Apple v práci na dálku smysl nevidí. Inovace nejde naplánovat online, říká Tim Cook a vyhlíží znovuotevření kanceláří

Filip HouskaFilip Houska

apple-tim-cook-keynote-top

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Stejně jako řada jiných technologických gigantů a startupů i Apple se musel během loňského roku radikálně přizpůsobit novému pracovnímu nastavení. Opatření spojená se šířením nového typu koronaviru mu totiž nedovolovala mít otevřené kanceláře pro své zaměstnance, kteří začali pracovat výhradně na dálku. A zatímco některé firmy tuto možnost přivítaly a udělaly z ní standard, tvůrce iPhonů to vidí jinak. A návrat do kanceláří vyhlíží i Microsoft.

S tím, jak se minimálně po Spojených státech rozjíždí očkování proti covidu, začíná být i šéf Applu Tim Cook mnohem optimističtější, co se návratu do běžného pracovního režimu týče. V rozhovoru pro magazín People zmínil, že se už „nemůže dočkat“.

„Pro nás je stále velmi důležité být fyzicky v kontaktu s ostatními. Kreativní spolupráce není vždy plánovaná aktivita. Stejně tak jako inovování. K tomu je potřeba se během dne potkávat, dostávat nečekané nápady a rozvíjet je. A to online nejde,“ dodává.

Apple má ostatně na spontánních mítincích postavenou část svého kreativního procesu. I proto je obří ústředí v kalifornském Cupertinu zvané Apple Park založeno na modelu takzvaných otevřených pater, kde k sobě mají různé týmy bližší přístup, aby mohly lépe spolupracovat. A byť Cookova společnost dokázala v pandemických podmínkách uvést iPhone 12 i nový čip M1 pro Macy, již brzy se chce vrátit do starých kolejí.

Apple Park, hlavní sídlo společnosti Apple

Jde tak o odlišný styl, který aplikují jiné technologické firmy. Například Dropbox loni v říjnu oznámil, že se stává virtuální společností a umožní všem svým zaměstnancům pracovat z domova, respektive odkudkoliv, kde budou mít přístup k internetu. Pokud by ale chtěli, mohou do kanceláří docházet. Podobný postoj zaujaly také Spotify nebo Salesforce, které po svých pracovnících chtějí hlavně výsledky, ne fyzickou přítomnost.

Za trendem trvalých home officů ovšem nemusíme chodit až za oceán. Stačí se podívat i na Avast, českého antivirového obra s loňskými tržbami okolo 19,3 miliardy korun. Ten v prosinci minulého roku představil nové firemní procesy, ve kterých hraje prim práce odkudkoliv spolu s neomezenou dovolenou, svobodou organizování pracovního času a zaměstnaneckými akciemi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na druhou stranu ale šéf Applu přiznává, že na některé věci se jeho týmům osvědčily videokomunikační nástroje. „Uvědomili jsme si, že něco je naprosto skvělé dělat virtuálně přes Zoom, WebEx nebo FaceTime,“ zmiňuje Cook a dodává, že bude ve firmě fungovat „hybridní prostředí“. Tedy alespoň nějakou chvíli. Podobně vlastně smýšlí i Google, který najíždí na systém, kdy budou lidé tři dny v kanceláři a dva dny doma.

I přes tyto nepříjemnosti ale Apple nezpomalil. Právě naopak. Za první fiskální čtvrtletí roku 2021 dosáhl na rekordní příjem ve výši 111,4 miliardy dolarů, což je nárůst o 21 % oproti minulému roku, kdy to bylo „jen“ 91,8 miliardy dolarů. Vůbec poprvé tak překonal stomiliardovou hranici. Čistý zisk činil 28,8 miliardy dolarů.

Otevírá i Microsoft

Nejen Apple se přitom těší na znovuotevření svého ústředí. Chystá se k tomu i Microsoft, jenž má v plánu 29. března otevřít svá dvě hlavní sídla v Redmondu a Seattlu. Podle slov Microsoftu ovšem nepůjde o kompletní otevření bran pro všechny pracující, nýbrž o „soft opening“ pro menší množství zaměstnanců. V další fázi se pak budou moci do hlavních kanceláří přesunout všichni s jistými omezeními, následně se otevřou úplně bez restrikcí.

Zatím ale není jisté, kdy se do poslední fáze otevírání kanceláří Microsoft dostane. I tak ale bude prosazovat zmíněný hybridní model fungování, kdy bude možné některé věci řešit online (například přes platformu Microsoft Teams, která je v pandemii jednou z nejpoužívanějších), přičemž ty zásadnější pak fyzicky na místě.

microsoft-campus-redmond-min

Foto: Microsoft

Sídlo Microsoftu v Redmondu ve Washingtonu

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Její hlasová technologie nahradí hesla a odhalí podvodníky. Brněnská Phonexia loni vyrostla na 65 milionů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

michal-hrabi-phonexia

Foto: Phonexia

Michal Hrabí, CEO Phonexie

0Zobrazit komentáře

Jejich software pozná, kdo mluví, i když dotyčný změní hlas nebo hovoří jiným jazykem. Osobu podle hlasu po telefonu odhalí za tři sekundy a slouží například německé policii. Řeč je o technologii firmy Phonexia, která má za sebou úspěšný rok 2020 a letos slaví patnáct let od založení.

Šedesátičlenný tým, který se věnuje analýze řeči či hlasové biometrii, se za loňský rok postaral o obrat 65 milionů korun, což je nárůst o 35 % ze 48 milionů korun z předchozího roku. A zatímco zisk v roce 2019 činil 800 tisíc korun, za rok 2020 společnost očekává mnohem vyšší částku, a to hned 5 milionů.

„V uplynulých letech jsme posílili i obchodní a marketingové aktivity. Uzavřít zakázku u nás zpravidla trvá jeden až tři roky, takže se nám nyní daří sklízet ovoce naší práce z minulých let, a to i v době pandemie,“ vysvětluje Michal Hrabí, CEO Phonexie.

phonexia (3)

Foto: Phonexia

Phonexia má jednu z nejvyspělejších technologií ve svém oboru

O lidském hlasu typicky nepřemýšlíme jako o věci, která by byla unikátní pro každého člověka, ale opak je pravdou. Právě na této skutečnosti a silném softwaru stojí většina aktivit Phonexie. Na trh tak loni uvedla například nový produkt, který slouží k identifikaci volajícího na základě hlasové biometrie. Umožňuje tak autorizaci nejrůznějších požadavků po telefonu, a to bez použití těžko zapamatovatelných hesel, stejně jako odhalování podvodníků.

Phonexia dodává svá řešení pro analýzu řeči do zákaznických středisek finančních institucí, telefonních operátorů nebo třeba poskytovatelů energií. Mezi její klienty se ale řadí například i policie nebo forenzní znalci. „Denně naši zákazníci po celém světě prostřednictvím našich technologií zpracovávají přes 52 milionů minut zvuku,“ uvádí Hrabí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výkonný ředitel brněnské společnosti pro rok 2021 očekává, že růst se zpomalí, ale celkový obrat i tak naroste zhruba o 15 %. S novým produktem, který chce představit v druhé polovině roku, chce ještě více posloužit policii a vyšetřovacím složkám. Do budoucna se pak chce více zaměřit na asijské trhy.

Rok 2021 je pro Hrabího tým významný i proto, že firma slaví patnáct let své existence a stále se rozrůstá i po personální stránce. Na jih Moravy dokáže postupně lákat i největší špičky ve svém oboru. Od jara letošního roku v ní nově působí třeba jihoafričtí vědci a experti v oblasti řečových technologií Niko Brummer a Albert Swart. Oba mají v oboru více než dvě dekády zkušeností.

phonexia-1

Foto: Phonexia

Tým Phonexie

Řečová technologie Phonexie pro identifikaci mluvčího používá výhradně neuronové sítě. Vznikla v roce 2006 ze skupiny Speech@FIT na Vysokém učení technickém v Brně. Od té doby poskytuje služby pro kontaktní centra, finanční instituce a organizace bojující s kriminalitou ve více než 60 zemích.

Právě Brno navíc v tomto oboru patří na světovou špičku. Dokazuje to i fakt, že Phonexia není s podobným zaměřením v regionu jediná. V roce 2019 otevřel v moravské metropoli svou pobočku například i britský Speechmatics a zaměstnal několik dalších tuzemských odborníků.