Rekordní rok na burze pokračuje. Airbnb plánuje IPO ještě letos a míří k hodnotě až 35 miliard dolarů

airbnb-founders

Foto: Airbnb

Zakladatelé Airbnb Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

0Zobrazit komentáře

Kdybychom se na tento rok podívali optikou technologických firem, našli bychom hned několik anomálií, které se vymykají klasickému období. I díky pandemii se mnoha tržním oblastem nadmíru dařilo a na burzu vstoupil jeden z největších počtů společností v historii. Navíc to nevypadá, že by se ani v závěru roku, který bývá minimálně na IPO obvykle nejslabší, mělo něco měnit.

Do konce roku (případně v lednu) se na burzu chystají americké startupy Roblox (herní platforma), DoorDash (rozvoz jídla), Affirm (alternativní financování), Wish (nákupní platforma) nebo Airbnb. Právě Airbnb je patrně nejsledovanější firmou, a to z důvodu znatelného poklesu příjmů, který nastal v návaznosti na zpomalení turismu a odlivem nových rezervací na platformě.

I tak se ale původem kalifornská společnost nechce vzdát svého ultimátního cíle – vstupu na burzu – a plánuje ho stihnout ještě před koncem letošního roku. Tento týden Airbnb ohlásilo, že bude prodávat nově vydané akcie při úvodním úpisu za cenu 44 až 55 dolarů, což znamená, že by se jeho hodnota mohla po vstupu na burzu posunout ze stávajících 18 miliard až na 35 miliard dolarů.

Valuace byla na 18 miliard dolarů ponížena po posledním kole financování v roce 2017, kdy mělo Airbnb hodnotu kolem 31 miliard. Celkově by firma chtěla získat prostřednictvím IPO 2,5 miliardy dolarů a stávající investoři by se vstupem na burzu měli nabídnout akcie za zhruba 96 miliard dolarů.

airbnb-home

Foto: Airbnb

Airbnb láká nejen na pobyty v tuzemsku

Na otázku, zda je zmiňovaná hodnota Airbnb opodstatněná, odpovídá akciový analytik Patrie Branislav Soták: „Záleží, jakou optikou se na ni díváme. Pokud optikou roku 2020, valuace je – kulantně řečeno – poněkud štědřejší. Pokud budeme vycházet z čísel za rok 2019, valuace nikterak nevybočuje z celé plejády letošních IPO. Ve srovnání s letošními horkými cloudovými jmény je naopak spíše nižší, zhruba na úrovni konkurenčního Bookingu.“

Jak se pak bude vyvíjet cena akcií na burze, bude záležet na mnoha vnějších faktorech. Patří k nim například stav vakcíny proti covidu, kde se zejména ve Spojených státech čeká v nejbližších týdnech další updaty, nebo zprávy týkající se omezení cestování a ubytování. Ostatně to mohou být propojené nádoby.

„U Bookingu se nepočítá s návratem tržeb na předkrizové úrovně dříve než v roce 2023. Vyšší než 30miliardová valuace je přitom stejná, jakou Airbnb přisoudilo dřívější kolo financování v roce 2017. Byznys sice tehdy rostl rychlým tempem (zhruba 50 % meziročně), ale tržby byly ve srovnání s loňskem jen poloviční,“ říká Soták.

„Na druhou stranu to horší než při nouzovém financování v dubnu (valuace na úrovni okolo 18 miliard dolarů) už nejspíš nebude. Vzhledem k relativně malému objemu emise, valuaci a vyhlídce účinné vakcíny bychom tedy čekali pozitivní úvod obchodování. Další průběh pak bude záležet na epidemickém vývoji,“ uzavírá analytik.

Stále na hraně ziskovosti

Tento týden začalo vedení Airbnb podle serveru CNBC obcházet institucionální investory, jež by se mohli nové formy financování zúčastnit. Očekává se enormní zájem, podobně jako v případě IPO technologických firem jako Asana nebo Snowflake z letošního roku. A to i přesto, že Airbnb bylo dlouho ztrátové a působí v oblasti, která byla pandemií vedle restaurací zasažena ze všeho nejvíc.

Za prvních devět měsíců letošního roku Airbnb utržilo 2,52 miliardy dolarů, což je 32procentní pokles růstu oproti předchozímu období. A to při ztrátě 697 milionů dolarů. Je ale nutno říct, že i když letos v dubnu mělo Airbnb 72procentní pokles rezervací ubytování, mezi červnem a zářím to už bylo 19 až 23 procent. Jedním z důvodů je, že se během léta a září v mnoha zemích včetně Česka rozvolnila opatření a více se cestovalo.

Mezitím se Airbnb rozhodlo optimalizovat celou strukturu firmy, aby ji mohlo dovést k zisku. Během května se tak firma rozloučila se čtvrtinou zaměstnanců, což znamenalo propuštění zhruba 1 900 lidí. To vše pomohlo platformě ke zlepšení čísel ve druhé polovině roku. Za třetí kvartál, tedy období od července do září, hlásí Airbnb obrat ve výši 1,34 miliardy dolarů s 219 miliony v čistém zisku. Jak se ale budou vyvíjet další měsíce a zda v zisku zůstane, zatím není jasné.

brian-chesky-airbnb-2

Foto: Airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

Původně chtělo Airbnb vstoupit na burzu už v první polovině letošního roku, nakonec se ale vzhledem k okolnostem rozhodlo o posunutí termínu. Akceleraci IPO nahrává i pozitivní nálada na akciovém trhu, který za poslední týden překonal historické maximum indexu Dow Jones, jenž se dostal nad hranici 30 tisíc bodů. Do toho se podařilo v amerických volbách zvítězit demokratickému kandidátovi, přičemž investorský apetit je obecně na technologickém trhu více než velký.

Řada investorů je ale ke vstupu Airbnb na burzu mnohem skeptičtější. Jedním z nich je například Daniel Gladiš z českého investičního fondu Vltava Fund, který se analýze chystaných IPO věnuje dlouhodobě. Po zveřejnění prospektu S-1 ze strany Airbnb, který je před vstupem na burzu třeba, se vyjádřil na Facebooku ve smyslu, že není jejich dojem příliš pozitivní. Přisuzuje to především vysoké ztrátovosti a absenci výhledu na zlepšení s rostoucí velikostí firmy.

logistika2

Přečtěte si takéBalíků se letos posílá o 100 % víc než loni. Zásilkovna, DPD, PPL a další radí nakupovat ihned a využívat výdejní místaBalíků se letos posílá o 100 % víc než loni. Zásilkovna, DPD, PPL a další radí nakupovat ihned a využívat výdejní místa

„Airbnb není žádný startup. Je to více než 12 let stará společnost a čekal bych, že už bude jevit alespoň náznaky ziskovosti. Její loňská ztráta ve výši 674 milionů při tržbách 4,8 miliardy je hodně. Ještě horší je podle mého názoru to, že vlastně všechny klíčové nákladové položky byly loni v procentuálním vyjádření podílu na tržbách vyšší než v roce 2018. Byznys, který je škálovatelný, by měl ukazovat opačnou tendenci,“ tvrdí Gladiš.

Dalším problémem je dle Gladiše závislost Airbnb na Alphabetu, tedy mateřské společnosti Googlu. „Co Google ukazuje při vyhledávání, je pro Airbnb naprosto klíčové. Google přitom není jen komerční protistrana, která se snaží z Airbnb vymačkat maximum – je také konkurent, protože má své vlastní služby jako třeba Google Travel,“ dodává Gladiš.