Klarna potvrzuje svou sílu. Švédský fintech po další investici vyrostl na 46 miliard dolarů

Filip HouskaFilip Houska

klarna-1xx

Foto: Klarna

Sebastian Siemiatkowski, šéf fintechového startupu Klarna

0Zobrazit komentáře

Švédská Klarna opět potvrzuje svou obrovskou tržní sílu. Jen tři měsíce poté, co služba pro odložené platby, kdy zákazníci mohou „nakoupit hned, ale zaplatit později“, nabrala masivní investici ve výši jedné miliardy dolarů, uzavírá další tučné investiční kolo. Nabírá dodatečných 639 milionů dolarů a posiluje svou pozici na trhu.

V přepočtu zhruba 13,3 miliardy korun do ní posílá Vision Fund 2 pod hlavičkou japonského giganta SoftBank, k němuž se připojili i stávající investoři z Adit Ventures, Honeycomb Asset Management a WestCap Group. Právě díky nim tržní hodnota Klarny vyrostla na 45,6 miliardy dolarů, což je o zhruba 47 procent více než v březnu, kdy proběhla miliardová investice.

Oproti srpnu loňského roku, kdy švédský startup nabral 650 milionů dolarů, jde dokonce o 330procentní nárůst na hodnotě. Jde tak o důkaz, že odložené platby, které v Česku umožňuje například Twisto nebo Mall Pay, jsou velkým fenoménem, na který slyší nejen investoři, ale především zákazníci. Těch má Klarna přes 90 milionů napříč dvaceti státy světa.

Klarna_app

Foto: Klarna

Švédská Klarna je nejhodnotnější evropský fintech

O tom, jak se nejhodnotnějšímu startupu Evropy daří, svědčí i objem transakcí. Za uplynulé čtvrtletí Klarna dosáhla na hranici 18,1 miliardy dolarů, což je téměř jednou tolik než suma ve stejných měsících loňského roku. Za období 2020 pak zprocesovala platby na úrovni 53 miliard dolarů, znatelně více, než mají v plánu její konkurenti typu Affirm nebo Afterpay pro letošní rok.

Dobrým výsledkům dopomáhá i její přítomnost na trhu Spojených států. I když Klarna působí především v evropských zemích (zatím bez Česka), zákazníci v USA pro ni představují jednu ze zlatých žil. Dohromady má služeb švédského startupu využívat přes 18 milionů Američanů, což je o deset milionů více než na konci třetího čtvrtletí roku 2020. A podle slov svého šéfa nechce zpomalovat.

Klarnu vede její zakladatel Sebastian Siemiatkowski, který pro magazín TechCrunch zmínil, že peníze včetně nejnovější, 639milionové investice chtějí použít na růst nejen na americkém trhu, ale i na globálním. Cílem pro dravý startup, jehož tržby za loňský rok dělaly více než miliardu dolarů, je také vrátit se zpět do zisku, který generoval celých čtrnáct let od založení v roce 2005, ale v posledních dvou letech se misky vah vychýlily na opačnou stranu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve hře je i vstup na burzu, o kterém se již delší dobu spekuluje. Podle Siemiatkowského ale tento krok zatím není na pořadu dne a pochopitelně se ani neví, zda Klarna při rozhodnutí stát se veřejně obchodovatelnou firmou zvolí klasické IPO, nebo méně tradiční, byť stále populárnější DPO, respektive přímou veřejnou nabídku, které dala přednost i kryptoměnová směnárna Coinbase nebo Spotify.

Odložené platby ovšem nejsou jen zahraničním fenoménem. Čím dál oblíbenější jsou také v Česku, přičemž jedním z nejdůležitějších hráčů je zde Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun. Před nedávnem navíc startup Michala Šmídy koupila velká australská společnost Zip. Za zmínku stojí i služba Mall Pay od Mall Group, která v roce 2020 zprostředkovala platby v řádu nižších stovek milionů korun.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Správa nemovitostí je zastaralá, hlásí český startup BeiT. Obsluhuje už 25 tisíc domovů a letos míří na tržby 10 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

miro-hachlinec-beit-boxed-min

Foto: BeiT

Miro Hachlinec, zakladatel a ředitel startupu BeiT

0Zobrazit komentáře

Od ledna příštího roku vstoupí do platnosti nová směrnice Evropské unie, která vyžaduje pravidelné informování uživatelů o spotřebě energií, a to jednou měsíčně. Od roku 2027 pak budou povinné kompletní implementace dálkově odečitatelných měřičů a poměrových rozdělovačů tepla. I když se může zdát, že jde o poměrně dalekou budoucnost, svou pozici na tomto trhu si už teď buduje český startup BeiT, jenž podle svých slov posouvá správu budov do 21. století.

Ve své platformě BeiT kombinuje několik různých datových zdrojů – měřiče připojené přes internet věcí, data od dodavatelů služeb, správců budov i nájemníků – a ty pak shromažďuje na jedno místo. Díky tomu vzniká řešení, které uživatelům ze všech zúčastněných stran umožňuje sledovat a analyzovat, jakým způsobem nakládají s energiemi a jestli by to nešlo dělat efektivněji.

„Naší vizí je vytvořit nový segment na trhu digitální správy rezidenčních nemovitostí,“ popisuje pro CzechCrunch zakladatel firmy Miro Hachlinec s tím, že BeiT zjednodušuje práci správcům budov a koncovým zákazníkům umožňuje mít okamžitý přehled útrat za energie a služby, a to na webu nebo v aplikaci.

Už teď přitom startup obsluhuje 25 tisíc domovů a 400 budov, pro které vyvíjí vlastní zařízení, datové sítě, databázové systémy, software na řízení zdrojů pro správce nemovitostí i mobilní aplikaci. To je pro relativně malou firmu o bezmála třiceti zaměstnancích poměrně široký záběr činností, právě to je však cílem BeiT.

miro-hachlinec-beit-1

Foto: BeiT

Miro Hachlinec, zakladatel a ředitel startupu BeiT

„Naší hlavní výhodou je, že sjednocujeme různá řešení do uceleného ekosystému. Naši konkurenti jsou vertikálně fragmentovaní v jednotlivých sub-trzích, proto nám konkurují v jednotlivých segmentech, ale ne v celkovém řešení, které nabízíme,“ říká Hachlinec.

Řečeno jinými slovy, BeiT například kombinuje senzory různých výrobců, k tomu přidá data od energetické společnosti, ty propojí se správou fakturací a informačními systémy. Celkově tak kombinuje desítku různých segmentů a snaží se zefektivnit proces sledování a analýzy výdajů, administrativních i servisních úkonů a technické správy jakékoliv budovy.

Miro Hachlinec zakládal BeiT v roce 2016, na různých manažerských i ředitelských pozicích v technologických firmách předtím působil patnáct let a zkušenosti se rozhodl využít právě ve vlastním projektu. Uvědomil si totiž, že oblast správy nemovitostí je obecně značně tzv. low-tech – většina procesů, pracovních postupů, sběru dat a interakcí pořád probíhá manuálně nebo se dělá jen zastaralými nástroji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Robustnost našeho řešení a rozsah oblastí je pro nás hlavní výhodou a současně i hlavní nevýhodou. Proto máme dlouhý obchodní cyklus a postupně jej chceme zkracovat díky osvětě trhu a už schválené evropské legislativě, která taková řešení vyžaduje,“ doplňuje zakladatel startupu.

BeiT se přitom na trhu etabluje až letos, kdy dokončuje, testuje a implementuje své řešení, a postupně tak rozbíhá i své tržní aktivity. Prodej základního produktu však už v loňském roce firmě přinesl tržby na úrovni pět milionů korun. Se spuštěním hlavní části služby letos očekává nárůst na deset milionů.

„Už teď máme uzavřené smlouvy na opakované prodeje v hodnotě více než desetinásobku loňských prodejů. Naším cílem je do pěti let zdvojnásobit portfolio zákazníků v České republice a v příštím roce otevřít alespoň tři zahraniční trhy,“ popisuje ambiciózní plány Hachlinec s tím, že v tuzemsku cílovou skupinu definuje jako desítky tisíc bytovek, v nichž je více než 20 bytů.