Dejme hrůzám minulého roku sbohem. Díky hvězdně obsazenému speciálu Netflixu Death to 2020 to jde i s humorem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

deathto2020-jackson2

Foto: Saeed Adyani/Netflix

Samuel L. Jackson ve speciálu Netflixu Death to 2020

0Zobrazit komentáře

Uplynulý rok měl pro mnohé jistě své světlé chvíle, obecně ale za moc nestál. Netflix a tvůrci oblíbeného dystopického seriálu Black Mirror se proto rozhodli ho alespoň hezky shrnout. „Proč byste to ku**a dělali?“ ptá se za nás sám Samuel L. Jackson. Inu, jak se říká, poslední naději ztratíme jen, když ztratíme humor. A soudě podle Death to 2020, věci zase tak špatné nejsou. Snad.

Rok 2020 totiž není vůbec těžké označit za epizodu Black Mirror, u níž jsme na mnohé scény už zapomněli jen kvůli naléhavosti těch následujících. Hned zkraje falešného dokumentu líčícího skutečné události tak mnohé překvapí reportáž o rozsáhlých požárech v Austrálii, jako by vytažených z filmu o konci světa. A to je jen začátek 70 minut komentujících pandemii, prezidentské volby v USA, blížící se Brexit, rasové nepokoje, lavinu dezinformací a tak dále.

Přesto bychom se měli většině z toho zasmát díky satirické perspektivě mnoha „odborníků“ s tvářemi hereckých hvězd. Death to 2020 seriózním tónem důležitého dokumentaristy (avšak se směšně bizarními poznámkami) komentuje Laurence Fishburne. Jako novinář se pak objevuje Samuel L. Jackson, do postavy postaršího historika se vžil Hugh Grant, mluvčí Bílého domu ztvárnila Lisa Kudrow a objeví se například také Kumail Nanjiani alias technologický miliardář.

ullman

Foto: Keith Bernstein/Netflix

Tracey Ullman jako Alžběta II. ve speciálu Netflixu Death to 2020

Ačkoliv jednotlivé vtipy nemusí vždy sednout každému, herecké obsazení je dokáže spolehlivě prodat, ať už ústy nejprůměrnější ženy na světě, nebo youtubového influencera, jenž reaguje na vše špatné, co se kde děje. Spolu s bizarními postavami si tak opět můžeme projít časovou osu nejhorších letošních událostí, tentokrát ovšem v nadneseně satirickém tónu.

Death to 2020 se řadí mezi tzv. mockumentaries, dokumenty se ztřeštěnými, falešnými tématy. Od poloviny minulého století se v typicky neseriózním žánru angažovali i známí autorští režiséři jako Orson Welles, Frederico Fellini nebo Woody Allen. V těch nejzajímavějších případech přitom může satirický formát nabízet bystrý společenský komentář, ostatně stejně jako klasický dokument.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z prvních takových byl mockument o rockové kapele Hraje skupina Spinal Tap, nejčastěji si ale diváci vzpomenou na Sachu Barona Cohena. Například jeho Boratovi se podařilo nějak vyprovokovat snad úplně všechny, ze všech si udělat legraci a odkrýt přitom mnoho problémů v západní mentalitě. S ještě větší vervou a mírou politické komedie se pak britský tvůrce v roce 2018 pustil i do série Who Is America?

Death to 2020 má vzhledem k rovinám politiky a dezinformací podobné aspekty, jeho cílem je ale z většiny spíš pobavit, dát dnes už minulému roku vtipnější perspektivu. Skutečné záběry ze zpravodajských pořadů kombinuje s mluvícími hlavami známých tváří a vkládá jim do úst směšné hloupé i směšně pesimistické komentáře.

V souladu se svým konceptem shrnutí hlavních špatných událostí mockument Netflixu z velké části staví na poznámkách mnoha (převážně amerických) televizních pořadů. Fanoušci osobností jako Stephen Colbert, Trevor Noah nebo John Oliver tak nenarazí skoro na nic, co by ještě neslyšeli, na druhou stranu ale mají příležitost se znovu zasmát.

Ostatní diváci narazí hlavně na známé stereotypy spořádaných rasistů ze střední třídy, bizarní efektivitu konspiračních teorií nebo neuvěřitelné postavy v politice. Právě v takových momentech ale Death to 2020 funguje nejlépe. Smích a hrůzu v nás zároveň vyvolá na první pohled zveličenými, ovšem typově poměrně přesnými typy smýšlení ve společnosti.

Death to 2020 se na seznam skvělých mockumentů určitě nezařadí, nabízí ale určitou katarzi, kterou si po uplynulých dvanácti měsících určitě zasloužíme. S nástupem nového roku na ni snad budeme schopni nahlížet s čím dál větším odstupem, ale vědomi si problémů, které shrnuje.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Wonder Woman 1984 má největší premiéru od počátku pandemie. Táhne do kin i online a chystá se třetí díl

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

wonder-woman

Foto: Vertical Ent.

Gal Gadot je hlavní hrdinkou filmu Wonder Woman 1984

0Zobrazit komentáře

Warner Bros., jedno z největších hollywoodských studií, začátkem prosince ohlásilo revoluční krok – všechny filmy pro příští rok půjdou zároveň na plátna i na streamovací službu HBO Max. Tím sice Warneři spustili vlnu kontroverze, nyní se ale zdá, že alespoň do konce pandemie by to mohlo fungovat. Wonder Woman 1984 totiž vydělala přes 85 milionů dolarů, nejvíce od letošního března.

V dubnu to byli Trollové: Světové turné, v srpnu Tenet a v září Mulan. Teď se pozornost zábavního průmyslu obrací na Wonder Woman 1984, která může ukázat alespoň blízkou budoucnost filmové distribuce. 25. prosince se totiž stala teprve třetím blockbusterem v kinech od počátku pandemie a v USA se navíc paralelně objevila na HBO Max.

Způsob distribuce, jaký byl na počátku roku naprosto nemyslitelný, je teď už tak trochu starou zprávou. Podle některých se dokonce definitivně blíží doba, kdy do kina nebudeme chodit pro zhlédnutí filmu co nejdříve, ale kvůli velkému plátnu. Studio Universal a globální řetězec kin AMC navíc před pár měsíci uzavřeli smlouvu, podle níž se menší filmy studia i mimo pandemii mohou objevit na internetu pouhé tři týdny po premiéře v kinech.

wander-bros-wonder-woman-1984-gal-gadot-movie-poster

Foto: Vertical Ent.

Wonder Woman 1984 je momentálně jediný blockbuster s premiérou stanovenou ještě letos

Disneyho Mulan se pak stal prvním blockbusterem, který bylo možné na plátnech i na streamovací službě zhlédnout v ten samý den. V kinech vydělal při 200milionovém rozpočtu jen 67 milionů dolarů, pro studio ale úspěch na Disney+ znamenal novou cestu. Nedávno představilo plán na následujících několik let, kdy chce na internet poslat desítky filmů a seriálů ze světů Star Wars, Marvelu a Pixaru.

Korporace WarnerMedia, pod níž studio Warner Bros. a HBO Max spadají, se rozhodla pro trochu jinou cestu. Svou streamovací službu chce výrazně rozšiřovat, ale ne nutně skrze menší důraz na klasickou distribuci na plátnech. Rozhodla se proto pro paralelní uvádění všech svých filmů tam i tam.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První příklad takového přístupu, Wonder Woman 1984, naznačuje, že by to mohlo fungovat. Ve Spojených státech, kde lidé mohli očekávaný snímek zhlédnout na plátnech nebo doma na obrazovce, za premiérový víkend z 2 100 kin vydělal 16,7 milionu dolarů. Na taková čísla příjmy z kin dosahovaly naposledy v prvních dvou měsících letošního roku. Ve zbytku světa v čele s Čínou se hodnota prodaných lístků dostala na 68 milionů, což je také skvělý výsledek. Celkově se blockbuster objevil na více než 40 trzích současně. 

První Wonder Woman za stejnou dobu před třemi lety vydělala 103 milionů dolarů jen v Americe. Vedle toho působí aktuální čísla poněkud směšně, vzhledem k pandemické situaci ale dalece překonala očekávání. Tenet, který vycházel za podobných okolností kolem amerického státního svátku, za první víkend dosáhl jen na 9,3 milionu dolarů. Už tato částka se přitom považovala za poměrně optimistickou.

U Wonder Woman navíc přibyl aspekt možnosti zůstat v pohodlí a bezpečí domova a film zhlédnout stejně, za poměrově nižší cenu v rámci předplatného HBO Max. Velkého zájmu se titul dočkal také zde. „Wonder Woman 1984 pokořila rekordy a překonala naše očekávání vycházející z počtu předplatitelů za prvních 24 hodin. Zájem, který sledujeme, pak naznačuje, že to bude nejspíš pokračovat i dlouho po premiérovém víkendu,“ řekl Andy Forssell z WarnerMedia.

cestujlevne-boxed2

Přečtěte si takéJak se z hledání letenek stal slušný byznys. Příběh populárního webu Cestujlevně.com, který čeká, až se zase začne cestovatJak se z hledání letenek stal slušný byznys. Příběh populárního webu Cestujlevně.com, který čeká, až se zase začne cestovat

V tomto kontextu se o uplynulém víkendu začalo dokonce mluvit jako o průlomovém momentu celého filmového průmyslu. Na streamovacích službách se bez dodatečných poplatků objevily spolu s Duší od Disneyho rovnou dva blockbustery a přinejmenším v jednom případě to neznamenalo, že by se diváci vykašlali na kina nebo snímek raději stáhli z pirátských webů.

Ačkoliv Wonder Woman 1984 i Duše představují nejstahovanější soubory na populárních warezových stránkách, studia to – zdá se – přijala jako novou realitu a platící zákazníky se snaží získávat kvalitní nabídkou, pohodlností a lepší diváckou zkušeností. Warner Bros. tedy rovnou ohlásilo plány na třetí film s dámskou superhrdinkou. Vedle Gal Gadot v hlavní roli se v něm vrátí také Patty Jenkinsová v pozici režisérky. 

wonder-woman2

Foto: Vertical Ent.

Gal Gadot a Kristen Wiig ve filmu Wonder Woman 1984

Podle některých lidí z průmyslu přesto model, s nímž Warner Bros. a HBO Max přišli, není dlouhodobě udržitelný. Na jedné straně jsou zde frustrovaní tvůrci, kteří se o jeho ohlášení dověděli spolu s veřejností. I kdyby na něj ale přistoupili, stále zde jsou svazy pro různé filmařské profese a kinaře, kteří by na něm mimo pandemickou situaci dost možná tratili. Ostatně stejně jako celý filmový svět, stále bez konkurence pro miliardové příjmy z kin.

Ještě důležitější než normálně bude nyní sledovat, jak se Wonder Woman 1984 povede v následujících týdnech. Ukáže se, zda je schopen obhájit zvolený distribuční model WarnerMedia. Ke konci ledna má totiž film po měsíci zmizet z HBO Max a oficiálně ho tak půjde zhlédnout pouze na plátně. Pokud nastanou uvolnění, na počátku příštího roku by se pak mohl snímek konečně vydat i do Česka.