Apple opět investuje do Gorilla Glass. Od prvního iPhonu poslal výrobci odolných skel už skoro půl miliardy dolarů
Americká firma Corning, známá hlavně jako výrobce displejových tvrzených skel Gorilla Glass, dostala od Applu další investici ve výši 45 milionů dolarů (950 milionů korun). Ten si tak udržuje výsadní vztah s producentem jednoho z hlavních komponentů dnešních smartphonů a zároveň výrazně přispívá k jeho dalšímu vývoji. Posledním velkým posunem v tomto ohledu je Ceramic Shield na displejích iPhonů 12, který je až několikanásobně odolnější proti prasknutí než poslední generace Gorilla Glass.
Také Gorilla Glass Victus, v pořadí už sedmá verze skla od roku 2008, je ovšem výrazně tvrdší a pevnější, než byly předchozí. Apple se nepřímo podílel i na něm, do Corningu totiž za poslední čtyři roky investoval celkem 495 milionů dolarů, v přepočtu přes 10 miliard korun. Poslední příspěvek má podle oficiálního vyjádření pomoci rozšířit výrobní kapacity firmy v USA a podpořit vznik nových technologií prodlužujících životnost produktů.
Poprvé se tvrzené sklo od Corningu, ještě bez názvu Gorilla Glass, na telefonu objevilo v roce 2007, respektive na prvním iPhonu. Přitom ještě když Steve Jobs v lednu tohoto roku na pódiu zařízení představoval, mělo plastovou přední stranu, stejně jako prakticky všechny jemu podobné telefony té doby. Když ale šéf Applu revoluční telefon s velkým displejem pár dnů nosil v kapse, objevilo se na něm mnoho škrábanců.
„Potřebujeme sklo, v červnu musí jít iPhone na trh se skleněnou přední stranou,“ řekl Jobs Jeffu Williamsovi, tehdejšímu viceprezidentovi operací. Vůbec prý nezáleželo na Williamsových protestech, že dostatečně odolné a tenké sklo nepůjde ve velkém objemu nasadit ještě další tři nebo čtyři roky. Po několika měsících bezesných nocí a rozhodnutí zkusit technologii, jež v Corningu měla spíš experimentální status, se ale sklo podařilo vytvořit a na první iPhone dostat.
Tuto historku sdílel přímo Williams v roce 2017, kdy už jako provozní ředitel Applu mluvil na tiskové konferenci z továrny Corningu v americkém státě Kentucky. Apple tehdy do firmy investoval prvních 200 milionů dolarů ze svého miliardového fondu na podporu výroby ve Spojených státech. Ani jedna ze společností nesděluje, na co přesně se tyto peníze používají, jedním z významnějších výsledků investice je ale jistě zmíněný Ceramic Shield na předních stranách všech iPhonů 12.