Recyklát na krku i pod nohama. Olympionici převezmou medaile na stupních vytištěných z plastového odpadu

tokyo2020-medals

Foto: Tokyo 2020

Tokijské olympijské medaile budou z recyklovaných kovů

0Zobrazit komentáře

Stanout na nejvyšším stupni pódia určeného pro vítěze je hlavním cílem celé řady špičkových sportovců, kteří v těchto dnech houfně zabydlují olympijskou vesnici v Tokiu. Letošní ceremoniál předávání cenných kovů však bude v mnoha ohledech jiný. Medaile si ve jménu hygienických opatření budou sportovci na krk věšet sami, a dokonce i stupně vítězů, na kterých budou stát, nebudou zcela běžné. Vyrobeny budou pomocí technologie 3D tisku z recyklovaného plastu sbíraného posledních devět měsíců po celém Japonsku.

Už jen jediný den nás dělí od pátečního zahájení největšího sportovního svátku tohoto roku. Letošní olympijské hry přinesou spoustu nevšední podívané, ať už na české sportovce v kontroverzních slavnostních úborech, prázdné tribuny bez diváků, nebo celou řadu japonských vychytávek, které jdou vstříc moderním technologiím i udržitelnosti. Pokud se tedy obří sportovní událost na poslední chvíli nezruší kvůli rostoucím případů nákazy koronavirem.

Kvůli němu se už hry odkládaly z loňska na letošek a že je Japonci chtějí pojmout jako manifest odpovědnosti, bylo jasně naznačeno již během štafetového běhu s olympijským ohněm. Nejenže samotná pochodeň navržená Tokudžinem Jošiokou byla vyrobena z recyklovaného hliníku, ale i ti, kteří ji nesli, byli odění do úborů z recyklovaného plastu. A právě z tohoto materiálu by mělo být vyrobeno i 98 pódií, na kterých si budou olympionici a paralympionici věšet na krk cenný kov.

olympijske-podium4

Foto: Tokyo 2020

Stupně vítězů budou vyrobeny z recyklovaného materiálu

Sběr materiálu, ze kterého jsou pódia vyrobena, zajistily dva tisíce boxů, jež byly v posledních devíti měsících přítomny ve školách a obchodních domech po celém Japonsku. Organizátorům se tak podařilo shromáždit 24,5 tuny plastů, které byly následně přetvořeny na filament do 3D tiskáren.

„Pódia byla vytvořena s cílem ukázat světu různé způsoby, jak lze realizovat udržitelnou společnost, a vůbec poprvé v historii olympijských her se do procesu výroby zapojila celá země,“ nechal se slyšet Asao Tokolo, japonský výtvarník, jenž stojí za podobou recyklovaných stupňů vítězů.

Tokolo pódium složil z malých krychlí, ze kterých lze vytvářet jak klasické trojstupňové pódium, tak i stupně vybavené nájezdovou rampou pro paralympioniky na vozíku. Zároveň lze díky modulárnímu zpracování jednotlivé stupně oddělit tak, aby od sebe byli sportovci vzdáleni dle nařízení platných během nouzového stavu, jenž v Japonsku aktuálně panuje. Design samotných modulů pak odkazuje na šachovnici, kterou Tokolo navrhl pro vzor loga letošních olympijských her.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Místo toho, abychom plošinu zakryli nějakým dekorativním potiskem, je naše pódium založeno na filozofii kostek, které tvoří samotnou strukturu,“ popsal svůj návrh Tokolo, podle něhož bude pódium vždy vypadat jinak v závislosti na dopadu světla. Moduly jsou navíc vyvedeny v tmavě modré barvě, aby odkazovaly na logo her a také tradici výroby indiga v Japonsku.

Znak olympijských kruhů, který bude na čele každého pódia, je pak vyroben ze stejného materiálu jako olympijská pochodeň. Zajímavostí tohoto hliníku je, že se jedná o materiál původně využitý v provizorních příbytcích vybudovaných pro ty, kdo byli v roce 2011 zasaženi zemětřesením ve východním Japonsku a přišli o své domovy.

Šampony místo šampionů

Ani tím však není výčet udržitelných detailů, které budou během ceremoniálu předávání medailí přítomny, kompletní. Z recyklovaného kovu budou totiž i samotné medaile. Drahé kovy, z nichž jsou vyrobeny, pocházejí z nastřádaných mobilních telefonů a dalších zařízení, které byly opět vybírány napříč celým Japonskem.

Pro pořadatele ovšem nebylo otázkou dostat recyklované materiály pouze na olympijské hry, ale také nalézt jejich následné uplatnění. V případě vytištěných pódií přislíbila pomoc skupina Procter & Gamble, která hry sponzoruje a která se rozhodla plast znovu využít pro výrobu obalů pro své šampony a další produkty.

olympijske-podium1

Foto: Tokyo 2020

Asao Tokolo s jednou z kostek, ze kterých je pódium vytvořeno

Osud recyklace čeká například i lepenková lůžka, na kterých budou sportovci odpočívat v olympijské vesničce. Organizátoři se však ve své iniciativě nazvané „Be better, together – for the planet and the people“ zavázali ke znovuvyužití a recyklaci 99 % veškerého materiálu, jenž bude během her použit.

Právě pozůstatky tak velkých akcí, jako je olympiáda, jsou často trnem v oku řadě aktivistů, kteří poukazují na neschopnost organizátorů a pořadatelských zemí vymyslet pro vesničky i celé stadiony využití po skončení her. V případě Japonska ale tyto obavy očividně nejsou na místě a je jasné, že i zbrusu nový národní stadion, jehož plášť je tvořen dřevěnou konstrukcí, bude hojně navštěvovaným sportovním svatostánkem i po hrách.

Po holínkách přišel vějíř a opět vzbudil vášně. V Japonsku český folklór milují, říká návrhářka olympijské kolekce

Filip HouskaFilip Houska

cov-zuzana-osako-1

Foto: Český olympijský výbor

Stejnokroje české výpravy na Letní olympijské hry v Tokiu

0Zobrazit komentáře

Odhalování olympijských kolekcí, které sportovci nosí při zahajovacích ceremoniálech, je ve světě vždy sledovanou záležitostí. Navíc v době internetu, kde má každý názor a napříč různými kanály se hodnotí, zda je oblečení vkusné, atraktivní a dostatečně reprezentativní. A co si budeme povídat, uniformy pro českou výpravu budí rozruch s „olympijskou“ pravidelností. Jinak tomu není ani letos.

„Novou kolekci je nejprve potřeba pochopit,“ říká na úvod pro CzechCrunch módní navrhářka Zuzana Osako, která navrhla stejnokroje určené českým sportovcům pro zahájení Letních olympijských her v Tokiu. V nich spojila estetiku tradičního českého folklóru s národními barvami a japonským vlivem, přičemž jako spojnici obou kultur zvolila techniku takzvaného modrotisku.

Ve spolupráci se značkou Alpine Pro, která české olympioniky obléká od roku 2009, a Českým olympijským výborem (ČOV) následně představila dva modely – jeden pro dámy, kterému vévodí jupka a šaty, a druhý pro pány, kde vsadila na bílé kalhoty a modrou vestičku. K oběma stejnokrojům pak připravila tematické doplňky, které mají zapadat jak do české, tak japonské kultury.

Sázka na modrotisk

Zuzana Osako má k Japonsku osobní vztah. Poprvé tam odjela na prázdniny v sedmnácti letech, když dostala nabídku pracovat jako modelka. Tehdy ještě netušila, jak jí tato příležitost změní život. To léto potkala v Tokiu svého budoucího manžela, se kterým měla o rok později svatbu na Moravě, a země vycházejícího slunce jí postupně také přirostla k srdci. I proto si jí Český olympijský výbor pro novou kolekci vytipoval coby dvorní designérku – a Alpine Pro souhlasilo.

zuzana-osako-1

Foto: Český olympijský výbor

Česká módní návrhářka Zuzana Osako

Dnes už žije Zuzana Osako opět v Česku a provozuje značku Tradice, kde pracuje na kolekcích inspirovanými folklórními regiony. „Nápad na olympijské stejnokroje vzešel ze zadání ČOV a dál se rozvíjel na základě mé práce pod značkou Tradice a několikaleté práce ve správní radě Jihomoravské komunitní nadace. V rámci ní jsme se starali o odkaz našich lidových tradic a oživování povědomí o našem kulturním dědictví,“ říká Osako.

Inspirace tradičními českými oděvy je u aktuální olympijské kolekce zjevná už na první pohled. Má ovšem několik specifických prvků, které už tak patrné nejsou. Tím nejzásadnějším je dost možná technika, která ji doplňuje. Jde totiž o modrotisk, při níž se na textil nanese hmota, jež chrání textilii v místech, která se nemají zabarvit. Potištěná látka je poté zastudena barvena v indigové lázni. Jde tak o „opačný“ proces než bývá zvykem.

„Modrotisk je hlavní prvek kolekce. Navíc se skvěle hodilo, že je modrá jednou z našich národních barev. Kolekce je pak doplněná o červený akcent, přičemž převažující barvou je bílá, jak je u našeho týmu zvykem,“ doplňuje Osako. Olympijské oblečení složené z jupek, šatů, kalhot a vestiček tak pro svou netradičnost budí emoce. A nejde jen o oděvy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vášně rozvířily i doplňky, především pak vějíře, které jsou zasazeny do bambusových rámů a které jsou jako jediné reálně vyrobené metodou modrotisku. „Vějíř byl pro mě jasnou odpovědí na otázku, co budou tentokrát holínky nebo raškovka,“ zmiňuje návrhářka v souvislosti s obuví, se kterou šli čeští olympionici před osmi lety v Londýně a „pobavili“ celý svět, a kulichem pro zimní olympiádu v roce 2018. Půjde tedy o jakýsi symbol, doplněk, díky kterému si českou výpravu budou moci diváci o něco více zapamatovat.

Osako ovšem myslela i na uctění japonských tradic, kde má vějíř neodmyslitelnou roli. Podle jejích slov je projevem respektu ke druhé osobě a navíc se může hodit v teplých vlhkých dnech, které budou v Tokiu koncem července panovat. Součástí je také taška z lýka, která je inspirovaná sotůrky, typickým doplňkem pro kroje. „Velkou roli ovšem musel hrát také komfort pro sportovce,“ popisuje Osako.

Není to prvoplánové

Vzhledem k tomu, že je oblečení šité na míru, tým švadlen okolo Zuzany Osako je maximálně vytížen. „Šijeme v neuvěřitelném časovém tlaku a střihy i zdobení jsou navrženy přesně tak, aby to bylo do termínu zvládnutelné,“ objasňuje devětatřicetiletá návrhářka a zmiňuje, že všechno oblečení spolu s doplňky má korespondovat s modrotiskem, který byl použit právě na vějíře. Na oděvy pak z velké části posloužila bavlna s elastanem.

loh-tokio-2021-zuzana-osako-navrh-1

Foto: Český olympijský výbor

Vějíř coby symbolický i praktický doplněk českých olympioniků

Protože se jedná o oblečení, kterým sportovci reprezentují Českou republiku, je jasné, že může vzbudit mnoho emocí – nelze se zalíbit všem. Osako nicméně dodává, že nějakou prvoplánovost v tom veřejnost hledat nemá, a zdůrazňuje, že kolekci je nejprve nutné pochopit ze širšího kontextu.

„Jde o historický okamžik, setkání dvou kultur a prezentace té naší světu ve smyslu lokálního kulturního dědictví. V Japonsku je český folklor velmi oblíbený – přední soubory tam jezdí reprezentovat a lidé z Japonska jezdí k nám na festivaly, kde se učí například tančit polku. Krásy našich krojů znají, navíc modrotisk taktéž využívají,“ doplňuje.

Podobně to vnímá i Český olympijský výbor (ČOV), který si spolupráci s Osako pochvaluje. „Letošní nástupovou kolekcí chceme uctít české i japonské tradice. Jelikož je pro nás japonská kultura vzdálená a dost odlišná, obrátili jsme se na Zuzanu Osako, která v Japonsku dlouho žila, zná tamní zvyklosti, a zároveň má vztah k českým a moravským tradicím i ke sportu,“ říká Tibor Alföldi, ředitel komunikace ČOV.

Zase je to Alpine Pro

V souvislosti s představením nové olympijské kolekce, ve které se česká výprava poprvé ukáže 23. července při zahájení her, se ovšem znovu začala skloňovat spolupráce se značkou Alpine Pro. Při několika posledních olympiádách byl totiž český výrobce sportovního oblečení často kritizován za nevkusnost stejnokrojů, které pro olympioniky zajišťuje (byť jde především o práci externích návrhářů).

tokio

Foto: Český olympijský výbor

Česká módní návrhářka Zuzana Osako

weekly-071325-mvp-x

Přečtěte si takéObráběč v NASA, Baťa v sukních a jak v cizině platit výhodnějiBaťa v sukních z Vysočiny, návod na výhodnější placení v cizině a český obráběč v NASA

Proto předloni rezonoval odvážný návrh mladé studentky Rebeky Hankové, která jako kritiku designů olympijského oblečení uvedla vlastní modely. Ty se nesly v duchu sportovní módy československých šedesátých let a měly odkazovat na úspěšnou olympijskou jízdu gymnastky Věry Čáslavské, která během letních her v Tokiu v roce 1964 získala čtyři medaile, z toho tři zlaté.

Český olympijský výbor pak pro CzechCrunch potvrdil, že se nebrání novým nápadům, ale musí mít myšlenku. „O vypisování výběrového řízení v tuto chvíli neuvažujeme. Pokud se na nás některý z návrhářů obrátí se svým nápadem, jsme otevřeni diskusi. Nicméně podstatné pro nás je, aby každá olympijská kolekce měla specifický motiv,“ dodává Alföldi.