Letadla se žraločí kůží. Lufthansa navlékla své Boeingy do unikátní fólie, která sníží spotřebu i emise
Hledat inspiraci v přírodě se může hodit i při vysoce sofistikovaném výzkumu. Jednu takovou technologickou novinku, která se nechala inspirovat světem fauny, brzy otestuje Lufthansa. Německá letecká společnost vyvinula unikátní potah povrchu letadel, který jim propůjčí stejné vlastnosti, jako má kůže žraloků. Tím by se měla snížit spotřeba letounů i množství vyprodukovaných emisí.
Jak docílit toho, aby letadlo spotřebovávalo méně paliva, a tím produkovalo méně znečišťujících látek? Cest je hned několik – od dokonalejších motorů až po přepracovaná složení pohonných hmot. Některé společnosti se však zaměřují i na design svých strojů. Například Air France-KLM pracuje s unikátní dvoutrupou koncepcí, Airbus zase v roce 2019 představil návrh letounu, jehož linie výrazně kopírují tvary opeřenců.
Změnit podobu své flotily se nyní pokusí i německá letecká přepravní společnost Lufthansa, která se také inspirovala u živočichů. Neznamená to však, že by pracovala na svém vlastním letounu, ale pouze lehce upraví ty, které nakoupila od Boeingu. Flotilu svých nákladních 777F potáhne speciální fólií se strukturou podobnou žraločí kůži.
Komu se někdy „poštěstilo“ sáhnout na žraloka, možná pocítil jemné rýhování jeho kůže. Toto zvrásnění napomáhá predátorům mořských hlubin k rychlejšímu pohybu ve vodě s vydáním menšího množství energie. Tělo žraloka dokáže díky rýhám efektivněji klouzat vodní masou a přesně to má za úkol i fólie nazvaná AeroShark. Logicky však nepůjde o co nejhladší proplouvání vodou, ale o snižování odporu vzduchu tisíce metrů nad zemí.
Unikátní fólii má na svědomí sesterská společnost Lufthansa Technik, která na projektu spolupracovala s německým gigantem v oblasti agrochemie, společností BASF. O vytvarování fólie se postarala laserová technika, díky níž bylo možné vytvořit rýhy o velikosti 50 mikrometrů. Jako první se nového kabátu dočká deset nákladních Boeingů, kterým by měla technologie pomoci snížit vzdušný odpor až o jedno procento.
Ušetřených 48 letů a tisíce tun emisí
Byť se to nezdá jako významná hodnota, po přepočtu tohoto procenta na možné snížení spotřeby je patrné, že Lufthansa má pádný důvod, proč takovou technologii testovat. Jedno procento z odporu dolů totiž v případě provozu deseti letounů po dobu jednoho roku může přinést úsporu až 3 700 tun paliva. Pro lepší představu se jedná o spotřebu 48 nákladních letadel při letu z Frankfurtu do Šanghaje. Zároveň to také znamená zamezení produkce až 11 700 tun CO2.