Čtvrť udržitelnosti, dobrých sousedských vztahů a méně aut. Chytré Líchy se chtějí stát vzorem spokojeného bydlení
Žít ve čtvrti plné usměvavých a slušných lidí, s minimálním provozem a v udržovaném prostředí se zelení, to může znít skoro až naivně. Nově vznikající čtvrť Chytré Líchy nedaleko Brna by ovšem přesně takové zázemí chtěla svým obyvatelům nabídnout a stát se vzorem pro další čtvrti nejen na území České republiky.
Při výběru nového bydlení se zájemci nejčastěji zaměřují na výměru užitné plochy, dispozice a v neposlední řadě také cenu. Při pátrání po místu, kde se bude skutečně dobře bydlet, je ovšem nutné také vyhlédnout z oken, projít se po okolí, prohodit pár slov s místními a nasát celkovou atmosféru lokality. Jedině tak si lze udělat skutečně reálnou představu o tom, jak by mohl život na takovém místě vypadat.
Najít tu pravou adresu pro život ovšem může být v českých městech poněkud problematické. I proto v městské čtvrti Židlochovice, necelých dvacet kilometrů jižně od Brna, vyroste zcela nová čtvrť s názvem Chytré Líchy. Podle slov multioborového týmu, jenž na projektu pracuje a ve kterém jsou zástupci technických, sociálních i environmentálních odvětví, by se mělo jednat o první moderní a ekologicky udržitelnou čtvrť v České republice, která nabídne řadu unikátností.
Pryč s automobily
Projekt je nyní ve fázi výběru toho nejlepšího architektonicko-urbanistického řešení. Vybíráno je z celkem pěti návrhů, jejichž autoři patří mezi špičku v oboru. Jejich úkolem bylo dodržet celou řadu kritérií, aby vznikla čtvrť, která nemá obdoby ve střední ani východní Evropě.
„V Česku existují místa, která řeší dílčí aspekty, ale o obdobně komplexně holisticky pojatém přístupu nevíme,“ říká Jan Bárta, koordinátor iniciativy a zakladatel Centra pasivního domu, který je současně partnerem projektu. „Chceme nabídnout alternativu ke klasickým satelitům a jít vstříc skupině lidí, kteří upřednostní kvalitní veřejný prostor s minimalizovanou dopravou,“ dodává.
Cest, jak toho dosáhnout, je hned několik. Tou první je omezení parkování tak, aby měla každá domácnost, kterých by mělo ve čtvrti být mezi 80 až 120, k dispozici pouze jedno parkovací místo. Tato místa by navíc měla být odkloněna od celé čtvrti tak, aby příliš nezasahovala do jejího charakteru, ale zároveň nebyla vzdálena od obytných budov více než 150 metrů. Projekt navíc počítá i s auty návštěvníků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs