Nicolas Cage odkrývá dějiny nadávání. V novém vtipném seriálu na Netflixu vysvětluje vznik sprostých slov

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cageswear

Foto: Adam Rose/Netflix

Nicolas Cage v seriálu History of Swear Words

0Zobrazit komentáře

Jedním ze způsobů, jak diváky nadchnout pro dokumentární sérii na nezvyklé téma, je spojit ho s nějakou hereckou hvězdou. Morgan Freeman tak má pořad o vesmíru Through the Wormhole, Jeff Goldblum má The World According to Jeff Goldblum o všem možném a Nicolas Cage má… pořad o dějinách nadávek. Jak jinak. Dějiny nadávání od Netflixu přitom s nevyhnutelným humorem nabízejí i zajímavé informace, o kterých jste dosud možná nevěděli.

Je jen shodou náhod, že pořad o nadávkách vyšel na nepříliš nadějném začátku roku, který následoval po jednom z nejhorších za dlouhou dobu? Nebo se služba, se kterou miliony lidí stále tráví karanténu, rozhodla poučit diváky o slovech, jež za posledních dvanáct měsíců pravděpodobně zaznívaly častěji než normálně? „A“ je asi správně, ale na tom nesejde. Důležitější je, že přišel ve správném čase.

Jak říká filmový kritik a jeden z expertů, kteří se v Dějinách nadávání objevují, právě v současné době se nám nevybíravá jazyková vyjádření hodí více než jindy. Novinka Netflixu poskytuje několik různých úhlů vysvětlení, jak jsme se k funkci slov jako „fuck“, „shit“, „bitch“ nebo „damn“ dostali. Někde nás provede malým kouskem dějin, někde zase psychologií a jinde slavnými citacemi s danými slovy.

Ve srovnání s češtinou, která z hlediska mluvy nevhodné do slušné společnosti patří snad k nejkvětnatějším na světě, je anglická zásoba sprosťáren poněkud chudá. Jejich historie je ovšem možná ještě o to poutavější, protože nahlíží do útrob jedněch z nejpoužívanějších a snad i nejvlivnějších individuálních slov na světě. Zaujmout ale může i ty, kterým anglická etymologie tolik nevoní.

cageswear2

Foto: Adam Rose/Netflix

Nicolas Cage v seriálu History of Swear Words

V Dějinách nadávání se totiž často objevují univerzální poznatky o tom, kde jsou v našem mozku sprostá slova uložena, jak se jejich používání liší od jiných nebo proč vůbec máme potřebu nadávat. Všechny informace jsou navíc prokládány (samozřejmě neslušnými) komentáři komiků nebo známých herců, jako je Jim Jefferies, Sarah Silvermanová, Nick Offerman či Nikki Glaserová.

Hlavní hvězdou je ale Nicolas Cage. Jeho mnohdy bizarně afektované herectví v kombinaci s nepopiratelným charismatem je pro pořad jako Dějiny nadávání ideální. V jednom momentě s kamenným výrazem vysvětluje eufemické spojení mezi ledovým čajem s cukrem a medem a neslušným označením pro výkal, v jiném nadává, jako by mu nevyšlo angažmá ve třetím Ghost Riderovi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z otřesných komiksových filmů, kde se Cage objevil, hlášky nezazní, vztah zábavy, umění a klení se ale dočká bohaté pozornosti. Například seznáme, že vedle jedné jazzové skladby ze 40. let se WAP od Cardi B ještě drží docela zpátky. Vzápětí se po takové informaci rozpoutá diskuze o feminismu, v jiné epizodě zase kognitivní vědec vysvětluje vztah mezi bolestí a úlevou sprostým zvoláním.

Dějiny nadávání od zjevné zábavy vycházející z diskutování o tom, kdo komu jak vynadal, pravidelně přechází k poněkud překvapivým komentářům a hloubce, jakou bychom od tohoto tématu nečekali. „Haha, Nicolas Cage nadává, to je povrchní sranda,“ řekneme si. Pak se ale začne mluvit o kulturní historii USA či proměnách rasových vztahů spojených s používáním sprostých slov v hudbě.

Jakmile se přejde k serióznějším částem, vtípky a obhroublé komentáře komiků dokonce začnou působit trochu rušivě. Diskuze v žádném momentě několika dvacetiminutových epizod nesklouzává k vážnému akademismu, na druhou stranu se dozvídáme zajímavé souvislosti. Možná nám některé z nich poslouží i jako způsob, jak několik sprostých slov propašovat do jinak slušné společnosti.

Nadávky mají zkrátka mnohem zajímavější pozadí, než se může zdát. Jak v nové dokumentární sérii Netflixu říká sám legendární Nicolas Cage, vlastně dokáží „vystihnout kompletní rozsah lidských emocí“. Jako takovým jim bezesporu přísluší pozornost přesahující pouhé zasmání se nad společenskými faux pas.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Disney sesadilo Hru o trůny. Pirátsky se loni nejvíce stahoval The Mandalorian, torrenty ovládla i nová Wonder Woman

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-mandalorian-disney

Foto: Disney

Mandalorian vyhrál celkem 7 cen Emmy

0Zobrazit komentáře

Snad nikdy dříve nebylo tak jednoduché se podívat přesně na takový film nebo seriál, jaký chceme vidět. Dokonce za to ani nemusíme tolik zaplatit. Pirátství přesto v dohledné době s největší pravděpodobností nezmizí, naopak funguje jako indikátor popularity. Nejstahovanějším seriálem minulého roku na torrentech se tak po dlouhé nadvládě megahitu Hra o trůny stal The Mandalorian z Disneyho dílen.

„Špinavé fantasy“ od HBO před lety v zásadě odstartovalo novou éru televize, která je schopná svým vyprávěním i audiovizuálním zpracováním konkurovat filmovým blockbusterům. Jako taková se Hra o trůny stala naprostým fenoménem a zdaleka nejpopulárnějším seriálem prémiové stanice. Přirozeně to tedy znamenalo také naprostou dominanci mezi nejstahovanějšími tituly.

Ač rozhodně ne na kritické špici, Hra o trůny v roce 2019 skončila na diváckém vrcholu, když kontroverzní sedmou řadu sledovalo vůbec nejvíce diváků za celou dobu, co jednotlivé epizody vycházely. Už na konci předloňského roku se ale o nejžádanějším seriálu na světě mluvilo ve spojitosti s Mandalorianem. První hraný seriál ze světa Star Wars si zkrátka nemohl nikdo nechat ujít.

game-of-thrones-hra-o-truny-8-1

Foto: HBO

Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) a Jon Snow (Kit Harington) z Hry o trůny

Jedné z nejúspěšnějších zábavních firem poslední doby se s ním podařilo získat obrovský zájem už podruhé. Stejně jako loni, kdy šlo o dosud neviděný koncept, The Mandalorian každý týden s další dílem vyvolával diskuze na téma nového kousku univerza nebo režisérského pojetí. Disneymu se tak opět osvědčil model postupného uvádění, který titul udržel v centru pozornosti minimálně dva měsíce.

Premiéru první řady si navíc mohli legálně pustit diváci jen v několika zemích, zatímco druhá se oficiálními cestami vydala do většiny Severní a Jižní Ameriky, části Evropy, Indie nebo Austrálie. Jelikož Disney+ nabízí pouze svůj vlastní obsah, nemá tolik práce s licencováním titulů od třetích stran a může expandovat relativně rychle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V průběhu prvního roku se mu podařilo pokrýt už více než padesát zemí. Když se přitom vstup velké zábavní značky na nové trhy spojil s pandemií a hledáním způsobů, jak trávit čas v karanténě, bylo poměrně jasné, že čísla uživatelů rychle porostou. Přesto vedení streamovací služby i Disneyho v prosinci zmiňovalo mnohem větší růst, než jaký očekávali. S 86 miliony předplatitelů, které Disney+ ke konci loňského roku přesáhlo, se počítalo až v roce 2024.

Pro část internetové komunity by ale nadšení stále mělo končit u memů s Baby Yodou nebo trailerů na YouTube. Služba, kde si lze The Mandalorian legálně pustit, není dostupná ve většině východní Evropy ani v Asii v čele s Čínou. Například pro Česko tak stále nebylo oznámeno, kdy sem Disney+ dorazí, snad kromě vágního „někdy v roce 2021“. Ačkoliv má služba většinu velkých trhů pokrytou, dostupnost je tak jistě jedním z faktorů pro vysokou úroveň pirátství.

manda-1

Foto: Disney

Záběr ze seriálu Mandalorian z univerza Star Wars

Vedle ní se ovšem Disney+ potýká s dalšími dvěma překážkami – silnou konkurencí a nedostatkem originálního obsahu. Jakmile skončí poslední dostupný díl dobrodružství čestného mezihvězdného žoldáka, mnoho uživatelů služby nebude mít na co se dívat. Disney+ má sice stovky hodin obsahu, většinou jsou to ale starší filmové tituly. Proto může být místo předplácení celé služby lákavé si jeden zajímavý nový seriál jednoduše stáhnout.

Právě takový scénář naznačuje i druhý nejstahovanější seriál na žebříčku sestaveném webem TorrentFreak, kterým jsou The Boys od Amazonu. Ten sice na své streamovací službě nabízí i několik dalších oblíbených titulů jako Vikingové (čtvrtý nejstahovanější seriál) nebo The Expanse, jeho nabídka ale třeba za HBO výrazně zaostává.

bitcoin

Přečtěte si takéBitcoin poprvé překročil 800 tisíc korun a rostou i další kryptoměny. Jejich tržní hodnota přesáhla bilion dolarůBitcoin poprvé překročil 800 tisíc korun a rostou i další kryptoměny. Jejich tržní hodnota přesáhla bilion dolarů

Netflix naopak žádný titul mezi desítkou nejvíce pirátsky stahovaných seriálů nemá. Například Queen’s Gambit se přitom stal celosvětovým hitem a miliony diváků si letos získaly také KorunaPapírový dům, Dark nebo Ratchedová. Největší streamovací služba na světě ale má také kolem 200 milionů registrovaných účtů a ještě více uživatelů, kteří seriály nelegálně stahovat nepotřebují. Amazon se proto chystá diváky získávat seriálem Pán prstenů, Disney zase desítkami novinek ze světa Marvelu a Star Wars.

Prvenství mezi nejstahovanějšími seriály na torrentech je však stále především symptomem úspěchu, se kterým se v dohledné době jednoduše musí počítat. Mnohem větší problém by mohlo pirátství představovat u jiné velké internetové premiéry, superhrdinského blockbusteru Wonder Woman 1984.

Torrentová Wonder Woman 1984

Po až překvapivě úspěšném prvním týdnu v kinech i na HBO Max se totiž zásadně propadly příjmy filmu. Komiksový snímek od Warner Bros. za druhý týden vydělal ve Spojených státech o 67 % méně než za ten první, typický přitom bývá pokles okolo 30 až 40 %. Vinu na současné situaci může mít pandemie, rozhodnutí film uvést zároveň online či mizerné reakce.

Často neplatí, že špatně hodnocené filmy automaticky neuspějí finančně. Například široce kritiky i diváky odmítnutý Sebevražedný oddíl v roce 2016 vydělal celosvětově skoro 750 milionů dolarů. Za normálních okolností ale velká část diváků chodí do kina bez většího předchozího uvážení, prostě jen chtějí vidět nějaký nový film.

wonder-woman-1984-textless-movie-poster

Foto: Vertical Ent.

Wonder Woman 1984 představí nový kostým titulní hrdinky

Současná situace s restrikcemi a minimální nabídkou naproti tomu spíše odpovídá cílené návštěvě kina ke zhlédnutí konkrétního filmu. V takovém případě už má obecné hodnocení mnohem větší vliv, zvlášť když si ho můžeme pustit doma nebo stáhnout z torrentu. Wonder Woman 1984 takřka od vydání dominuje nejznámějším torrentovým trackerům.

Jak zmiňuje server TorrentFreak, nelegální stažení superhrdinské novinky představovala celých deset procent provozu na torrentových webech. Nic podobného se prý jinému filmu dosud nepodařilo. V tomto případě je to ale samozřejmě prvenství, jakému by se ve Warner Bros. raději vyhnuli.

Na jednu stranu to opět ukazuje zájem o film, v kontextu s propadem výdělku ale snad v ještě větší míře neochotu za něj zaplatit. HBO Max, kde ho lze zhlédnout legálně, je navíc aktuálně dostupné jen v USA s plánovaným rozšířením do Latinské Ameriky či Evropy včetně České republiky až ve druhé polovině tohoto roku. Mulan, který se do kin a na Disney+ zároveň dostal letos v srpnu, v kinech také neuspěl, ale streamovací službě získal mnoho nových uživatelů.

Žebříčky nelegálních stažení obsahují hned několik faktorů, jedním z těch hlavních přitom může být důležitost zajistit širokou dostupnost spojenou s kvalitním obsahem. Disney+ se šíří rychle, ale prozatím nemá mnoho zajímavých originálních titulů. HBO Max zase láká na blockbustery, ale může si je pustit jen malá část světa – zbytek si je stáhne.