S letouny schopnými vzlétnout a přistát kdekoliv bude doprava příjemnější, říká Michal Illich. V Zuri jeden vyvíjí

michal_illich_zuri_cc_onlajn

Foto: CzechCrunch

Michal Illich ze Zuri na CzechCrunch Onlajnu

0Zobrazit komentáře

Otázka budoucnosti osobní přepravy po městech i mimo ně visí ve vzduchu, a to doslova. O takzvaných létajících taxících, tedy menších letounech schopných kolmého vzletu a přistání, se mluví stále častěji a investoři neváhají do nově se rodícího sektoru nalévat miliardy. Jedno takové letadlo je vyvíjeno i v České republice. Projekt Zuri, za kterým stojí Michal Illich se svým týmem, však nechce zajišťovat jen přepravu nad městy. Jeho cílem je nabídnout stroj, se kterým půjde zaletět klidně i na dovolenou k moři.

„Já jsem hodně létal s rodinou, a dokonce jsme uskutečnili i cestu kolem světa. Při těchto příležitostech si člověk hodně všímá, jak je doprava na mnoha místech nedokonalá a frustrující nebo kolik peněz se zcela zbytečně ztrácí. Pokud bychom měli stroj schopný vzlétnout a přistát kdekoliv, může být doprava daleko příjemnější,“ odpovídá Michal Illich na dotaz, jaká vlastně byla jeho motivace pustit se do vývoje podobného letounu.

Tato otázka mu byla položena během konference CzechCrunch Onlajn, která se tentokrát zabývala budoucností dopravy. Létající stroje schopné přistávat i vzlétat na několika metrech čtverečních budou zajisté součástí přepravy zítřka a Česká republika by mohla být díky Zuri u toho. Český startup však nemá ještě zdaleka vyhráno.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy ve vzduchu mluvil Michal Illich, zakladatel společnosti Zuri, která vyvíjí letoun schopný kolmého vzletu i přistání.

***

Finální stroj by se měl opírat o dvě základní technologie. Tou první je křídlo, které umožní létat na vzdálenosti až 700 kilometrů. Druhou zásadní technologií jsou elektromotory. Dle Michala Illicha by se mělo jednat minimálně o šest až osm generátorů, které udrží letoun ve vzduchu, i když jeden z nich selže.

Sestavit takový vzdušný taxík ovšem není nic jednoduchého. „My jsme začínali u malých prototypů, které měly tři až pět metrů rozpětí křídel. To je projekt, který se dal zvládnout v řádu měsíců. Nyní ale děláme daleko větší, jedenáctimetrový prototype,“ vysvětluje zakladatel Zuri.

„Jedná se o experimentální letadlo, které nám zabralo poslední rok a půl, a to samozřejmě ještě není finální letoun. Abychom se skutečně dostali k onomu velkému letadlu tak, jak ho plánujeme, čeká nás ještě mnoho let práce,“ popisuje Illich náročnou cestu, která jeho projekt ještě čeká.

zuri5

Foto: Zuri

Český startup Zuri pod vedeními Michala Illicha vyvíjí letoun s kolmým vzletem i přistáním

Michal Illich však ví, že příliš velké otálení není na místě. Konkurenčních strojů přibývá, přičemž některé podniky se mohou opřít o významné investice v řádech miliard korun. Jenže o takových sumách si Zuri ze strany českých investorů může alespoň prozatím nechat jen zdát.

„Je obecně těžké sehnat investice na jakýkoliv hardwarový projekt. A u letectví, které jde mimo zájem typických investorů, je to ještě obtížnější. Největší riziko našeho projektu je proto neschopnost získat dostatek peněz, abychom to byli schopni zrealizovat,“ zmínil na konferenci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktivity konkurenčních společností však přináší i určité výhody. Podle Illicha totiž ve zcela novém oboru vyšlapávají cestičky, což napomáhá například se získáváním certifikací, které jsou nezbytné pro komerční provoz vyvíjených letounů.

„Kdybychom byli v Evropě jediní, tak se s námi asi žádný úřad zabývat nebude. Ale díky tomu, že je po světě podobných společností několik desítek a některé významné jsou i tady v Evropě, tak to úřady berou vážně a proaktivně připravují podmínky, za kterých budeme moci letadla certifikovat a létat s nimi,“ prozradil Illich.

***

Zda je cestou k naplnění cíle celého projektu Zuri vstup na burzu a na kolik vlastně vyjdou letenky v letounu, se kterým půjde zaletět třeba na některý z chorvatských ostrovů, se dozvíte na vystoupení Michala Illicha na konferenci CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.

Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter Advisory, Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Po Paříži jen třicítkou. Francouzská metropole dál snižuje maximální povolenou rychlost ve svých ulicích

paris-car

Foto: Stephen Leonardi/Unsplash

Třicítka je nová padesátka. Paříž plošně sundavá řidičům nohu z plynu

0Zobrazit komentáře

Přestože je nejznámějším současným politikem Francie prezident Emmanuel Macron, v poslední době je hojně skloňováno také jméno Anne Hidalgové, starostky Paříže, která se rozhodla své město výrazně osvobodit ze spárů hlučných a ovzduší znečišťujících automobilů. Alespoň tak je jejími úředníky vykládáno nejnovější rozhodnutí, díky kterému bude možné ve většině francouzských ulic jet maximální rychlostí 30 km/h.

Město na Seině je svou problematickou a věčně přeplněnou infrastrukturou pověstné. Ostatně nahnat automobily do ulic, které byly původně koncipované jen pro pár koňských povozů a kočárů, nutně znamená problémy. K jejich řešení se právě proto zavázala Anne Hidalgová, členka Socialistické strany a pařížská starostka.

Ta od roku 2016, kdy nastoupila do své funkce, postupně ruší parkovací místa a uzavírá, či alespoň zmenšuje, prostor v ulicích ve prospěch chodců a cyklistů. Ostatně její jméno zaznělo i na naší konferenci CzechCrunch Onlajn věnované budoucnosti dopravy, kde její postupy zmínil Roman Meliška, expert na mikromobilitu ze společnosti Urban Laab.

Strategie Anne Hidalgové zahrnuje také postupné snižování maximální povolené rychlosti v ulicích. V současné době musí řidiči v přibližně 60 procentech pařížských ulic dát nohu z plynu a počkat, dokud ukazatel rychlosti neklesne z obvyklých 50 kilometrů v hodně na 30 kilometrů v hodině.

paris-304

Foto: Parti socialiste/Flickr

Anne Hidalgová, starostka města Paříž

Pro někoho až nesnesitelně šnečí tempo bude navíc od srpna nutné dodržovat již téměř ve všech ulicích francouzské metropole. Překročit třicítku bude možné pouze na hlavním pařížském okruhu a vybraných městských tepnách a bulvárech, slavnou Champs-Élysées nevyjímaje. Také známý pařížský bulvár se nicméně v následujících letech významně promění.

Na těchto komunikacích zůstane v platnosti padesáti- a také sedmdesátikilometrová rychlost, kterou chtěla Hidalgová původně z města vymýtit úplně. „Jde o to, aby se zmenšil prostor, který zabírají auta, což zahrnuje snížení jejich rychlosti,“ řekl David Belliard, náměstek primátorky zodpovědný za sektor dopravy, jak uvádí web France 24.

Plošný zákaz je však jen jedním z bodů strategie, která počítá se zrušením přibližně 60 tisíc parkovacích míst ve městě, z celkových 140 tisíc. V příštím roce je navíc v plánu zdražovat parkovné pro automobily a nutnost placeného parkovného zavést také pro motocykly a skútry, které jsou této povinnosti momentálně zproštěny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V příštím roce by navíc měl být pro většinu vozidel zakázán vjezd do čtvrti Centre, konkrétně čtyř prvních obvodů a dvou centrálních ostrovů města. Byť se může zdát snižování hluku a znečištění v ulicích krok správným směrem, poměrně striktní politika pařížské starostky se nestřetává jen s pozitivními ohlasy. Někteří již nyní hovoří o velkých problémech těch, kteří žijí na předměstí Paříže.

Konkrétně se jedná o více jak 10 milionů obyvatel, kteří nemají vždy dokonalé spojení s městem a automobil je pro ně nutností. Hidalgová navíc čelí kritice upozorňující na větší míru znečištění města odpadem. V reakci na tuto problematiku se pařížská starostka zavázala ve svém druhém funkčním období vyhradit na úklid města jednu miliardu eur, tedy přes 25 miliard korun.

paris-303

Foto: Steven Coutts/Flickr

Automobily jsou pro malé pařížské ulice velkou zátěží

Právě fakt, že se Anne Hidalgové podařilo v minulém roce obhájit křeslo starostky, naznačuje, že je většina rezidentů Paříže s politikou její a francouzských Zelených spokojena. Jak se k její postavě staví zbytek Francie, by se mohlo ukázat v nadcházejících prezidentských volbách, které se ve Francii odehrají v příštím roce.

baugruppe9

Přečtěte si takéUtopie baugruppe. Život ve vlastním domě, který není jen pro měUtopie jménem baugruppe. Představa života ve vlastním domě, který není jen pro mě, Čechy zatím spíše děsí

Svou kandidaturu na prezidentku sice Anne Hidalgová ještě oficiálně nepotvrdila, vše ovšem nasvědčuje tomu, že by se skutečně mohla pokusit prezidentské křeslo získat. Zda by se v případě úspěchu vydal v zelených stopách Paříže i zbytek Francie, je ovšem otázkou.

Paříž však rozhodně není jedinou evropskou metropolí, která zavadí maximální limit 30 km/h. Mezi další města patří například Brusel a plošné snižování rychlosti se konalo také ve Španělsku. Praha je naopak v otázce plošného snižování rychlosti více než opatrná, jak nám před rokem potvrdil i Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.