Přes eBay prodává z Česka už 7 500 obchodníků. Globální tržiště u nás vidí potenciál a posílí své aktivity
Česká e-commerce je minimálně v počtu e-shopů evropskou velmocí. Na tuzemském trhu jich o zákazníky bojuje přes 40 tisíc a velká konkurence tak obchodníky, kteří chtějí růst, nutí stále více dobývat zahraniční trhy. Vítr do plachet jí navíc dodala pandemie koronaviru, jež českou e-commerce loni vystřelila ke 200 miliardám korun a na maloobchodu se tak podílela už ze 16 procent.
Stále populárnějším způsobem, jak začít prodávat a expandovat na zahraniční trhy, se stávají takzvaná tržiště. Ta prodejcům nebo výrobcům umožňují nabídnout jejich položky, aniž by nutně museli vytvářet vlastní internetový obchod. I malí obchodníci tudíž mohou oslovit velké masy zákazníků.
Tržiště dlouhodobě buduje i americký eBay, který globálně využívá 187 milionů zákazníků a denně se na něm uskuteční 250 milionů produktových vyhledávání. V současnosti je na platformě aktivních 20 milionů prodejců, přičemž s tím, jak aktuálně roste tuzemská e-commerce, se teď eBay rozhodl posílit své aktivity i na českém trhu. Obchodníky chce podpořit mimo jiné bezplatným webinářem konajícím se 10. června či bezplatným programem Growth.
„Na mnoha rozvíjejících se trzích jsme zaznamenali silnou míru růstu a ve zvláště perspektivních zemích jsme se se rozhodli tento trend podpořit,“ popisuje pro CzechCrunch generální manažer pro globální rozvojové trhy eBay Ilya Kretov s tím, že počet českých obchodníků na platformě v loňském roce narostl o osmadvacet procent.
Celkový počet aktivních obchodníků, kteří provedli alespoň jednu transakci za posledních dvanáct měsíců, tak dosáhl hranici 7 500, a zatímco v roce 2019 čeští prodejci na platformě prodali 613 tisíc položek, loni to byl jeden milion kusů.
„Jsme si vědomi velkého potenciálu pro české malé a střední podniky na eBay, stejně jako silných stránek Česka, jako je například automobilový průmysl. Proto nyní rozšiřujeme naši podporu českým obchodníkům a chceme pomáhat stále více malým a středním podnikům, aby se staly špičkovými prodejci na eBay, expandovaly na nové trhy a zvýšily své příjmy,“ doplňuje Kretov.
Manažer platformy nevyužitý potenciál v České republice hodnotí také srovnáním s Litvou, kde působí přibližně dvanáct tisíc aktivních obchodníků a v loňském roce prodali 3,4 milionu položek, tedy třikrát víc než jejich čeští kolegové.
61 procent prodejů českých obchodníků míří do Evropy
Podle interních statistik se českým prodejcům na eBay nejvíc daří v kategoriích s vysokou poptávkou, kam spadají například položky pro dům a zahradu, sběratelské předměty, obchodní a průmyslová zařízení či automobilové díly, elektronika a móda. Jednašedesát procent objemu prodejů přitom z Česka směřuje do Evropy, zejména do Německa, Velké Británie, Rakouska, Itálie nebo Francie, další velká část také do Severní Ameriky.
Kromě přístupu k zahraničním zákazníkům pak eBay obchodníky na zapojení do platformy láká pomocí nízkých vstupních bariér – podniky nemusí investovat mnoho peněz do přivedení návštěvnosti a většina poplatků je účtována pouze za uskutečněné prodeje.
„Jednou z dalších výhod eBay je, že sama platforma nezasahuje do cen, nekontroluje je a ani nekonkuruje prodejcům. Každý prodejce je sám zodpovědný za svá rozhodnutí týkající se nastavení obchodního modelu,“ říká Kretov. Jak doplňuje, eBay má pro začínající prodejce nebo ty, kteří chtějí na platformě zvýšit svou efektivitu, k dispozici scaling program.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.