Fundlift, Crowdberry i Footshop a GymBeam aneb investiční crowdfunding v Česku & březnové novinky ze světa VC
Do e-mailu vám právě přistálo třetí vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co se v posledním měsíci událo ve světě tuzemského venture kapitálu. Jde o desítky transakcí za miliardy korun, ale také o několik nových fondů, které mají pro startupy připravené další miliardy.
Jako hlavní téma měsíce jsme v aktuálním vydání CCVC, k jehož odběru se můžete přihlásit zde, vybrali investiční crowdfunding. Tento alternativní způsob financování ze stran startupů a firem částečně konkuruje venture kapitálu, v jiném modelu ovšem nabízí své vlastní výhody a nevýhody pro všechny zúčastněné strany. Podívali jsme se na ně.
***
Více je někdy více aneb investiční crowdfunding v Česku
Poslední roky do České republiky přinesly boom crowdfundingu, v němž se lidé, projekty, nebo firmy snaží sbírat prostředky na rozvoj od individuálních dárců nebo investorů. Jde například o Hithit zaměřený na různé projekty a produkty nebo Donio, s nímž je spojené dárcovství či dobročinnost.
O své místo na trhu ale bojují i crowdfundingové platformy, které přispěvatelům slibují finanční návratnost – u nás typicky Zonky působící na trhu P2P půjček, kdy lidé půjčují lidem, nebo například Upvest s nabídkami společných investic do nemovitostí. Zajímavější je však oblast investičního crowdfundingu do firem, která v poslední době zažívá největší rozkvět.