Apple v práci na dálku smysl nevidí. Inovace nejde naplánovat online, říká Tim Cook a vyhlíží znovuotevření kanceláří

Šéf Applu Tim Cook

Foto: Apple

Stejně jako řada jiných technologických gigantů a startupů i Apple se musel během loňského roku radikálně přizpůsobit novému pracovnímu nastavení. Opatření spojená se šířením nového typu koronaviru mu totiž nedovolovala mít otevřené kanceláře pro své zaměstnance, kteří začali pracovat výhradně na dálku. A zatímco některé firmy tuto možnost přivítaly a udělaly z ní standard, tvůrce iPhonů to vidí jinak. A návrat do kanceláří vyhlíží i Microsoft.

S tím, jak se minimálně po Spojených státech rozjíždí očkování proti covidu, začíná být i šéf Applu Tim Cook mnohem optimističtější, co se návratu do běžného pracovního režimu týče. V rozhovoru pro magazín People zmínil, že se už „nemůže dočkat“.

„Pro nás je stále velmi důležité být fyzicky v kontaktu s ostatními. Kreativní spolupráce není vždy plánovaná aktivita. Stejně tak jako inovování. K tomu je potřeba se během dne potkávat, dostávat nečekané nápady a rozvíjet je. A to online nejde,“ dodává.

Apple má ostatně na spontánních mítincích postavenou část svého kreativního procesu. I proto je obří ústředí v kalifornském Cupertinu zvané Apple Park založeno na modelu takzvaných otevřených pater, kde k sobě mají různé týmy bližší přístup, aby mohly lépe spolupracovat. A byť Cookova společnost dokázala v pandemických podmínkách uvést iPhone 12 i nový čip M1 pro Macy, již brzy se chce vrátit do starých kolejí.

apple-park

Apple Park, hlavní sídlo společnosti Apple

Reprofoto: Duncan Sinfield/YouTube

Jde tak o odlišný styl, který aplikují jiné technologické firmy. Například Dropbox loni v říjnu oznámil, že se stává virtuální společností a umožní všem svým zaměstnancům pracovat z domova, respektive odkudkoliv, kde budou mít přístup k internetu. Pokud by ale chtěli, mohou do kanceláří docházet. Podobný postoj zaujaly také Spotify nebo Salesforce, které po svých pracovnících chtějí hlavně výsledky, ne fyzickou přítomnost.

Za trendem trvalých home officů ovšem nemusíme chodit až za oceán. Stačí se podívat i na Avast, českého antivirového obra s loňskými tržbami okolo 19,3 miliardy korun. Ten v prosinci minulého roku představil nové firemní procesy, ve kterých hraje prim práce odkudkoliv spolu s neomezenou dovolenou, svobodou organizování pracovního času a zaměstnaneckými akciemi.

Na druhou stranu ale šéf Applu přiznává, že na některé věci se jeho týmům osvědčily videokomunikační nástroje. „Uvědomili jsme si, že něco je naprosto skvělé dělat virtuálně přes Zoom, WebEx nebo FaceTime,“ zmiňuje Cook a dodává, že bude ve firmě fungovat „hybridní prostředí“. Tedy alespoň nějakou chvíli. Podobně vlastně smýšlí i Google, který najíždí na systém, kdy budou lidé tři dny v kanceláři a dva dny doma.

I přes tyto nepříjemnosti ale Apple nezpomalil. Právě naopak. Za první fiskální čtvrtletí roku 2021 dosáhl na rekordní příjem ve výši 111,4 miliardy dolarů, což je nárůst o 21 % oproti minulému roku, kdy to bylo „jen“ 91,8 miliardy dolarů. Vůbec poprvé tak překonal stomiliardovou hranici. Čistý zisk činil 28,8 miliardy dolarů.

Otevírá i Microsoft

Nejen Apple se přitom těší na znovuotevření svého ústředí. Chystá se k tomu i Microsoft, jenž má v plánu 29. března otevřít svá dvě hlavní sídla v Redmondu a Seattlu. Podle slov Microsoftu ovšem nepůjde o kompletní otevření bran pro všechny pracující, nýbrž o „soft opening“ pro menší množství zaměstnanců. V další fázi se pak budou moci do hlavních kanceláří přesunout všichni s jistými omezeními, následně se otevřou úplně bez restrikcí.

Zatím ale není jisté, kdy se do poslední fáze otevírání kanceláří Microsoft dostane. I tak ale bude prosazovat zmíněný hybridní model fungování, kdy bude možné některé věci řešit online (například přes platformu Microsoft Teams, která je v pandemii jednou z nejpoužívanějších), přičemž ty zásadnější pak fyzicky na místě.

microsoft-campus-redmond-min

Sídlo Microsoftu v Redmondu ve Washingtonu

Foto: Microsoft

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.