Evropa má nový nejhodnotnější startup. Britský Checkout.com po velké investici dosáhl na valuaci 15 miliard dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

guillaume-pousaz-checkout

Foto: Checkout.com

Guillaume Pousaz, zakladatel a ředitel Checkout.com

0Zobrazit komentáře

Evropa má nový nejhodnotnější startup. Britský finančně-technologický startup Checkout.com, který se zabývá online řešením plateb, v posledním investičním kole Series C získal 450 milionů dolarů, v přepočtu necelých deset miliard korun, a jeho celková valuace se navýšila na 15 miliard dolarů. Z Checkout.com se tak zároveň stal čtvrtý nejhodnotnější fintech světa.

Ve světě finančních technologií mají vyšší valuaci americký startup Stripe, indický One97 a americký Chime. V Evropě Checkout.com přeskočil své kolegy z Velké Británie v podobě Revolutu a také švédskou Klarnu, která byla s valuací přes 10 miliard dolarů zároveň nejhodnotnějším evropským startupem. Tento titul nyní náleží Checkout.com, jenž navíc zmíněným evropským konkurentům dodává své služby.

Cílem Checkout.com je vytvořit jednotné řešení pokrývající vše v oblasti plateb – od jejich příjmu a zpracovávání po například detekci podvodů. Soustředí se přitom na velké firemní klienty, které má aktuálně zejména v Evropě. Startup založil v roce 2012 Guillaume Pousaz a první roky na trhu platforma rostla relativně pozvolně.

Větší pozornost fintech získal přibližně před dvěma lety, kdy od investorů získal jednu z historicky největších Series A investicí v Evropě, a to ve výši 230 milionů dolarů s valuací dvě miliardy, jak informoval magazín TechCrunch. O rok později pak uzavřel financování 150 milionů s ohodnocením firmy na 5,5 miliardy dolarů. Aktuální investiční kolo vedl fond Tiger Global Management s přispěním Greenoaks Capital a všech současných investorů.

Magazín Business Insider upozorňuje na poslední dostupné finanční výsledky startupu, kdy v roce 2019 zaznamenal tržby ve výši 146 milionů dolarů (v roce 2018 to bylo 75 milionů) a zisk před úroky, daněmi a odpisy EBITDA činil 5,5 milionu dolarů. Checkout.com má mít dnes přes 500 firemních klientů, mezi nimiž jsou společnosti jako Coinbase, Pizza Hut, H&M, Grab, Telegram či zmíněná Klarna. Konkurenty jsou naopak taktéž již zmíněný americký fintech Stripe či Adyen.

Podle vyjádření zakladatele a CEO startupu Guillaumeho Pousaze pro TechCrunch se Checkout.com podařilo během loňského roku meziročně ztrojnásobit objem procesovaných plateb a letos plánuje růst o 80 procent. Firma přitom stále generuje zisk EBITDA na úrovni dvouciferných milionů dolarů a další finanční injekci tak nepotřebovala kvůli přežití, ale zejména na posílení expanze.

Startup totiž zpracovává transakce za miliardy eur každý týden a peníze na účtu potřebuje zejména z regulatorních důvodů. Když chce své služby poskytovat například na Filipínách, peníze musí mít na filipínském účtu a podobně.

Checkout.com chce své expanzní plány podpořit i rozšiřováním poboček. Ve Spojených státech plánuje kromě současného San Franciska otevřít kanceláře také v New Yorku a Denveru. Růst firmy se pak v posledních letech podepisuje i na počtu jejích zaměstnanců – v lednu 2020 jich bylo 440, zatímco koncem roku už 940, přičemž letošním plánem je přijmout dalších 700 lidí.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina