Google bude českým médiím platit za zprávy. Začne s pěti vydavateli, odemkne i placený obsah
Česká republika je teprve sedmou zemí na světě, kde startuje Google svou novou službu, jež je součástí globální miliardové iniciativy na podporu lokálních vydavatelů. Znamená to, že vybraným zpravodajským médiím v Česku začne technologický gigant platit za to, že bude zobrazovat jejich zprávy. Většinu detailů si však Google nechává pro sebe.
„Google bude platit vydavatelům za tvorbu a redakční výběr obsahu a zároveň nabídne uživatelům zcela novou zkušenost včetně možnosti přístupu k vybranému placenému obsahu. Nová služba Google News Showcase je podpořena globální investicí ve výši jedné miliardy dolarů, kterou budeme čerpat v následujících třech letech,“ uvedla šéfka tuzemské pobočky Googlu Taťána le Moigne.
V České republice se jako v první zemi ve střední a východní Evropě spouští právě zmíněná služba Google News Showcase, kterou firma překládá jako Výběr zpráv Google. Jedná se o produktový a licenční program pro zprávy, v rámci něhož už Google uzavřel globálně partnerské smlouvy s více než 600 zpravodajskými tituly.
V rámci nové iniciativy bude Google ukazovat v novém formátu zprávy z vybraných médií ve svých produktech, jako jsou Zprávy Google či kanál Discover v operačním systému Android, případně v příslušné iOS aplikaci. Vydavatelé budou mít v těchto službách nové možnosti zobrazení svých zpráv a zároveň jim za ně bude Google platit – a pokud budou za paywallem, čtenářům je odemkne.
Pětice českých vydavatelů na startu
Americký technologický obr v Česku startuje Google News Showcase ve spolupráci s pěti tuzemskými vydavatelskými domy, mezi nimiž jsou Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N Media. Z největších hráčů chybí například CNC, Mafra či Seznam, který je toho času s Googlem ve sporu ohledně omezování hospodářské soutěže, a zapojeni prozatím nebyli ani žádní menší vydavatelé.
Zmínění partneři dostanou nové možnosti, jak se bude jejich obsah ve zpravodajských službách Googlu zobrazovat. Například ve Zprávách Google získají prominentnější postavení a k jednotlivým zprávám budou moci přidat kontext v podobě klíčových sdělení v odrážkách, událostí v časové ose či souvisejících textů včetně odkazů.