Evropa má nový nejhodnotnější startup. Britský finančně-technologický startup Checkout.com, který se zabývá online řešením plateb, v posledním investičním kole Series C získal 450 milionů dolarů, v přepočtu necelých deset miliard korun, a jeho celková valuace se navýšila na 15 miliard dolarů. Z Checkout.com se tak zároveň stal čtvrtý nejhodnotnější fintech světa.
Ve světě finančních technologií mají vyšší valuaci americký startup Stripe, indický One97 a americký Chime. V Evropě Checkout.com přeskočil své kolegy z Velké Británie v podobě Revolutu a také švédskou Klarnu, která byla s valuací přes 10 miliard dolarů zároveň nejhodnotnějším evropským startupem. Tento titul nyní náleží Checkout.com, jenž navíc zmíněným evropským konkurentům dodává své služby.
Cílem Checkout.com je vytvořit jednotné řešení pokrývající vše v oblasti plateb – od jejich příjmu a zpracovávání po například detekci podvodů. Soustředí se přitom na velké firemní klienty, které má aktuálně zejména v Evropě. Startup založil v roce 2012 Guillaume Pousaz a první roky na trhu platforma rostla relativně pozvolně.
Větší pozornost fintech získal přibližně před dvěma lety, kdy od investorů získal jednu z historicky největších Series A investicí v Evropě, a to ve výši 230 milionů dolarů s valuací dvě miliardy, jak informoval magazín TechCrunch. O rok později pak uzavřel financování 150 milionů s ohodnocením firmy na 5,5 miliardy dolarů. Aktuální investiční kolo vedl fond Tiger Global Management s přispěním Greenoaks Capital a všech současných investorů.
Magazín Business Insiderupozorňuje na poslední dostupné finanční výsledky startupu, kdy v roce 2019 zaznamenal tržby ve výši 146 milionů dolarů (v roce 2018 to bylo 75 milionů) a zisk před úroky, daněmi a odpisy EBITDA činil 5,5 milionu dolarů. Checkout.com má mít dnes přes 500 firemních klientů, mezi nimiž jsou společnosti jako Coinbase, Pizza Hut, H&M, Grab, Telegram či zmíněná Klarna. Konkurenty jsou naopak taktéž již zmíněný americký fintech Stripe či Adyen.
Podle vyjádření zakladatele a CEO startupu Guillaumeho Pousaze pro TechCrunch se Checkout.com podařilo během loňského roku meziročně ztrojnásobit objem procesovaných plateb a letos plánuje růst o 80 procent. Firma přitom stále generuje zisk EBITDA na úrovni dvouciferných milionů dolarů a další finanční injekci tak nepotřebovala kvůli přežití, ale zejména na posílení expanze.
Startup totiž zpracovává transakce za miliardy eur každý týden a peníze na účtu potřebuje zejména z regulatorních důvodů. Když chce své služby poskytovat například na Filipínách, peníze musí mít na filipínském účtu a podobně.
Checkout.com chce své expanzní plány podpořit i rozšiřováním poboček. Ve Spojených státech plánuje kromě současného San Franciska otevřít kanceláře také v New Yorku a Denveru. Růst firmy se pak v posledních letech podepisuje i na počtu jejích zaměstnanců – v lednu 2020 jich bylo 440, zatímco koncem roku už 940, přičemž letošním plánem je přijmout dalších 700 lidí.
Na celém světě je podle odhadů asi půl miliardy diabetiků, každého z nich by přitom alespoň jednou ročně měl vidět oční lékař, aby případně včas zachytil počínající poškození zraku v důsledku diabetu, tzv. diabetickou retinopatii. Kromě toho, že o tom samotní diabetici často nevědí, je problémem také nedostatečný počet specialistů, které se snaží suplovat český startup Aireen.
Oftamologů, tedy lékařů, jež se specializují na péči o oči a zrak, je ve světě zhruba 200 tisíc. I na základě těchto čísel se ve startupu Aireen pustili do řešení prevence pomocí umělé inteligence a od investorů na své plány získali celkově už jeden milion dolarů, tedy zhruba 21 milionů korun.
„Umělá inteligence má ve zdravotnictví obrovskou budoucnost a chceme ji naplno využít ke včasnému záchytu chorob a úspoře času pacienta i lékaře a nákladů zdravotního systému. Aktuálně pracujeme na spolehlivé detekci dalších závažných diagnóz, které se projevují změnami na sítnici,“ vysvětluje David Navrátil, zakladatel Aireen.
Prvním projektem českého medicínského startupu je právě analýza snímků očního pozadí za pomocí umělé inteligence, která dokáže odhalovat změny způsobené cukrovkou. To se potvrdilo během klinických zkoušek ve spolupráci s oční klinikou 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Ústřední vojenské nemocnice.
Umělou inteligencí proti ztrátě zraku
Aireen je tak dle svého vyjádření prvním registrovaným zdravotnickým prostředkem svého druhu v tuzemsku a jedním z prvních globálně. Diabetická retinopatie je onemocnění sítnice, které patří mezi časté chronické komplikace cukrovky. Tou jen v Česku trpí přibližně jeden milion lidí.
Foto: Aireen
Vyšetření pomocí technologie Aireen
Zákeřnost diabetické retinopatie přitom spočívá v její bezbolestnosti. Pokud je však odhalena pozdě, nebo je špatně léčena, způsobuje částečnou ztrátu zraku či slepotu. Diabetes tak představuje druhý nejzávažnější důvod slepoty. Každý diabetik by proto měl z těchto důvodů každoročně absolvovat oční vyšetření, což se však bohužel často neděje.
Změnit to chce právě Aireen, který poskytuje neinvazivní a bezbolestný screening chronických diagnóz založený na snímcích sítnice oka. Během 30 sekund dokáže software ve třech jednoduchých krocích nabídnout vysokou citlivost a vhled do diagnostického výstupu.
Implementace umělé inteligence kromě diagnostického závěru nabízí i identifikaci a klasifikaci patologických objektů, která je založená na modelu s více než 12 tisíci snímky a více než 250 tisíci anotacemi. První zařízení, kde se celý systém využívá v praxi, je pražské diabetologické centrum DIAvize a česko-slovenská síť očních klinik NeoVize a DuoVize.
„Aireen bude chránit zrak našich pacientů, sníží zatížení zdravotníků a v konečném důsledku ušetří i náklady na léčbu komplikací a péči o těžce zrakově postižené. Blíží se tak doba, kdy budeme zachraňovat zrak nejen pacientům se šedým zákalem a očními vadami, ale i s diabetem,“ věří Petr Kocian, zakladatel a ředitel skupiny NeoVize Group, který do projektu Aireen vstoupil jako jeden z investorů v rámci fondu Precise Control.
Celkově už startup získal financování ve výši jednoho milionu dolarů, v přepočtu přibližně 21 milionů korun. Kromě zmiňovaného Kociana financování z vlastních zdrojů zakladatelů doplnil také fond Tensor Ventures specializující se na investice do AI projektů. Firma zároveň byla oceněna prvním místem v soutěži Czech DIGI@MED Award v kategorii Nápad, prototyp, idea, za což si tým odnesl finanční odměnu 100 tisíc korun.
„Chceme řešit globální problém se stárnutím populace, rostoucím výskytem civilizačních chorob a náklady na jejich léčbu.“
V současnosti už přibližně desetičlenný tým Aireen složený z expertů na umělou inteligenci, softwarových vývojářů a odborníků z očních klinik pracuje na vývoji a následné certifikaci detekce například Alzheimerovy choroby, zeleného zákalu či makulární degenerace.
„Naší ambicí je napomoci řešit globální problém se stárnutím populace, rostoucím výskytem civilizačních chorob a náklady na jejich léčbu. Jde zejména o diabetes, nemoci srdce a oběhové soustavy, Alzheimerovu chorobu a další,“ vypráví Jan Hlaváček, ředitel startupu.
„Proto jsme začali vyvíjet Aireen, aplikaci zabezpečující spolehlivý diagnostický screening civilizačních chorob založený na analýze digitálních snímků očního pozadí. Díky umělé inteligenci je Aireen schopna diagnostikovat pacienta zcela bezbolestně, neinvazivně, během pár vteřin a třeba i na dálku,“ doplňuje Hlaváček.
Přelomový nápad z jachty
Nápad na založení Aireen vznikl před třemi lety, kdy se zakladatelé poznali na jachtě v Chorvatsku a bavili se o tom, co všechno ještě v byznyse neudělali. „Po návratu do Česka z toho vznikla firma,“ směje se Navrátil. S kolegy se začal bavit o možnostech využití umělé inteligence, kterou uměli vyvíjet ve společnost Quantasoft, v níž drželi vlastní podíl.
Foto: Aireen
Dashboard Aireen
„V té době jsme už ale spolupracovali s oftalmology, kteří nás rychle přivedli na zajímavou hypotézu. Její ověření netrvalo dlouho a vývoj MVP začal záhy. Rychle jsme také přišli na to, že nejsme rozhodně první, kdo se podobným nápadem zabýval. Neodradilo nás to. Věřili jsme, že jsme schopní včas doručit takovou technologii, která by diagnostiku sítnice posunula ještě o úroveň výš, než jak nad ní uvažovali potenciální konkurenti,“ vzpomíná Navrátil.
Jak rovnou dvaačtyřicetiletý zakladatel přiznává, diagnostických přístrojů založených na technologiích umělé inteligence existuje celá řada, ale jen málokteré investují i do příslušných certifikací, jež kladou velké nároky na kvalitu vývoje, ale také na náklady. Na Aireen je prý mimo jiné unikátní identifikace konkrétních dílčích patologií.
„Umožňuje to časný záchyt choroby. Navíc lékař ví, na základě jakých nálezů umělé inteligence o daném diagnostickém závěru rozhodla. Tuto strategii použijeme i na další diagnózy, které budeme postupně analyzovat ze stejných snímku. Naše strategie několik screeningů z jednoho snímku,“ přibližuje Navrátil.
Loňský rok tak šéf Aireen hodnotí jako velmi úspěšný, i když uznává, že uvádění zdravotnických prostředků na trh je podmíněno klinickými zkouškami a registrací, což jsou aspekty důležité pro bezpečnost pacientů, ale zároveň noční můra finančních ředitelů – zvyšují náklady a oddalují výnosy.
„Vzhledem k tomu, že certifikační proces, který podstupujeme v Česku, je platný v rámci celé Evropské unie, tak je pro nás Evropa určitě prioritou. Další na řadě bude příprava ke vstupu na trhy USA, Blízkého východu, Ruska a dál,“ doplňuje nejbližší plány Navrátil.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.