Porsche představilo praktickou verzi elektrického Taycanu. Zvládne i lehký terén a stojí 2,5 milionu korun
Praktičnost a schopnost pohybu v terénu většinou nepatří mezi hlavní body checklistu, podle kterého vybírat nový sportovní vůz. Ovšem Porsche nyní přichází s novinkou, u které lze tyto dva body bez problému odškrtnout. Představuje totiž nadupaný Taycan Cross Turismo.
Elektrická novinka německé automobilky nabízí zavazadlový prostor o objemu přes 1 200 litrů, pohon všech kol, nastavitelné vzduchové odpružení a Gravel režim. Zajet s tímto sporťákem tak bude možné třeba i do lesa na houby, čímž by si mohl získat i nejednoho příznivce z Česka.
Porsche už s původním Taycanem jasně ukázalo, že atraktivní a výkonné sportovní vozy s bateriemi umí dělat nejen mladé automobilky ze Spojených států. Taycan s elektrickým pohonem se stal okamžitě hitem, když se ho během prvního roku prodejů prodalo hned dvacet tisíc exemplářů.
Od počátku bylo jasné, že Taycan bude přicházet v různých výkonových konfiguracích a špitalo se o tom, zda mezi nimi bude karosářská verze kombi. Tu naznačila koncepční studie Mission E Cross Turismo, která se ukázala na autosalonu v Ženevě v roce 2018, tedy rok před premiérou Taycanu. Její produkční verzi mělo Porsche v plánu ukázat světu loni, nakonec se však rozhodlo počkat na dnešek.
Vizuálně je Taycan Cross Turismo snadno identifikovatelný, a to díky výraznější zádi, která se protáhla a nabyla na objemu. Na jinakost upozorňuje i řada detailů přicházející s paketem Off-Road Design, který prozrazuje připravenost vozu vyjet do terénu. Mezi tyto detaily patří například ochranné lemy podběhů kol a prahů či ochranné prvky předního a zadního nárazníku, které mají za úkol chránit vůz před odletujícími kamínky.
Před dotírajícím terénem vůz chrání i unikátní podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením, které lze libovolně programovat. Majitel vozu může nastavit, aby se světlá výška měnila na místech, kudy projíždí opakovaně, tedy například při příjezdu do garáže nebo na úseku s větším množstvím výtluků. Na špatném povrchu se pak rozhodně hodí aktivovat režim Gravel.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsToto slovo znají především cyklisté a označuje univerzální kola vhodná na silnice i nezpevněné cesty. V podání Porsche by měl přinášet podobnou všestrannost. Světlá výška se v tomto režimu zvyšuje o 30 milimetrů a upravuje i nastavení některých systémů podvozku a převodovky ve jménu maximální trakce. Vůz se tak může vydávat třeba na štěrkové či blátivé povrchy, kde jeho sportovní linie budou působit skutečně zajímavě.
Díky vzduchovému odpružení však Taycan Cross Turismo dokáže čarovat i na perfektně rovném povrchu. Čelní plochu vozidla totiž umožňuje nejen zvyšovat, ale také snižovat, čímž napomáhá k lepší aerodynamice vozu. Ta se může pochlubit koeficientem odporu vzduchu od 0,26 Cd, který tak výrazně přispívá i k vyšším úsporám elektrické energie.
Energie je ukládána do 93,4kW baterie, která zásobuje elektřinou dvojici elektromotorů pohánějících přední i zadní nápravu. Akumulátor vozu, pracující se systémovým napětím 800 voltů, lze nabíjet i u vysoce výkonných nabíjecích stanic. Díky tomu lze získat dostatek energie na 100 kilometrů již za pět minut dobíjení. Výkon vozu se pak odvíjí od zvolené konfigurace, přičemž novinka přijde rovnou ve čtyřech verzích, mezi kterými nechybí ani nejvýkonnější Turbo a Turbo S.
V číslech technických parametrů se u základní verze vozu Taycan 4 Cross Turismo můžeme těšit na výkon až 350 kW, akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 220 km/h s dojezdem 456 kilometrů dle režimu WLTP. Vrcholová verze Turbo S Cross Turismo přinese výkon až 560 kW, akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a rychlost až 250 km/h s dojezdem na jedno nabití 419 kilometrů (dle WLTP)
Na trhu již v létě
Pokud pomineme skutečně objemný zavazadlový prostor, který nabízí 446 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 1 212 litrů, zjistíme, že se pojetí interiéru od klasické verze Taycanu příliš neliší. Recyklovatelné materiály a multifunkční sportovní volant doplňuje digitální přístrojová deska a centrální displej infotainmentu o rozměru 10,9 palce, které může za příplatek doplnit i třetí displej pro spolujezdce. Malou novinkou jsou automaticky ovládané větrací otvory integrované do systému klimatizace.
Zájemce může případně sáhnout i po tepelném čerpadlu, které se především v zimních měsících podílí na úspoře elektrické energie a vyšším teplotním komfortu ve voze. Nechybí ani řada jízdních asistentů, které lze v případě potřeby zpětně dokupovat bez ohledu na původní konfiguraci. Tento update vozidla lze navíc provádět online bez nutnosti návštěvy jakéhokoliv servisu.
Byť je Taycan Cross Turismo sebeschopnější vůz, i inženýři přímo v automobilce vědí, že některé terény jsou pro něj zkrátka příliš velkou výzvou. Také zde však Porsche nabízí řešení. Jelikož hraje praktičnost u toho modelu velkou roli, přichází automobilka s možností zakoupit si k vozu také zadní nosič pro tři jízdní kola.
Nosič je standardizovaný pro různé typy kol, Porsche by ovšem bylo nejspokojenější, pokud by si k vozu zájemce koupil i některý ze dvou modelů, které ku příležitosti odhalení vozu přichystalo. Oba modely mají karbonový rám, jehož tvar našel inspiraci právě v liniích vozu.
Taycan Cross Turismo by měl na trh dorazit letos v létě a očekává se, že největší zájem bude v USA, Velké Británii, Norsku, Nizozemsku a Německu. Novinka se bude jistě líbit i Čechům, kteří jsou vyhlášení svou náklonností k praktickým kombíkům.
Už jen z toho důvodu, že cena vozu by měla startovat na částce 93 635 eur, tedy bezmála 2,5 milionu korun, však nelze předpokládat, že by to bylo právě Cross Turismo, které pohne se stojatými vodami tuzemské elektromobility.