemický stav, kdy lidé tráví více času doma a mají silnější motivaci si vzpomenout také na tradičnější „offline“ způsoby zábavy do obýváku.

Dámský gambit ale zdaleka není jen o šachách. Hlavní hrdinka, kterou k nadšení diváků ztvárnila dosud spíše méně známá Anya Taylor-Joy, se napříč vyprávěním potýká s mnoha těžkostmi. Ať už jsou přitom spojené s faktem, že v autonehodě přišla o psychicky nestabilní matku, jejím pohlavím u hry dominované muži nebo homosexualitou, vždy představují vystoupení z dobových norem. K tomu se ještě přidává drogová závislost vytvořená už v útlém věku v sirotčinci.

https://www.youtube.com/watch?v=CDrieqwSdgI

Je pak fascinující a inspirativní sledovat, jak většinu překážek překonává svým odhodláním a posedlostí hrou. Ta je podána vždy velmi dramaticky a hlavně tak, aby i složitým partiím byl na základní úrovni schopný porozumět téměř kdokoliv. Podle podobného principu je pak vystavěn i zbytek vyprávění.

Na Dámském gambitu je zajímavé, jakým způsobem zprostředkovává náročná témata širokému publiku a částečně se tak sám pokouší narušovat zaběhlé normy. Například filmů, v němž jednu z hlavních rolí hrají šachy, jsou desítky a často se mezi nimi opakuje příběh hrdiny ze slabších poměrů, který díky své geniální hře vystoupá na vrchol. Téměř vůbec ale není hrdinou žena, jejíž pohlaví je navíc tematizováno.

filiphorky

Přečtěte si takéFilip Horký: Udělali jsme chybu. Měli jsme vydavatelům lépe vysvětlit, že je s FlashNews nechceme ohrožovatFilip Horký: Udělali jsme chybu. Měli jsme vydavatelům lépe vysvětlit, že je s FlashNews nechceme ohrožovat

V některých momentech se sice objevují výraznější tendence zabředávat do stereotypů, ve výsledku je však celek podřízen hlavně fungujícímu vyprávění. Neúplné střípky skutečných problémů Spojených států 60. let se tak stávají náhledem do motivací postav, které se vždy ultimátně naplňují právě v šachových partiích. Minisérie tak předkládá svět, v němž naprosté oddání se tomu, v čem hrdinka vyniká, dokáže vykoupit její problémy.

Jelikož má Dámský gambit zcela fikční předlohu, je pro něj zvlášť jednoduché si poněkud přibarvovat realitu tak, aby oslovil více diváků a dosáhl vytyčených cílů. Přesto, nebo spíše právě proto, pro většinu představuje až nečekaně poutavou podívanou, kde se proplétá mnoho témat. Vše pak zastřešují skvělé herecké výkony a vizuálně perfektní výprava. Nějak tak se vytváří hit.

gambit3

Foto: Phil Bray/Netflix

Anya Taylor-Joy v seriálu Dámský gambit od Netflixu

Historický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

martyisdead

Foto: Mall.tv

Internetový seriál #martyisdead od Mall.tv je nominován na prestižní cenu Emmy

0Zobrazit komentáře

Ve spojitosti s úspěchy české audiovizuální tvorby v zahraničí se typicky mluví pouze o účasti na festivalech nebo filmových cenách, snad vůbec ale o televizních Emmy. To se ode dneška změní. Prestižního televizního Oscara totiž v kategorii krátkometrážního seriálu poprvé v historii vyhrálo české dílo. Seriál #martyisdead od Mall.tv překonal silnou konkurenci z Austrálie, Argentiny i Singapuru.

O překvapení se thriller od dva roky staré internetové televize postaral, už když byl i přes silnou konkurenci z desítek zemí nominován. Dostal se tak do společnosti těch nejprestižnějších projektů, jaké lze na obrazovkách zhlédnout od tvůrců z HBO nebo Netflixu. Mall.tv a celý produkční tým tak předvedli, že je česká televizní tvorba schopná zaujmout nejen místní, ale i světové publikum.

Seriál #martyisdead díky svému krátkému formátu jednak představuje zajímavý přístup k žánru thrilleru a jednak na něj nahlíží prizmatem vysoce relevantního tématu kyberšikany. Její obětí se zde stane patnáctiletý Marty, který zemře na samotném začátku děje. Přesto je hlavním hrdinou seriálu díky videím, co po sobě zanechal. Ty se také stanou základem vyšetřování jeho smrti.

zahor-kuchynka-malltv

Foto: Mall.tv

Lukáš Záhoř a Milan Kuchynka, producenti Mall.tv

Vzhledem k žánrovému pojetí je o to více překvapivé, že se seriálu podařilo zvítězit nad typicky oceňovanými dramaty. „Těší nás, že česká žánrová produkce uspěla v tak velké celosvětové konkurenci,“ řekli producenti seriálu Vratislav Šlajer a Milan Kuchynka.

Česká republika tak nyní poprvé nahlédne mezi smetánku světové televize. Hlavní ceny, které se předávaly před dvěma měsíci, mají sice samozřejmě viditelnější status, přesto však může úspěch #martyisdead představovat otevření stavidel české produkci v zahraničí. Tam se dosud dostaly spíše jen drahé koprodukce z tvorby HBO jako Pustina nebo Bez vědomí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Český film v posledních letech zažil ve světě pár velkých úspěchů. Tím největším byl studentský Oscar pro absolventku FAMU Darii Kaščejevovou za snímek Dcera, který porotu přesvědčil silným příběhem o rodinném poutu a zároveň neotřelým zpracováním. Malou senzací bylo také pomalé historické drama Nabarvené ptáče, které se dostalo například do hlavního výběru filmového festivalu v Benátkách, jednoho z hlavních na světě.

„Česká republika je malá země a Mall.tv malá televize, ale tohle ocenění je velkým úspěchem pro nás všechny a velkou motivací do budoucna,“ uvedl Milan Kuchynka v přímém přenosu předávání Mezinárodních cen Emmy.

Tvůrci #martyisdead v současnosti pracují na pokračování #annaismissing, které se bude opět na Mall.tv vysílat na jaře příštího roku. Pokud bude kvalitou odpovídat první řadě, mají se diváci na co těšit. Zároveň může aktuální výhra posloužit jako motivace pro další české filmaře, jejichž díla, pokud se nebojí vydat do neprobádaných vod, mohou klidně útočit i na samotný vrchol.