Netflix chce dobýt také herní svět. Oficiálně oznámil, že začne nabízet hry, konkurovat bude i Applu
Netflix v době loňské globální karantény zažil jedno ze svých nejsilnějších období, posledních pár čtvrtletí ale charakterizuje přesně opačná tendence. Streamovací gigant vcelku přesně dosáhl na konzervativní očekávání nových předplatitelů i příjmů a nenaplnil odhadovaný zisk na akcii. Růst plánuje zase zvýšit jak atraktivním novým obsahem, tak zařazením her, které právě oficiálně potvrdil. Uživatelé k nim mají dostat přístup bez navýšení ceny předplatného.
Netflix si mezi letošním dubnem a červnem připsal pouze 1,54 milionu nových předplatitelů po celém světě. Druhé čtvrtletí v roce bývá z hlediska získávání uživatelů streamovací služby typicky pomalejší, takto nízká čísla ale Netflix nezažil už déle než pět let. Za stejné období loni se navíc jeho publikum rozrostlo o deset milionů domácností, což výrazně překonalo i optimističtější odhady.
Srovnání s rokem 2020 přitom zcela zkresluje aktuální výsledky a zároveň je do velké míry vysvětluje. Nástup pandemie, byť bezesporu nežádoucí, pro mnoho internetových firem jednoduše znamenal velký boom. Na Netflix se obrátily miliony lidí hledajících zábavu doma, díky čemuž streamovací služba jen za prvních šest měsíců nabrala stejné množství nových předplatitelů jako za celý předchozí rok.
Její vedení nicméně už tehdy upozorňovalo, že dříve nebo později bude následovat zásadní zpomalení, které právě teď probíhá. „Pandemie v našem růstu způsobila neobvyklé výkyvy a zkresluje meziroční srovnání, protože v prvních měsících covidu došlo k prudkému nárůstu uživatelů,“ stojí v dopise akcionářům. V důsledku nepřesvědčivých výsledků se hodnota akcií Netflixu v rámci obchodování po uzavření trhů nakrátko snížila až o 4 %.
V konkrétní řeči čísel tedy hovoříme o již zmíněném počtu 1,54 milionu nových předplatitelů, přičemž analytici ze Street Account očekávali ještě méně, jen 1,19 milionu. V příjmech vykázal Netflix za poslední kvartál 7,34 miliardy dolarů proti očekávaným 7,32 miliardy dolarů. Analýza od společnosti Refinitiv však naopak očekávala vyšší zisk na akcii, místo 3,16 dolaru ale zůstal těsně pod hranicí 3 dolarů.
Zmíněný propad akcií, který ovšem trval jen krátkou chvíli, způsobil hlavně právě nenaplněný odhad zisku na akcii, typicky považovaný na jeden z primárních indikátorů stavu byznysu společnosti. Ohlášené výsledky Netflixu se ale dá interpretovat i pozitivně. Meziročně, tedy i ve srovnání se skvělým druhým čtvrtletím roku 2020, firma svoje příjmy zvýšila o 19 %. Neustále také stoupá celkový počet předplatitelů, nyní dosahující už 209 milionů, dvojnásobku nejbližšího konkurenta Disney+.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVe spojitosti se „streamovacími válkami“ před pár měsíci internetem kolovala předpověď, že Disney+ bude mít do roku 2025 více uživatelů než Netflix. Ten má však oproti kreslenému myšákovi minimálně jednu velkou výhodu: zatímco Disneymu se snižují už od začátku poměrně nízké příjmy na uživatele, Netflixu za poslední dva roky vyrostly o 8 %. To znamená, že online domov Marvelu, Star Wars a dalších nové diváky získává za cenu menších zisků, publikum krále streamování přitom zůstává a roste i při zdražení předplatného.
Vedení Netflixu navíc už dlouho říká, že hlavní konkurenci nespatřuje ani tak v Disney+ nebo HBO Max, jako spíš ve službách YouTube a Twitch nebo v populární hře Fortnite. Proto se také rozhodlo zkusit jim zkřížit cestu, byť zpočátku spíš opatrným způsobem. Pár dnů poté, co Netflix najal bývalého manažera EA a Oculusu Mikea Verdua, oficiálně oznamuje rozšíření své nabídky o hry.
„Hry vnímáme jako novou kategorii obsahu, podobně jako to bylo s naší expanzí směrem k původním filmům, animované tvorbě a dalším pořadům,“ říká Netflix. „Zpočátku se primárně zaměříme na hry pro mobilní zařízení.“ V blízké době tak nejspíš nemůžeme očekávat nic jako AAA tituly pro konzole či PC a pozornost bude směřovat k nenáročnému krácení dlouhé chvíle třeba ve světě Stranger Things.
Oficiálně nicméně nikdo mimo Netflix netuší, co přesně ani na kdy se chystá, ale mluví se o tom, že se bude dost možná jednat o přímou konkurenci pro herní službu Apple Arcade od Applu. Ten ji spustil před více než dvěma lety a v rámci měsíčního předplatného nabízí uživatelům širokou paletu her. Netflix je však chce zahrnout do již stávajícího předplatného, což by mohlo být pro uživatele velké lákadlo. Půjde ale pochopitelně především o nabídku titulů.
Co naopak víme jistě, je, že streamovací služba připravuje velké věci ke sledování. Na prosinec se po dvou letech chystá druhá řada Zaklínače, nové díly Stranger Things by měly být blízko dokončení a před koncem roku uvidíme filmy s hvězdami jako Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Gal Gadot nebo Dwayne Johnson. Podle odhadů firmy dnes Netflixu ve Spojených státech patří jen 7 % pozornosti diváků televize. Svůj potenciál tedy stále vidí jako obrovský.