Závěr Kmotra, jak si ho Coppola přál. Režisérský sestřih dává epilogu slavné mafiánské ságy nový život
Bylo vůbec možné, aby třetí díl Kmotra měl takový úspěch jako první dva původní díly, které jsou brány jako mistrovská díla mafiánského žánru i kinematografie obecně? Nešlo tak trochu o případ, kdy byla očekávání takřka nesplnitelná a spolu s tlakem ze strany studia ovlivnila tvůrčí proces? Režisér Francis Ford Coppola ostatně žádný třetí film natočit nezamýšlel, a proto se ho pokusil pojmout jako rozsáhlý epilog. Zjevnější než kdy jindy to má být z nového sestřihu, co nedávno vyšel.
Ne, jeho výsledkem není zásadně jiný film – pořád je tam ve stejné míře často kritizovaný herecký výkon mladé Sofie Coppoly a změnami neprošly zvraty ani ponurá atmosféra. Režisér se nesnažil snímek předělat, ale spíše vyleštit do podoby bližší svému uměleckému záměru i záměru autora předlohy. Proto se také někdejší Kmotr III, sugerující velké pokračování, nyní nazývá Mario Puzo’s The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone.
Vydal se tak možná jiným směrem, než by si někteří diváci přáli, na druhou stranu ale k látce přistoupil s rozumným respektem a obloukem se vyhnul úpravám ve stylu George Lucase u Star Wars. Provedené změny místo toho zlepšují vyprávění filmu nebo lépe představují některé postavy. Něco podobného Coppola udělal už loni s Apokalypsou, jež se dočkala digitální verze ve 4K s HDR a přídomku Final Cut, tedy konečný sestřih.
Zatímco však válečný snímek už dávno patří ke zlatému fondu světového filmu a úpravy jeho vnímání příliš nemění, u třetího Kmotra by měla být odlišná především perspektiva publika, nezatíženého očekáváními jako k prvním dvěma dílům. Nové vydání má tedy potenciál jak klasiku znovu připomenout starším, tak ji v novém světle představit současné generaci kritiků a diváků.
Například The New Yorker zmiňuje, že poslední verze epilogu Kmotra do značné míry platí za argument, podle kterého nic zásadního nepotřebovala, snad jen jiný kontext. Současnost díky odstupu času umožňuje lépe docenit mafiánský snímek, který je pro Coppolu možná vůbec nejosobnější. Zabývá se totiž korupcí církve, pod jejímž vlivem režisér vyrostl, a vypořádává se s podobnou ztrátou blízkého stejně jako on. Spolu s nemožností vykoupení Corleoneho to byla hlavní témata v roce 1990 i dnes.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNaprostá většina děje tak zůstává nezměněna, Coppola však tentokrát vybral jiné rámování, tedy samotný úvod a závěr. Kmotr III začíná scénou s oficiálním jmenováním Michaela Corleoneho od papeže, fungující v zásadě jako metafora pro jeho rozhodnutí vydat se cestou dobra. Nová verze takové vnímání okamžitě narušuje, když místo velké ceremonie vidíme jen předcházející soukromou domluvu s arcibiskupem. Navíc se hned dozvíme to, co předtím až po 40 minutách filmu.
Poslední záběry legendární gangsterské ságy naopak nabývají novou metaforu, jež vychází přímo z názvu (Smrt Michaela Corleoneho). Poslední momenty, které s titulním antihrdinou strávíme, dostávají jiné vyznění. Jeho důsledky pro děj filmu jsou sice minimální, osud samotné postavy se však výrazně zkomplikuje, zvlášť pro diváky neznalé původní verze.
Další změny se zaměřují na vzhled snímku a uvedení některých postav. Jak zmiňuje magazín Screen Rant, původní vydání třetího Kmotra bylo mezi jinými kritizováno za příliš retro zlatavý obraz. Aktualizovaná podoba poskytuje nejen modernější barevné ladění, ale také vyšší míru detailů díky skenu negativů ve 4K rozlišení. Jiný vzhled zároveň pomáhá na první pohled výrazněji oddělit „epilog“ od prvních dvou Kmotrů.
V rámci vylepšování struktury vyprávění filmu se Coppola rozhodl mnohem dříve představit postavu Vincenta Manciniho, nezodpovědného gangstera, do nějž se zamiluje Corleoneho dcera Mary. Několik jiných scén naopak zmizí úplně. Sem patří například scéna po tom, co je Michael v nemocnici. Mafián Don Altobello v ní příliš brzy vyzrazoval své plány, takže musela pryč. Stejný osud potkal ještě několik nepotřebných flashbacků a krátkých konverzací.
Výsledkem je v jádru naprosto stejný film, který má však plynulejší průběh a lépe funguje ne jako pokračování, ale ucelenější doslov prvních dvou Kmotrů. Zatímco pro některé se výrazně mění dojem z celého vyprávění snímku, u jiných jde spíše právě o vrácení se ke kontroverzní klasice s novou perspektivou.
Ohlasy na novou verzi takové reakce potvrzují. Zatímco původní Kmotr III si na agregátoru Rotten Tomatoes vysloužil 68 % pozitivních recenzí s průměrným hodnocením 6,4/10, The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone pochválilo rovnou 88 % kritiků. Průměrné skóre přitom narostlo na 7,6/10 a většina kritiků se shoduje, že relativně malé úpravy mají znatelně pozitivní dopad na vyprávění filmu.
Snímek Kmotr od Maria Puza, Epilog: Smrt Michaela Corleona lze oficiálními cestami zhlédnout také v Česku, a to na iTunes. Diváci zde nový sestřih dostanou ve Full HD rozlišení jak s titulky, tak s dabingem a speciálním úvodem od Francise Forda Coppoly.