Pro dobře nastavenou firemní kulturu jsou důležité symboly a lidé, co jdou příkladem, říká Tereza Macháčková z Creda
O firemní kultuře svého startupu přemýšlejí zakladatelé většinou ještě předtím, než oficiálně nová firma vznikne. V teoretické rovině se přitom téma může zdát poměrně lehce a přirozeně uchopitelné, v praxi se proto často v počátcích podnikání podceňuje. Když potom dojde na rozšiřování týmů nebo rovnou k expanzi celé firmy, chybí pevné základy, na kterých úspěch růstu stavět.
Požáry v podobě neexistujících struktur, procesů a hodnotového nastavení se pak hasí zpětně, což většinou brzdí firmu v mnohem větším a zdravějším rozletu. O tom, jak firemní kulturu a procesy pro škálování týmů nastavit, jsme se na konferenci CzechCrunch Onlajn bavili s Terezou Macháčkovou z Credo Ventures, která se rozvoji týmů dlouhodobě věnuje.
Zkušenosti sbírala například v tuzemském startupu Productboard, který má hlavní základny v San Francisku a v Praze, kde mu pomohla vyrůst z přibližně dvaceti na více než stovku zaměstnanců. Co to ale vlastně znamená dobře nastavená firemní kultura?
Macháčková přiznává, že je to otázka za milion a jí samotné se v průběhu času vnímání definice tohoto pojmu vyvíjí. Firemní kulturu v současnosti nevnímá jako stav, ale spíše jako proces. „Pokud firma roste a expanduje, tak se její kultura bude přirozeně měnit a vyvíjet. Už jen v důsledku toho, že expanduje do zahraničí a nováčci pochází z různých kultur – a to je na tom právě to dobrodružné a napínavé,“ říká.
„V každodenní praxi jsou pak pro dobře nastavenou firemní kulturu důležité symboly, rituály a tzv. role models, neboli někdo, kdo jde příkladem,“ doplňuje Macháčková a klade důraz na to, že jsou to právě lídři, kteří by měli být primárně ztělesněním firemních hodnot a v praxi tyto hodnoty každodenně proměňovat v konkrétní činy.
I když nejsou recepty na úspěšné škálování týmů stoprocentně přenositelné na každou firmu, existuje poměrně dost doporučení, na co by se měly firmy zaměřit nebo čeho se při expanzi vyvarovat. „Firmy musí mít nový trh samozřejmě předem dostatečně zanalyzovaný, to je samotný předpoklad expanze. Jinak vnímám z hlediska růstu týmů jako důležité tři oblasti,“ zmiňuje Tereza Macháčková.