V Asii se nosí společný úspěch. Lidé nepřemýšlí individualisticky, říká David Chmelař, který tam buduje startup iPrice

Filip HouskaFilip Houska

chmelar-onlajn

Foto: CzechCrunch

David Chmelař na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Někteří si svůj byznys vybudují v Česku a pak se s ním pokusí rozletět do světa. David Chmelař ovšem na tuzemský, potažmo evropský trh vůbec nevsadil. Naopak se s jedním kufrem sbalil, nasedl do letadla a vycestoval směr Kuala Lumpur, kde následně rozjel startup iPrice založený na srovnávání cen v jednotlivých e-shopech. A teď s ním zažívá úspěch po celé jihovýchodní Asii.

„Jihovýchodní Asie je pro mnoho lidí z Čech spíše destinace na dovolenou, ale byznys, který tam děláme, zase tak vzdálený není. V Česku totiž máme Heureku, takže často říkám, že děláme Heureka.cz v jihovýchodní Asii pro 650 milionů lidí,“ zmínil Chmelař hned na úvod konference CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy.

I když se dnešní svět v rámci postupné globalizace sjednocuje, mnoho lidí považuje Asii stále za exotické místo. Proto je z podstaty zajímavé, proč se Chmelař rozhodl podnikat zrovna tam. Důvodů to mělo několik, přičemž ten nejdůležitější byl snadno pochopitelný – růst. „Říkal jsem si, že když už začít budovat byznys, tak někde, kde ten růst bude mega,“ vysvětluje Chmelař.

„V momentě, kdy jsme před pěti lety začínali, se růst v jihovýchodní Asii očekával. Byl to pro nás primární driver, proč tam jít. Nebyl ale však jediný, jihovýchod Asie mě baví kvůli své rozmanitosti, dobrému jídlu a dobrým lidem. Zkrátka se tam skvěle žije,“ dodává Chmelař, který do malajsijského Kuala Lumpuru vycestoval se svou přítelkyní (dnes manželkou), a to velmi nalehko – každý s jedním kufrem.

david-chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

Poté, co si tam přestěhovali prakticky celý svůj život, začal Chmelař poznávat jednotlivé aspekty asijského podnikání. Jsou totiž výrazně odlišné od byznysových zvyklostí z Evropy nebo Spojených států, a jak dodává, je nutné se na ně adaptovat. „Základní odlišnost, kterou je třeba respektovat, je fakt, že jsou byznysové vztahy založeny na poměrně úzkém vztahu s lidmi, kteří ten byznys dělají,“ popisuje.

„V Evropě a Americe jsme hrozně transakční. Pokud nám dává smysl spolupracovat, podepíšeme kontrakt a je to. V jihovýchodní Asii je to jinak, tam je potřeba si vztah s člověkem vybudovat,“ uvádí na pravou míru Chmelař a myslí si, že důvodem, proč tam vztahy fungují více na osobní bázi, je nedostatečně silný regulatorní framework.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vysvětluje to především na situaci, kdy by vás někdo v byznysu podvedl. Sice ho budete moci zažalovat, ale neexistuje žádná jistota, že byste soud vyhráli. Proto Chmelař doporučuje si najít jiné pojistky, jak tomuto problému předejít. Třeba se s dotyčným spřátelit a poznat jeho soukromý i podnikatelský background, což by mohlo riziko, že se něco špatného stane, snížit.

Další odlišností je upřímnost. Možná jste už někdy slyšeli, že Češi (potažmo Evropané) patří k upřímným lidem, kteří vám do očí řeknou, že jim něco nevyhovuje. V jihovýchodní Asii se na takovou upřímnost nehraje. Alespoň na byznysové rovině. „Když tam lidem řeknete, že se vám jejich nápad nelíbí, vyznívá to velmi tvrdě a mohou to pochopit i tak, že jste na ně až příliš hnusní,“ zmiňuje Chmelař.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i David Chmelař, zakladatel asijského srovnávače cen iPrice.

Odlišností však jihovýchod Asie skrývá mnohem víc. Podle Chmelaře, který se ani za ty roky, co iPrice pro tamní trh buduje, nenaučil všechny výjimečnosti Asiatů, hraje velkou roli v rozjíždění byznysu i firemní kultura. Není tam totiž zaměření na jednotlivce, ale mnohem více se přemýšlí skupinově. V Asii se zkrátka nosí společný úspěch.

„Pro člověka, který tam přijede dělat byznys, je to dobré, protože ví, že lidé budou chtít pomáhat,“ zmiňuje Chmelař a dodává, že to má svým způsobem i návaznost na to, jak se v Asii dodržuje firemní hierarchie. Ta je u tamních zaměstnanců silně zakořeněná a vedení ji vyžaduje, což může být výhoda pro fungování společnosti jako celku (nikdo se neptá, proč je něco tak a něco jinak), na druhou stranu i nevýhoda, jelikož chybí otevřenost.

„Je tam výrazně složitější přimět lidi k otevřenosti a nechat nějaké iniciativy i na nich. My to vyřešili tak, že stavíme odlišnou kulturu, než je ta, kterou v Asii považují za tradiční. Jsme otevření, globální, startupoví a moderní,“ vysvětluje Chmelař nastavení iPrice, přes jehož cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun.

Singapur jako vstupní brána

Jak David Chmelař zmiňoval už během našeho prosincového podcastu, e-commerce v jihovýchodní Asii svůj boom teprve zažívá, a proto je nyní možná dobrá chvíle se porozhlédnout po příležitostech. Pro potenciální nové byznysy ze světa je ale pod něj klíčové, aby nejprve zhodnotily, jak rozvinutý trh ke své expanzi potřebují. A pokud si nebudou jisté, mohou vždy zvolit Singapur.

„Pokud někdo potřebujete vstupní bránu do asijského světa, je to Singapur, kosmopolitní místo, kde je třetina expatů, tudíž není problém s přijetím externího produktu,“ vysvětluje Chmelař a reaguje na fakt, že v Asii může být obtížnější se prosadit bez lokálních kontaktů a partnerství. Silně ovšem záleží na produktu, s jakým tam daná firma vstupuje.

david-chmelar2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

Chmelař během CzechCrunch Onlajnu zmiňuje i vývoj digitálního trhu na asijském trhu a za příklad dává Indii a Čínu, které již mají druhé i třetí generace lidí, jež v digitálním byznysu vyrostly. „V těchto zemích je velká spousta talentu a udávají trendy,“ zmiňuje osmatřicetiletý podnikatel a dodává, že v jihovýchodní Asii tento trh zdaleka není tak rozvinutý.

Právě rozvinutost trhu může být pro nové startupy naprosto klíčová a je zapotřebí, aby si uvědomily, jak moc příležitostmi rozmanitý trh potřebují k úspěchu. Chmelař zároveň připomíná, že nad jihovýchodní Asií nelze smýšlet jako nad jedním „velkým trhem“, jelikož je příliš roztříštěná, a to jak po stránce náboženství, která lidé vyznávají, tak po stránce geografie. „Není to tak jednoduché jako v Evropě,“ zmiňuje Chmelař.

***

Proč se firmy v jihovýchodní Asii inspirovaly západem? V čem je Singapur jiný oproti okolním zemím? A jak se mění pohled Asiatů z jihovýchodu na startupové prostředí? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Davida Chmelaře vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4

Je v zájmu všech, aby startupy byly úspěšné, říká manažer Microsoftu. Globálně je podpoří 500 miliony dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

microsoft-sidlo-redmond

Foto: Microsoft

Sídlo Microsoftu v kalifornském Redmondu

Střední a východní Evropa má mnoho technologického talentu a podle dat portálu Dealroom od roku 2000 dokázala vybudovat stejně velký startupový ekosystém, jako má Londýn. Za posledních pět let přitom vzrostla průměrná výše seed investic do startupů více než trojnásobně, celkový objem investic se zvýšil pětinásobně a zmíněný region od České republiky na východ vyprodukoval už dvanáct jednorožců, tedy firem s hodnotou více než jedné miliardy dolarů.

„Země ve střední a východní Evropě v posledních letech posilovaly svou reputaci jako ohnisko digitálních inovací, což je povzbudivé pro celý region. Stále je však potřeba udělat mnoho práce. Aby byly startupy úspěšné, potřebují víc než jen skvělý nápad – od kapitálu a investic přes správné dovednosti, mentory, příležitosti k networkingu a hlavně přístup k zákazníkům na globálních trzích,“ hodnotí Philippe Rogge, prezident Microsoftu pro střední a východní Evropu.

Právě americký technologický gigant chce teď startupům podat pomocnou ruku. V programu Microsoft for Startups za tímto účelem globálně vyčlenil 500 milionů dolarů, v přepočtu přes jedenáct miliard korun, které věnuje zejména pomoc B2B startupům s budováním a rychlým škálováním jejich mezinárodních aktivit.

hubhub-ms

Foto: HubHub

Prostory coworkingu HubHub, kde se uskuteční akce Microsoftu na téma škálování byznysu

„Je v zájmu všech, aby startupy uspěly, a to z několika důvodů,“ popisuje Rogge a konkrétně zmiňuje například jejich schopnost inovovat a tím přinášet řešení problémů. Rychlost a adaptabilita startupů pak nutí i zavedené a velké společnosti, aby procházely digitální transformací. Startupy zároveň vytváří mnoho talentů, protože bez ohledu na to, jestli uspějí, nabízí cenné lekce a zkušenosti všem, kdo v nich pracují.

„Když mají startupy podporu pro růst a škálování za hranice už doma, je pro ně lákavější zůstat, kde jsou, a nehledat jiná místa s větší podporou. To vytváří i nové příležitosti pro zaměstnanost. Podle OECD mladé firmy tvoří 20 procent všech pracovních míst a vytváří téměř polovinu nových,“ říká Rogge.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Microsoft v novém programu startupům nabízí přístup k technologiím jako Azure nebo GitHub či podporu od obchodních a marketingových týmů. Jedním z největších problémů, se kterými se totiž mladé firmy zaměřené na B2B trh při škálování setkávají, je nedostatečný přístup k obchodním příležitostem.

Microsoft věří, že se svým komerčním tržištěm, jež měsíčně navštíví více než dva miliony lidí, může startupům pomoci oslovit globální hráče napříč širokým spektrem oborů. Program je tak postavený na modelu partnerství a jen loni takovým způsobem pro své partnery vygeneroval více než pět miliard dolarů v tržbách.

adam-ll

Foto: Labyrinth Labs

Adam Hamšík, spoluzakladatel a šéf Labyrinth Labs, který podporuje akci Microsoftu na poli DevOps

Startupy v České republice a na Slovensku mají přístup ke kreditům na cloudové služby v Azure ve výši 120 tisíc dolarů (2,6 milionu korun), dedikované cloud architekty Microsoftu na řešení výzev ve vývoji či tzv. Startup Engagement Managera, který jim pomáhá se zapojením do jednotlivých programů.

Jedinou podmínkou pro přihlášení do programu Microsoft for Startups je, aby mladé firmy působily v oblasti B2B. Aktuálně má společnost ve svém programu šestadvacet českých a slovenských startupů, přičemž mezi nynější nebo už podpořené zástupce patří například DoDo, Mews, Motionlab, Feedyou či SmartGuide.

Technologický gigant z Redmondu chce zároveň podporovat i celou startupovou komunitu. Z tohoto důvodu se rozhodl uzavřít partnerství s Labyrinth Labs, kteří se specializují na budování infrastruktury a DevOps, a také s lokálními venture kapitálovými fondy, akcelerátory, inkubátory či dalšími startupovými platformami.

purpose-ventures-boxed

Přečtěte si takéDavid Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol.David Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol. Máme připravených 100 milionů korun, hlásí

Jednou z nich je také síť coworkingových center HubHub, jež kromě Prahy působí v Bratislavě, Budapešti, Varšavě a Londýně. Jen v Česku a na Slovensku přitom sdružuje více než 600 aktivních členů primárně z řad technologických startupů a dalších rychle se rozvíjejících společností.

Vzájemnou spolupráci Microsoft a HubHub odstartují na Kick Off eventu 21. dubna, kdy na téma úspěšného škálování byznysu přes platformu Hopin promluví například Martin Marek z DoDo nebo Honza Široký z Mews.

baugruppe9

Přečtěte si takéUtopie baugruppe. Život ve vlastním domě, který není jen pro měUtopie jménem baugruppe. Představa života ve vlastním domě, který není jen pro mě, Čechy zatím spíše děsí

Na event naváže série technických workshopů zaměřených na další témata jako datová optimalizace, kybernetická bezpečnost, strojové učení a umělá inteligence. Tato série bude uzavřena mini hackathonem, do kterého se zapojí několik vybraných startupů z řad účastníků workshopů.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Microsoft for Startups. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.