Závěr Kmotra, jak si ho Coppola přál. Režisérský sestřih dává epilogu slavné mafiánské ságy nový život

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

francis-ford-coppola-godfather-coda-1

Reprofoto: IGN/YouTube

Al Pacino jako král americké mafie Michael Corleone

0Zobrazit komentáře

Bylo vůbec možné, aby třetí díl Kmotra měl takový úspěch jako první dva původní díly, které jsou brány jako mistrovská díla mafiánského žánru i kinematografie obecně? Nešlo tak trochu o případ, kdy byla očekávání takřka nesplnitelná a spolu s tlakem ze strany studia ovlivnila tvůrčí proces? Režisér Francis Ford Coppola ostatně žádný třetí film natočit nezamýšlel, a proto se ho pokusil pojmout jako rozsáhlý epilog. Zjevnější než kdy jindy to má být z nového sestřihu, co nedávno vyšel.

Ne, jeho výsledkem není zásadně jiný film – pořád je tam ve stejné míře často kritizovaný herecký výkon mladé Sofie Coppoly a změnami neprošly zvraty ani ponurá atmosféra. Režisér se nesnažil snímek předělat, ale spíše vyleštit do podoby bližší svému uměleckému záměru i záměru autora předlohy. Proto se také někdejší Kmotr III, sugerující velké pokračování, nyní nazývá Mario Puzo’s The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone.

Vydal se tak možná jiným směrem, než by si někteří diváci přáli, na druhou stranu ale k látce přistoupil s rozumným respektem a obloukem se vyhnul úpravám ve stylu George Lucase u Star Wars. Provedené změny místo toho zlepšují vyprávění filmu nebo lépe představují některé postavy. Něco podobného Coppola udělal už loni s Apokalypsou, jež se dočkala digitální verze ve 4K s HDR a přídomku Final Cut, tedy konečný sestřih.

francis-ford-coppola-godfather-coda-3

Reprofoto: IGN/YouTube

Třetí Kmotr se zčásti odehrává ve Vatikánu

Zatímco však válečný snímek už dávno patří ke zlatému fondu světového filmu a úpravy jeho vnímání příliš nemění, u třetího Kmotra by měla být odlišná především perspektiva publika, nezatíženého očekáváními jako k prvním dvěma dílům. Nové vydání má tedy potenciál jak klasiku znovu připomenout starším, tak ji v novém světle představit současné generaci kritiků a diváků.

Například The New Yorker zmiňuje, že poslední verze epilogu Kmotra do značné míry platí za argument, podle kterého nic zásadního nepotřebovala, snad jen jiný kontext. Současnost díky odstupu času umožňuje lépe docenit mafiánský snímek, který je pro Coppolu možná vůbec nejosobnější. Zabývá se totiž korupcí církve, pod jejímž vlivem režisér vyrostl, a vypořádává se s podobnou ztrátou blízkého stejně jako on. Spolu s nemožností vykoupení Corleoneho to byla hlavní témata v roce 1990 i dnes.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naprostá většina děje tak zůstává nezměněna, Coppola však tentokrát vybral jiné rámování, tedy samotný úvod a závěr. Kmotr III začíná scénou s oficiálním jmenováním Michaela Corleoneho od papeže, fungující v zásadě jako metafora pro jeho rozhodnutí vydat se cestou dobra. Nová verze takové vnímání okamžitě narušuje, když místo velké ceremonie vidíme jen předcházející soukromou domluvu s arcibiskupem. Navíc se hned dozvíme to, co předtím až po 40 minutách filmu.

Poslední záběry legendární gangsterské ságy naopak nabývají novou metaforu, jež vychází přímo z názvu (Smrt Michaela Corleoneho). Poslední momenty, které s titulním antihrdinou strávíme, dostávají jiné vyznění. Jeho důsledky pro děj filmu jsou sice minimální, osud samotné postavy se však výrazně zkomplikuje, zvlášť pro diváky neznalé původní verze.

Další změny se zaměřují na vzhled snímku a uvedení některých postav. Jak zmiňuje magazín Screen Rant, původní vydání třetího Kmotra bylo mezi jinými kritizováno za příliš retro zlatavý obraz. Aktualizovaná podoba poskytuje nejen modernější barevné ladění, ale také vyšší míru detailů díky skenu negativů ve 4K rozlišení. Jiný vzhled zároveň pomáhá na první pohled výrazněji oddělit „epilog“ od prvních dvou Kmotrů.

V rámci vylepšování struktury vyprávění filmu se Coppola rozhodl mnohem dříve představit postavu Vincenta Manciniho, nezodpovědného gangstera, do nějž se zamiluje Corleoneho dcera Mary. Několik jiných scén naopak zmizí úplně. Sem patří například scéna po tom, co je Michael v nemocnici. Mafián Don Altobello v ní příliš brzy vyzrazoval své plány, takže musela pryč. Stejný osud potkal ještě několik nepotřebných flashbacků a krátkých konverzací.

francis-ford-coppola-godfather-coda-2

Reprofoto: IGN/YouTube

Michael Corleone je jednou ze životních rolí Al Pacina

Výsledkem je v jádru naprosto stejný film, který má však plynulejší průběh a lépe funguje ne jako pokračování, ale ucelenější doslov prvních dvou Kmotrů. Zatímco pro některé se výrazně mění dojem z celého vyprávění snímku, u jiných jde spíše právě o vrácení se ke kontroverzní klasice s novou perspektivou.

Ohlasy na novou verzi takové reakce potvrzují. Zatímco původní Kmotr III si na agregátoru Rotten Tomatoes vysloužil 68 % pozitivních recenzí s průměrným hodnocením 6,4/10, The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone pochválilo rovnou 88 % kritiků. Průměrné skóre přitom narostlo na 7,6/10 a většina kritiků se shoduje, že relativně malé úpravy mají znatelně pozitivní dopad na vyprávění filmu.

Snímek Kmotr od Maria Puza, Epilog: Smrt Michaela Corleona lze oficiálními cestami zhlédnout také v Česku, a to na iTunes. Diváci zde nový sestřih dostanou ve Full HD rozlišení jak s titulky, tak s dabingem a speciálním úvodem od Francise Forda Coppoly.

Emoční spojení Interstellaru a Revenanta. Netflix vydal Clooneyho sci-fi Půlnoční nebe, které i přes chyby zaujme

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

midnight-sky-clooney

Foto: Netflix

George Clooney v Půlnočním nebi hraje astronoma umírajícího na rakovinu

0Zobrazit komentáře

Dvě postavy, starý unavený muž a malá dívka, sedí uprostřed velké prázdné jídelny naproti sobě u stolu. Zdá se, že jsou jediní dva lidé, co na světě zbyli. Večeří v ponurém tichu, o chvíli později ale za zvuků veselého soundtracku po sobě střílí hráškem. Celá scéna působí trochu nepatřičně, možná ale jí podobných mělo být v novém vysokorozpočtovém sci-fi od Netflixu a George Clooneyho víc.

Snímek Půlnoční nebe má být jednou z hlavních filmových událostí konce roku a podle očekávání si nyní získává mnoho pozornosti. Zároveň představuje dosud největší projekt, který George Clooney režíroval. Ukazuje se zde jako filmař snažící se vytvořit přemýšlivý, emočně silný film, což se mu naneštěstí tak docela nedaří. Přesto si novinka zaslouží pozornost už kvůli ambicím a působivému vyvrcholení.

Půlnoční nebe je totiž na blockbuster se stomilionovým rozpočtem až překvapivě depresivní. Clooney se v roli planetárního vědce ocitá sám na základně v Arktidě několik týdnů poté, co celou Zemi zachvátila ekologická katastrofa a většinu povrchu učinila neobyvatelnou. Zbytky lidstva se uchylují pod povrch, osamělý vědec ale zůstává sám ve sněhu, vyhlížejíc nic netušící misi astronautů, aby je varoval. Sám se odvanutí zbytku atmosféry nebojí – brzy zemře na rakovinu.

midnight2

Foto: Philippe Antonello/Netflix

George Clooney ve filmu The Midnight Sky, který sám režíroval

Z této premisy, založené na knižní předloze Good Morning, Midnight od Lily Books-Daltonové, se odvíjí příběh ne ani tak o záchraně světa jako spíše naděje. Posádka vesmírné mise našla obyvatelnou planetu a i když by tam sama určitě nedokázala vybudovat lidskou kolonii, nesmí se vrátit na Zemi, kde pro ni už nic není. Vědec na prahu smrti se tak s malou dívkou, která s ním nedopatřením zůstala, vydává na cestu k většímu satelitu, aby blížící se loď poslal pryč.

Půlnoční nebe se snaží navázat na ambiciózní vesmírná sci-fi posledních let jako Gravitace, Interstellar, Příchozí nebo Ad Astra. Sice jim nechybí vzrušující akce, důležitější je ale psychologické či filosofické drama odehrávající se v myslích postav a emočně silné zpracování hlubokých myšlenek. Největší chyba Clooneyho novinky spočívá právě ve způsobu, jak zjevně se pokouší v tomto trendu pokračovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S uvedením traileru Půlnočního nebe jsme zmiňovali kombinaci filmů Gravitace, Interstellar a Revenant a výsledný snímek ji skutečně obsahuje, stejně jako například Solaris Stevena Soderbergha, kde se Clooney také objevil. Jednotlivé vlivy jsou ale aplikovány poměrně doslovně a spíše než aby vytvářely nový koherentní celek, stojí zvláštně vedle sebe jako koláž.

V jednom momentě sledujeme úmorné probíjení se sněhovou vánicí s nejasným cílem, pak zase beztížné drama ve vesmíru. V ideálním případě by kombinace vytvářela kontrast podobně jako třeba prostřihy mezi děním na Zemi a na cizích planetách v Interstellar. Spíše ale sledujeme, ač kvalitně zpracované, zjevné citace dobře známých děl.

Filmy, ze kterých Clooney jako režisér jednotlivé prvky přebírá, byly navíc na daných konceptech vystavěné celé. Měly tak dostatek prostoru je bohatě využít a zaměřit se plně na jejich vývoj. Půlnoční nebe naproti tomu přebírá z příliš mnoha zdrojů a těžko hledá vlastní tvář. Nechalo se ovlivnit skvělými tvůrci, ale do velké míry chybí vlastní ucelená vize.

Jedním z důsledků toho je nepříliš poutavé, respektive příliš efektivní vyprávění. Skáče od scény ke scéně, jednotlivé části nenechává plně vyznít a výsledkem je dojem účelové konstrukce, která technicky obsahuje všechny potřebné prvky, ty ovšem nefungují tak, jak bylo zamýšleno.

Problém vyprávění zvýrazňuje i hudba oceňovaného skladatele Alexandre Desplata, která mechanicky střídá nálady a motivy a vzhledem k čistě orchestrální podobě s výraznými melodiemi působí vzhledem k inspiracím filmu až trochu retro. Zmíněné tituly, jež Půlnoční nebe ovlivnily, mají mnohem výraznější formu zvukových efektů, důležitější než melodie je rytmus nebo naopak jeho absence.

Příliš efektivní vyprávění, ale silný závěr

Proto některé reakce mluví o nudě. Snímek není pomalý, ale naopak se tomu jakoby až příliš urputně snaží vyhnout, rychle stavějíc jeden prvek za druhým, aniž bychom měli možnost se do nich více ponořit. S většinou posádky vesmírné lodi je tak těžké navázat vztah, protože nepůsobí jako postavy, ale spíš jenom jako nositelé určitých motivací důležitých pro vyprávění.

Ačkoliv výrazně méně, stejným problémem trpí děj odehrávající se na Zemi, kde sledujeme sžívání se postavy umírajícího vědce s malou holčičkou, symbolizující motivaci pro přežití lidí. Clooneyho zde ovšem vidíme v pro něj netypické roli zlomeného muže, v jehož tváři spatříme souboj rezignace s nadějí. V některých scénách se tak skutečně daří zprostředkovat emoce, jaké by situace umírajícího světa mohla vyvolat.

midnight-sky

Foto: Netflix

Při natáčení vesmírných scén novinky se Clooney inspiroval Gravitací

Samotná snaha paralelně vyprávět ze dvou různých perspektiv, jejichž spojitost si plně uvědomíme až v závěru, je zajímavá. Na jedné straně vidíme trápení Clooneyho postavy po osobní i globální apokalypse, na straně druhé odskakujeme do vesmírné lodi, jejíž posádka si z většiny bezstarostně žije své životy. V praxi to ovšem znamená rozpadání obou dějových linií důsledkem nedostatečného prostoru, jaký jednotlivé scény dostávají.

Půlnoční nebe je možná jedním z filmů, kterým by kromě lepší dramaturgie scén pomohla alespoň o deset minut delší stopáž. Scény a jejich postavy by tím dostaly větší prostor a spolu s nimi divák, jež by se mohl více vžít do dění namísto toho, aby jím procházel v účelovém vyprávění.

Přesto Půlnoční nebe stojí za pozornost. S postupující stopáží se zlepšuje a nakonec do sebe jednotlivé, dosud nesourodé prvky přeci jen zapadnou v emočně silném vyvrcholení. Samotný závěr je přesně tak poetický, jaký měl být celý film, kdyby se vzdal snahy vytvořit efektivní hollywoodské vyprávění.

midnight3

Foto: Netflix

George Clooney a Caoilinn Springall ve filmu The Midnight Sky

V nejlepších momentech se Clooneymu daří zužitkovat předchozí zkušenosti, kde se jako schopný režisér prokázal. Jinak zjevné inspirace se zde rozšiřují o originální nápady a zajímavým způsobem staví na svém výchozím bodě. Příliš účelově působící scény dosáhnou své katarze ve správném čase. Naznačené myšlenky týkající se ztráty, oběti a naděje na nás dopadnou v silném, avšak nepatetickém závěru.

digipromo

Přečtěte si takéPapírový roll-up patří do pravěku, říká Matěj WeinertVozil dva displeje v sedanu, teď zásobuje celé Česko. Papírový roll-up patří do pravěku, říká Matěj Weinert

Na filmu je navíc opravdu vidět, o jak velký projekt šlo, takže nabídne vizuálně atraktivní zpracování s promyšleným designem světa dotahujícím to, co známe, do budoucích možností. Netflix se zde opět ukazuje jako součást hollywoodské produkce s blockbusterem, který vynikne i na velkém plátně.

Půlnoční nebe je přitažlivé zejména kvůli svým ambicím. Má jednoznačnou linku přemýšlivého, až melancholického filmu. Určitě tedy má záměr zařadit se právě ke kvalitním sci-fi posledních let. I když mu to tak docela nevyjde, rozhodně stojí za zhlédnutí a poskytne více než jen bezduchou zábavu.