Tvůrci slavného Euro Truck Simulatoru mají za sebou rekordní rok. Vyrostli o 40 % a musí odhánět investory
Usednout do kabiny, nastartovat, popadnout volant, zařadit a vyrazit na dlouhou cestu napříč Evropou. Něco takového slibuje populární kamiónový simulátor Euro Truck Simulator 2, pro který se čeští vývojáři z SCS Software proslavili po celém světě. A právě i díky němu se pražské studio nyní může těšit z velmi úspěšného roku 2020, jenž byl pro něj historicky vůbec nejlepší.
Společnost SCS Software, kterou v roce 1997 založil Pavel Šebor (CEO) spolu se svým bratrem Petrem a kamarádem Martinem Českým, měla za loňský rok vyrůst o 40 procent a utržit rekordních téměř 750 milionů korun, jak píší Hospodářské noviny. Na dotaz CzechCrunche ale firma nechtěla výsledky hospodaření nijak komentovat.
Ačkoliv má SCS Software v repertoáru řadu jiných her, největší podíl na tomto úspěchu přisuzuje právě titulu Euro Truck Simulator 2, který byl uveden na trh před více než osmi lety a aktivně ho každý den hrají stovky tisíc lidí. V ní se mohou hráči vžít do role řidiče kamionu, který obráží evropské státy v propracovaných herních mapách.
Jejich úkolem je pak buď pracovat jako nájemný řidič a plnit požadavky svého „zaměstnavatele“, nebo rozvíjet vlastní dopravní společnost. Podobně funguje i zaoceánská verze této hry, American Truck Simulator, akorát s rozdílem jiných herních map, odlišných typů tahačů i pravidel silničního provozu. I ta patří mezi vlajkové hry SCS.
Vzhledem k tomu, že jde o jeden z nejpropracovanějších herních simulátorů na trhu, láká i velké investory ze zahraničí. Jak ale Pavel Šebor pro Hospodářské noviny zdůrazňuje, žádný podíl prodat nechce. I když je cílem řady firem vybudovat ve skromných podmínkách úspěšný podnik (viz například odkup části Bohemia Interactive čínským Tencentem) a pak mu zařídit zahraniční exit, SCS má jiný názor.
„Někdo možná vnímá jako konečný cíl podnikání nějaký exit, kde čekají ti největší žraloci typu Apple, Google či Microsoft, kteří, alespoň v rámci IT, všechno pohltí. To ale není náš případ,“ zmiňuje Šebor a dodává svůj záměr odvádět daně v Česku. Kvůli pandemii, kdy je podle Šebora na trhu velký přebytek peněz, se navíc potenciální investoři do herních studií rojí jako na běžícím páse. Prý mu na LinkedInu napíšou i třikrát týdně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDržet se chce i své nastavené a úspěšně fungující byznysové strategie, co se samotných her týče. Namísto toho, aby SCS neustále vydávalo nové hry, raději vylepšuje ty stávající. Lidé si tak mohou pro Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator dokupovat nejrůznější doplňky přes Steam. Od drobností jako postřiky na karoserii až po větší datadisky pro rozšíření map, což může stát i 500 korun.
Aktuálně firma pracuje na dalším rozšíření s názvem Iberia, které hráče zavede do Španělska a Portugalska, a také multiplayeru. Datum vydání však ještě není známé. Dlouhodobějším plánem je mimo jiné vstup na starší i nové generace konzolí PlayStation a Xbox, což by mělo znovu zvýšit prodeje, a to především ve Spojených státech, kde jsou tyto platformy velmi oblíbené. Zatím lze virtuálně usedat do kabin pouze na počítači.