Lukáš Novák provedl Euromedii složitým rokem a odchází. Knižního obra má digitalizovat manažer z telekomunikací

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukas-novak-intefi4

Foto: InTeFi

Lukáš Novák, majitel skupiny InTeFi

0Zobrazit komentáře

Knihy lidstvo určitě číst jen tak nepřestane, ale pandemie koronaviru dokázala celý byznys točící se kolem jejich prodeje značně zbrzdit. Kvůli zavřeným obchodům trpěla v loňském roce i knihkupectví Luxor, ale jejich majitel, velká knižní skupina Euromedia, nakonec podle všeho projde složitým rokem relativně dobře. A zároveň to byla poslední mise pro Lukáše Nováka.

Čtyřicetiletý podnikatel řídil Euromedii od roku 2017, kdy ji převzali miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč společně s Rockaway Jakuba Havrlanta. V roce 2019 vykázala společnost Euromedia Group konsolidovaný obrat zhruba ve výši 2,5 miliardy korun a řadí se mezi největší hráče tuzemského knižního trhu. Od února pak bude mít nového CEO.

„Od mého nástupu do funkce v roce 2017 se nám společně za toto relativně krátké období povedlo vybudovat největšího hráče na českém knižním trhu se silnou pozicí v nakladatelském, velkoobchodním i maloobchodním segmentu,“ uvedl Lukáš Novák s tím, že se na konci ledna rozhodl z vlastní iniciativy skončit, aby se mohl věnovat dalším podnikatelským aktivitám.

„Můj odchod z vedení Knižního Holdingu (pod nějž Euromedia patří – pozn. red.) byl dlouhodobě plánovaný. Z pozice výkonného ředitele se mi podařilo dosáhnout akvizičních cílů a dokončit konsolidaci assetů, které jsme si spolu s dalšími akcionáři nastavili. Nyní je čas předat firmu profesionálnímu managementu,“ doplňuje pro CzechCrunch Novák, který nadále zůstává akcionářem skupiny.

luxor-liberec

Foto: Luxor

Knihkupectví Luxor v Liberci

Do skupiny Euromedia dnes spadají nakladatelské značky jako Knižní Klub, Ikar nebo Universal, zmíněná síť knihkupectví Luxor a také největší knižní velkoobchod v Česku, který zásobuje knihkupce i další obchody produkcí většiny tuzemských nakladatelů. Celá skupina je teď připravená na další růst a má dojít také k významnější digitalizaci.

S tou již pomůže nový výkonný ředitel, kterým se od 1. února stane František Mala. Manažerovi s dlouholetými zkušenostmi z telekomunikačního byznysu bude jeho předchůdce předávat otěže po složitém roce, kterým prý však nakonec velká část skupiny proplula nad očekávání dobře.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ačkoliv byl rok 2020 velmi těžký, tak díky zvolené strategii a optimalizacím se zdá, že stěžejní části našeho podnikání Euromedie, a to vydavatelská, online a distribuční činnost, vykáží lepší výsledky než za rok 2020. Bohužel knihkupectví Luxor se pandemie a vládní nařízení dramaticky dotkla,“ doplňuje pro CzechCrunch Novák, ale přesná čísla za rok 2020 zatím Euromedia sdělovat nechce.

František Mala má za sebou několik let v telekomunikačním byznysu, kde působil v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom. Věnoval se financím, marketingu i prodeji a službám zákazníkům v českém i slovenském T-Mobilu či rumunském Telekomu a v novém působišti bude chtít své zkušenosti zhodnotit.

lukas-novak

Přečtěte si takéKnihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z EuromedieKnihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z Euromedie

„Přejít do knižního byznysu je pro mě velká výzva, na kterou se těším. Oba světy ale mají jedno společné, a to je péče o zákazníka, která je pro mě prioritou. Z telekomunikací jsem také zvyklý na důraz na inovace, který chci přenést i do své nové role,“ popisuje František Mala. Co přesně bude jeho úkolem a jak by měla vypadat avizovaná digitalizace, zatím není jasné.

Naopak jasné je to, čemu se bude po odchodu z čela Euromedie věnovat Lukáš Novák. Před rokem jsme ve velkém rozhovoru psali o tom, že jde o aktivního podnikatele, který prodává knihy, buduje miliardovou IT skupinu a s technologiemi v zádech staví domy. Tak si teď můžeme jen škrtnout první část, zbytek i nadále platí.

„Dál se chci věnovat hlavně rozvoji své investiční skupiny InTeFi. V rámci té se nám nabízí řada investičních a akvizičních příležitostí, i proto jsme v posledních měsících posílili její tým. Příležitosti se nám otevírají jak v IT, kde máme čtyřistačlennou technologickou firmu BOOTIQ, stejně tak ve finančních produktech zastoupených dnes slovenským FinGo a v neposlední řadě v možnosti posílit aktivity InTeFi na realitním trhu,“ dodává Novák.

Bonami vyrostlo o více než 40 % a utržilo přes 1,8 miliardy korun. V Česku i v zahraničí otevře další prodejny

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavelvoparil

Foto: Bonami

Pavel Vopařil, CEO Bonami

0Zobrazit komentáře

Český e-shop Bonami, který si za cíl klade být volbou číslo jedna při vybavování bydlení, ukázal loňské obchodní výsledky a navzdory komplikacím spojenými s pandemií zaznamenal růst v tržbách i zisku. Meziročně vyrostl o více než 40 procent, respektive o půl miliardy, na celkových 1,85 miliardy korun, přičemž neauditovaný zisk před úroky, odpisy a daněmi (EBITDA) dosáhl na 80 milionů, což je trojnásobný nárůst oproti roku 2019.

Bonami, které spadá pod investiční skupinu Miton, aktuálně kromě domovské České republiky působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Polsku a podle jeho ředitele Pavla Vopařila bude veškerý loňský zisk určen pro investice do dalšího rozvoje společnosti.

„Byť byla situace na jaře značně nejistá, rozhodli jsme se, že půjdeme cestou investic a rozvoje. Desítky milionů korun jsme investovali do navýšení kapacit skladů, vlastní dopravy i technologií a v neposlední řadě i do našich kamenných prodejen, kterých jsme loni otevřeli šest,“ vypočítává Vopařil.

První kamennou prodejnu firma otevřela v květnu v Praze, a to přibližně rok poté, co si fungování ve fyzickém světě vyzkoušela a ověřila přes svou první výdejnu nacházející se nedaleko skladu v Jenči. Aktuálně má Bonami tři obchody v hlavním městě, další jsou pak v Brně a Bratislavě.

dsc_9477

Foto: Bonami

První fyzická prodejna Bonami v Praze na Černém Mostě

V Hradci Králové provozuje tuzemská e-shop partnerskou prodejnu se společností ProSpánek, přičemž do budoucna chystá i velký showroom, který hodlá otevřít v Praze. Ten by měl sloužit jako inspirace pro zákazníky i místo, kde si budou moci zboží vyzkoušet na vlastní kůži.

„V loňském roce jsme se přesvědčili, že naše strategie funguje, proto v ní chceme pokračovat i nadále, a to nejen v Česku, ale i na dalších trzích, kde působíme. Jakmile situace dovolí, máme v plánu otevřít další prodejny v zahraničí,“ říká Vopařil s tím, že firma chce rozšiřovat i další možnosti dopravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

„Naši vlastní dopravu, Bonami Kurýr, která nám funguje už ve třech zemích, chceme rozběhnout na všech trzích, kde působíme, stejně jako ověřenou strategii mít co nejvíce zboží skladem. Společně s vlastní dopravou to přináší nejen rychlost dodání zákazníkovi, ale i lepší kontrolu nad celým procesem,“ doplňuje Vopařil.

Právě firemní sklady by měly v tomto roce projít dalším rozšířením a pojmout tak dvojnásobek stávající kapacity. Aktuálně se v nich nachází kolem 25 tisíc položek včetně drogistických výrobků a kategorie péče o domácnost, kterou Bonami zalistovalo loni. Letošní novinkou pak budou i privátní značky Bonami, a to zejména v segmentu nábytku či textilu.