Petr Janošík před pěti lety zakládal Smartlook s jasnou motivací – zlepšit uživatelský zážitek webů a mobilních aplikací, který v případě špatného nastavení může pro firmy či obchodníky znamenat i ztrátu klientů. Na trhu se od té doby brněnskému startupu daří a loni zažil nejlepší rok své historie, protože překonal několik významných milníků.
Jedním z nich bylo vyčlenění Smartlooku do samostatné firmy od sesterského Smartsuppu, pod nímž jako samostatný produkt fungoval od roku 2016. Zanedlouho nato pak startup oznámil získání investice v přepočtu 81 milionů korun od holandského investičního fondu Airbridge Equity Partners s podporou stávajících tuzemských investorů Novira Capital a Reflex Capital.
Kromě toho se Smartlook loni přestěhoval do nových kanceláří, zdvojnásobil velikost týmu na 50 lidí a navzdory nepříznivé ekonomické situaci související s pandemií koronaviru dosáhl na opakující se roční tržby (ARR, annual recurring revenue) ve výši 64 milionů korun. Rok předtím šlo o 36 milionů korun, což znamená nárůst o 78 procent. V letošním roce chce brněnský startup dosáhnout rovnou na dvojnásobek, tedy 130 milionů korun.
„Vím, že o nás do loňského roku nebylo tolik slyšet, a tak to možná pro některé bude znít až příliš ambiciózně. Ale za posledních několik měsíců jsme se dostali do radaru velkých zahraničních firem, které nás oslovily se zájmem o M&A, a s některými z nich jsme se v debatě dostali až k miliardové valuaci,“ popisuje Janošík, CEO Smartlooku.
Foto: Smartlook
Smartlook analyzuje chování uživatelů na webu či v aplikaci
„Všechny nabídky jsme ale odmítli, protože jsme přesvědčeni, že dokážeme být jednou větší než ty firmy, které nás teď oslovují. Věříme, že si stavíme svého vlastního jednorožce, tedy firmu s miliardovou valuací v dolarech,“ doplňuje zakladatel brněnského startupu.
Smartlook, jehož řešení v tuzemsku využívá například Alza, O2, Dáme jídlo, Seznam nebo Home Credit, obecně pomáhá firmám pochopit chování uživatelů na webech a v mobilních aplikacích. Díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat interakce návštěvníků a odhalovat tak chyby, které brání úspěšnému prodeji.
Za čtyři roky své existence přitom startup prošel velkou transformací. Začínal jako projekt nadšenců, kteří v počátcích svým klientům poskytovali všechny služby zdarma jen proto, aby co nejrychleji vyvinuli funkční řešení. Dnes už jeho zákazníci analyzují více než půl miliardy nahrávek měsíčně, a to pro firmy od Spojených států přes Brazílii po Spojené Arabské Emiráty.
Posílený investicí teď Smartlook bude ještě více rozšiřovat svou zahraniční prezenci. Spojené státy již nyní tvoří téměř třetinu všech tržeb a tento podíl dál roste. Na zaoceánský trh se přitom firma nesoustředila, a tak aby dokázala potenciál využít naplno, v brzké době plánuje otevření samostatné pobočky a vybudování lokálního týmu.
V náboru nových klientů má Smartlooku pomoci také nová verze produktu, kterou pod názvem NextGen představil koncem loňského roku. Více se zaměřuje na velké firmy, kterým nově kromě upraveného uživatelského rozhraní a množství dashboardů nabízí možnost integrace řešení pomocí API do vlastního softwaru.
Dalšímu rozvoji produktu se chce brněnský startup věnovat i v letošním roce, mezi novinky budou patřit například certifikace nezbytné kvůli bezpečnostním auditům. V plánu má také přidání prediktivních analytických funkcí nebo investice do customer success a sales týmu.
Pavlína Zychová a Jana Hodboďová organizují českou odnož Women Startup Competition již pátým rokem s cílem zviditelnit a ocenit mladé firmy vedené ženami a motivovat další, aby se do podnikání pustily. Soutěž je určena pouze pro projekty s alespoň jednou ženou mezi zakladateli. Aktuálně se blíží další finále, které proběhne 25. února a CzechCrunch je jeho mediálním partnerem.
„S organizací WSC jsme začaly hlavně proto, že jsme v našem okolí vnímaly, že u nás podobná aktivita chybí. Ve startupových soutěžích je minimum startupů, kde je žena founderka, a nám to přišlo jako škoda. Jednak jich bylo pochopitelně méně, ale i ty, které podnikaly, se často nehlásily z různých důvodů,“ popisuje Hodboďová z Vodafone Nápadu roku, jenž soutěž spolupořádá.
„Účel daná iniciativa splňuje na 100 procent,“ doplňuje svou kolegyni Pavlína Zychová ze startupu MyStay, která se stala ambasadorkou pro Česko po vlastní účasti v soutěži v Budapešti v roce 2015. Po pilotním ročníku Women Startup Competition (WSC) v roce 2017 ohlas a zájem předčil očekávání pořadatelské dvojice, která se pak rozhodla v organizaci soutěže pokračovat.
Na trhu přitom dámy vnímají, že se pozice žen v podnikání či startupovém prostředí v posledních letech zlepšuje. „Holek, které vedou firmy, je víc vidět a doufáme, že jich je i více. Minimálně je to vidět na přihláškách, jak se vyvíjí v čase – od přibližně devíti přihlášených v prvním ročníku až k padesáti přihlášeným v tom posledním,“ říká Zychová. Projekty se do soutěže mohou přihlašovat do půlnoci 11. února na tomto odkazu.
Za pravdu ji obecně dávají také statistiky. Celosvětově dlouhodobě roste podíl firem, ve kterých jsou ženy zakladatelky, od roku 2009 se za deset let tento podíl dle portálu Crunchbasezdvojnásobil na 20 procent. „Jestli je to málo, nebo hodně, je k diskuzi. Hlavní je, že je vidět postupný nárůst,“ hodnotí Hodboďová, která však pořád vidí prostor na zlepšení.
„Chybí tady nějaká komplexnější aktivita jako akcelerační program, a to nejen lokálně u nás. WSC funguje v několika zemích v Evropě a prokázala, že poptávka po této aktivitě je. Soutěž je jen první krok, pomůže s medializací, některým k investici nebo byznys kontaktům, což je super, ale ještě víc by pomohla dlouhodobější podpora. Bohužel to je už nad naší kapacitu,“ doplňuje spoluorganizátorka soutěže.
Loňský ročník Women Startup Competiton vyhrál slovenský projekt Spacemanic, který do kosmu vypouští nanosatelity sestavené podle přání zákazníka. Finálovými projekty uplynulých ročníků soutěže jsou dnes úspěšné projekty jako DayTrip, Frusack nebo Grason. Zástupkyň těchto firem jsme se zeptali na aktuální dění i na dopady soutěže WSC na jejich podnikání.
Markéta Bláhová, DayTrip
Jaký byl pro váš startup rok 2020? Rok 2020 pro nás byl náročný, naše odvětví bylo jedním z nejzasaženějších. Pandemie nás postavila před řadu výzev a někdy i nepříjemných, ale nutných opatření, jakými bylo výrazné snížení počtu zaměstnanců i razantní snižování rozpočtů například na marketing. Nicméně nové výzvy a snížení denní operativy nám dalo prostor pro vymýšlení nových strategií a možnosti soustředit se na produkt a jeho vylepšení.
Foto: Daytrip
Markéta Bláhová, spoluzakladatelka a CMO startupu Daytrip
Co chystáte v roce 2021? Z velké části to bude záviset na vývoji pandemie a možnostech cestování v různých regionech po světě. Nicméně dál expandujeme do oblastí, které nejsou zasaženy tak kriticky jako Česká republika a restrikce jsou tam jen minimální. Připravujeme také novou službu sdílené přepravy pro turisty.
Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad? Do soutěže jsme se přihlásili za účelem zviditelnění na české startupové scéně, především kvůli možnostem potkat investory. Reálný dopad na naše podnikání vítězství nemělo, ale bylo určitě příjemným namotivováním.
Hana Fořtová, Frusack
Jaký byl pro váš startup rok 2020? První čtvrtletí vypadalo velmi slibně. Začali jsme spolupráci s řetězcem Albert prostřednictvím loyalty kampaně, která předčila prodejně všechna očekávání. I v návaznosti na to se nám začaly rýsovat konkrétní příležitosti, které už začátkem roku vypadaly na minimálně trojnásobný obrat a možnost výrazněji podpořit expanzi do zahraničí.
Covid přes to všechno udělal velmi tlustou čáru a my jsme museli změnit celou strategii a vrhnout se na jiné aplikace našich kompostovatelných materiálů. Obrat klesnul o desítky procent, ale našli jsme cesty, jak se s tím alespoň částečně vyrovnat a najít si cestičky k novým odvětvím a partnerům. Až v tomto roce se ukáže, co nové směry přinesou a jak se bude dařit Frusacku jako takovému, jehož úspěch záleží na vývoji pandemie.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Hana Fořtová, spoluzakladatelka Frusacku
Co chystáte v roce 2021? Zmiňovala jsem, že jsme se vydali novými cestami a zaměřili se na nové trhy. Máme před sebou jednu velkou globální spolupráci, ke které zatím nemohu říct víc. Před Vánoci jsme spustili spolupráci se značkou přírodní kosmetiky Biorganica, která nahradila pro doručování v Praze běžné obalové materiály právě Frusackem, který pak zákazníkům dále slouží ať už na nákupy nebo třeba balení oblečení při cestování.
Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad? Tým WSC v ČR skvěle pracuje s přípravou finalistů a už to je velkým benefitem pro projekty, které jsou třeba teprve na začátku. Samotná organizace WSC byla už v prvním ročníku na opravdu vysoké úrovni. I pro nás to byla příležitost vylepšit náš business pitch nebo prezentační schopnosti a samozřejmě o sobě dát vědět. Mezinárodní kolo potom probíhalo v Londýně a předcházel mu intenzivní bootcamp se zkušenými mentory a finalistkami z celé Evropy. Byla to pro nás jedna z prvních příležitostí získat zpětnou vazbu v zahraničí a udělat si představu o úrovni projektů. Řada kontaktů nám z té doby zůstala a dodnes je využíváme.
Jarmila Kowolowská, Grason
Jaký byl pro váš startup rok 2020? Rok 2020 byl velmi těžký, ale zároveň pozitivní. Krize srazila náš primární business v restauracích a hotelech na nulu. Při první vlně jsme nezaháleli a během několika dnů jsme se přeorientovali z gastronomie na logistiku. Běžně by nám taková proměna zabrala nejspíše několik měsíců, v krizové situaci jsme to ale zvládli za jeden víkend. Vznikla tak spolupráce se značkami jako je Alza, Mall, či Scuk.cz.
Zároveň jsme navnímali novou situaci na trhu, kde bylo velké množství volné pracovní síly. V průběhu roku jsme vytvořili novou aplikaci GrasonPlan na správu vlastních brigádníků, která zbavuje firmy nutnosti využívat personální agentury. Tah s GrasonPlan se vydařil, s aplikací jsme uspěli v logistických centrech, mezi naše největší klienty patří například Datart.
Foto: Grason
Spoluzakladatelé startupu Grason Karel Mařík a Jarmila Kowolowská
Co chystáte v roce 2021? Rok 2021 se ponese v duchu restartu a digitalizace. Jakmile to situace dovolí, tak znovu postavíme na nohy tržiště směn v gastronomii. Dále se budeme věnovat kompletní digitalizaci všech procesů okolo agendy s brigádníky. Budeme bojovat proti zkostnatělým personálním agenturám a věřím, že nabídneme firmám mnohem lepší, levnější a flexibilnější produkt než doposud nabízejí klasické agentury. Už nyní umíme na směny pracovníky efektivně najít a směny jim dlouhodobě plánovat, digitalizace zbylých úkonů je tak dalším logickým krokem. Více zatím nemohu prozradit.
Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad? Do WSC jsme se přihlásili, protože jsme chtěli vyzkoušet atmosféru startupové soutěže a získat zpětnou vazbu na Grason od odborné poroty. Velkým motivátorem byla také možnost se potkat se všemi zakladatelkami a vzájemně si nasdílet získané zkušenosti z řízení projektů. Vítězství nám nejvíce pomohlo se získáním důvěry u nových klientů. Díky publicitě se o Grason dozvědělo velké množství lidí.
Petra Chudíková, Spacemanic
Jaký byl pro váš startup rok 2020? Zejména druhá polovina loňského roku byla náročná, bohužel i covid zasáhl space oblast – byl odložen start našich družic, celosvětová pandemie způsobila i výpadek dodávek některých klíčových komponentů pro naše produkty a došlo k zrušení mnoha projektů, na kterých jsme měli předběžně domluvenou účast. Navíc jsme byli nuceni pracovat z domu, což je u hardwarové výroby náročné, zejména když potřebujete dodržovat přísné podmínky týkající se manipulace nebo skladování.
V roce 2020 jsme měli v plánu intenzivně hledat investora, mnoho jednání se zastavilo na tom, že nebylo možné potkat se fyzicky. Navzdory tomu jsme loňský rok zvládli, dokončili jsme projekt GRBAlpha, který by měl být v nejbližších týdnech vypuštěn z Ruska na oběžnou dráhu. Dokončili jsme další vlastní produkty jako vysílačky, solární panely a podali jsme žádosti na několik výzkumných projektů.
Foto: Spacemanic
Petra Chudíková a Jakub Kapuš ze startupu Spacemanic
Co chystáte v roce 2021? Rok 2021 bude také o dokončování věcí z roku 2020, protože všechny naše starty posunuli do letoška, zároveň dokončíme aktivní projekt pro českého zákazníka. Dále chystáme dokončit další klíčové komponenty – zdroj či vylepšený palubní počítač, abychom mohli zákazníkům nabízet komplexní řešení přímo. Určitě se chceme zaměřit na rozšíření prodejů produktů a služeb, a v rámci možností a situace také na pokračování rozhovorů s potenciálními investory.
Proč jste se hlásili do soutěže Women Startup Competition? Mělo vítězství v soutěži na vaše podnikání nějaký reálný dopad? Soutěž nám přišla jako zajímavý projekt. Myslím, že je důležité ukázat, že i ženy mohou zakládat a řídit startupy, a to z jakékoliv oblasti, ve které se cítí dobře. Pro mě osobně to byla první startupová soutěž, šlo tak i o překonání komfortní zóny. Na podnikání to mělo určitě reálný dosah, protože i díky vítězství se nám podařilo dostat společnost do povědomí veřejnosti. A také musím zmínit výborné rady, které jsme dostali během bootcampu od mentorů, které využíváme dodnes.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.