Raiffeisenbank spustila online zakládání účtů. První měsíc jsme i díky tomu získali nejvíce nových klientů v historii, říká Plzák
Šéf digitálního bankovnictví v Raiffeisenbank Michal Plzák
Také banky zažívají nestandardní rok plný zvratů. Začátek roku je zastihl v běžné rutině, ale od nástupu první pandemické vlny poměrně zásadním způsobem narostl například počet lidí, kteří nebyli schopni platit včas své půjčky a hypotéky, jež se navíc začaly odkládat. Vládní nařízení o uzavřených pobočkách zase limitovala přístup novým i stávajícím klientům. A každá banka se s náročnými měsíci popasovala po svém.
Nepříznivá doba v nich často urychlila digitalizaci, kterou musí některé funkce a procesy bezpodmínečně projít. A jinak tomu nebylo ani v případě tuzemské Raiffeisenbank, která sice letos hlásí poloviční zisk, ale díky digitalizaci po letech otevírá po vzoru mnoha konkurentů možnost založení účtu online, bez jakékoliv návštěvy pobočky.
Zatím je to možné pouze pro fyzické osoby, ale pro jednu z největších bank v zemi to přesto znamená velký krok dopředu. Vedle toho sází také na další modernizaci svého bankovnictví či NFC platby, které u ní používá pětina klientů. O probíhajících změnách a dalších plánech promluvil v rozhovoru pro CzechCrunch produktový manažer RB Michal Plzák.
V Raiffeisenbank lze nově založit běžný účet za 10 minut bez návštěvy pobočky. U většiny bank to je již možné poměrně dlouho – proč s tím přicházíte až nyní?
V uplynulých letech jsme se zaměřili především na zlepšení služeb pro stávající klienty, a to zejména v mobilním bankovnictví. Letos jsme se zaměřili na digitální akvizici a i díky dopadu pandemie koronaviru vidíme, že se jedná o správný směr. Za velmi krátkou dobu jsme byli schopni spustit proces akvizice klientů prostřednictvím webové aplikace a v nadcházejících měsících plánujeme spuštění možnosti založení účtu prostřednictvím mobilní aplikace.
Sledujete rostoucí zájem o zakládání účtů a přístup k bance jako takové právě z mobilních zařízení?
Prozatím je pro založení účtu dostupná webová verze, která je však plně responzivní a procesem lze tedy velmi pohodlně projít i na mobilu. Z dosavadní zkušenosti vidíme, že velké množství klientů využije založení účtu přímo z mobilního telefonu, a proto v nejbližší době plánujeme spuštění i možnosti založení účtu prostřednictvím aplikace Mobilní eKonto.
Platí, že si zákazník může zřídit účet online pouze v případě, že má účet v jiné české bance vedený na své jméno?
Ano, jedná se o požadavek zákona a stejným způsobem provádí ověření klientů i ostatní banky na českém trhu.
Pracujete také na online zakládání účtů i pro podnikatele?
Ano, i na tomto procesu intenzivně pracujeme. Předpokládáme, že možnost založení podnikatelských účtů online spustíme v první polovině příštího roku. Jelikož se zřizování účtu pro fyzické osoby a podnikatele v některých částech liší, rozhodli jsme se pro fázované nasazení.
Zmínil jste pandemii koronaviru. Urychlila zásadně proces digitalizace, nebo jste všechny kroky měli v plánu i tak?
Většinu kroků v oblasti digitalizace, například plně online založení účtu, jsme měli v plánu bez ohledu na pandemii koronaviru. V průběhu první vlny jsme však upřednostnili vývoj funkčností a nástrojů, které usnadňují vzdálenou obsluhu klientů, například elektronickou výměnu dokumentů od a ke klientovi či možnost ověřeného chatu s bankéřem přímo z internetového nebo mobilního bankovnictví či možnost změny osobních údajů v mobilní aplikaci.
Vidíte po spuštění online zakládání účtů nějaký zásadnější nárůst čísel nových klientů?
Pokud se jedná o počet klientů, kteří se do banky dostávají digitální cestou, tak se nám ho podařilo už v prvním měsíci více než zdvojnásobit a i nadále vidíme výrazný růst. Digitální akvizice tak významně přispívá k celkovému růstu počtu nových klientů. Za zmínku stojí i fakt, že v září (po spuštění digitálního onboardingu) jsme jako banka dosáhli nejvyššího počtu nově získaných klientů v rámci jednoho měsíce v historii banky.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.