„Když přejímáte řešení třetí strany, automaticky jste závislí také na jejích rozhodnutích a dříve nebo později se vám některá z nich prostě nebudou líbit,“ poznamenává Čuba. Ze začátku živých streamů na YouTube proto diváci mohli dobrovolně přispívat načtením QR kódu z videa. Už tehdy vše probíhalo bez prostředníků nebo přecházení na jiný web, v jednoduchém rozhraní jen stačilo vybrat částku a potvrdit odeslání.
Postupem času ale ostravské divadlo začalo uvažovat o robustnějším řešení, které by se nemuselo spoléhat ani na fungování platformy Googlu a bylo by přizpůsobené jeho potřebám. Navíc po půl roce protipandemických opatření v Míru usoudili, že spíše než žádat o dobrovolné příspěvky je v pokročilém stádiu pandemie rozumnější jiný model.
„V průšvihu jsou teď úplně všichni. Proto lidem už delší dobu neříkáme, aby nás podpořili, ale aby nás případně odměnili za to, že je na internetu bavíme,“ říká Čuba. A MírPlay v takovém otočení přístupu představuje další logický krok – lidé místo podporování divadla jednoduše platí za službu stejně, jako by si koupili vstupenku.
Výhodou zcela vlastní platformy je pak přímá transakce, kde je jasné, co se s penězi děje. „V dnešní době je přece vše nastaveno tak, že se tvůrce může se svým fanouškem spojit napřímo. Rovnou. Bez napojení třetí strany,“ dodává ředitel Divadla Mír.
V takovém kontextu je už jasné, proč se alternativou nestala nedávno spuštěná streamovací služba Dramox Martina Hájka, která rychle roste. Divadlo Mír by tam navíc nezapadlo hlavně kvůli povaze své tvorby. „Dramox je skvělý, ale my aktuálně máme jediný záznam hry, který by se tam dal umístit,“ zmiňuje Čuba.
Převážný zbytek obsahu, co s kolegy každý den vytváří, jde svou vlastní cestou. Jedním z hlavních formátů na MírPlay jsou „filmové inscenace“ podle divadelních her, jejichž snahou je překračovat hranice klasických divadelních záznamů. „Od začátku je koncipujeme tak, že divák bude výsledné dílo sledovat na obrazovce, a k divadelnímu textu přistupujeme jako k filmovému scénáři,“ vysvětluje ambiciózní třinecký rodák.
Podobný koncept se v Česku nedávno objevil už v rámci projektu Film naživo, který chce také divákům u obrazovek poskytnout zkušenost, jakou by při klasické návštěvě divadla nezažili. Přenášením inscenací do exteriérů rozšiřuje fantazijní svět a prostřednictvím kamer na oblečení zase umožňuje herce následovat až do zákulisí.
Web streamovací služby MírPlay
Zatímco se však Film naživo pod vedením režiséra Viktora Tauše zaměřuje spíše na náročnější artovou tvorbu, Divadlo Mír své publikum hlavně baví. Jeho principál jako přibližný příměr zmiňuje například americký zábavní pořad Saturday Night Live. Díky tomu se Třem tygrům na YouTube podařilo získat už přes 200 tisíc odběratelů a téměř 39 milionů zhlédnutí. Úspěšný byl také start MírPlay, které má dva týdny po spuštění přes dva tisíce předplatitelů.
Vytvořit streamovací službu jde i ve třech
Čuba přitom zmiňuje, že by jich bylo ještě mnohem více, kdyby službu v den spuštění nepotkal „pěkný fuckup související právě s jedinou závislostí na třetí straně ve formě platební brány“. Společnosti, která ji poskytla, se zrovna se začátkem MírPlay sesypal server. Zbytek technologického řešení, vytvořeného přímo lidmi z Divadla Mír, ale prý proběhl bez větších problémů.
S prvotní myšlenkou na základní strukturu webu a způsobem hostování videí přišel sám ředitel divadla. Následně šel postupně za vývojářem Martinem a grafikem Honzou, z nichž každý navíc paralelně s tím režíroval a hrál, staral se o marketing Míru nebo studoval. „Ve výsledku na tom tři lidé pracovali intenzivně asi od půlky září a 10. prosince jsme to spustili,“ uzavírá Čuba proces vývoje vlastní streamovací služby.
Řečnicky se přitom ptá, kolik času, lidí a peněz by asi podobný projekt zabral v klasickém startupovém prostředí, kde by vznikal jako nová placená videoplatforma. V podnikatelském duchu pak vytvořené technické řešení nabízí i jiným divadlům, které by měly zájem se cestou MírPlay vydat také – s vlastním obsahem na vlastním webu.
Foto: Jan Lipovský
Albert Čuba jako hlavní hrdina Smrti talentovaného vepře
Jelikož se Divadlo Mír pustilo v zásadě do konkurování Netflixu a dalším streamovacím službám, do své knihovny chystá mnoho obsahu. Momentálně vedle scének Tří tygrů, se zpožděním nadále dostupných i na YouTube, nabízí například filmovou inscenaci Smrt talentovaného vepře. Připravují se ale také vážnější tituly, například v podobě Čapkova Adama stvořitele. Ten se na jevišti neobjevil už dlouho a ve filmovějším záznamu dokonce nikdy.
Kromě toho v Míru pracují na celovečerních filmech, seriálech a dalším zábavním obsahu. Ačkoliv Divadlo Mír nemělo problém vyprodávat sál před pandemií a jeho ansámbl se těší, až to bude zase možné, lockdown pro něj neznamená krizi. Albert Čuba ostatně zmiňuje, že MírPlay vzniklo právě kvůli němu.
Na jednu stranu představuje řešení současného problému, na druhou je to další vývojové stádium divadelního formátu, který mohou mladší generace považovat za zastaralý. Ostravský soubor sice nesbírá prestižní divadelní ceny, svým osobitým přístupem se mu ovšem daří reagovat na dnešní publikum a zaujmout ho tam, kde je. Ať je to třeba vedle vtípků na YouTube nebo Netflixu.