Legendární Samorost 2 slaví 15 let. Herní hit od Amanity si zahrajete s lepší grafikou a nově i na telefonu

Filip HouskaFilip Houska

samorost-3_1

Foto: Amanita Design

Samorost 2

0Zobrazit komentáře

České studio Amanita Design nám už několikrát potvrdilo, že umí na herním trhu zaujmout. Těží hlavně ze svého netradičního kresleného stylu, na kterém postavilo zábavné adventury jako Creaks, Pilgrims, Chuchel či Machinarium. Největší ohlasy však sklízela série Samorost, především pak druhé pokračování Samorost 2, pro které si brněnští vývojáři připravili novou, ještě lepší verzi.

Příběh, v němž hrajete za malého vesmírného skřítka a vydáváte se z domovské planety na cestu za záchranou svého pejska, vyšel už před patnácti lety. Tým okolo hlavního designéra Jakuba Dvorského tehdy její první polovinu zpřístupnil kompletně zdarma pro internetové prohlížeče s tím, že jakmile ji hráči projdou, budou si muset zaplatit zbytek. Šlo tak o první titul Amanity, který byl placený.

Postupem času se Samorost 2 etabloval jako jedna z nejzajímavějších nezávislých her v herním průmyslu a na festivalu Independent Games Festival byl v roce 2007 vyhlášen nejlepším browserovým titulem. Díky svému neortodoxnímu pohádkovému zpracování ve spojení s chytrým tvůrčím nápadem se tak těšil oblibě po celém světě a stále je o něj zájem. Na druhou stranu ale nesplňuje požadavky, které se od dnešních her očekávají.

samorost2-1

Foto: Amanita Design

Pohádkový svět, ve kterém se děj odehrává

Právě to byl jeden z důvodů, proč se Amanita rozhodla původní verzi hry přepracovat a nabídnout ji v obměněném hávu, který se přibližuje dnešním standardům. V první velké aktualizaci po patnácti letech od vydání přichází Samorost 2 především s modernější grafikou založenou na vyšším rozlišením, čehož tvůrci dosáhli pomocí vlastnoručně vycvičené umělé inteligence, i podporou hraní na celé obrazovce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K dispozici jsou i nové zvukové efekty, které jsou okořeněné pestřejším repertoárem hlášek a výkřiků hlavního hrdiny, přepracovaná úvodní obrazovka včetně zjednodušeného uživatelského rozhraní nebo lehké úpravy herního designu a takzvaných achievementů. Změnou mimo jiné prošel i systém ukládání pomocí hesel pro jednotlivé úrovně, jenž byl nahrazen přehlednějším výběrem levelů z hlavního menu.

Zásadní je ovšem i podpora mobilních zařízení. Dosud byl Samorost 2 dostupný pouze na PC a Mac, teď si ho zahrajete i na zařízeních s Androidem, iOS/iPadOS, kde je nabízen za cenu 59, respektive 79 korun. Na počítačích samozřejmě dále zůstává a pokud máte už hru koupenou, stačí bezplatně aktualizovat. Pokud ne, můžete si ji pořídit za 5 dolarů (110 korun) na oficiálním webu Amanity.

Vykreslené postapo z futuristického Japonska. Slovenští Airo Games slibují, že se na jejich první velkou hru vyplatí počkat

Filip HouskaFilip Houska

life-of-delta_1

Foto: Airo Games

Life of Delta vás přenese do postapokalyptického Japonska

0Zobrazit komentáře

O tom, že mají Češi nadání tvořit originální, atraktivní a světové hry, jsme se přesvědčili už nesčetněkrát. Ať už v rámci středověkého dobrodružství Kingdom Come: Deliverance, hororové adventury Someday You’ll Return, nápaditých titulů typu Creaks či Pilgrims od Amanity nebo akcí ve městě Lost Heaven, kde se odehrává Mafia. O obřím úspěchu VR hitu Beat Saber ani nemusíme mluvit. Zajímavé hry ovšem vznikají i u našich bratrů na Slovensku, což potvrzuje chystaný titul od Airo Games.

Pokud jste o tomto herním vývojářském studiu z východoslovenských Košic ještě neslyšeli, patrně se není čemu divit. Ačkoliv Airo Games vznikli již v roce 2017 a mají ve svých řadách zhruba desetičlenný tým umělců, programátorů, designérů, zvukových designérů a skladatelů, stále nemají venku žádnou hru. Na druhou stranu pracují na jedné, která může Slovensko po herní stránce proslavit nejen v Česku, ale i v dalších zahraničních zemích.

Jejich očekávaný titul se jmenuje Life of Delta, na kterém Airo Games pracují od svého založení. Půjde o netradičně zpracovanou adventuru na bázi point-and-click, během níž budou hráči ovládat malého robota jménem Delta v postapokalyptickém Japonsku. Výjimečnost této hry má spočívat především v grafickém zpracování – tvůrci totiž ručně kreslí všechny úrovně, kterých má být rovných pětadvacet, a přistupují tak k celému procesu kreativněji než jiná studia.

life-of-delta_3

Foto: Airo Games

S malým robotem se ve hře Life of Delta budete muset prokousat 25 úrovněmi

„Od malička jsem byl gamer a hraní her mě vždy bavilo. Čím více jsem se dostával do světa designu a animací, tím víc jsem chtěl vytvořit svůj vlastní projekt, a po hraní her Machinarium, Primordia nebo Limbo jsem se konečně rozhodl pro styl, na kterém náš první velký projekt založíme,“ objasňuje svou prvotní inspiraci pro CzechCrunch Samuel Lorinčík, zakladatel Airo Games.

Dobrodružství roztomilého robota, jehož hlavním úkolem je v divočině futuristického Japonsku najít svého ztraceného otce, mělo už být dávno venku. Bohužel však bylo oddáleno v důsledku neúspěšné crowdfundingové kampaně na Kickstarteru, kterou Airo Games v březnu roku 2018 rozjeli s cílem nasbírat alespoň necelých 20 tisíc dolarů na další rozvoj.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ukazatel nasbíraných peněz se ovšem zastavil na zhruba čtvrtině z minimální částky, kampaň skončila neúspěchem a tým musel pokračovat pouze s vlastními prostředky. „Velikost projektu se stále zvětšovala a problémy s financováním vývoj hry také zpomalovaly,“ popisuje Lorinčík nepříjemnou situaci, která je potkala.

I kvůli problémům s financováním se Airo Games na nějaký čas odmlčeli a nový „návrat na scénu“ přišel ke konci loňského roku, kdy se studio na svých sociálních sítích znovu ozvalo a oživilo vzpomínky na tento projekt. Navíc se podařil získat i částečný grant od Fondu na podporu umění, což studiu pomohlo pokračovat ve vývoji.

samuel

Foto: Airo Games

Samuel Lorinčík, zakladatel studia Airo Games

Předzvěst postupného dokončení Life of Delta značí i spuštění profilu na platformě Steam, kde se objevily jak dodatečné informace, tak trailer, který vyobrazuje zmíněného robota v ponurém, naoranžovělém prostředí a medailonky dalších obyvatel pouště, s nimiž se budou hráči střetávat. Především ale ukazuje rozmanitou grafiku a jemné animace.

Nepůjde však o pouhou „klikačku“. Součástí celé hry mají být i rébusy, na základě kterých se hráči budou posouvat v příběhu, doplňující minihry a organizace předmětů v inventáři. Ve výsledku tak může jít o poměrně komplexní hru, jež přiláká různorodé kategorie hráčů. Life of Delta poběží na enginu Unity a díky takzvaným paralaxním efektům, které navozují pocit hloubky i ve 2D rozložení, přiláká také fanoušky důmyslného technického zpracování.

life-of-delta_2

Foto: Airo Games

V Life of Delta narazíte na nespočet prapodivných postav

eric-topol

Přečtěte si takéKašlete na léky i na DNA. Lékař má klíč k dlouhému životuKašlete na léky, zapomeňte na DNA. Špičkový lékař našel klíč k dlouhému životu, pomohli super starci

Na samotné vydání hry si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat. Airo Games očekávají, že se jim podaří titul zkompletovat do podzimu příštího roku s tím, že vyjde jak pro operační systémy Windows, macOS a Linux, tak na Nintendu Switch. Teoreticky by se mohlo dostat i na PlayStation a Xbox, jak bylo dříve slíbeno, ovšem teď o podpoře těchto konzolí tvůrci mlčí.

„Budeme rádi, pokud nám prodeje Life of Delta umožní financovat i naše budoucí projekty. Chceme totiž reprezentovat slovenskou herní scénu v globálním měřítku,“ slibuje si Lorinčík.