Apple chce podpořit nezávislé hudebníky. Spolu s ostatními investuje přes miliardu korun do platformy UnitedMasters

Filip HouskaFilip Houska

apple-tim-cook-september2018-keynote

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

0Zobrazit komentáře

Když Apple pokukuje po nějakém startupu, který se mu hodí do portfolia nebo má potenciál uspět na trhu, většinou do něj neinvestuje. Naopak jej zpravidla koupí celý a veřejně o tom mlčí. To ale neplatí v případě jeho nejnovějšího finančního kroku, v rámci kterého chce podpořit nezávislé hudebníky, aby prorazili ve světě. Spolu s Alphabetem a A16z investuje do platformy UnitedMasters.

Právě UnitedMasters uzavřelo úspěšné investiční kolo ve výši 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), v němž byl Apple hlavním investorem, a zároveň s gigantem z kalifornského Cupertina rozjíždí strategické partnerství. Díky němu chce dosáhnout, aby měli i malí, začínající hudebníci možnost uspět v hudebním průmyslu a nespoléhali se pouze na velká vydavatelství.

„Chceme, aby měli všichni umělci stejné příležitosti,“ říká pro magazín TechCrunch k nové investici šéf UnitedMasters Steve Stoute, který službu rozjel v roce 2017 poté, co odešel z výkonných rolí v hudebních vydavatelstvích Interscope a Sony Music. Tehdy si totiž uvědomil, že si hudební průmysl zaslouží takzvaně demokratizovat.

united-masters

Foto: UnitedMasters

UnitedMasters chce, aby si hudební umělci polepšili

UnitedMasters se v podstatě snaží o to, aby umělcům na platformě nabídlo přímý přístup k datům, tedy aby sami viděli, jak jejich fanoušci interagují s jejich skladbami. Díky tomu pak mohou potenciálně lépe cílit svou hudbu a budovat komunitu, které mohou lépe nabízet například vstupenky na koncerty, merchandising a další komerční produkty.

Dále se snaží o to, aby měli umělci větší kontrolu nad svými „mastery“, respektive originálními verzemi svých skladeb. To prakticky znamená, že samotní autoři písní nebo desek rozhodují o tom, jak se s nimi nakládá, a nespadají tak pod křídla velkých vydavatelů. To přitom v hudebním průmyslu není dnes tak obvyklé.

Vizí UnitedMasters je tak ponechávat originální díla umělců jim samotným a usnadnit celý proces od distribuce hudby na streamovací služby v rámci jednoho kliknutí až po zjišťování toho, jak se skladbám daří. Hudebníci navíc získají i jednodušší přístup ke tvorbě svého vlastního webu, kde mohou hudbu propagovat.

Nově nabraných 50 milionů dolarů by měla platforma investovat do technického zázemí, což se má projevit v rychlejším a efektivnějším budování fanouškovských základen, a také do globální expanze. Aktuálně se totiž soustředí především na trh Spojených států a plánuje to změnit, aby nabrala více uživatelů. Momentálně jich má zhruba milion.

apple-music

Foto: CottonBro/Pexels

Knihovna služby Apple Music

„Steve Stoute a UnitedMasters nabízí umělcům více příležitostí ke zviditelnění. Přínos nezávislých hudebníků hraje důležitou roli v růstu a úspěchu celého hudebního průmyslu a UnitedMasters, stejně jako Apple, je připraveno umělce podpořit,“ zmiňuje Eddy Cue, senior viceprezident internetových služeb a softwaru v Applu.

O tom, že má Apple k hudbě velmi blízký vztah, svědčí i několik kroků, které podnikl před lety. Opomeneme-li časy, kdy změnil hudební průmysl s iPodem a iTunes, můžeme si vzpomenout i na aplikaci pro rozpoznávání skladeb Shazam, kterou v roce 2017 celou koupil a integroval do ní Apple Music, a také na obří nákup značky sluchátek Beats, jež v roce 2014 koupil za tři miliardy dolarů.

UnitedMasters sice nekupuje celý, ale lze očekávat, že s ním má velké plány. Ty se patrně projeví rovnou v Apple Music, po Spotify druhé nejrelevantnější službě pro streaming hudby, ale je otázkou, jak to bude vypadat v praxi.