Ochutnali jsme nové vegetariánské menu od McDonald’s. Místo rostlinného masa sází na zeleninovou placku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mcdonalds-veggieInsider

Foto: CzechCrunch

Veggie burger od McDonald’s se zeleninovou plackou

0Zobrazit komentáře

Zdravější životní styl či šetrnější chování k planetě či zvířatům. To jsou trendy, které u stále většího počtu zákazníků zapříčiňují nižší spotřebu masových pokrmů. Reagovat na ně musí i sítě s rychlým občerstvením a zatímco některé sázejí na rostlinné alternativy, které maso napodobují, McDonald’s v Česku přichází se zeleninovou smaženou placičkou.

V nabídce tuzemských restaurací McDonald’s se od pondělí 29. března objeví nová řada s názvem Veggie, která je vegetariánského ražení. Nejedná se však o rostlinnou burgerovou alternativu, jakou v Česku nabízí například Burger King, nýbrž o smaženou placku plnou zeleniny, která připomíná zeleninový karbanátek.

A právě jako zeleninový karbanátek prakticky i chutná. McDonald’s svou novinku začíná nabízet ve třech variantách – jako burger, jako wrap nebo jako salát. To, že nejde o maso, sice nemusíte poznat hned na první pohled, ale určitě ano při prvním zakousnutí, kdy se na řezu či skusu objeví barevné kousky zeleniny a chuť typická pro karbanátek.

McDonald’s prozatím nejde cestou rostlinné náhražky masa, o což se na globální úrovni snaží ve spolupráci s Beyond Meat, ale nabízí přímočarou variantu nejen pro vegetariány, ale i masožravce, kteří občas hledají bezmasý pokrm. Placičky Veggie obsahují zeleninu jako mrkev, petržel, hrášek, brokolice, cibule a paprika, kterou doplňuje sýr ementálského typu, máslo, slunečnicová semínka, tortilla chipsy či bylinky.

mcveggie

Foto: McDonald’s

Veggie menu se zeleninovou plackou obsahuje burger, wrap a salát

Vše je přitom obaleno do strouhanky a usmaženo, přičemž ve Veggie burgeru najdete tuto placku doplněnou o plátek čedaru, rajče, salát a novou jogurtovo-bylinkovou omáčku Ranch. Podobné složení nabízí i Veggie wrap, kde zeleninová placka nahrazuje kuřecí kousky, což platí také ve Veggie salátu, kde je placka nařezaná místo masa.

„Našim zákazníkům chceme stále přinášet něco nového a také nabízet více variant, jak se u nás dobře najíst. Dalším krokem na této cestě je právě bezmasá nabídka v podobě tří nových pokrmů pod řadou Veggie,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace ve společnosti McDonald’s ČR a SR, k trendu, kdy někteří zákazníci taktéž začínají výrazně omezovat konzumaci masa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle vegetariánských pokrmů zároveň stále více vyhledávají i kuřecí pokrmy, což je sice devíza zejména konkurenčního KFC, jež samo experimentuje s rostlinnými alternativami a s prvními testy mělo velký úspěch, nicméně také McDonald’s rozšiřuje nabídku. Od února jeho nabídku rozšířil burger Crispy Chicken Deluxe nebo McMenu s kuřecími křídly. Nové Veggie menu je pro fastfoodový řetězec také dalším krokem v jeho odpovědném směřování.

„Udržitelnost je jedním z hlavních cílů, které si McDonald’s vytyčil. Už desítky let třídíme jak obaly od dodavatelů či použitý olej, tak i odpad po našich zákaznících. V minulosti jsme zavedli biodegradabilní brčka, odstranili plastové kelímky a nově jsme také vyměnili dřevěné příbory za plastové. Těmito kroky dokážeme ušetřit desítky tun plastového odpadu ročně,“ říká Jitka Pajurková.

mcveggie2

Foto: McDonald‘s

Zeleninová placka z Veggie nabídky od McDonald‘s

„Tři nové pokrmy z řady Veggie jsou velmi chutnou alternativou pro ty, kdo se masu zcela nebo částečně vyhýbají nejen kvůli zdravotním benefitům, ale také s ohledem na etický nebo ekologický aspekt,“ dodává ředitelka komunikace společnosti McDonald’s. Kdy by se mohla v Česku objevit také chystaná řada McPlant, která ve spolupráci s Beyond Meat přinese rostlinnou alternativu masových placek, zatím známo není.

Jde nicméně o rychle rostoucí trend, kdy se „maso“, pro které nemuselo umřít žádné zvíře, snaží v laboratořích vyvinout velké množství firem. V Česku prodává svou rostlinnou alternativu hovězího masa tuzemská Mana, v Singapuru jako první schválili prodej kuřecího masa z bioreaktoru a vedle již zmíněného amerického Beyond Meat patří mezi nejvýraznější hráče jeho konkurent v podobě Impossible Foods.

Luxusní francouzská značka Hermès se proslavila výrobky z kůže. Teď místo ní ale navrhla cestovní tašku z hub

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hermes-mycoworks-victoria-travel-bag-sylvania-2

Foto: Hermés

Nová cestovní taška od Hermés kombinuje látku, mycelium a kůži

0Zobrazit komentáře

Značka Hermès je postavená na auře luxusu a společenském statusu, jenž vyjadřuje. Zásadní jsou pro ni ale také hodnoty tradice a kvality. Francouzská společnost vytváří kožené výrobky, které mají vydržet opravdu dlouho, přečkat roky každodenního používání a odolat často se měnícím trendům. Nyní přesto na jeden velký trend takřka hned v jeho začátcích naskakuje – nabídne cestovní tašku vyrobenou z hub.

Snad nejikoničtější značka kožených věcí se tím poprvé výrazněji zapojuje do udržitelnější tvorby. O zcela veganském produktu se ovšem tak docela mluvit nedá. Malou cestovní tašku, jež je variací na klasický model Hermès Victoria, totiž tvoří nejen vysoce kvalitní houbové mycelium – tedy podhoubí, zjednodušeně řečeno velice hustý kořenový systém hub – ale i klasické látkové tělo a ucha z telecí kůže.

Na první pohled je použití zvířecí kůže zvláštní krok, paradoxně by ale mohl vést k lepšímu přijetí myceliové tašky. Pro konzervativnější publikum může nová verze Victorie začlenit neortodoxní materiál do standardní nabídky jako volbu, která ekologický aspekt spojuje s estetickým. Navíc zde ještě více vynikne blízká podobnost barevnosti i textury tradičního zvířecího produktu a jeho houbové alternativy.

V případě Hermès získala tato látka pojmenování Sylvania. Firma na materiálu pracovala tři roky s americkým startupem MycoWorks, který mycelium pěstuje za využití vlastního fermentačního procesu. Díky tomu dokáže docílit velice vysoké hustoty houbových kořenů, z nichž samotné nohy s klobouky nikdy nevyrostou.

mycoworks-reishi-mycelium-leather

Reprofoto: MycoWorks/Vimeo

Materiál z mycelia od MycoWorks je skoro k nerozeznání od kůže

Jednou z výhod podhoubí jako materiálu je jeho schopnost téměř dokonale vyplnit tvar jakékoliv nádoby, v níž se pěstuje. MycoWorks svoje produkty pro použití v oděvnictví dodává ve formě tenkých archů. Tento vstupní materiál, ve verzi pro luxusní módu nazvaný Fine Mycelium, putuje do Francie, kde se vyčiňuje, barví a zdokonaluje téměř stejně jako hovězí nebo telecí kůže. 

Podle MycoWorks, o němž jsme psali nedávno, dává spolupráce s jinak tradicionalistickou značkou dokonalý smysl. „Pro první objekt vyrobený z materiálu Fine Mycelium bychom si nedokázali představit lepšího partnera než Hermès. Oběma značkám jsou vlastní hodnoty kvalitního řemeslného zpracování, inovace a trpělivosti,“ vysvětluje šéf mladé firmy Matt Scullin. Umělecký ředitel Hermès Pierre-Alexis Dumas pak zdůrazňuje také sdílenou snahu vytvářet produkty, které vydrží co nejdéle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

MycoWorks chce překonat momentální okrajovou popularitu alternativních materiálů a demonstrovat, že podhoubí je dokonalou volbou pro udržitelnější budoucnost. Jeho různé možnosti testuje už od roku 2013, kdy v San Francisku vzniklo se záměrem změnit vnímání hub veřejností. První velké překvapení startup připravil před čtyřmi lety, kdy ukázal myceliové cihly s nižší hmotností a zároveň větší odolností, než má beton.

Se stejnou filozofií se pustili do módy. „Sylvania ukazuje, jak mohou příroda a biotechnologie spolupracovat k vytvoření látky s těmi nejvyššími standardy kvality,“ říká Scullin. MycoWorks se už u svého prvního oděvnického materiálu, myceliového Reishi, snažilo zdůraznit jeho vlastnosti, jež v některých ohledech překonávají zvířecí kůži. Lepší je prý pevnost v tahu, odolnost vůči otěru a schopnost zachovat si původní barevnost.

Součást exkluzivní kolekce

„Kůže z podhoubí“ zároveň nemá mít nevýhody, které vycházejí z koloběhu masového průmyslu, jako je vysoká uhlíková stopa. Klasická kůže, pokud je upravená do podoby vhodné pro módu, navíc není rozložitelná v přírodě. Pro tu myceliovou zatím není vyvinutý přesný proces, její chemické vlastnosti ale biologickou rozložitelnost umožňují. „Zodpovědnost bude v tomto ohledu na straně výrobců,“ řekl Scullin pro The Washington Post.

Hermès se prozatím do mycelia ve velkém pouštět nechystá. Nová verze klasické cestovní tašky značky bude součástí malé exkluzivní kolekce, jejíž další kousky by se měly objevit do konce letošního roku. Samotné MycoWorks pak podle informací z loňska pracuje také s dalšími známými výrobci ve snaze dostat svou ekologičtější alternativu kůže do mainstreamu.

stella

Foto: Stella McCartney

Myceliové oblečení od Bolt Threads a Stelly McCartney

To by se mohlo podařit vcelku rychle, sanfranciský startup totiž není zdaleka jediný, který houby využívá nečekaným způsobem. Náhradu kůže z nich vyrábí například i firma Bolt Threads, která nedávno představila kolekci oblečení od známé návrhářky Stelly McCartney. Dcera Paula McCartneyho ke spolupráci s Bolt Threads přizvala také firmy jako Kering, Lululemon nebo Adidas. Poslední jmenovaný už dokonce chystá myceliové boty.

Houby se tak rychle profilují jako jeden z nejzajímavějších materiálů současnosti. Vždyť o kolika dalších substancích lze říct, že je můžeme jíst, obléknout si je, dokonce si z nich postavit dům a nakonec se v nich nechat ekologicky pohřbít? Loni jsme se o těchto užitích bavili s designérem Iljou Panićem. Když se do hub pouštějí světové značky typu Adidas a Hermès, tak je zřejmé, že už dnes přesahují pouhý potenciál.