Google musí znovu platit. Za zneužívání postavení v reklamě dostal od Francie pokutu přes 5 miliard korun
Co den, to další ukázka stále silnějšího trendu antimonopolních úřadů, které se ve velkém zaměřují na technologické giganty. Facebook se jen před pár dny oficiálně stal předmětem vyšetřování Evropské unie a Velké Británie a teď je naopak na pranýři Google, na který padla pokuta od francouzských úřadů.
Největší vyhledávač světa je vinný z toho, že – zjednodušeně řečeno – při online aukci reklamních prostorů upřednostňoval své vlastní produkty před těmi klientskými. V principu se tak jedná o další případ, kdy technologická firma se značným monopolem upřednostnila na vlastní platformě své produkty. Kvůli podobné věci by podle Evropské komise měl pykat také Apple.
Za prohřešek má Google zaplatit ve Francii 220 milionů eur (zhruba 5,5 miliardy korun). Jedná se přitom o mimosoudní dohodu, technologická firma závěry tamních úřadů nijak nerozporovala a nechystá se ani odvolávat – suma totiž pro Google nemusí být žádnou obrovskou ránou do rozpočtu, když jen za první letošní čtvrtletí dosáhl obratu před jeden bilion korun.
„Uvalení sankcí na společnost Google má zvláštní význam, protože se jedná o první rozhodnutí na světě, které se zaměřuje na složité algoritmické aukční procesy, na nichž je podnikání v oblasti online reklamy založeno. Šetření odhalilo procesy, jimiž byla společnost Google zvýhodněna oproti svým konkurentům na reklamních serverech i na platformách SSP,“ uvedl francouzský antimonopolní regulátor.
Jak tomu ale konkrétně rozumět? Jako problematické vidí Francie přednostní zacházení, které společnost Google poskytla svým vlastním technologiím nabízeným pod značkou Google Ad Manager, a to jak na straně poptávky, tak na straně nabídky. Za prvé přes svůj reklamní server DFP (DoubleClick for Publishers), který umožňuje vydavatelům webů a aplikací prodávat jejich reklamní plochy.
Za druhé pak prostřednictvím prodejní platformy SSP AdX, jež organizuje aukční proces a umožňuje vydavatelům prodávat jejich imprese nebo reklamní plochy inzerentům. Jak ovšem upozornil magazín TechCrunch a dříve i deník The Wall Street Journal, technické jádro celého problému se ukázalo i v jiném případu – v Texasu.
Z tamní žaloby vyplývá, že technologický gigant měl provozovat tajný program, který využíval údaje z předchozích nabídek na své burze digitální reklamy. To proto, aby údajně poskytl svému vlastnímu systému nákupu reklamy výhodu oproti konkurenci. Projekt nazvaný Bernanke přitom samozřejmě nebyl dostupný dalším vydavatelům, kteří prodávali reklamu přes burzy Googlu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsGoogle se zavázal, že svou praxi změní a udělá své služby pod značkou Google Ad Manager lépe propojitelné s reklamními servery třetích stran. Testovat je má v příštích měsících, než budou změny všeobecně dostupné. Nová řešení bude muset Google implementovat ve Francii. Jak ale řekli pro ČTK zástupci Unie vydavatelů, firma se chová zcela stejně kdekoliv na světě včetně Česka.
Jediný důvod, proč podle ředitele Unie vydavatelů Google ještě neobdržel podobnou pokutu i v tuzemsku, je nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Český antimonopolní regulátor by teď na základě francouzského případu měl Google více sledovat. Pokuty, které sahají do stovek milionů eur či dolarů, přitom sbírá Google už několik let po celém světě.
V Itálii nedávno zaplatil 100 milionů eur a ve Francii za porušování GDPR dalších 50 milionů eur. Na evropské úrovni má na kontě dvě velké pokuty v roce 2019, kdy zaplatil 1,49 miliardy eur v souvislosti se svou platformou AdSense, a v roce 2017, kdy musel platit 2,42 miliardy eur za zvýhodňování Nákupů Google ve vyhledávání.