Lodní doprava mezi fjordy. V Norsku díky architektům ze studia Snøhetta vznikne světově první tunel pro oceánské lodě
Aby mohly lodě bez problému korzovat napříč říčními i mořskými toky, byli lidé v minulosti schopni budovat neuvěřitelná díla. Mezi ně patří třeba Suezský či Panamský průplav, kterými se oddělovaly celé kontinenty, nebo Falkirkské kolo, které ve Skotsku vytahuje plavidla do výšky 24 metrů. K těmto dílům by se měl již brzy připojit další plavební unikát. V Norsku bude vyhlouben první tunel pro oceánské lodě na světě, na jehož podobě se podílí i známé architektonické studio Snøhetta.
Architekti tohoto studia o sobě dávají pravidelně znát svými neotřelými návrhy, mezi které patří i unikátní podvodní restaurace či plně energeticky soběstačná kancelářská budova na břehu norského města Trondheim. Nejnovější výzvou pro ně ovšem bylo navržení podoby konců Stadského lodního tunelu, který propojí zálivy Kjødepollen a Vanylvsfjorden.
Tento tunel je světovým unikátem, jelikož půjde o vůbec první tunel vybudovaný pro potřeby velkých plavidel. Stavba o délce 1,7 kilometru umožní lodím vyhnout se plavbě zrádnými vodami v okolí ostrova Stad. Ty měly ostatně děsit i samotné Vikingy, kteří za špatného počasí raději táhli lodě po souši, jen aby nečelili nepříjemným větrům a nevyzpytatelným proudům mezi ostrovem a pevninou.
„Vlny zde přicházejí najednou z několika různých směrů a vytvářejí pro plavidla nebezpečné podmínky. Moře navíc může zůstávat rozbouřené i několik dní poté, co se vítr uklidní, což vede k obtížným plavebním podmínkám i v klidných dnech,“ zní z oficiálních webových stránek projektu.
Nápad vybudovat mezi fjordy tunel přišel již před sto lety, ovšem až v roce 2017 začala tato vize nabývat na reálných obrysech. Nejdříve bylo nutné sehnat pro projekt podporu u Norské pobřežní správy a zajistit financování ze strany státu. Náklady na realizaci celého projektu jsou odhadovány na částku 2,8 miliardy norských korun, tedy přibližně 7,2 miliardy korun českých.
V současné době by norské ministerstvo dopravy a komunikací mělo připravovat návrh, který na jaře předloží k odsouhlasení parlamentu. Jakmile bude projekt schválen, nebude nic bránit tomu, aby byla výstavba v příštím roce zahájena. Ke slavnostnímu otevření projektu by mělo dojít v letech 2025 či 2026.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs