Jan Bednář prodává za více než miliardu korun další část ShipMonku. Letos chystá zásadní expanzi
Bylo to více než tři čtvrtě roku složitých procesů a vyjednávání, než se loni finalizovala jedna z největších transakcí u startupů, které mají českého zakladatele. Tehdy Jan Bednář prodal za 290 milionů dolarů, tedy přes 6 miliard korun, minoritní část svého logistického startupu ShipMonku, který řídí z floridského Fort Lauderdale, ale podstatnou část týmu má také v Česku.
Téměř třísetmilionový obchod přišel ani ne rok poté, co Bednář vpustil do firmy vůbec první investory v podobě trojice investičních fondů, které do firmy poslaly celkem 10 milionů dolarů. Zdálo se, že pro devětadvacetiletého podnikatele bude úvod nového roku trochu klidnějším obdobím, ale krátce po u zprávách přichází další investice, respektive odprodej podílu.
V ShipMonku si za celkem 65 milionů dolarů, tedy za 1,4 miliardy korun, kupuje minoritní podíl investiční společnost Periphas Capital a celková částka, kterou třetí strany poslaly do floridského startupu už díky tomu dosahuje 365 milionů dolarů. Nejnovější transakce je součástí zmíněného dealu z konce loňského roku. Bednář si každopádně dle svých slov i přes rostoucí počet investorů stále drží nadpoloviční většinu firmy.
Peníze budou sloužit především pro další rychlou expanzi, a to jak ve Spojených státech, tak na trzích v Evropě, kde chce ShipMonk v letošním roce otevřít další logistické centrum. Nový kapitál pak bude využit také na potenciální akvizice menších firem, které by urychlily růst a zvýšily hodnotu firmy. Ta se aktuálně pohybuje nad hranicí 800 milionů dolarů, což Jana Bednáře bezpečně posunulo mezi nejbohatší Čechy.
Ve Spojených státech navíc podle informací CzechCrunche drží ShipMonk pouze nižší jednotky procent tamního trhu. Zaměřuje se na něm především na středně velké a menší byznysy, pro které zařizuje kompletní fulfillment, tedy skladování, balení i odesílání balíků zákazníkům. Potenciál pro další růst je tedy podle Bednáře stále obrovský.