Fiat a Peugeot potvrdily obří fúzi za více než bilion korun. Stellantis bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě

fiat500

Foto: Fiat

Elektrický Fiat 500

0Zobrazit komentáře

Světu automobilového průmyslu dosud vládli tři giganti – Volkswagen, Toyota a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Nyní se jim rodí velký konkurent v podobě hráče pod názvem Stellantis. Ten je výsledkem obří fúze skupin FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a PSA (Peugeot Société Anonyme), která dává vzniknout čtvrté největší automobilce světa s roční produkcí pohybující se okolo 8,7 milionu kusů vozidel.

Zatímco Chryslery a Jeepy jsou vyloženě americkou záležitostí, Fiaty a Alfy Romeo stavějí na italské vášni a Peugeoty či Citroëny se řídí francouzskou elegancí. Nic z toho však nebrání tomu, aby se tyto značky staly součástí jedné globální rodiny. O jejím vzniku se hovořilo během celého loňského roku, kdy mezi sebou zástupci FCA a PSA vyjednávali co nejlepší podmínky fúze.

Veškeré snahy byly následně urychleny současnou pandemickou situací, která se negativně podepsala na prodejích automobilů (byť ne všech), a proto bylo nutné jednat co nejrychleji. K završení plánů ovšem bylo také zapotřebí získat svolení od akcionářů obou společností, což se tento týden podařilo. Fúzi v celkové hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) tak nyní nestojí nic v cestě.

Zvučná jména a úspory

Součástí nové firmy se stane hned čtrnáct automobilových značek – vedle výše zmíněných jde také o Opel, Dodge, Ram, DS nebo Maserati. Prodeje modelů, které pod těmito výrobci vznikají, by měly Stellantisu generovat roční tržby ve výši 203 miliard dolarů (přibližně 4,4 bilionu korun). Důležité jsou zároveň i úspory, které fúze přinese.

stellantis

Foto: PSA

Logo nově vzniklého koncernu Stellantis

Ty jsou vyčísleny až na pět miliard dolarů ročně (asi 106 miliard korun), přičemž značná míra ušetřeného kapitálu bude pramenit ze vzájemného sdílení know-how automobilek. Konkrétně až 40 procent všech úspor by mělo být dosaženo vzájemným sdílením platforem a pohonných jednotek mezi značkami.

Koncern navíc získá větší kupní sílu, kterou zoufale potřebuje pro investice do hybridních a elektrických technologií, bez nichž se žádná ze zakomponovaných značek do budoucna neobejde. To byl také jeden z důvodů rozhodnutí o sloučení, které napomůže plnit emisní limity, za jejichž nesplnění hrozí velké pokuty. Své o tom ví FCA, která se ve snaze vyhnout pokutám již dříve spojila s Teslou a za patřičnou úplatu využívala její zelené kredity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úspor by ovšem mohlo být dosaženo i jiným způsobem. Že do Stellantisu vstupuje čtrnáct značek, ještě neznamená, že v něm všechny také zůstanou. Již nyní se hovoří o prodeji (či rovnou zániku) některých z nich. Nejvíce se přitom mluví o legendárním Chrysleru. Automobilce se dlouhodobě nedaří a v současné době z jejích linek sjíždí pouze tři modely.

stellantis3

Foto: PSA

Carlos Tavares, CEO skupiny PSA, a Mike Manley, CEO skupiny FCA

Ztráta Chrysleru by byla další ranou pro Fiat Chrysler Automobiles, jež do celé fúze vstupuje jako slabší spoluhráč, kterého Peugeot Société Anonyme v podstatě pohltí. To ostatně dokazuje fakt, že do pozice generálního ředitele Stellantisu usedne dosavadní generální ředitel PSA Carlos Tavares.

Šest z jedenácti křesel představenstva bude navíc vyhrazeno představitelům PSA, kteří tak získají většinu. Mike Manley, stávající generální ředitel FCA, bude mít na starosti „pouze“ operace Stellantisu na severoamerickém trhu. Oficiální vznik Stellantisu je naplánován na 16. ledna, přičemž hned dva dny nato má být zahájen obchod s akciemi společnosti. Ty budou nabízeny na burzách v Miláně a Paříži a následující den i v New Yorku.

Pražské metro je pokryto signálem ze dvou třetin. Do příštího roku mají mít LTE a 5G všechny stanice

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

praha-metro

Pražské metro

0Zobrazit komentáře

Konec roku 2020 oslavil pražský Dopravní podnik zprávou, že se mu ve spolupráci s operátory podařilo rozšířit LTE a 5G síť už do celkem 39 stanic metra a přilehlých tunelů. Nejnovějšími přírůstky se staly stanice Náměstí Míru, Hůrka a Lužiny, kde se již budou moci cestující bez problémů připojit k internetu. Do začátku roku 2022 má být signálem pokryto celé pražské metro.

Náměstí Míru se nachází na lince A a je již díky němu pokryté celé širší centrum města. Rok 2020 byl v rozšiřování signálu, které provádí Dopravní podnik (DPP) ve spolupráci s konsorciem trojice tuzemských operátorů a společností CETIN, rekordní. Přibylo totiž 23 stanic.

„Pokrytí tunelů metra spočívá v instalaci přibližně 5 centimetrů širokého vyzařovacího kabelu v celé délce pražského metra, kromě nejnovějšího úseku trasy A – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. V tomto úseku byla LTE technologie zajišťující telefonování a vysokorychlostní datové připojení instalována již během výstavby,“ vysvětluje na svém webu DPP.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pražské metro má celkem 61 stanic, a tak jsou aktuálně signálem pokryté takřka dvě třetiny. Zbylých dvaadvacet stanic se bude osazovat potřebným vybavením ještě minimálně rok, a to i proto, že práce mohou probíhat pouze pár hodin v noci, kdy metro nejezdí.

Pravidelné noční výluky trvají přibližně tři hodiny, přičemž přednost před instalací kabeláže mají rekonstrukce, opravy stanic či tunelů a veškeré činnosti nezbytné pro zachování plné provozuschopnosti metra. „Na výstavbu LTE sítě v jedné stanici je potřeba minimálně 50 hodin, pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi v obou směrech zabere přibližně 2 měsíce,“ doplňuje DPP s tím, že logicky záleží na délce tunelu.