Amazon otevřel svůj první evropský supermarket bez pokladen. Platba se provede automaticky při odchodu
Při vstupu přiložíte telefon, pak už jen vybíráte zboží – a odejdete. Žádné čekání ve frontě, žádné hledání peněženky. Takto komfortní způsob nakupování si od čtvrtka mohou užívat zákazníci v novém obchodě Amazon Fresh, který firma Jeffa Bezose otevřela v Londýně jako svou vůbec první kamennou prodejnu v Evropě. Díky technologii Just Walk Out je v ní zautomatizováno jak sledování nakupovaných položek, tak jejich následné uhrazení.
Tři roky poté, co Amazon otevřel první obchod bez pokladen ve Spojených státech, se dočkala i Evropa. Prodejnu, kde si zákazníci budou moci koupit potraviny i hotová jídla, e-commerce gigant otevřel ve čtvrti Ealing na západě Londýna. Zatímco v USA nese šestadvacet poboček název Amazon Go, ta britská vystupuje pod brandem Amazon Fresh.
Stejně jako americké prodejny využívá i londýnský Fresh zmíněný Just Walk Out, a jak už napovídá jeho název, pro dokončení nákupu z obchodu jednoduše „stačí odejít“. Kombinace umělé inteligence a sítě senzorů a kamer zaznamenává odebírané zboží, systém se následně postará o zaslání účtenky a stržení příslušné částky z platební karty. Toto technologické řešení dokonce Amazon už loni nabídl i dalším prodejcům.
Po zákaznících se tak vyžaduje jediné: přiložit ke vstupnímu turniketu telefon s nainstalovanou aplikací. Při nakupování stačí zboží vybírat a vkládat do tašky a o platbu se postará automatizovaný systém. V Londýně nemusí používat ani bionický způsob platby, který společnost zavedla v některých zámořských obchodech.
Konkurenční prodejny jako Tesco, Marks & Spencer nebo Sainsbury’s přitom vyžadují ruční načtení jednotlivých položek pomocí telefonu nebo skeneru. Ačkoliv tak poskytují méně komfortní a pomalejší nákup, jednu výhodu oproti prodejně Fresh přece jen mají. Na přibližně 230 metrech čtverečních totiž nenabízí obchod Amazonu tak široký výběr zboží.
Fresh v Ealingu se zaměřuje především na základní potraviny a hotová jídla včetně čerstvých, na místě připravovaných pokrmů. Méně pestrou nabídku oproti tradičnějším a větším supermarketům však budou moci napravit další prodejní místa. První evropská prodejna Amazonu totiž nezůstane sama, nových lokalit se ale prozatím dočká jen město na Temži.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V Ealingu lidé rádi nakupují v místních obchodech, navíc je zde dobrá dopravní dostupnost. Otevřeme i další pobočky v podobných částech Londýna a uvidíme, jak se jim povede. Poohlížíme se i po lokalitách v centru,“ řekl pro Financial Times Matt Birch, ředitel britské divize Amazon Fresh Stores. Přesnější počty ani časový harmonogram nezmínil, ale po Velké Británii by se podle dřívějších informací mohlo svých prodejen dočkat i Německo.
U západních sousedů už dokonce je brand Amazon Fresh aktivní – ne však jako kamenný obchod, ale coby služba pro rozvoz potravin. Kromě Německa působí samozřejmě ve Spojených státech, Velké Británii a v dalších vybraných evropských a asijských zemích, například v Japonsku, Indii či ve Francii, v únoru tohoto roku služba Fresh expandovala do Španělska a Itálie.
Stejným názvem jsou označené také některé americké supermarkety, ty však na rozdíl od nově otevřené britské pobočky nevyužívají proces Just Walk Out, ale inteligentní nákupní košíky. Zavádění technologií do retailu však není jen doménou nadnárodních obrů, jako je Amazon. O inovace se snaží i obchodní řetězce v Česku, například skenování zboží mobilem využívá v Kauflandu, Globusu nebo Tescu stále více lidí.