S letouny schopnými vzlétnout a přistát kdekoliv bude doprava příjemnější, říká Michal Illich. V Zuri jeden vyvíjí
Otázka budoucnosti osobní přepravy po městech i mimo ně visí ve vzduchu, a to doslova. O takzvaných létajících taxících, tedy menších letounech schopných kolmého vzletu a přistání, se mluví stále častěji a investoři neváhají do nově se rodícího sektoru nalévat miliardy. Jedno takové letadlo je vyvíjeno i v České republice. Projekt Zuri, za kterým stojí Michal Illich se svým týmem, však nechce zajišťovat jen přepravu nad městy. Jeho cílem je nabídnout stroj, se kterým půjde zaletět klidně i na dovolenou k moři.
„Já jsem hodně létal s rodinou, a dokonce jsme uskutečnili i cestu kolem světa. Při těchto příležitostech si člověk hodně všímá, jak je doprava na mnoha místech nedokonalá a frustrující nebo kolik peněz se zcela zbytečně ztrácí. Pokud bychom měli stroj schopný vzlétnout a přistát kdekoliv, může být doprava daleko příjemnější,“ odpovídá Michal Illich na dotaz, jaká vlastně byla jeho motivace pustit se do vývoje podobného letounu.
Tato otázka mu byla položena během konference CzechCrunch Onlajn, která se tentokrát zabývala budoucností dopravy. Létající stroje schopné přistávat i vzlétat na několika metrech čtverečních budou zajisté součástí přepravy zítřka a Česká republika by mohla být díky Zuri u toho. Český startup však nemá ještě zdaleka vyhráno.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy ve vzduchu mluvil Michal Illich, zakladatel společnosti Zuri, která vyvíjí letoun schopný kolmého vzletu i přistání.
***
Finální stroj by se měl opírat o dvě základní technologie. Tou první je křídlo, které umožní létat na vzdálenosti až 700 kilometrů. Druhou zásadní technologií jsou elektromotory. Dle Michala Illicha by se mělo jednat minimálně o šest až osm generátorů, které udrží letoun ve vzduchu, i když jeden z nich selže.
Sestavit takový vzdušný taxík ovšem není nic jednoduchého. „My jsme začínali u malých prototypů, které měly tři až pět metrů rozpětí křídel. To je projekt, který se dal zvládnout v řádu měsíců. Nyní ale děláme daleko větší, jedenáctimetrový prototype,“ vysvětluje zakladatel Zuri.
„Jedná se o experimentální letadlo, které nám zabralo poslední rok a půl, a to samozřejmě ještě není finální letoun. Abychom se skutečně dostali k onomu velkému letadlu tak, jak ho plánujeme, čeká nás ještě mnoho let práce,“ popisuje Illich náročnou cestu, která jeho projekt ještě čeká.
Michal Illich však ví, že příliš velké otálení není na místě. Konkurenčních strojů přibývá, přičemž některé podniky se mohou opřít o významné investice v řádech miliard korun. Jenže o takových sumách si Zuri ze strany českých investorů může alespoň prozatím nechat jen zdát.
„Je obecně těžké sehnat investice na jakýkoliv hardwarový projekt. A u letectví, které jde mimo zájem typických investorů, je to ještě obtížnější. Největší riziko našeho projektu je proto neschopnost získat dostatek peněz, abychom to byli schopni zrealizovat,“ zmínil na konferenci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAktivity konkurenčních společností však přináší i určité výhody. Podle Illicha totiž ve zcela novém oboru vyšlapávají cestičky, což napomáhá například se získáváním certifikací, které jsou nezbytné pro komerční provoz vyvíjených letounů.
„Kdybychom byli v Evropě jediní, tak se s námi asi žádný úřad zabývat nebude. Ale díky tomu, že je po světě podobných společností několik desítek a některé významné jsou i tady v Evropě, tak to úřady berou vážně a proaktivně připravují podmínky, za kterých budeme moci letadla certifikovat a létat s nimi,“ prozradil Illich.
***
Zda je cestou k naplnění cíle celého projektu Zuri vstup na burzu a na kolik vlastně vyjdou letenky v letounu, se kterým půjde zaletět třeba na některý z chorvatských ostrovů, se dozvíte na vystoupení Michala Illicha na konferenci CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.
Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter Advisory, Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.
Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.