Bavlna je brutální, konopí je udržitelnější. Na boty a oblečení ho sami vypěstujeme a zpracujeme, říká Tomáš Rohal z Bohempie
Tomáš Rohal, zakladatel udržitelné značky Bohempia
O udržitelnosti se mluví stále častěji také ve velkých oděvních firmách zaměřených na fast fashion, tedy levné a dostupné módní zboží. Mnohdy jde však spíše o způsob reklamy než o skutečný ekologický záměr. Pražská obuvnicko-textilní firma Bohempia na to jde přesně naopak. Interně vnímají veganské a lokální materiály jako standard, navenek však začali sázet hlavně na minimalistický design, pohodlnost a vyhledávané střihy městské módy.
„Z průzkumu nákupního chování oblečení na internetu vyšla udržitelnost někde na spodku priorit. Museli jsme proto způsob komunikace přehodnotit,“ vysvětluje marketér Kristián Kopřivník. A nová strategie Bohempii, zdá se, vychází. Loni startup vyrostl o 40 procent při obratu blížícímu se dvaceti milionům korun, přičemž letos chce vyrůst o dalších 45 procent.
K tomu by měly přispět i větší prodeje do zahraničí. „Je nám jasné, že letos již bude nutné více expandovat. Začínáme pomalu narážet na nasycení českého trhu,“ hodnotí sedmadvacetiletý Kopřivník. Největší tržby totiž firmě přináší minimalistická barefootová obuv, která je v posledních letech na obrovském vzestupu a přichází s ní také stále více českých obuvníků.
O tenisky značky Bohempia je již nyní velký zájem především na Slovensku, v Německu, Finsku nebo Anglii. E-shop firmy zatím běží pouze v USA a v Japonsku, kde má Bohempia i kamennou prodejnu. „Díky obrovskému zájmu o barefoot vnímáme velký potenciál rozšířit do světa více konopného materiálu,“ doplňuje Kopřivník.
Sázka na vlákna z konopí
Bohempia je značka spjatá převážně právě s využíváním vlákna z technického konopí, jehož anglický název hemp integrovala i do názvu. Protože výroba konopného vlákna v Evropě v podstatě vymizela a materiál z Číny jednatel firmy Tomáš Rohal kupovat odmítl, pustil se do vývoje vlastní metody ekologického zpracování vlákna z konopí, které začal sám pěstovat.
Přesně takové inovativní myšlení Rohalově Bohempii, která dnes kromě konopných tenisek či bot z japonského recyklovaného plastu vyrábí i oblečení, tuhá mýdla, šampóny nebo třeba kuchyňské utěrky, zajistilo umístění v našem výběru Udržitelný byznys roku ’21, v němž jsme hledali inspirativní udržitelné podnikání v českém prostředí.
„Podnikatelé budou muset být v blízké budoucnosti schopni skloubit komerci i udržitelnost. Tento tlak se výrazně zvyšuje a nepřizpůsobiví nepřežijí,“ vysvětluje Václav Gregor, CEO a partner investičního akcelerátoru Soulmates Ventures, který spolu s dalšími odborníky posuzoval adepty na umístění v našem výběru udržitelných firem. „Bohempia demonstruje, jak podpořit transformaci fashion průmyslu na více udržitelný a zároveň ziskový,“ vyzdvihuje úspěchy firmy.
„Na jejich projektu oceňuji, jak se v těžkých covidových podmínkách uměli přizpůsobit, a dokonce expandovali na zahraniční trhy. Zejména škálovatelnost a schopnost startupů hledat nové cesty jsou kritéria, která i my v Soulmates Ventures v rámci potenciálních investic do projektů vyžadujeme, protože jsou pro pro byznysový potenciál naprosto klíčová,“ dodává Gregor.