Přes eBay prodává z Česka už 7 500 obchodníků. Globální tržiště u nás vidí potenciál a posílí své aktivity

Peter BrejčákPeter Brejčák

ilya-kretov-hl

Foto: eBay

Ilya Kretov, generální manažer pro globální rozvojové trhy eBay

Česká e-commerce je minimálně v počtu e-shopů evropskou velmocí. Na tuzemském trhu jich o zákazníky bojuje přes 40 tisíc a velká konkurence tak obchodníky, kteří chtějí růst, nutí stále více dobývat zahraniční trhy. Vítr do plachet jí navíc dodala pandemie koronaviru, jež českou e-commerce loni vystřelila ke 200 miliardám korun a na maloobchodu se tak podílela už ze 16 procent.

Stále populárnějším způsobem, jak začít prodávat a expandovat na zahraniční trhy, se stávají takzvaná tržiště. Ta prodejcům nebo výrobcům umožňují nabídnout jejich položky, aniž by nutně museli vytvářet vlastní internetový obchod. I malí obchodníci tudíž mohou oslovit velké masy zákazníků.

Tržiště dlouhodobě buduje i americký eBay, který globálně využívá 187 milionů zákazníků a denně se na něm uskuteční 250 milionů produktových vyhledávání. V současnosti je na platformě aktivních 20 milionů prodejců, přičemž s tím, jak aktuálně roste tuzemská e-commerce, se teď eBay rozhodl posílit své aktivity i na českém trhu. Obchodníky chce podpořit mimo jiné bezplatným webinářem konajícím se 10. června či bezplatným programem Growth.

„Na mnoha rozvíjejících se trzích jsme zaznamenali silnou míru růstu a ve zvláště perspektivních zemích jsme se se rozhodli tento trend podpořit,“ popisuje pro CzechCrunch generální manažer pro globální rozvojové trhy eBay Ilya Kretov s tím, že počet českých obchodníků na platformě v loňském roce narostl o osmadvacet procent.

ilya-kretov

Ilya Kretov, generální manažer pro globální rozvojové trhy eBay

Celkový počet aktivních obchodníků, kteří provedli alespoň jednu transakci za posledních dvanáct měsíců, tak dosáhl hranici 7 500, a zatímco v roce 2019 čeští prodejci na platformě prodali 613 tisíc položek, loni to byl jeden milion kusů.

„Jsme si vědomi velkého potenciálu pro české malé a střední podniky na eBay, stejně jako silných stránek Česka, jako je například automobilový průmysl. Proto nyní rozšiřujeme naši podporu českým obchodníkům a chceme pomáhat stále více malým a středním podnikům, aby se staly špičkovými prodejci na eBay, expandovaly na nové trhy a zvýšily své příjmy,“ doplňuje Kretov.

Manažer platformy nevyužitý potenciál v České republice hodnotí také srovnáním s Litvou, kde působí přibližně dvanáct tisíc aktivních obchodníků a v loňském roce prodali 3,4 milionu položek, tedy třikrát víc než jejich čeští kolegové.

61 procent prodejů českých obchodníků míří do Evropy

Podle interních statistik se českým prodejcům na eBay nejvíc daří v kategoriích s vysokou poptávkou, kam spadají například položky pro dům a zahradu, sběratelské předměty, obchodní a průmyslová zařízení či automobilové díly, elektronika a móda. Jednašedesát procent objemu prodejů přitom z Česka směřuje do Evropy, zejména do Německa, Velké Británie, Rakouska, Itálie nebo Francie, další velká část také do Severní Ameriky.

Kromě přístupu k zahraničním zákazníkům pak eBay obchodníky na zapojení do platformy láká pomocí nízkých vstupních bariér – podniky nemusí investovat mnoho peněz do přivedení návštěvnosti a většina poplatků je účtována pouze za uskutečněné prodeje.

„Jednou z dalších výhod eBay je, že sama platforma nezasahuje do cen, nekontroluje je a ani nekonkuruje prodejcům. Každý prodejce je sám zodpovědný za svá rozhodnutí týkající se nastavení obchodního modelu,“ říká Kretov. Jak doplňuje, eBay má pro začínající prodejce nebo ty, kteří chtějí na platformě zvýšit svou efektivitu, k dispozici scaling program.

Scaling program je běžně placený, zdarma jej ale mohou využít české firmy, jež na platformě k prodeji nabídnou alespoň sto položek. Tým takzvaných manažerů pro růst je pak školí, poskytuje podporu a nabízí výhody na míru pro usnadnění globální expanze, včetně integračního řešení pro hromadné zalistování položek.

„Program je navržen tak, aby pomohl malým a středním podnikům z Česka rozšířit jejich stávající aktivity na eBay, usnadnit první kroky v online exportu, expandovat do celého světa a generovat nové zdroje příjmů. A to zejména po posledním roce plném nejistoty,“ popisuje Kretov.

Konkrétním příkladem je česká společnost BimmerJakes, která se zaměřuje na specifické automobilové zboží jako světlomety a jejich čočky nebo kryty. „Minulý rok byl pro nás všechny těžký, ale díky podpoře eBay jsme to nakonec zvládli,“ pochvaluje si majitel firmy Tomáš Novotný s tím, že její prodeje loni vzrostly o 64 procent a měsíční tržby dosahovaly úrovně 350 tisíc korun. Na globálním tržišti přitom prodává již osm let a aktuálně tam nabízí 8 500 položek.

ebay-logo-min

Foto: eBay

E-commerce gigant eBay posiluje své aktivity na tuzemském trhu

„Zaznamenali jsme obrovský nárůst poptávky po dílech krytů a čoček světlometů, protože kvůli covidu většina lidí zůstala doma a měla více času na svá auta. Změnil se také náš export – došlo k uzavření zemí, což nikdo z nás předtím nezažil, a i když se rychlost dopravců zpomalila a jejich cena se zvýšila, prodeje se nám přesto podařilo navýšit,“ hodnotí Novotný.

Do budoucna chce eBay obchodníky podpořit i v rámci služeb takzvaného fulfillmentu, který by za ně kompletně vyřídil logistiku včetně skladování. „V Německu má eBay zásobovací centra, která v současné době fungují v testovacím režimu. Prodejci, kteří vyvážejí do této země, tak budou mít potenciálně možnost přesunout produkty blíže ke svým zákazníkům, čímž zkrátí dobu dodání,“ prozrazuje Kretov.

Již spuštěnou novinkou pro zapojené české obchodníky je správa účtů, díky níž mají na jednom místě k dispozici všechny informace o platbách a mohou tak sledovat transakce svých zákazníků. Kupující pak mají díky novince větší výběr platebních metod, a to včetně služeb jako PayPal, Apple Pay a Google Pay.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost eBay. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.